Zelfbouw Zaph ZDT3.5

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
the cosmic gate
Berichten: 284
Lid geworden op: di 06 okt 2009, 11:03

Re: Zelfbouw Zaph ZDT3.5

Bericht door the cosmic gate »

inmiddels dan toch bij auto hifi toko wat bitumen te pakken gekregen en er ook wat in weten te plakken.
Nu zit inmiddels de voorkant erop gelijmt.Nu wil ik de scherpe hoeken wat was rond gefreest hebben maar helaas heeft diegene die me hierbij helpt voorlopig geen tijd , dus denk dat ik gewoon ff geduld moet hebben
Gebruikersavatar
the cosmic gate
Berichten: 284
Lid geworden op: di 06 okt 2009, 11:03

Re: Zelfbouw Zaph ZDT3.5

Bericht door the cosmic gate »

vandaag weer eens een paar minuten tijd gevonden en besloten dat ik nu toch wel eens wilde weten hoe het gaat klinken.
Daarvoor eens alles in de kast gezet etc en aangesloten.
En toen ............ wow klinkt goed zeg beetje fel / scherp maar ben echt tot op heden een zeer tevreden mens sta te kijken wat er aan laag uitkomt (ben iemand die nogal van laag houdt en dus vaak mijn sub erbij aanzet , maar die staat nu tijdens het luisteren en mis niks).
heb nog maar 1 zuil tijdelijk in elkaar gezet , en ben dus nu al heeel benieuwd hoe dat straks met 2 gaat worden .
Ik ben een gelukkig mens tot op heden :mrgreen:
Afbeelding
Gebruikersavatar
the cosmic gate
Berichten: 284
Lid geworden op: di 06 okt 2009, 11:03

Re: Zelfbouw Zaph ZDT3.5

Bericht door the cosmic gate »

wat kan ik het beste doen om te kijken hoe dat schelle/scherp eruit te halen ?
Heb wat weerstande extra besteld bij C&C , neem aan dat ik beste bij de tweeter kan beginnen om hier wat andere weerstanden op te zetten of eerst in laten spelen ?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Zelfbouw Zaph ZDT3.5

Bericht door dre »

laat `m eerst maar eens een uurtje of 40 draaien,dan moet je eens verder gaan kijken!
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Zelfbouw Zaph ZDT3.5

Bericht door Leeuwarden »

Precies. En laat ook beide zuilen tegelijk inspelen. Anders trekt het in eerste instantie zo scheef. Gewoon cdtje in de speler, op repeat zetten en gaan slapen/school/werk/etc...
Gebruikersavatar
the cosmic gate
Berichten: 284
Lid geworden op: di 06 okt 2009, 11:03

Re: Zelfbouw Zaph ZDT3.5

Bericht door the cosmic gate »

owke, dan ga ik de 2de ook maar eens afbouwen en laten inspelen thnx
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Zelfbouw Zaph ZDT3.5

Bericht door jeroen_d »

Ik weet nog hoe rho dacht dat zijn speaker teveel hoog had, alweer enkele jaren geleden, totdat hij er twee had gebouwd en ze in stereo had beluisterd. Voordat je iets gaat veranderen, laat eerst de woofers loskomen en beluister het paar als geheel.
Gebruikersavatar
the cosmic gate
Berichten: 284
Lid geworden op: di 06 okt 2009, 11:03

Re: Zelfbouw Zaph ZDT3.5

Bericht door the cosmic gate »

Oke, we gaan ze eerst dan beide afmaken en opnieuw luisteren.
Maar nu had ik ze gisteren op de kop gezet om dat kijken naar de onderkant en zo de voet af te meten, en helaas blijkt dat dit niet helemaal recht is.
Zo is bijv de MDF "plank" vand e baffle net 1mm langer dan die van de zijkant, en zo ontstaat er dus een verschil .
Hoe kan ik dit het makkelijkste, en beste gelijkmaken ?
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Zelfbouw Zaph ZDT3.5

Bericht door audiomanics »

Niets aan doen.. Voor houtbewerken is 1mm best wel binnen de tolerantie.
Als je je voet maakt, en die is rechthoekig, zal er vermoedelijk ook wel ergens een kleine afwijking zitten.
Nou, dan neem je de breedste kant waar bij je kast ook de breedste kant zit..
Op het ook zul je het niet zien. En met een blokhaak ook al bijna niet, vermits je hoeken nu wel mooi haaks zijn.. de meesten dan..

Kees
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: Zelfbouw Zaph ZDT3.5

Bericht door JvS »

Maar je kan met een kopieerfrees een plank die 1mm uitsteekt prima 'levelen' met de rest van de onderkant.

sterker nog, er zijn ook genoeg mensen die planken die uit kunnen steken expres 4mm groter maken, zodat je een kist krijgt waarvan de kopse kanten 2 mm uitsteken. Dat overtollig hout kan je perfect wegfrezen nadat het in elkaar gelijmd is en zo kan je juist rekening houdend met toleranties een perfect passende behuizing maken.
Gebruikersavatar
the cosmic gate
Berichten: 284
Lid geworden op: di 06 okt 2009, 11:03

Re: Zelfbouw Zaph ZDT3.5

Bericht door the cosmic gate »

Ik zal vanavond voor de duidelijkheid misschien een foto posten, want denk dat ik het niet goed uitgelegd heb.
@Kees: die voet die ik wil gaan gebruiken heeft u gezien, daar heeft u die ronden kanten aan gefreest.
@JvS: tja dan moet je wel een bovenfrees hebben :D
MBG Verhoeven
Ook commercieel actief
Berichten: 125
Lid geworden op: wo 15 jul 2009, 21:33
Locatie: Vinkel

Re: Zelfbouw Zaph ZDT3.5

Bericht door MBG Verhoeven »

Bij gebrek aan bovenfrees kun je ook gewoon een schuurpapier hanteren ;)
Alleen ben ik bang dat tegen de tijd dat je daar mee klaar bent je ook een goedkope bovenfrees had kunnen kopen...
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Zelfbouw Zaph ZDT3.5

Bericht door audiomanics »

Ja, laat eerst maar eens een foto zien..
In het ontwerp, dat ik ken, had je op de voet een paar balkjes en de box moest daar dan overheen zakken..
Dat zal dus niet het probleem zijn.. Misschien dat de foto het wel duidelijk kan maken.

Kees
Gebruikersavatar
the cosmic gate
Berichten: 284
Lid geworden op: di 06 okt 2009, 11:03

Re: Zelfbouw Zaph ZDT3.5

Bericht door the cosmic gate »

hierbij de foto's en die zeggen denk ik meer dan 1000 woorden :
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Zelfbouw Zaph ZDT3.5

Bericht door audiomanics »

Ik neem aan dat het die kier is?
Je neemt een plank hout, niet daar een schuurpapiertje op en rustig vlak schuren..
Liefst achtjes draaien. Zo heb ik cylinderkoppen, die behoorlijk groter zijn dan jouw boxen, zuigend vlak geslepen..

Kees
Gebruikersavatar
the cosmic gate
Berichten: 284
Lid geworden op: di 06 okt 2009, 11:03

Re: Zelfbouw Zaph ZDT3.5

Bericht door the cosmic gate »

klinkt logisch
Gebruikersavatar
the cosmic gate
Berichten: 284
Lid geworden op: di 06 okt 2009, 11:03

Re: Zelfbouw Zaph ZDT3.5

Bericht door the cosmic gate »

heb de laatste tijd niet stil gezeten.Heb inmiddels de zuilen in de grondlak staan en gaan straks hoogglans zwart 2k gespoten worden.
Maar nu zit ik hier dus mee, gebruik nu als grondlak (met een roller) lak op basis van terpentine, kan ik hier gewoon 2K overheen doen of zal dat erkaar op eten?
Gebruikersavatar
MrCaBLeGuY
Berichten: 466
Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
Locatie: Zwaag

Re: Zelfbouw Zaph ZDT3.5

Bericht door MrCaBLeGuY »

dre schreef:
laat `m eerst maar eens een uurtje of 40 draaien,dan moet je eens verder gaan kijken!
Op wat voor volume kun je ze het beste in laten spelen en kun je dat ook met gewoon een open baffle doen?

PS. Ziet er mooi uit, erg mooi hoe je die planken verstek heb gezaagd. Zelf gedaan?
Gebruikersavatar
the cosmic gate
Berichten: 284
Lid geworden op: di 06 okt 2009, 11:03

Re: Zelfbouw Zaph ZDT3.5

Bericht door the cosmic gate »

nee heb laten verstekzagen, heb zelf niet eens een zaagtafel.
bartve
Berichten: 24
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 21:45

Re: Zelfbouw Zaph ZDT3.5

Bericht door bartve »

Ah, verstek laten zagen: daar zat ik net over te piekeren. Waar heb je dat laten doen?
En wat gaf je precies voor opdracht mee? Ik kan me voorstellen dat je de hoek waaronder gezaagd wordt net een tikje scherper laat zijn dan 45 graden, zodat de panelen aan de buitenrand (de hoek waar de 'scherpe' punten bij elkaar komen) in ieder geval goed sluiten. Of gaat dat ook gewoon wel goed of weet een goede zaagboer wel hoe-ie dat moet aanpakken?

Vragen, vragen, vragen ...

Alvast veel dank, Bart
Gebruikersavatar
the cosmic gate
Berichten: 284
Lid geworden op: di 06 okt 2009, 11:03

Re: Zelfbouw Zaph ZDT3.5

Bericht door the cosmic gate »

Bart,

Ik heb ze laten verstek zagen bij de lokale Karwij (hier werkte toen nog een oud meubelmaker maar die is inmddels helaas met pensioen gegaan).En verstek was gewoon in 45 graden.En gaat prima hoor met aan elkaar lijmen
Gebruikersavatar
the cosmic gate
Berichten: 284
Lid geworden op: di 06 okt 2009, 11:03

Re: Zelfbouw Zaph ZDT3.5

Bericht door the cosmic gate »

vandaag beide speakers in orde kunnen brengen (helaas bleek 1 van de tweeters defect te zijn wat door Europe Audio heel netjes opgelost is!). maar WAT een GELUID komt eruit ik ben heeeeel verbaasd en gelukkig !
Nu opzoek naar mooie rear's die ongeveer hetzelfde klinken maar dan het boekenplankformaat hebben.Wie heeft tips ?
Ook voor de center moet ik naar een alternatief dan die standaard van Zaph gaan kijken want deze past niet onder de TV mbt de hoogte.
Bijlagen
zonder units
zonder units
Met units
Met units
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: Zelfbouw Zaph ZDT3.5

Bericht door sietse »

Gefeliciteerd dus, leuk hé, as et goed uitpakt.. :D
Gebruikersavatar
the cosmic gate
Berichten: 284
Lid geworden op: di 06 okt 2009, 11:03

Re: Zelfbouw Zaph ZDT3.5

Bericht door the cosmic gate »

zeker te weten, nu de boel eens laten inspelen en daarna kijken of er nog wat fine tuning mbt tweeter enz nodig is
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: Zelfbouw Zaph ZDT3.5

Bericht door sietse »

Een stukje ervaring van mij,
Ga lekker luisteren en genieten. Dan het allermoeilijkste, een dagje helemaal niet luisteren.
Dan de volgende dag dus weer wel en dan es kijken of je het net zo goed vind als eerst. Ik had dan wel es van " verrek, te.....enzo.."
Succes dus. =D>
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”