Mijn tweede UcD versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Barry
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Mijn tweede UcD versterker

Bericht door Barry »

De ervaringen die ik in 2008 had met mijn zelfbouw UcD400ST versterker, staan nog steeds steevast in mijn geheugen gegrift.
Na het stopzetten van de hobby, heb ik al mijn apparatuur verkocht, inclusief de UcD versterker. Van af van moment heeft het twee jaar geduurd voordat het weer begon te kriebelen. Ik beloofde mijzelf om het dit keer wat rustiger aan te pakken en om vooral langer van dezelfde set te genieten. Het is echter weer compleet losgeslagen, waardoor ik in korte tijd alweer enige versterkers, televisies en speakers verder ben.

Omdat ik altijd refereerde aan de UcD versterker van 2008, heb ik besloten om weer een nieuwe te bouwen, in overtreffende kwaliteit. Deze keer wordt er geen gebruik gemaakt van de ST modules, maar van de UcD400HG. De modules worden volledig gescheiden gevoed door een 500VA Amplimo ringkerntransformator en een mooie voeding met 4x 4700uF, softstart en DC protectie, gemonteerd op een nette PCB (ontworpen en geassembleerd door Ray5150, waarvoor mijn dank ).

De behuizing is een exemplaar van HIFI2000. 3U hoog en een mooi aluminium voorfront. Deze wordt, net als de ringkerntrafo's, geleverd door Paul.

De nodige hulp van dit forum is dus al aanwezig! Daar ben ik uiteraard erg blij mee :)

De versterker zal worden ingezet in mijn surround opstelling, waarbij stereo de hoofdrol speelt. Mijn huidige Marantz SR7500 receiver is verkocht en wordt vervangen door de Arcam AVR300. De frontkanalen gaan vanuit de pre-out's van de Arcam naar de UcD400 versterker, zodat ik de stereo weergave zal verbeteren.

De voortgang van het project zal ik in dit topic plaatsen a.d.h.v. van een fotoverslag met uitleg.
Misschien dat Ray het ook leuk vind om zijn voortgang met ons te delen (ik zal hem op dit topic attenderen).
Het wordt in ieder geval geen project dat met een week klaar is. De meeste tijd zal 'm zitten om de connectoren en bedrading 100% perfect te plaatsen. Het wordt geen haastig project, want ik ken de klank toch al een beetje, dus zal ik niet té nieuwschierig worden naar de klank waardoor ik de puntjes op de I maar even ''uitstel tot later'' (wat ik bij de vorige versterker dus wel deed). Deze versterker zal mijn oude UcD versterker in alle opzichten moeten overtreffen!

Ik hoop dat dit een leuk verslag gaat worden :D Tips e.d. zijn uiteraard van harte welkom.
koifarm
Ook commercieel actief

Re: Mijn tweede UcD versterker

Bericht door koifarm »

Barry, super.

Hoe meer UCD bouwprojekten hoe beter. Je gaat voor de conventionele benadering, niets mis mee.

Hier staan foto's van mijn b(r)ouwsels, ter inspiratie.

http://www.roehren-und-hoeren.de/phpBB/ ... php?t=7240

Ga je ook nog modificeren aan de UCD?

Ronny
Barry
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door Barry »

Er staan veel mooie projecten op de link die je stuurde!
Ik ga niks modificeren, of althans, nog niet.
Barry

Bericht door Barry »

Even een vraagje..
Heeft iemand ervaring met het bestellen van UcD modules via intertechnik.de?
De modules zijn daar veel goedkoper dan in NL. Tenminste, als de typeaanduidingen daar eens duidelijk worden! :?
koifarm
Ook commercieel actief

Bericht door koifarm »

Barry, ik zie bij intertechnik dat alles veel duurder is.

Heb jij speciale korting of zo?

Ronny
Barry

Bericht door Barry »

Nee, ik was even stom bezig.. Ik vergeleek de ST met de HG van europe-audio... :S
dre

Bericht door dre »

dyslexie korting! :lol:
Barry

Bericht door Barry »

Hat ik dad maar, dan kon ick dad ekskuus steets aanhaalen wanir iemant mij op mein taal aanspreekt
simsatit

Bericht door simsatit »

dre schreef:

Niet om het een of het ander, je zult het zeker niet verkeerd bedoelen maar ik ken een zelfbouwer zeer integere toffe vent met veel kundigheid in versterker bouw die absoluut niet op een forum durft te posten omdat hij dyslexie heeft, hij schaamt zich hier echt voor, al zou die dat helemaal niet hoeven, toch is het zo.
Dat wilde ik maar zeggen :wink:

Verder ben ik benieuwd wat de ts voor moois gaat doen, ik wil zelf ook een ucd (ver)bouwen, heb nu een ucd400ad mono, maar zou wel iets met een buisje etcetc willen, ga is even wat topics bekijken wat er zoal mogelijk is om er zo veel mogelijk uit te halen 8)

Groet
Barry

Bericht door Barry »

simsatit schreef:
dre schreef:

Niet om het een of het ander, je zult het zeker niet verkeerd bedoelen maar ik ken een zelfbouwer zeer integere toffe vent met veel kundigheid in versterker bouw die absoluut niet op een forum durft te posten omdat hij dyslexie heeft, hij schaamt zich hier echt voor, al zou die dat helemaal niet hoeven, toch is het zo.
Dat wilde ik maar zeggen :wink:

Verder ben ik benieuwd wat de ts voor moois gaat doen, ik wil zelf ook een ucd (ver)bouwen, heb nu een ucd400ad mono, maar zou wel iets met een buisje etcetc willen, ga is even wat topics bekijken wat er zoal mogelijk is om er zo veel mogelijk uit te halen 8)

Groet
Zeg hem maar dat door constant berichten te plaatsen zijn taalvaardigheid daardoor vooruit gaat ;)
simsatit

Bericht door simsatit »

Ik geloof niet dat dat zo werkt met dyslexie
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik geloof het ook niet. Maar als je aangeeft dat je dyslexie hebt is hier op het forum plaats genoeg hoor! Het is al vervelend genoeg. Helemaal als je jezelf uitsluit van een leuk forum vanwege je dyslexie. Mijn broer heeft het ook, maar is toch heel ver gekomen (wat zeg ik.......héél ver!). Als je zeker gezeik wil voorkomen ff in het onderschriftje aangeven wat de reden van het taalgebruik.

Wowly
meanman64

Bericht door meanman64 »

Ik zou zeggen welkom hier
simsatit

Bericht door simsatit »

Dat geloof ik ook, het gaat op dit forum gelukkig zowiezo ook meer om de inhoud dan om de big/small talk.

Ik ben hier op 't forum om iets te leren (newbie), en ben beniewd naar ts zijn bevindingen met zijn ucd bouw 8)
audioot
In memoriam †

Bericht door audioot »

welkom
en laat maar gewoon jouw ervaringen weten(we schieten hier niet op de mensen)
mvg
audioot :wink:
Barry

Bericht door Barry »

Het is nu wachten op de voedingen, dus ik kan in alle tijd nadenken over het plaatsen van de chassisdelen van de XLR, RCA en LS connectoren.

Heeft er hier misschien iemand zin en tijd om voor mij (tegen vergoeding) de gaten te boren? Mijn ervaring is dat als ik dat zelf doe, dat het er net niet zo mooi uitziet als wanneer iemand dat met het juiste gereedschap heeft gedaan. Ik heb hier alleen een boormachine met goedkope metaalboortjes liggen..
Ik zou het achterpaneel dan kunnen versturen.
simsatit

Bericht door simsatit »

Jij woont in Zaandam, ik in Haarlem, ik heb een kolomboor, je mag best een keertje in het weekend ofzo langskomen hoor.

Greets,
Simon
Barry

Bericht door Barry »

simsatit schreef:
Jij woont in Zaandam, ik in Haarlem, ik heb een kolomboor, je mag best een keertje in het weekend ofzo langskomen hoor.

Greets,
Simon
Bedankt voor je aanbod!

Als ik een CAD tekening maak kan mijn vader op zijn werk regelen dat de gaten worden gesneden met een laser. Volgens mij is dat niet iets preciezer dan met een kolomboor.
Ik ga dat dus eerst eens proberen.
simsatit

Bericht door simsatit »

Barry schreef:
simsatit schreef:

Greets,
Simon
Bedankt voor je aanbod!

Als ik een CAD tekening maak kan mijn vader op zijn werk regelen dat de gaten worden gesneden met een laser. Volgens mij is dat niet iets preciezer dan met een kolomboor.
Ik ga dat dus eerst eens proberen.
Dat is natuurlijk wel het mooiste ja!
Barry

Bericht door Barry »

Het pakketje kwam vandaag binnen, dus ik ben direct begonnen met boren en monteren :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De softstart modules zijn al gemonteerd. De voedingen zelf worden morgen gemonteerd aangezien de afstandsbusjes op waren. Wel heb ik alle gaten al geboord en alles past precies zoals ik wil :) Ik heb alles zo ingedeeld dat ik geen draden hoef te verlengen, maar juist moet inkorten, om de signaalweg zo kort mogelijk te houden. Power en signaal wordt ook zo ver mogelijk van elkaar vandaan gehouden.
Uiteraard worden alle +/- draden getwist en met fast-on stekkers aangesloten.

De UcD modules heb ik ook direct besteld, evenals de UcD signaalkabels, luidspreker- en RCA chassisdelen. De AC-in chassis en zekeringhouder haal ik bij een lokale winkel.
Wel heb ik toch besloten om wederom voor de ST modules te gaan, aangezien deze een strakkere laagweergave zouden hebben. Afgezien van het feit dat de versterker full-range wordt ingezet, zal de versterker in de toekomst worden ingezet om 2 15'' subs aan te sturen. Vandaar mijn keuze :)
ray5150

Bericht door ray5150 »

Zo, dat ziet er nog 'ns profi uit. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Dat gaat vast een hele mooie versterker worden..... :lol:
Barry

Bericht door Barry »

Haha, jij hebt 't meeste werk verricht :D

Vandaag ben ik weer verder gegaan met het optimaliseren van de opbouw.
Ook heb ik de isolatieplaatjes onder de softstarts geplaatst en zelfs daaromheen gebogen ter bescherming van de voedingen.
Barry

Bericht door Barry »

Weer wat verder..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De ''viezigheid'' die je rond de RCA connector ziet is gesmolten lijm van de schilderstape tijdens het boren. Dit wordt allemaal nog mooi schoongemaakt na het volledig assembleren van de versterker.
De RCA- en LS-chassisdelen zitten boven verwachting kaasrecht gemonteerd. Voor het monteren van de UcD modules tegen de achterplaat heb ik een papieren mal uitgeknipt en met een pen de montagegaten doorgestoken, zodat ik de papieren mal vervolgens kon aftekenen op de behuizing.

Wat moet er nog gebeuren:
Het is nu wachten op de volgende onderdelen: faston stekkers, krimpkous en net-chassisdeel. Nu kan ik dus even niks doen.
Barry

Bericht door Barry »

Ik heb een vraag over het aansluiten van de softstarts:

Link naar de layout: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/downl ... &mode=view

op J1 komt de fase-netspanning (bruin) van de schakelaar.
op J2 komt de nul van de netspanning (blauw) van de schakelaar of chassisdeel.
op J3 komt de nul naar de trafo.
op J4 komt de fasenetspanning naar de trafo.

Op J3 en J4 komt dus een fase en een nul. J3 en J4 zijn samen echter 1 verbinding en dus zou er naar mijn idee kortsluiting optreden, aangezien de nul van de trafo is verbonden met de fase van de trafo.

Weet iemand hoe ik deze softstart veilig kan aansluiten? Ik heb Raymond ook al een PM gestuurd, maar ik wil graag snel verder met assembleren, dus plaats mijn vraag ook even hier! :twisted:
Barry

Bericht door Barry »

Plaats reactie