Zelfbouw Sub met Infinity Kappa Perfect 12.1

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gesloten
german
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 53
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 10:25
Locatie: Gramsbergen

Zelfbouw Sub met Infinity Kappa Perfect 12.1

Bericht door german »

Ik was al een hele tijd van plan zelf een sub te bouwen voor film en sacd's. Het moest een sub worden die behoorlijk laag kan en qua kosten binnen de perken moest blijven. Mijn keuze viel op een BR kast, omdat deze met veel minder vermogen toe kan om de 20Hz zone te bereiken. Nadat ik een Infinity Kappa Perfect 12.1 van een forumlid kon overnemen, zijn de plannen naar de praktijk vertaald. Uit Winisd kwam een kist met een netto inhoud van ca 121 liter. Echter met 100 liter beleef er ook nog voldoende laag over. De buiten maten van de kist bedragen 53cm x 53cm. Ik heb hiervan 7 platen van 22mm dik in verstek laten zagen. De 7e plaat was bedoeld als baffle, die omgekeerd op de kist wordt gelijmd. Verder heb ik 4 platen van 18mm MDF gebruikt voor de bracing. Voor de demping heb ik vilt ondertapijt gebruikt en de achterzijde van de kist is voorzien van noppenschuin. Voorts heb ik wat BAF in de kist gedaan om wat extra volume te bereiken. Ik heb 2 pvc rioolpijpen gebruikt met een binnen diameter van 97mm en een lengte van ca 80cm per stuk.
Bijlagen
4 zijden van de kist verlijmd.
4 zijden van de kist verlijmd.
De kist met bracing, BR pijpen en vilt.
De kist met bracing, BR pijpen en vilt.
De kist is afgewerkt met kuiperflex teakfineer en in de parket onderhoudsolie gezet. De voorzijde is met Flexa zijdeglans zwart geschilderd.
De kist is afgewerkt met kuiperflex teakfineer en in de parket onderhoudsolie gezet. De voorzijde is met Flexa zijdeglans zwart geschilderd.
Nogmaals het eindresultaat.
Nogmaals het eindresultaat.
Laatst gewijzigd door german op zo 21 mar 2010, 19:19, 1 keer totaal gewijzigd.
german
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 53
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 10:25
Locatie: Gramsbergen

Re: Zelfbouw met Infinity Kappa Perfect 12.1

Bericht door german »

Ik heb de sub aangesloten met een Reckhorn A403 subwoofer versterker. Ik ben behoorlijk onder de indruk van het geluid. Het laag gaat diep en klinkt heel strak. Niet te vergelijken met commercieel vervaardigde subs die ik in het verleden heb gehad. Het zou natuurlijk helemaal ideaal zijn om de sub in te regelen met meetapparatuur, maar helaas heb ik daar totaal geen verstand van. Op dit moment heb ik de sub afgefilterd op 60Hz via mijn receiver. Naar mijn mening is nagenoeg niet waar te nemen waar de sub geplaatst is. Althans op het gehoor :mrgreen: Mijn vrouw weet hem echter heel goed te staan en ze vindt hem lomp groot. Toch vindt ze wel dat ik het netjes gemaakt heb.
Gebruikersavatar
TH0M
Berichten: 280
Lid geworden op: di 26 aug 2008, 12:36
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Zelfbouw Sub met Infinity Kappa Perfect 12.1

Bericht door TH0M »

Hij ziet er inderdaad netjes uit! Staat hij gewoon "koud" op het pakket of ziiten er kleine spikes oid onder?

Mooi werk!! :)
german
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 53
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 10:25
Locatie: Gramsbergen

Re: Zelfbouw Sub met Infinity Kappa Perfect 12.1

Bericht door german »

Hij staat op rubber pootjes. http://www.europe-audio.nl/Producten_c. ... ep_A_ID=25
Spikes was mij te lastig i.v.m. het gewicht van de sub. Voor je het weet heb je een flinke beschadiging in je vloer.
Gesloten