Bouw KT88 PP versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Re: Bouw KT88 PP versterker

Bericht door Barry2001 »

RobertD schreef:
Wat een mooie set heb je zo zeg.
Wat voor voorversterker gebruik je nu?

Die low drop regulator ga ik ook eens proberen. Goed idee!
De voorversterker is een eigen idee, opgebouwd met Burr Brown OPA opamps. Ingangsselectie met relais die de niet gebruikte ingangen naar gnd trekken, en een motorgestuurde Alps potmeter. Vervolgens zit er een ontvanger voor een 2.4GHz RF afstandbediening in, een flipflop schakeling om mooi met een enkele drukkert de boel te kunnen aan schakelen, en een uitgang zodat ik met die ene druk op de knop ook de eindversterker inschakel. PCB heb ik zelf getekend, en vervolgens bij Eurocircuits laten maken. Wat picjes van de binnenkant: http://members.home.nl/yrrab/DIY/Yrrab% ... index.html

Heb met de groupbuy meegedaan en daar een ingangsselectie en volume regeling gekocht, het idee is dat een variant komt met een buizentrapje.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Paul groot schreef:
Barry2001 schreef:
Tnx! Hoe staat het met jou versterker Paul, al verder mee gekomen?

Trouwens, nu 'ie zo een dag aanstaat wordt de kap over de voedingstrafo wel erg warm. Misschien dat enkele luchtgaten in de kap geen kwad kunnen, aan de achterkant zie je het niet.
Hallo Barry,

Mijn brom is, zoals RobertD voorspelde, opgelost omdat ik met de kt88 alleen midden en hoog aanstuur.
Ik ga nog wel op zoek of het brommetje is verdwenen.
Want ik denk dat het de versterking verstoord als ie er nog in zit.
Maar,
mooie set heb je zo alles aan het Front gelijk.

Trafo behuizing warm;
Wat is warm?
kun je met je hand de behuizing nog aanraken voor enige tijd? dan is ie niet warmer dan pakweg 38gr.
Ergens moet bekend zijn wat de toegestane temperatuur mag zijn.
Hou ook rekening met een warmere omgeving in de zomer, dan moet je er al snel een paar graden bijtellen.
Ik heb meteen gevoeld wat mijn voeding "doet" aan temp , maar dat is geen vergelijk, is een chinees trafootje, en die wordt niet warmer dan...... lauw........

gr
paul
Snap het verhaal niet helemaal Paul, ben je nou wel of niet van de brom af? :D

Gisteren (zondag luisterdag) heeft 'ie zo'n beetje de hele dag aan gestaan, en eind van de middag kon ik m'n hand niet meer op de kap leggen, te warm. Had ik niet verwacht trouwens. Maar ik boor wel een paar gaatjes in de achterkant om een luchtstroom op gang te brengen, moet goed gaan dan.
Paul groot
In memoriam †

Bericht door Paul groot »

Hallo Barry,

zie schema.
Of ik van de brom af ben weet ik pas als ik hoog, midden en laag op de kt88 aansluit.
Nu is dat niet zo, ik heb een krell100 op het laag.
Om het toch nog ingewikkeld te maken;
aitossen staan te niksen bij mij in de kast, op hoog/midden heb ik de kt88(ipv aitossen) en op laag de krell (op schema de kt88). Snap je het nog? ik geef toe, ingewikkeld.

Ik heb even naar temperaturen gekeken van trafo's en je zit met 40 graden? niks te hoog. Dat het niet prettig is,....... is een ander verhaal.
Bijlagen
Paul%20-%20blokschema.jpg
Paul%20-%20blokschema.jpg (15.78 KiB) 875 keer bekeken
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Ja, ik begrijp het ja. Het blokschema ter verduidelijking klopt dus niet :D

Waarom deze constructie is me niet duidelijk, maar je zult er vast een goede reden voor hebben. Maar als je een scoop op de uitgang hangt van je KT88 zie je toch of er nog brom aanwezig is? Als je het laag wegfiltert zoals nu kan ik me voorstellen dat je geen brom meer hoort..
Paul groot
In memoriam †

Scoop??...........is voor mij een soort van tv met saaie plaatjes............. :lol:

Als ik later het laag overbrug naar midden/hoog ben ik er achter.
Echter, het gevaarte (speakerkast) is nogal zwaar om even te bruggen.
Komt wel als ik hulp heb.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Als ik je een tip mag geven, schaf er 1 aan, 2e hands is er prima voor weinig aan te komen. Dan zie je tenminste wat je doet.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Paul,

ik heb ook een scoop hoor... die weegt minder dan jouw versterker, dus zal ik -als het nodig is- ermee naar jou komen.
Paul groot
In memoriam †

RobertD schreef:
Paul,

ik heb ook een scoop hoor... die weegt minder dan jouw versterker, dus zal ik -als het nodig is- ermee naar jou komen.
Sorry voor de topic vervuiling barry.

Ja graag Robert.
Wil ik wel zien.

gr
paul
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Geen probleem hoor. Als je nog referentie (ik doel op de versterker) nodig hebt, roept u maar. Misschien loop je wel tegen dezelfde dingen als ik aan.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Vandaag toch een ventilatieopening in de trafo kap gemaakt, het wordt erg warm allemaal als 'ie een dag aanstaat. Zit aan de achterkant, uit zicht.
Bijlagen
IMG_2514.JPG
Paul groot
In memoriam †

Ik denk dat je een verstandig besluit hebt genomen.
Kan nooit kwaad, extra koeling.
Uit het zicht ook nog, dus waarom niet.
Met die heel hoge temperaturen verouderen je winding isolaties sneller, en dat heb je nu opgelost.
Goede zaak.
Gr
Paul
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Inmiddels ook op de bovenkant en zijkant ventiltatiegaten gemaakt. Het gaat een stuk beter, maar ik blijf me verbazen wat er toch nog gedissipeerd wordt ind e trafo, dit had ik van tevoren niet verwacht. Wat zijn jullie ervaringen, ook warmteontwikkeling in de voedingstrafo?

Verder staat 'ie nu een week te spelen, op sommige dagen (zoals weekenden) een hele dag. Heb wat met de BR poorten van m'n speakers zitten spelen, het beste resultaat heb ik als ik de onderste dichtstop. Ik heb ook het idee dat het geluidsbeeld nog at veranderd is afgelopen week, het zgn inspelen. Maar ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn met warmteontwikkeling!
BertDB

Bericht door BertDB »

Over het algemeen zijn de transfo's van Will meer dan genoeg overbemeten, dus echt heet mogen ze niet lopen !

Warmte in een transfo komt van verliezen.
- Jouleverliezen (= koperverliezen : elke winding heeft een weerstand. afh. van stroom en de weerstand: warmteverlies)
- Ijzerverliezen (wervelstroom & hysteresis):
Foucaultstromen (=wervelstroom : verliezen in de kern, wordt beperkt door de transfo te lamelleren). int Engels: Eddy Current :lol:
... (tzit een beetje ver bij mij :oops: , voor een uitgebreidere uitleg moet ik je naar wikipedia verwijzen :D )

Tis dus normaal, maar erg heet mogen ze niet lopen omdat zoals reeds eerder vermeldt dit degradatie van de isolatielaag op de windingen kan veroorzaken.

De transfo van mijn SV572-3 eindversterker loopt, ondanks dat er een vrij pittig vermogen gevraagd wordt (in totaal 13A aan gloei bv), nauwelijks warm.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Probeer de temperatuur eens te meten en leg het resultaat voor aan AE. Zij kunnen je vast laten weten of dit normaal is of niet.

Als je de trafo niet meer kan beetpakken is het naar mijn mening niet helemaal in orde.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

RobertD schreef:
Probeer de temperatuur eens te meten en leg het resultaat voor aan AE. Zij kunnen je vast laten weten of dit normaal is of niet.

Als je de trafo niet meer kan beetpakken is het naar mijn mening niet helemaal in orde.
Volgens mij hebben we op het werk een zgn infrarood thermometer, bedoelt om de uitwendige temperatuur van componentjes te meten. Bij m'n vorige werkgever hadden we zeker 1, daar moet ik het mee kunnen meten. Na een dag spelen kun je de trafo eigenlijk niet meer beetpakken, zo warm wordt 'ie wel. Maar ik zal proberen het te meten, dat is wat concreter.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

xbake schreef:
Over het algemeen zijn de transfo's van Will meer dan genoeg overbemeten, dus echt heet mogen ze niet lopen !

Warmte in een transfo komt van verliezen.
- Jouleverliezen (= koperverliezen : elke winding heeft een weerstand. afh. van stroom en de weerstand: warmteverlies)
- Ijzerverliezen (wervelstroom & hysteresis):
Foucaultstromen (=wervelstroom : verliezen in de kern, wordt beperkt door de transfo te lamelleren). int Engels: Eddy Current :lol:
... (tzit een beetje ver bij mij :oops: , voor een uitgebreidere uitleg moet ik je naar wikipedia verwijzen :D )

Tis dus normaal, maar erg heet mogen ze niet lopen omdat zoals reeds eerder vermeldt dit degradatie van de isolatielaag op de windingen kan veroorzaken.

De transfo van mijn SV572-3 eindversterker loopt, ondanks dat er een vrij pittig vermogen gevraagd wordt (in totaal 13A aan gloei bv), nauwelijks warm.
Nee precies, had dit van tevoren niet verwacht. Ik zou nog eens alle stromen kunnen meten, 1 voor 1, met de boel in bedrijf, om te zien of er ergens meer stroom loopt dan ik nu denk.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Heb je per ongeluk met een lange bout of een metalen verbinding een soort kortsluitwikkeling gecreëerd? Dat gebeurt nogal eens met ringkern trafo's. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat je dat bij deze trafo ook kunt doen.

Ook kan het zijn dat je het blikpakket beschadigd hebt waardoor de lamellen onderling niet meer geïsoleerd zijn. Dan kun je wervelstroompjes krijgen, maar dan moet je wel heel hard in de zijkant van de trafo hebben gekrast.
Miniwatt

Bericht door Miniwatt »

Barry2001 schreef:
RobertD schreef:
Na een dag spelen kun je de trafo eigenlijk niet meer beetpakken, zo warm wordt 'ie wel. Maar ik zal proberen het te meten, dat is wat concreter.
Voor mij is dat wel concreet genoeg. Je zou je hand er nog steeds op moeten kunnen leggen..
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

RobertD schreef:
Heb je per ongeluk met een lange bout of een metalen verbinding een soort kortsluitwikkeling gecreëerd? Dat gebeurt nogal eens met ringkern trafo's. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat je dat bij deze trafo ook kunt doen.

Ook kan het zijn dat je het blikpakket beschadigd hebt waardoor de lamellen onderling niet meer geïsoleerd zijn. Dan kun je wervelstroompjes krijgen, maar dan moet je wel heel hard in de zijkant van de trafo hebben gekrast.
Nee, die zaken zijn niet aan de orde Robert. Wat ik ga doen is het volgende: ik haal de aftakkingen 1 voor 1 los , en zet de multimeter ertussen, en schakel vervolgens de versterker aan. Als er ergens meer stroom loopt dan ik nu denk zie ik het gelijk. Heb op het werk iets gevonden wat ik in de multimeter kan prikken, waar ik temperatuur mee kan meten. Mochten de stromen "normaal" zijn, zou er iets met de trafo mis kunnen zijn. Vervolgens kan ik de temperatuur vd trafo meten om aan te geven dat het te warm wordt. Ja, denk dat dit de juiste volgorde is.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Miniwatt schreef:
Barry2001 schreef:
RobertD schreef:
Na een dag spelen kun je de trafo eigenlijk niet meer beetpakken, zo warm wordt 'ie wel. Maar ik zal proberen het te meten, dat is wat concreter.
Voor mij is dat wel concreet genoeg. Je zou je hand er nog steeds op moeten kunnen leggen..
Ik ga toch wat meten Miniwatt, meten is weten. Wordt vervolgd, zal wel het paasweekend worden, heb door de week wat minder tijd.
Maar misschien overdrijf ik het wel en valt het wel mee, maar voor het gevoel wordt het echt te warm na een dag spelen.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Vanmiddag de stromen eens gemeten. Eigenlijk niets gezien dat ik niet verwacht had:
360V - 340mA
6.3V (gloei ECC's) - samen 1.6A
3.15 -3.15 (gloei KT88's) aan beide kanten 3A
60V (bias KT88's) - 5mA
6.3V (gloei fasedraaier met gelijkrichter/spann. regelaar) - 750mA

Allemaal ruim binnen wat de trafo zou moeten aankunnen. Hij staat nu 4 uur aan, op de dummyload, en kan zelfs zonder (!) dat de kap eromheen zit eigenlijk niet langer dan een paar sec. m'n hand erop houden.

Helaas helaas, heb een IR thermometer op het werk gevonden die ik kon lenen, vergeet ik dat ding vrijdag mee te nemen :( Dus ik laat 'm vd week nog een keer een paar uur draaien en zal dan de temperatur eens meten.
Bijlagen
IMG_2459.JPG
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

PS dit is dus allemaal nog maar in het klasse A bereik, waar 'ie 9 vd 10 keer in zal spelen.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Ik zou er eens een mailtje naar AE aan wagen.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Yep, ga ik doen Robert. Ik meet de temperatuur vd week en zal eens informeren.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Heb een temperatuurmeting op de voedingstrafo gedaan met een IR thermometer.

Nadat de versterker 5 uur heeft aangestaan is de temperatuur op het blikpakket vd trafo 42degC. Als ik de thermometer richt op de wikkelingen van de trafo meet ik 62degC. Let wel, dit is zonder dat de kap er overheen geplaatst is.

Het lijkt mij echt te hoog, ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Ik stuur iig een mailtje naar AE met de bevindingen.
Plaats reactie