Fullrange Studio monitor
Moderator: Beheerdersteam
Re: Fullrange Studio monitor
Daar ben ik weer!
Na een tijdje op tour te zijn geweest met de band en een hoop school- en leeswerk ga ik weer rustig aan verder met dit project!
De keuze voor het laag is gevallen op de SDX10 van CSS.
Omdat de frequentierespons ontbrak in de datasheet heb ik hiernaar gevraagt bij CSS en Juoiga(henkjan), met het volgende resultaat:

Er wordt wel bij vermeld dat dit geen officiële meting is, en dus b.v. niet op een IEC baflle heeft plaatsgevonden maar in een behuizing van 45x45x45.
Maar waar het om gaat is het verloop in het 'hoog', en dat is prima in orde!
Ik heb ook besloten om de speakers aan te sturen met 2 UCD180's per kant. Het midden en hoog deelt een versterker en de sdx10 krijgt een eigen UCD.
Ik zit nog te twijfelen tussen de st en hg, zou ik met de st ook uit de voeten kunnen? of is het verschil te groot om hierop te bezuinigen?
IK wil de UCD's vervolgens voeden met een SMPS400/49 (per kant) om het gewicht en de hoeveelheid spullen in de speakerkasten nog enigszins in toom te houden.
Hoe ik alles ga filteren weet ik nog niet, actief is het meest logisch.
Echter krijg ik volgend jaar pas les over DSP op school en weet niet of het te doen is uit de losse pols en zonder ervaring hiermee.
Hulp/ advies is welkom, al gaat het nog wel even duren voordat hieraan begonnen kan worden..lijkt me
Dan het mid en hoog,
Ik dacht aan een Vifa XT300 voor het hoog en een Vifa 17WP200 voor het midden.
Beiden met lage fs, zodat ze ruim 2octaven daarboven pas hoeven werken. En beiden omdat het frequentieverloop mooi recht loopt.
Volgens mij is de belastbaarheid/ gevoeligheid ook wel voldoende.
Heeft iemand ervaring met deze units? of zelfs met deze combinatie?
Even voor de duidelijkheid, dit project loopt niet snel maar staat niet stil!
Ik ben aan het sparen, en vast aan het inlezen op het meten aan speakers en de apparatuur die hiervoor nodig is.
Ik heb al een goede interface van Echo, de audiofire 12
http://www.echoaudio.com/products/FireW ... /index.php
een nette mengtafel, soundcraft spirit LX7 met directe uitgangen na de preamp en phantom power.
user guide te downloaden van:
http://www.soundcraft.com/downloads/use ... #downloads
Ik denk dat ik misschien zelfs wel een geschikte microfoon heb als ik deze laat calibreren
http://uk.rodemic.com/microphone.php?product=NT55
Denken jullie dat ik met die setup uit de voeten kom?
Is het verstandig om eerst een (setje) SDX10 te kopen en met een testbehuizing te gaan meten?
Of kan ik beter eerst alle units kiezen en dan pas aan de slag met meten?
Na een tijdje op tour te zijn geweest met de band en een hoop school- en leeswerk ga ik weer rustig aan verder met dit project!
De keuze voor het laag is gevallen op de SDX10 van CSS.
Omdat de frequentierespons ontbrak in de datasheet heb ik hiernaar gevraagt bij CSS en Juoiga(henkjan), met het volgende resultaat:

Er wordt wel bij vermeld dat dit geen officiële meting is, en dus b.v. niet op een IEC baflle heeft plaatsgevonden maar in een behuizing van 45x45x45.
Maar waar het om gaat is het verloop in het 'hoog', en dat is prima in orde!
Ik heb ook besloten om de speakers aan te sturen met 2 UCD180's per kant. Het midden en hoog deelt een versterker en de sdx10 krijgt een eigen UCD.
Ik zit nog te twijfelen tussen de st en hg, zou ik met de st ook uit de voeten kunnen? of is het verschil te groot om hierop te bezuinigen?
IK wil de UCD's vervolgens voeden met een SMPS400/49 (per kant) om het gewicht en de hoeveelheid spullen in de speakerkasten nog enigszins in toom te houden.
Hoe ik alles ga filteren weet ik nog niet, actief is het meest logisch.
Echter krijg ik volgend jaar pas les over DSP op school en weet niet of het te doen is uit de losse pols en zonder ervaring hiermee.
Hulp/ advies is welkom, al gaat het nog wel even duren voordat hieraan begonnen kan worden..lijkt me
Dan het mid en hoog,
Ik dacht aan een Vifa XT300 voor het hoog en een Vifa 17WP200 voor het midden.
Beiden met lage fs, zodat ze ruim 2octaven daarboven pas hoeven werken. En beiden omdat het frequentieverloop mooi recht loopt.
Volgens mij is de belastbaarheid/ gevoeligheid ook wel voldoende.
Heeft iemand ervaring met deze units? of zelfs met deze combinatie?
Even voor de duidelijkheid, dit project loopt niet snel maar staat niet stil!
Ik ben aan het sparen, en vast aan het inlezen op het meten aan speakers en de apparatuur die hiervoor nodig is.
Ik heb al een goede interface van Echo, de audiofire 12
http://www.echoaudio.com/products/FireW ... /index.php
een nette mengtafel, soundcraft spirit LX7 met directe uitgangen na de preamp en phantom power.
user guide te downloaden van:
http://www.soundcraft.com/downloads/use ... #downloads
Ik denk dat ik misschien zelfs wel een geschikte microfoon heb als ik deze laat calibreren
http://uk.rodemic.com/microphone.php?product=NT55
Denken jullie dat ik met die setup uit de voeten kom?
Is het verstandig om eerst een (setje) SDX10 te kopen en met een testbehuizing te gaan meten?
Of kan ik beter eerst alle units kiezen en dan pas aan de slag met meten?
-
wouter
- Ook commercieel actief
2x Ucd, waarom dan geen hypex 2.100?
kun je later altijd nog de CSS op een flinke (mono) amp zetten, met de filtering van de 2.100 (heeft een lowpass filtering met 6 biquads) en het mid + hoog een eigen versterker. Tot die tijd een passief mid-hoog filter en actief laag-mid. Dit alles ook met Ucd maar dan ook met DSP.
Of zie ik iets over het hoofd?
kun je later altijd nog de CSS op een flinke (mono) amp zetten, met de filtering van de 2.100 (heeft een lowpass filtering met 6 biquads) en het mid + hoog een eigen versterker. Tot die tijd een passief mid-hoog filter en actief laag-mid. Dit alles ook met Ucd maar dan ook met DSP.
Of zie ik iets over het hoofd?
- JvS
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Ik zou hetzelfde aanraden. Die hypex kan je daarna ook gewoon blijven gebruiken maar dan als 3 weg filter.
Ik dacht dat een bijna twee keer zo hoog vermogen wel wenselijk is, gezien de speakers toch vrij stevig moeten afspelen, en de css nog een boost wil hebben in het laag.
Ik was zelfs aan het twijfelen om de 400 te gebruiken voor het laag..?
- bas focal m180
- Contacteer:
Die hypex AS2.100 is volgens mijn weten zwaar genoeg, een 400 erbij voor het laag lijkt me in combinatie met hypex AS2.100 een goede mogelijkheid.Renco schreef:Ik dacht dat een bijna twee keer zo hoog vermogen wel wenselijk is, gezien de speakers toch vrij stevig moeten afspelen, en de css nog een boost wil hebben in het laag.
-
wouter
- Ook commercieel actief
zat vermogen als je 't mij vraagt.
een actieve filtering zet geen vermogen om in warmte - weerstand, etc.
je kunt die 2.100 zien als als een 3weg filter waarvan er 2 een versterker hebben. De laag uitgang kun je vermogen aan hangen zoveel je wilt.
een actieve filtering zet geen vermogen om in warmte - weerstand, etc.
je kunt die 2.100 zien als als een 3weg filter waarvan er 2 een versterker hebben. De laag uitgang kun je vermogen aan hangen zoveel je wilt.
En als mid hoog lijkt deze combi me meer dan mooi: The ER18DXT
Door het crossoverpunt (vrij laag) en de hoornachtige frontplate van de tweeter, is het afstraalgedrag zeer uniform.
Wat betreft gevoeligheid en belastbaarheid volgens mij goed vergelijkbaar met de vifa units waar je aan zat te denken, maar voor volgens mij nog een stapje beter en niet (veel) duurder.
Dit zal in ieder geval voldoen aan de eis van geluidskwaliteit. Je zou het filter passief kunnen doen maar de AS2.100 lijkt me hiervoor ook een zeer goede optie. Met 100watt per kanaal krijg je 106dB op 1m. Dat lijkt mij luid zat.
(niet om die AS2.100 te hypen, maar ik zou m zelf ook zo graag hebben
)
En die SDX10 kun je wat mij betreft niet snel genoeg kopen en testen
Machtig mooie units (niet kwa afwerking, maar prestaties). De RSS265HF heeft zeer overeenkomstige eigenschappen (past in precies dezelfde behuizing en geeft vrijwel gelijke response), ziet er zeer goed uit (heb er zelf eentje liggen) en kost het zelfde. Je mist dan alleen wat output in de laagste regionen.
Een DS2.0 per woofer is meer dan zat om ze tot Xmax te belasten. Kijk maar eens in WinISD wat dat doet.
Door het crossoverpunt (vrij laag) en de hoornachtige frontplate van de tweeter, is het afstraalgedrag zeer uniform.
Wat betreft gevoeligheid en belastbaarheid volgens mij goed vergelijkbaar met de vifa units waar je aan zat te denken, maar voor volgens mij nog een stapje beter en niet (veel) duurder.
Dit zal in ieder geval voldoen aan de eis van geluidskwaliteit. Je zou het filter passief kunnen doen maar de AS2.100 lijkt me hiervoor ook een zeer goede optie. Met 100watt per kanaal krijg je 106dB op 1m. Dat lijkt mij luid zat.
(niet om die AS2.100 te hypen, maar ik zou m zelf ook zo graag hebben
En die SDX10 kun je wat mij betreft niet snel genoeg kopen en testen
Een DS2.0 per woofer is meer dan zat om ze tot Xmax te belasten. Kijk maar eens in WinISD wat dat doet.
- JvS
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Die ERDXT is wel redelijk duur met filtercomponenten. Ik vind het trouwens wel een mooie speaker (ik merk dat ik waveguides erg mooi vind).
Het eerste stuk van pagina 1 heb ik even gelezen en ik denk dat een hypex dsp ook goed genoeg zou zijn. Als je een eerlijke weergave wilt op verschillende plekken dan kun je haast niet om een DSP heen. Aan het .1 kanaal kun je altijd nog een zwaardere versterker hangen. Je hebt dan een 3weg die voledig te regelen is met genoeg vermogen. Als 4x100W voor het (stereo)mid en het hoog al niet genoeg is voor jou gebruik dan ben ik zeer angstig voor de muziek die er gemaakt wordt:P.
gr Kevin
gr Kevin
haha, dat valt allemaal wel mee hoor!
Het was meer het plan om of een as2.100 te nemen, OF een tweetal UCD180.
vandaar mijn twijfel over het vermogen.
Inmiddels ben ik mezelf aan het ompraten om nog maar wat verder te sparen en een as2.100 i.c.m. een ucd400 voor het laag aan te schaffen.
Ik zie het namelijk al helemaal gebeuren dat ik aan onderdelen voor het passieve mid-hoog filter en de actieve correcties zoveel kwijt ben dat ik beter meteen een as2.100 EN een ucd400+SMPS400 kan kopen. In plaats van losse UCD's en zelf filters maken.
bespaart mij ook weer het vallen en opstaan van het ontwikkelen van het filter.. hoewel dat wel leuk is.
Maarr.. Kom ik dan qua hoeveelheid biquads wel uit de voeten met mijn drieweg?
Het was meer het plan om of een as2.100 te nemen, OF een tweetal UCD180.
vandaar mijn twijfel over het vermogen.
Inmiddels ben ik mezelf aan het ompraten om nog maar wat verder te sparen en een as2.100 i.c.m. een ucd400 voor het laag aan te schaffen.
Ik zie het namelijk al helemaal gebeuren dat ik aan onderdelen voor het passieve mid-hoog filter en de actieve correcties zoveel kwijt ben dat ik beter meteen een as2.100 EN een ucd400+SMPS400 kan kopen. In plaats van losse UCD's en zelf filters maken.
bespaart mij ook weer het vallen en opstaan van het ontwikkelen van het filter.. hoewel dat wel leuk is.
Maarr.. Kom ik dan qua hoeveelheid biquads wel uit de voeten met mijn drieweg?
Aii daar kan ik je zo niet mee helpen. Zelf heb ik geen ervaring met deze DSP. Misschien moet je eens een UCD180 proberen voor het laag. Ik denk dat dat ook prima gaat werken of wil je de SDX gaan boosten in het laag? Dan kan een "beetje" vermogen geen kwaad. Een passief twee-weg filter hoeft natuurlijk niet teveel te kosten (lees zoveel als een complete UCD400), maar misschien kom je met je laag dan toch niet goed weg met 100W.
Het word een as2.100 met een ucd400 met smps400 per kant.
Beter nu sparen dan later spijt krijgen.
De curve van de untis uit de ER18DXT zien er minder soepel/ recht uit dan die van de units die ik had gekozen, en toch lijken jou deze speakers beter?
Ik snap het verhaal van vervorming, maar metingen hiervan kan ik bij de meeste speakers niet zien?
Wat zouden de units nog meer beter doen laten zijn/ klinken dan de vifa units?
Beter nu sparen dan later spijt krijgen.
De curve van de untis uit de ER18DXT zien er minder soepel/ recht uit dan die van de units die ik had gekozen, en toch lijken jou deze speakers beter?
Ik snap het verhaal van vervorming, maar metingen hiervan kan ik bij de meeste speakers niet zien?
Wat zouden de units nog meer beter doen laten zijn/ klinken dan de vifa units?
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Renco, je neemt toch een SDX10 per kant toch?
Dus in totaal 2 stuks voor stereo...
Als mid (woofer) zou ik geen 6,5 inch nemen.
Dat gaat een compromis worden wat afstraalgedrag betreft.
De SDX10 kan nog goed lopen tot zo'n 150-200 Hz.
Vanaf daar kan prima een 5,25inch woofertje het overnemen. (Wavecor, Peerless HDS)
Met een 4inch moet het ook wel lukken. De Peerless HDS106 PPB is erg goed (tijd geleden getest in Hobby Hifi). Een 5,25 kan wel een stuk meer hebben.
Met de tweeter kun je veel kanten op. Gezien je budget (omdat je toch moet sparen) kun je bv prima een Seas tweeter nemen waar we het volgens mij eerder over gehad hebben.
Overigens denk ik dan een UCD400 een beetje "over the top" is, maar het hangt een beetje af hoe laag je met die dingen wilt gaan.
Dus in totaal 2 stuks voor stereo...
Als mid (woofer) zou ik geen 6,5 inch nemen.
Dat gaat een compromis worden wat afstraalgedrag betreft.
De SDX10 kan nog goed lopen tot zo'n 150-200 Hz.
Vanaf daar kan prima een 5,25inch woofertje het overnemen. (Wavecor, Peerless HDS)
Met een 4inch moet het ook wel lukken. De Peerless HDS106 PPB is erg goed (tijd geleden getest in Hobby Hifi). Een 5,25 kan wel een stuk meer hebben.
Met de tweeter kun je veel kanten op. Gezien je budget (omdat je toch moet sparen) kun je bv prima een Seas tweeter nemen waar we het volgens mij eerder over gehad hebben.
Overigens denk ik dan een UCD400 een beetje "over the top" is, maar het hangt een beetje af hoe laag je met die dingen wilt gaan.
- JvS
Volgens mij heeft die er18dxt juist een briljant goed afstraalgedrag. Zolang je maar niet td hoog crosst is er niets aande hand
geen idee of hier nog activiteit is maar ik probeer het maar,
ik wil in mijn studio eigenlijk power monitoren hebben ala JBL, kortom
frontloded kasten met 2x 12 inch drivers en bullit, of 2x 10 inch enz,
ik wil ze inbouwen in de wand en ze mogen best wel de schilderijen van de muren blazen
afmeting is dus niet zo'n probleem, tekeningen echter wel.
Bv Jbl 4312
4320
4430
4343B
4345
4359
wie kan mij daar mee helpen??? adviseren????
het bouwen is voor mij geen enkel probleem, het materiaal dat ik wil gaan gebruiken
is 15mm of 18mm berken triplex, de vorm is wat mij betrefd gewoon rechthoekig
ik ben benieuwd, als ik tot het besluit kom om de hier aangedragen ideeen
werkelijkheid te laten worden staan er regelmatig foto's van het bouwproces
ik wil in mijn studio eigenlijk power monitoren hebben ala JBL, kortom
frontloded kasten met 2x 12 inch drivers en bullit, of 2x 10 inch enz,
ik wil ze inbouwen in de wand en ze mogen best wel de schilderijen van de muren blazen
afmeting is dus niet zo'n probleem, tekeningen echter wel.
Bv Jbl 4312
4320
4430
4343B
4345
4359
wie kan mij daar mee helpen??? adviseren????
het bouwen is voor mij geen enkel probleem, het materiaal dat ik wil gaan gebruiken
is 15mm of 18mm berken triplex, de vorm is wat mij betrefd gewoon rechthoekig
ik ben benieuwd, als ik tot het besluit kom om de hier aangedragen ideeen
werkelijkheid te laten worden staan er regelmatig foto's van het bouwproces