Ombouw Bocama LA-224B
Moderator: Beheerdersteam
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Ombouw Bocama LA-224B
4k7 mag best wel hoor. In sommige schema's zie je zelfs 10k.
Ik had een keer 1k gebruikt en hoorde nog wat gepiep. Toen ik de stopweerstanden wijzigde naar 2k2 was dat weg.
Ik had een keer 1k gebruikt en hoorde nog wat gepiep. Toen ik de stopweerstanden wijzigde naar 2k2 was dat weg.
Re: Ombouw Bocama LA-224B
Vandaag was het dan zover. soldeerwerk klaar.
Ik heb de ringetjes van ray5150 binnen, maar helaas ze passen niet. ik heb nog geprobeerd ze aan te passen maar dat lukte niet. dan maar zo als het nu is proberen.
Eerst nog even de stofzuiger er door gehaald, voor de evt verborgen stukjes draad of soldeer.
Tjonge best spannend, nog een paar oude boxjes van 8 ohm gevonden om te proberen.
mijn eigen Piega zuilen van 2000 euro wil ik niet zien opstijgen
En tis een beetje jammer, deze zijn 4 ohm. ik weet nog steeds niet wat ik hier mee aan moet.
Maargoed, de boel aangesloten en 1..2..3.. de schakelaar om !
Ik hoor muziek !!! maar wel zacht. het valt me gelijk op dat de ecc83 buisjes niet gloeien.
Boel snel weer uit en eens zoeken, ik kom er achter dat de gloeispanning op poot 4 en 5 zit (is op de foto nog te zien. gloeispanning moet 4en5 aan elkaar en de andere kant van de gloeispanning op poot 9
Opnieuw testen... en jawel dit klinkt als een klok!!! zelfs op die oude kleine boxjes.
MAAR !!! wel een brom !!
een brom die met het volume mee versterkt.
Toch mijn eigenwijze ingang aan het chassis wat een probleem geeft?
Dit gaat lastig worden met mijn kennis en meet spullen
misschien dat de forumbewoners eens naar de foto kunnen kijken. en misschien iets geks zien.
Ik heb er nog geen stopweerstandjes in, maar die halen geen brom weg begrijp ik.
HELP!!!!
Ik heb de ringetjes van ray5150 binnen, maar helaas ze passen niet. ik heb nog geprobeerd ze aan te passen maar dat lukte niet. dan maar zo als het nu is proberen.
Eerst nog even de stofzuiger er door gehaald, voor de evt verborgen stukjes draad of soldeer.
Tjonge best spannend, nog een paar oude boxjes van 8 ohm gevonden om te proberen.
mijn eigen Piega zuilen van 2000 euro wil ik niet zien opstijgen
En tis een beetje jammer, deze zijn 4 ohm. ik weet nog steeds niet wat ik hier mee aan moet.
Maargoed, de boel aangesloten en 1..2..3.. de schakelaar om !
Ik hoor muziek !!! maar wel zacht. het valt me gelijk op dat de ecc83 buisjes niet gloeien.
Boel snel weer uit en eens zoeken, ik kom er achter dat de gloeispanning op poot 4 en 5 zit (is op de foto nog te zien. gloeispanning moet 4en5 aan elkaar en de andere kant van de gloeispanning op poot 9
Opnieuw testen... en jawel dit klinkt als een klok!!! zelfs op die oude kleine boxjes.
MAAR !!! wel een brom !!
Toch mijn eigenwijze ingang aan het chassis wat een probleem geeft?
Dit gaat lastig worden met mijn kennis en meet spullen
Ik heb er nog geen stopweerstandjes in, maar die halen geen brom weg begrijp ik.
HELP!!!!
Laatst gewijzigd door Pmh123 op vr 16 apr 2010, 12:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Ombouw Bocama LA-224B
Erg jammer van die brom, ik heb er helaas geen verstand van dus ik kan je niet helpen.
Maar wat is dat toch een opwindende behuizing die je hebt gemaakt. Heb je zoiets al eens eerder gedaan of iets als een pc behuizing?
Maar wat is dat toch een opwindende behuizing die je hebt gemaakt. Heb je zoiets al eens eerder gedaan of iets als een pc behuizing?
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Ombouw Bocama LA-224B
Allereerst: complimenten, het ziet er gaaf uit! De ingang zoals je dat nu gedaan hebt kan zeker een probleem zijn, zeker omdat je zegt dat het met het volume meeversterkt. Maar je kunt dit toch eenvoudig proberen door ze los te halen en even buiten de kast te leggen? Een afgeschermd draadje eraan, met de mantel naar het centrale massapunt. Maar je hebt nu in elk geval een werkende versterker, een goede basis.
Re: Ombouw Bocama LA-224B
Nee eerste keer voor mij. ik heb wel naar veel behuizingen gekeken en uiteindelijk dit strakke donkere ontwerp gekozen.eXtink schreef:Maar wat is dat toch een opwindende behuizing die je hebt gemaakt. Heb je zoiets al eens eerder gedaan of iets als een pc behuizing?
De versterker klinkt echt super goed ! (op de brom na dan he) maar daar gaan we aan werken
Re: Ombouw Bocama LA-224B
Je zal dan vast wel ervaring hebben met metaal bewerking, want dat kan niet anders!
Mag ik zo brutaal zijn om te vragen wat de totale kosten zijn?
Mag ik zo brutaal zijn om te vragen wat de totale kosten zijn?
Re: Ombouw Bocama LA-224B
vanavond nog ff de tulpingangen los gehaald en nu via een afgeschermde kabel naar de potmeter, daar aan de massa. dan door naar de ingangen van de ecc83 ook weer met afgeschermde kabel welke aan de potmeter kant aan de massa hangt.
dit is een kleine verbetering, maar nog niet niet genoeg. er is nog te veel brom
dit is een kleine verbetering, maar nog niet niet genoeg. er is nog te veel brom
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Ombouw Bocama LA-224B
Gaat de brom nu ook nog mee omhoog met het volume?Pmh123 schreef:vanavond nog ff de tulpingangen los gehaald en nu via een afgeschermde kabel naar de potmeter, daar aan de massa. dan door naar de ingangen van de ecc83 ook weer met afgeschermde kabel welke aan de potmeter kant aan de massa hangt.
dit is een kleine verbetering, maar nog niet niet genoeg. er is nog te veel brom
- telefunken
- Berichten: 94
- Lid geworden op: za 28 aug 2004, 21:39
- Locatie: Poortugaal
Re: Ombouw Bocama LA-224B
probeer eens 1 gloeidraad (vb de zwarte) van de 6.3volt aan de massa aan te sluiten.
ik denk dat de brom dan al aardig weg is.
ik denk dat de brom dan al aardig weg is.
Re: Ombouw Bocama LA-224B
Ik heb eens even de oude kast waar deze schakeling ingebouwd zat erbij gepakt. en jawel heel stiekem zitten daar pennen 9 van de ecc83-ers aan massa. (1 kant vd gloeispanning)telefunken schreef:probeer eens 1 gloeidraad (vb de zwarte) van de 6.3volt aan de massa aan te sluiten.
ik denk dat de brom dan al aardig weg is.
Dit kan ik niet volgen, gloeispanning is een wisselspanning, overal moet er getwist worden of afgeschermd. en dan vervolgens aan massa leggen?
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Ombouw Bocama LA-224B
Het is waarschijnlijk nog beter om de gloeispanning via twee weerstanden van 100Ohm aan massa te leggen.
Dus een weerstand van 100 Ohm aan de ene kant van de gloeiwikkeling en een weerstand aan de andere kant van de gloeiwikkeling, en die dan samen aan massa leggen.
Dat jouw versterker bromt komt inderdaad zeer waarschijnlijk door de massa aan de ingangen.
Wat ook opvalt is dat de ingangbedrading aan de linkerkant op de foto een heel stuk parallel loopt met de zwart-blauwe gloeivoeding. Dat moet je echt voorkomen. Draai de volumepot eens een kwartslag of een halve slag, zodat je ingangsbedrading een cm of 4-5 van de zijwand afkomt. Je steekt de gloeivoeding dan tenminste haaks over.
Wat gebruik je voor volumepotmeter? Is de behuizing daarvan aan massa te leggen?
Dus een weerstand van 100 Ohm aan de ene kant van de gloeiwikkeling en een weerstand aan de andere kant van de gloeiwikkeling, en die dan samen aan massa leggen.
Dat jouw versterker bromt komt inderdaad zeer waarschijnlijk door de massa aan de ingangen.
Wat ook opvalt is dat de ingangbedrading aan de linkerkant op de foto een heel stuk parallel loopt met de zwart-blauwe gloeivoeding. Dat moet je echt voorkomen. Draai de volumepot eens een kwartslag of een halve slag, zodat je ingangsbedrading een cm of 4-5 van de zijwand afkomt. Je steekt de gloeivoeding dan tenminste haaks over.
Wat gebruik je voor volumepotmeter? Is de behuizing daarvan aan massa te leggen?
Re: Ombouw Bocama LA-224B
de ingangen heb ik los en de afgeschermde kabel loopt nu niet meer langs de gloeidraad.
dit help iets maar zeker niet genoeg.
potmeter is kunststof.
vandaag zal ik de gloeidraad aan massa leggen. al snap ik het niet
In mijn oude kast zat het zonder weerstand aan massa, aan 1 kant dus.
als ik het via die 2 100ohm weerstanden doe, moet dat dan aan het eind, of juist aan het begin bij de trafo?
dit help iets maar zeker niet genoeg.
potmeter is kunststof.
vandaag zal ik de gloeidraad aan massa leggen. al snap ik het niet
In mijn oude kast zat het zonder weerstand aan massa, aan 1 kant dus.
als ik het via die 2 100ohm weerstanden doe, moet dat dan aan het eind, of juist aan het begin bij de trafo?
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Ombouw Bocama LA-224B
Maakt niet uit, als het maar 1 keer per aftakking van de trafo (gloeispanning) gebeurd. Vermoedelijk is dit het eenvoudigst bij de buisvoet, kun je zo met de GND draad naar het massa sterpunt.
Re: Ombouw Bocama LA-224B
Allereerst mijn complimenten met die gelikte behuizing Martin! Echt heel mooi
Wat ik persoonlijk zo leuk vind is dat we met dezelfde basiscomponenten (voedingstrafo, UGT's) en de identieke maar gespiegelde opstelling twee heel verschillende versterkers hebben gebouwd. Heel mooi. Die twee bromweerstanden kun je eventueel ook vervangen door twee (ontbrom)potmetertjes waarvan je de middenpen aan massa legt en de beide andere pootjes aan de gloei. Door de potmetertjes te verdraaien kun je de brom waarschijnlijk nog verder ausradieren. Zo zat het ook in de originele Bocama. Kun je je gebruikte schema eens posten?
Edit: Vergeet niet dat de originele Bocama voedingstrafo twee 6.3 volt gloeien heeft, aan de andere komen dus ook twee weerstanden!
Edit: Vergeet niet dat de originele Bocama voedingstrafo twee 6.3 volt gloeien heeft, aan de andere komen dus ook twee weerstanden!
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Ombouw Bocama LA-224B
Met een potmeter kun je het laatste restje brom vaak wegregelen.
De gloeispanning wordt dan mooi symmetrisch verdeeld rond de nul. Dat heeft de minste invloed op het signaal.
Wanneer de gloei niet op de één of andere manier voor signaal aan massa ligt krijg je brom. De gloeispanning is zwevend t.o.v. de nul en kan allerlei storingen meenemen die versterkt worden weergegeven.
De gloeispanning wordt dan mooi symmetrisch verdeeld rond de nul. Dat heeft de minste invloed op het signaal.
Wanneer de gloei niet op de één of andere manier voor signaal aan massa ligt krijg je brom. De gloeispanning is zwevend t.o.v. de nul en kan allerlei storingen meenemen die versterkt worden weergegeven.
Re: Ombouw Bocama LA-224B
Dank je PA4URK !
Het schema staat in een vd eerste berichten. Het is een schema van Ramon P.
deze heb ik helemaal aangehouden. op 1 punt na: pennen 9 van de ECC83 buisjes (gloeispanning) naar massa.
En daar ging het dus mis! ik heb ze nu aan de massa en ...... BROMVRIJ!!!!!!
Versterker klinkt super! van laag naar hoog zuiver! helder! niet gekleurd.
Ik denk dat die Ramon P. wel weet hoe je versterkers moet bouwen. (alleen is hij niet zo scheutig met info geven
)
Het schema staat in een vd eerste berichten. Het is een schema van Ramon P.
deze heb ik helemaal aangehouden. op 1 punt na: pennen 9 van de ECC83 buisjes (gloeispanning) naar massa.
En daar ging het dus mis! ik heb ze nu aan de massa en ...... BROMVRIJ!!!!!!
Versterker klinkt super! van laag naar hoog zuiver! helder! niet gekleurd.
Ik denk dat die Ramon P. wel weet hoe je versterkers moet bouwen. (alleen is hij niet zo scheutig met info geven
Re: Ombouw Bocama LA-224B
Nu heb ik nog 1 probleem!!!!
Kan ik mijn 4 ohm speakers aansluiten?? ik weet dat de versterker dan zwaarder belast gaat worden, maar als ik hem gewoon niet vol open draai?
Kan ik mijn 4 ohm speakers aansluiten?? ik weet dat de versterker dan zwaarder belast gaat worden, maar als ik hem gewoon niet vol open draai?
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Ombouw Bocama LA-224B
Ga je hem nog op de andere luidsprekers proberen?
Re: Ombouw Bocama LA-224B
Tja dat is natuurlijk wel de bedoeling, alleen ik zou eerst willen horen van iemand of dit kan.RobertD schreef:Lekker genieten nu!
Ga je hem nog op de andere luidsprekers proberen?
Het zou zonde zijn als hij in rook opgaat nu. Maar als mijn Piega's de lucht in gaan ...
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Ombouw Bocama LA-224B
Je versterker gaat hiervan echt niet kapot hoor. Je zult alleen wat vermogen tekort komen voor de aansturing. Hoe gevoelig zijn de Piega's?
Probeer het maar gewoon uit, begin met de volume regelaar op nul en draai het volume dan maar open.
Die buizen trekken dat echt wel. De meeste speakers hebben een impedantie die niet lineair loopt. Hoe is dat bij jouw speakers? Heb je daar een karakteristiek van?
Probeer het maar gewoon uit, begin met de volume regelaar op nul en draai het volume dan maar open.
Die buizen trekken dat echt wel. De meeste speakers hebben een impedantie die niet lineair loopt. Hoe is dat bij jouw speakers? Heb je daar een karakteristiek van?
Re: Ombouw Bocama LA-224B
Ik weet alleen dat deze super gevoelig zijn en heel erg neutraal, dit zijn boxen van 2000 euro
vandaar dat ik een beetje schrik heb ze aan te sluiten.
Trouwens, ik wil hierbij wel even iedereen bedanken voor de hulp !! echt tof !!
ik ben er nog niet helemaal, nog even nieuwe tulp pluggen bestellen, en een bodem voor de kast maken, maar dat gaat wel lukken.
vandaar dat ik een beetje schrik heb ze aan te sluiten.
Trouwens, ik wil hierbij wel even iedereen bedanken voor de hulp !! echt tof !!
ik ben er nog niet helemaal, nog even nieuwe tulp pluggen bestellen, en een bodem voor de kast maken, maar dat gaat wel lukken.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Ombouw Bocama LA-224B
Gewoon eerst nog even lekker genieten op de simpele boxen. Dan kan de versterker even een tijdje draaien. Daarna heb je vanzelf het vertrouwen om de Piega's eraan te koppelen.
Kom je ook naar Breda in mei? Ik wil de versterker weleens van dichtbij zien.
Kom je ook naar Breda in mei? Ik wil de versterker weleens van dichtbij zien.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Ombouw Bocama LA-224B
de ZBA Dag, dat is de samenkomst dag van leden van dit forum.Pmh123 schreef:Wat is er in Breda??
Dit jaar op 22 mei in Breda.

