Bouwverslag Paper HATT

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

mcaudio
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 02 apr 2007, 20:50

Bouwverslag Paper HATT

Bericht door mcaudio »

Hallo doehetzelvers,

Na veel vergelijk en uitzoekwerk heb ik besloten de Paper HATT te gaan bouwen. Mooi ontwerp en ook belangrijk, het valt binnen mijn budget. Zelf vind ik het leuk om bouwverslagen van anderen te lezen dus ik dacht, laat ik hier ook eens mijn vorderingen posten.

Mijn versie wordt van MDF met een laagje fineer. Weet nog niet wat voor fineer het wordt. Op de short list staan Amerikaans noten of zebrano. Ga binnenkort naar de houthandel om eens te kijken wat ze zoal hebben.
De basis in inmiddels klaar. Nu is het wachten op de onderdelen, deze zijn besteld en komen als het goed is half deze week binnen. Dan moet de knoop worden doorgehakt over het fineer. Dat moet er eerst op voordat de gaten voor de speakers erin kunnen.

Alvast wat foto's.
Bijlagen
Zebrano fineer, erg fraai.
Zebrano fineer, erg fraai.
Amerikaans noten, ook niet verkeerd.
Amerikaans noten, ook niet verkeerd.
Je hebt nooit lijmklemmen teveel! ;)
Je hebt nooit lijmklemmen teveel! ;)
Basis is klaar.
Basis is klaar.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Bouwverslag Paper HATT

Bericht door wouter »

Mooi project,

zeer boeiend speaker ontwerp, die Hatt. Een seriefilter zonder condensatoren, hoe gaaf :D

Veel succes met de bouw en met het fineren met zebrano :wink:
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Bouwverslag Paper HATT

Bericht door Wowly »

klinkt ook als de beste!!
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Bouwverslag Paper HATT

Bericht door Arno »

wouter schreef:
Veel succes met de bouw en met het fineren met zebrano :wink:
eens/oneens :D
Gebruikersavatar
Fokko
Berichten: 605
Lid geworden op: zo 22 jul 2007, 18:44
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Bouwverslag Paper HATT

Bericht door Fokko »

Ik heb zelf ook de Paper Hatt gebouwd, ben er nog steeds erg tevreden mee!

Ik zie op je laatste foto ook een buisje, daar zijn ze wat minder geschikt voor door hun lage rendement :(
mcaudio
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 02 apr 2007, 20:50

Re: Bouwverslag Paper HATT

Bericht door mcaudio »

Fokko schreef:
Ik zie op je laatste foto ook een buisje, daar zijn ze wat minder geschikt voor door hun lage rendement :(
Ach, dat is een ander brouwsel van mij. :D Maar de Hatt's worden straks door een wat sterker versterkertje aangestuurd hoor. Dus dat zit wel goed.
mcaudio
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 02 apr 2007, 20:50

Re: Bouwverslag Paper HATT

Bericht door mcaudio »

Nou, dat schiet lekker op. Heb nog steeds de spullen niet in huis... :? Pas 3 weken geleden besteld. Nou ja, geduld is een schone zaak zeggen ze.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Bouwverslag Paper HATT

Bericht door rho »

Ja, tegenwoordig telt de klant niet meer heb ik de indruk.

Ik ben nog steeds aan het wachten op een cadeau die mijn broer me voor m'n nieuwjaar heeft besteld. :cry:

Kan je ons misschien ondertussen vertellen hoe je die Fonken bevalt? Gebruik je sub-ondersteuning?
mcaudio
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 02 apr 2007, 20:50

Re: Bouwverslag Paper HATT

Bericht door mcaudio »

De fonken. Als je er lichte muziek, akoestische gitaar bv, op speelt zijn ze erg goed. Maar meer moet je er niet van vragen, dan gaat het al gauw mis. Heb geen sub. Wel plannen om er een te bouwen. :)

Nog geen spullen trouwens. Maar weer een mailtje gestuurd waar het blijft. Nog geen reactie.. :x
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Bouwverslag Paper HATT

Bericht door rho »

Blijkbaar is het tegenwoordig de mode om klanten onnodig lang te laten wachten, zonder ook maar enig teken van leven van de kant van de verkoper.
Ze verwachten haast dat je gaat smeken om iets te mogen kopen bij hen. Ik maak dat veel te veel mee de laatste tijd. Daarom dat ik graag in Duitsland of UK bestel. Dat gaat veel vlotter dan in België of Nederland bestellen.

Dat van die Fonkens had ik wel een beetje verwacht. Een beetje leuke woofer zal ze wel goed doen.
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Bouwverslag Paper HATT

Bericht door meiborg »

Filter zonder condensatoren? Interessant ontwerp!
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Bouwverslag Paper HATT

Bericht door SARK »

meiborg schreef:
Filter zonder condensatoren? Interessant ontwerp!
http://www.humblehomemadehifi.com/Paper-HATT.html
mcaudio
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 02 apr 2007, 20:50

Re: Bouwverslag Paper HATT

Bericht door mcaudio »

Zo, vandaag fineer gehaald in Rotterdam. Het wordt mijn eerste fineerklus dus het is wel even opletten geblazen. Maar ik heb er alle vertrouwen in dat het BELACHELIJK mooi wordt :mrgreen:
DSCF9125.JPG
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bouwverslag Paper HATT

Bericht door Barry2001 »

Misschien een domme vraag, maar hoe breng je fineer aan? Heeft dit al een lijmlaag zodat je het met bv een strijkijzer aanbrengt? als ik trouwens de foto bekijk zie ik dat het materiaal aan 2 kanten gelijk is, gebruik je lijm in dat geval?

En hoe kun je netjes een hoek afwerken, zijn daar technieken voor?
mcaudio
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 02 apr 2007, 20:50

Re: Bouwverslag Paper HATT

Bericht door mcaudio »

Domme vragen bestaan toch niet? :o Ik gebruik voor het fineeren witte houtlijm. Dit breng ik eenzijdig op met een verfrolletje en pers vervolgens alles op elkaar met lijmklemmen. Op deze manier kun je maar één kant tegelijk doen dus het kost wel wat tijd. Je moet ook opletten in welke volgorde je het doet. Dit om zo min mogelijk naden in het zicht te hebben.

http://www.zelfbouwaudio.nl/index.php?o ... 3&Itemid=2

http://www.af.nl/voorraad/fineer/fineerles/

Hier staat het fineren perfect beschreven.
Laatst gewijzigd door mcaudio op di 30 mar 2010, 15:23, 1 keer totaal gewijzigd.
mcaudio
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 02 apr 2007, 20:50

Re: Bouwverslag Paper HATT

Bericht door mcaudio »

Het fineer op maat gesneden. Dat ging heel makkelijk. Zo gesneden dat de nerf straks mooi doorloopt van voor naar achter.
DSCF9126.JPG
DSCF9127.JPG
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Bouwverslag Paper HATT

Bericht door meiborg »

Alles gemarkeerd, netjes hoor :) mooi fineer ook. P.S. Sark bedankt voor de link
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bouwverslag Paper HATT

Bericht door Barry2001 »

Heb je links doorgelezen, leerzaam inderdaad, dank! Wellicht dat ik het op een volgens speakerproject ook eens ga proberen. Succes met de verdere voortgang, ik blijf het met belangstelling volgen.
mcaudio
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 02 apr 2007, 20:50

Re: Bouwverslag Paper HATT

Bericht door mcaudio »

Het fineren gaat aardig. :D
DSCF9130.JPG
DSCF9131.JPG
mcaudio
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 02 apr 2007, 20:50

Re: Bouwverslag Paper HATT

Bericht door mcaudio »

Zo, één kastje is gefineerd. Morgen de volgende. Het is een hoop werk maar het resultaat is erg fraai, al zeg ik het zelf. :D
DSCF9134.JPG
Laatst gewijzigd door mcaudio op do 01 apr 2010, 13:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Bouwverslag Paper HATT

Bericht door meiborg »

Heel mooi!
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Bouwverslag Paper HATT

Bericht door SARK »

Erg mooi om te zien :!:
Voordat je gaat lakken/beitsen of oliën ... eerst even een proefstukje 'mishandelen' (die heb je toch nog wel hè :?: ).
mcaudio
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 02 apr 2007, 20:50

Re: Bouwverslag Paper HATT

Bericht door mcaudio »

Ja hoor, proefstukje ligt klaar. Weet alleen nog niet zeker hoe ik ze zal afwerken. Misschien gewoon in de blanke, matte lak op waterbasis. Vanavond maar eens een deel van het proefstukje lakken. Kijken hoe het uitpakt.
Gebruikersavatar
ome subtilieco
Berichten: 316
Lid geworden op: vr 10 dec 2004, 19:20
Locatie: poortugaal

Re: Bouwverslag Paper HATT

Bericht door ome subtilieco »

Afbeelding

Dit zijn mijn humblehomdehifi db8mkII ook in rotterdams zebrano :wink:
Wel super gaaf de paperhatt.

gr Laurens
mcaudio
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 02 apr 2007, 20:50

Re: Bouwverslag Paper HATT

Bericht door mcaudio »

Die zien er goed uit zeg :!: Hoe ging het frezen van de gaten? Veel last van splinteren? Ik merk dat zebrano erg gevoelig is voor splinteren in de lengte van de nerf en maak me een beetje zorgen of dat wel goed gaat met frezen straks.

Alle spullen binnen op de woofers na. Die zouden afgelopen week komen volgens de Leverancier. :^o

Ben bezig met de tweede kast. Duurt helaas wat langer door een griepje.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”