Wat maakt een driver een goede driver?

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
mr.peerless

Wat maakt een driver een goede driver?

Bericht door mr.peerless »

Ik heb de volgende vragen. Simpel gezegd wat maakt een driver een goede driver? Is het de lage vervorming van een driver?(zoals ik altijd dacht, na het horen van een thor denk ik daar anders over) of is het de freq. respons? Het gebruikte materiaal? Wat is nu echt doorslaggevend en klank bepalend? OF zou het voor sommigen de naam van de fabrikant zijn..

Graag jullie reacties.
arjank

Bericht door arjank »

Als je spreekt over een losse driver dan zijn (volgens mij) de volgende aspecten belangrijk.

-linear frequentie verloop (binnen het werkgebied en minimaal een oktaaf daaronder en daarboven)
-resonantievrij (binnen het werkgebied...........)
-lage harmonische vervorming (dit bepaald voor een groot deel de eigenklank van een driver)
-uniform afstraalgedrag (binnen het werkgebied.............)
-lage mechanische weerstand (Rms)
-het gelijk blijven van bovenstaande eigenschappen bij iedere geluidsdruk (130dB is natuurlijk overdreven :D )

Nog even over resonantievrij zijn van een driver. Het liefste heb je natuurlijk dat de driver geen enkele resonantie vertoont (ook niet buiten het werkgebied). Je kunt je voorstellen dat als je een 17cm aluminium woofer hebt met een resonantiepiek bij 5khz dat de energie die daar in wordt gestoken ergens anders vandaan wordt gehaald, dus, dit is ook gewoon "waste of energie" . Ook een polypropyleen woofer die (op het eerste gezicht) geen resonanties vertoont zal toch ongewenste resonanties proberen te onderdrukken (lees: wegslokken). Op een of andere manier wordt er energie weggehaald.
Als je kijkt naar sommige units van Thiel dan zijn de membranen ervan zeer stijf en toch is er geen resonantiepiek, of deze wordt op een of andere manier weggeslokt, of deze is verplaatst ver buiten het gehoor bereik.
Om het kort te houden gaat het er dus om, wat je erin stopt moet er 1 op 1 uitkomen 8)
Ronkel

Bericht door Ronkel »

arjank schreef:
-uniform afstraalgedrag (binnen het werkgebied.............)
Dit is wel iets waar ontwerpers weinig aan kunnen doen bij de meeste drivers, aangezien dat vrijwel geheel afhankelijk is van de conusdiameter en de frequentie.

Verder is lage intermodulatie minstens zo belangrijk als lage harmonische vervorming. Voor open speakers is het wenselijk om weinig luchtwervelingen rond de korf te hebben.

Daarnaast is het wenselijk om een driver te hebben waarvan de spreekspoel niet te heet wordt in de gekozen applicatie, ivm power compression.
arjank

Bericht door arjank »

Daarnaast is het wenselijk om een driver te hebben waarvan de spreekspoel niet te heet wordt in de gekozen applicatie, ivm power compression.
Zie ook het laatste door mij aangedragen punt, dat valt onder dezelfde katagorie. Ik heb het alleen anders geformuleerd, eigenlijk had ik moeten schrijven dat alle eigenschappen gelijk moeten blijven bij iedere geluidsdruk en bij elk toegevoerd vermogen(zolang de spreekspoel niet doorfikt :D ) Maar ja, ik denk dat bovenstaande niet te realiseren valt.
Dit is wel iets waar ontwerpers weinig aan kunnen doen bij de meeste drivers, aangezien dat vrijwel geheel afhankelijk is van de conusdiameter en de frequentie.
Ontwerpers kunnen dit wel beïnvloeden door de membraan geometrie aan te passen. Er zitten natuurlijk grenzen aan.
Ronkel

Bericht door Ronkel »

arjank schreef:
Ontwerpers kunnen dit wel beïnvloeden door de membraan geometrie aan te passen. Er zitten natuurlijk grenzen aan.
Klopt, maar dat zijn minimale verbeteringen en de membraangeometrie bepaalt ook zaken als frequentiekarakteristiek en break-up frequentie.
Gman
Contacteer:

Bericht door Gman »

Vergeten we er niet 1? Gevoeligheid?

Hier de waarde van mijn Peerless XXLS-12 sub driver:
Sensitivity (2.83V/1m) 91.2 dB

Hoe hoger de gevoeligheid hoe beter.
Toch? :)
(ik ben pas kort begonnen met DIY)
Ronkel

Bericht door Ronkel »

Dat heeft geen invloed op de geluidskwaliteit, hoewel het voordelig kan zijn dat er minder vermogen naar de speaker moet om een bepaald geluidsniveau te halen, omdat er dan minder thermal compression optreedt.

Echter, als je een speaker in een kast monteert is er een fysiek maximum wat je aan geluidsdruk kunt halen op een bepaalde frequentie, afhankelijk van o.a. de kastgrootte. Net zoals dat een kleine driver geen hoge sensitivity kan hebben op lage frequenties. Zie bijv. http://hifi-selbstbau.de/index.php?opti ... &Itemid=38.

Ook hoe hard een speaker kan (zonder te vervormen) heeft vooral te maken met de uitslag Xmax en het membraanoppervlak; meestal zijn gevoeligheid en power handling geen probleem en bereikt een driver eerst zijn mechanische grenzen.

Niettemin, hoge gevoeligheid is voor Hi-fi toepassingen meestal niet nodig (> 90 dB/W/m), maar lage gevoeligheid (< 85 dB) is eigenlijk ook niet gewenst, omdat je bij veel toepassingen dan veel vermogen nodig hebt.
Vuurkat

Bericht door Vuurkat »

Geen megahoge Vas (of Qts) is meestal ook wel fijn.
Ronkel

Bericht door Ronkel »

Klopt. En een lage Fs is ook handig.

Vaak kun je goede drivers ook herkennen aan een lage spreekspoelinductie (zie ook Linkwitzlab, item P en Q) en een gladde impedantiecurve zonder al teveel variaties (piekjes, dipjes).

Een hoge Qms waarde geeft aan dat de driver weinig mechanische verliezen heeft, een goede driver heeft ook voldoende "ademruimte", bijvoorbeeld ventilatiegaten achter de spider of in de poolkern.
mr.peerless

Bericht door mr.peerless »

Dag mensen,

Bedankt voor de reacties. Als ik de reacties doorlees zijn er verschillende meningen over wat een driver een goede driver maakt. Eenduidig is het volgens mij niet vast te stellen.
Plaats reactie