Ombouw Bocama LA-224B

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door RobertD »

Pmh123 schreef:
Wat ik me ook afvraag: ik zie vaak van die enorme elko's in de voeding zitten. in omvang bedoel ik dan he.

In mijn versterker zitten 3 elko's van 33uF 450V maar dat zijn piep kleine dingetjes.
moet ik die vervangen of maakt dat niet uit.

Als ik ze zou vervangen: waarmee? JJ heeft geen 33 uF alleen 47 en 50
Er is wel een 32+32 variant: http://www.jukebox-revival.nl/catalog/p ... ts_id/2001
Je versterker is stereo, dus waarschijnlijk kom je deze elco twee keer tegen.

Je zult anders eerst eens in het schema moeten kijken waar deze elco's zitten, in de voeding kun je soms best een maatje groter gebruiken.

Ik kies gevoelsmatig altijd voor de grotere types. Die kleintje vind ik niet zo goed overkomen bij toepassing met een spanning van 300 Volt. Er zijn echter best elco's van 47uF / 350V te vinden in een kleine behuizing. Die zitten vaak in een computervoeding. Kijk maar eens bij http://www.dickbest.nl
Forumlid Sevenup heeft dit soort elco's volgens mij met succes toegepast in een paar van zijn buizenversterkers.
Gebruikersavatar
Pmh123
Berichten: 125
Lid geworden op: vr 26 feb 2010, 18:17
Locatie: Heinkenszand

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door Pmh123 »

Zo, vandaag de eerste spulletjes binnen gekregen :)
Alleen ik heb metaalfilm weerstanden van 1W besteld, maar deze zien er wel heel klein uit :?
5mm !!
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door Miniwatt »

Hmm, in mijn ervaring is een 1 watter al gauw 1 cm..
Gebruikersavatar
Pmh123
Berichten: 125
Lid geworden op: vr 26 feb 2010, 18:17
Locatie: Heinkenszand

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door Pmh123 »

Daar was ik al bang voor :(
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door RobertD »

Waar heb je ze besteld?
Kun je ze terugsturen of ergens anders voor gebruiken?

Ik heb metaal oxide weerstanden van 0,6W, die zijn ook al groter dan 5mm. Deze zijn dus wel erg klein.
Gebruikersavatar
Pmh123
Berichten: 125
Lid geworden op: vr 26 feb 2010, 18:17
Locatie: Heinkenszand

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door Pmh123 »

http://www.display.nl/Weerstanden/Weers ... att-1.html

Ik heb maar even een mailtje gestuurd, omruilen zal wel kunnen denk ik.
Ik had ze hier besteld omdat ze alle waardes die ik nodig heb in huis hebben.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door RobertD »

EUR 2,30 per weerstand???? Dat is wel heel prijzig.... dan kun je nog beter de Kiwame of Riken Ohm bij AE-Europe bestellen. Ze hebben daar ook andere types die nog voordeliger zijn.

Op de foto van Display zien ze er ook heel klein uit, maar ik kan me inderdaad niet voorstellen dat dit 1W uitvoeringen zijn.
Gebruikersavatar
Pmh123
Berichten: 125
Lid geworden op: vr 26 feb 2010, 18:17
Locatie: Heinkenszand

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door Pmh123 »

prijs is per 10 stuks, maargoed dan moeten ze wel de goede sturen. :wink:
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door sevenup »

RobertD schreef:
Pmh123 schreef:
Wat ik me ook afvraag: ik zie vaak van die enorme elko's in de voeding zitten. in omvang bedoel ik dan he.

In mijn versterker zitten 3 elko's van 33uF 450V maar dat zijn piep kleine dingetjes.
moet ik die vervangen of maakt dat niet uit.

Als ik ze zou vervangen: waarmee? JJ heeft geen 33 uF alleen 47 en 50
Er is wel een 32+32 variant: http://www.jukebox-revival.nl/catalog/p ... ts_id/2001
Je versterker is stereo, dus waarschijnlijk kom je deze elco twee keer tegen.

Je zult anders eerst eens in het schema moeten kijken waar deze elco's zitten, in de voeding kun je soms best een maatje groter gebruiken.

Ik kies gevoelsmatig altijd voor de grotere types. Die kleintje vind ik niet zo goed overkomen bij toepassing met een spanning van 300 Volt. Er zijn echter best elco's van 47uF / 350V te vinden in een kleine behuizing. Die zitten vaak in een computervoeding. Kijk maar eens bij http://www.dickbest.nl
Forumlid Sevenup heeft dit soort elco's volgens mij met succes toegepast in een paar van zijn buizenversterkers.
Wat ik ervan begrijp ( pin me er niet op vast ) is dat kleine elco's wel dezelfde capaciteit hebben, maar minder rimpel kunnen verwerken. Ook heb ik de ervaring dat ze sneller in capaciteit achteruit gaan.

Je ziet dus vaak dat elco's voor buizenversterkers grote behuizingen hebben.

Hmm, volgens mij heb ik die kleine elco's alleen een keer gebruikt in een hoofdtelefoonversterker. Ik gebruik nu meestal JJ http://www.tube-town.net/ttstore/index. ... onics.html en F&T http://www.tube-town.net/ttstore/index. ... 7_F-T.html.

Nog leuker is om 22u of 47u foliecondensatoren te gebruiken. Niet goedkoop, maar wel erg mooi ( en groot ): http://www.tube-town.net/ttstore/index. ... -Fast.html
Gebruikersavatar
Pmh123
Berichten: 125
Lid geworden op: vr 26 feb 2010, 18:17
Locatie: Heinkenszand

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door Pmh123 »

Meeste spullen zijn nu wel binnen, jammer van die weerstanden die te klein zijn.
Display Electronics een paar dagen geleden al gemaild hierover maar geen reactie. Morgen maar eens in de tel. klimmen :evil:

Na een poosje denken en schuiven met de trafo's en buizen heb ik toch maar gekozen voor de bekende opstelling. Alles afgetekend, en het boren en uitzagen kan beginnen.
Bijlagen
DSC_2579.JPG
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door PA4URK »

Het wordt de mijne in spiegelbeeld, haha :lol:
Ik had in eerste instantie de voedingstrafo in het midden en de beide UGT's aan weerszijden in gedachten, maar heb daar achteraf toch maar van afgezien met het oog op het zoveel mogelijk gescheiden houden van versterker en voeding. Voor welke kleur ga je voor je chassis kiezen Martin? Mooi glossy zwart?
Gebruikersavatar
Pmh123
Berichten: 125
Lid geworden op: vr 26 feb 2010, 18:17
Locatie: Heinkenszand

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door Pmh123 »

Hoe weet jij dat? :?

:D
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door PA4URK »

Dat zie ik an je trafo's 8)
Gebruikersavatar
Pmh123
Berichten: 125
Lid geworden op: vr 26 feb 2010, 18:17
Locatie: Heinkenszand

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door Pmh123 »

Vandaag reactie gehad van Display Electronics. De 1W metaalfilm weerstanden zijn gewoon zo klein. dus ik ga ze maar gebruiken.
Ze hebben de specs ook even erbij gedaan:
Bijlagen
SeriesPO.pdf
(181.88 KiB) 53 keer gedownload
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door RobertD »

Leuk chassis. Zelf gemaakt?
Hoe ga je de gaten erin maken?

Ik blijf dit volgen, ben gek op dit soort ampjes.
Gebruikersavatar
Pmh123
Berichten: 125
Lid geworden op: vr 26 feb 2010, 18:17
Locatie: Heinkenszand

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door Pmh123 »

Ik wilde een zo plat mogenlijke behuizing, 4cm hoog 32cm lang en 20cm diep is tie geworden. effectief heb ik 3cm ongeveer, de bodem moet er ook nog in.

Het is een plaat alu van 3mm dik welke ik heb laten omzetten. Aluminium is gelukkig niet zo moeilijk te bewerken als plaatstaal.

Ik zit alleen nog even met de 22 en 27mm gaten. ik heb niet zo veel zin om die dure ponsen te kopen. ik denk niet dat ik versterkers blijf maken :)

Ik heb lang zitten denken over de behuizing, formaat, kleurtje, zwart, zilver....
Ik ga voor een rustige strakke uitvoering. ontwerp heb ik gejat van Dared. :-#
Bijlagen
Naamloos.png
Gebruikersavatar
Pmh123
Berichten: 125
Lid geworden op: vr 26 feb 2010, 18:17
Locatie: Heinkenszand

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door Pmh123 »

Alle gaten zijn gezaagd en geboord en dat viel me eigenlijk mee.
Voor de gaten 22 en 27 had mijn zwager gatenboren, dit gaat in alu perfect. om de twee gaten even de tanden van de boor een beetje schoon krabben, het aluminium gaat er aan plakken.

Nu schuren en de eerste dunne laag verf er maar eens opzetten. zo! genoeg voor dit weekend
Bijlagen
DSC_2582.JPG
Gebruikersavatar
Pmh123
Berichten: 125
Lid geworden op: vr 26 feb 2010, 18:17
Locatie: Heinkenszand

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door Pmh123 »

Na een aantal keren de kast gespoten te hebben ziet hij er nu prima uit.

Nu kan het echte werk gaan beginnen. :)

Het valt mij op (de verschillende draadjes doorspitten) dat er toch vaak "brom" problemen zijn bij het bouwen van buizen versterkers.

Meestal leest ik dat je het beste een centraal aardpunt kan maken. Wat me alleen opvalt in de oude kast van de Bocama is dat juist daar alles overal aan de kast vast zit. Geen ster maar "netwerkaarding"

Ook is het me niet duidelijk wat nu de beste mannier is van aarden of afschermen van ingangssignaal via potmeter naar ingang buis.
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door PA4URK »

Dat ziet het al heel mooi uit Martin! Vooral omdat het chassis niet zo hoog is, ik ben zelf van acht cm hoogte uitgegaan, maar heerlijk gezegd vind ik de helft mooier staan. Maar de grote elco's moeten natuurlijk wel passen!
Inderdaad heeft de originele Bocama een wirwar van massapunten wat niet echt bevorderlijk is voor het bromvrij maken van de versterker. Wat mijns inziens veel toevoegt is een afzonderlijke steraarde voor zowel de versterker als de voeding. De afgeschermde draad van potmeter naar de ingangsbuis heb ik aan beide kanten aan massa gelegd wat opnieuw een beetje winst in de vorm van minder brom opleverde. Succes!
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door RobertD »

Wanneer je de beschrijving op de site van DHTRob volgt, dan moet het eigenlijk gewoon bromvrij worden.
Hij heeft twee projecten met een EL84 pushpull versterker beschreven, beide zeer duidelijk gedocumenteerd en gefotografeerd.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door Barry2001 »

PA4URK schreef:
Dat ziet het al heel mooi uit Martin! Vooral omdat het chassis niet zo hoog is, ik ben zelf van acht cm hoogte uitgegaan, maar heerlijk gezegd vind ik de helft mooier staan. Maar de grote elco's moeten natuurlijk wel passen!
Inderdaad heeft de originele Bocama een wirwar van massapunten wat niet echt bevorderlijk is voor het bromvrij maken van de versterker. Wat mijns inziens veel toevoegt is een afzonderlijke steraarde voor zowel de versterker als de voeding. De afgeschermde draad van potmeter naar de ingangsbuis heb ik aan beide kanten aan massa gelegd wat opnieuw een beetje winst in de vorm van minder brom opleverde. Succes!
Bij mijn KT88 heb ik het niet gedaan, maar las laatst een artikel van Menno vd Veen die het wel aanraadt (een afzonderlijke steraarde voor voeding en signaal). Waar ik wel mee geexperimenteerd heb is de ingang, allerlei variaties heb ik geprobeerd, en daar kwam bij mij hetzelfde uit: De massa van de inganskabel aan beide kanten aan gnd gelegd. Dwz, aan de tulpingang op de bus zelf, en aan de andere kant aan het massa sterpunt.
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door Miniwatt »

Wat ik van Menno geleerd heb is gescheiden houden van grote en kleine retourstromen, dus een aardepunt voor de voeding, eentje voor het voorversterker/fasedraaierdeel en eentje voor de eindbuizen. En die zou ik dan zo verbinden: voeding->eindbuizen->voortrap.
Gebruikersavatar
Pmh123
Berichten: 125
Lid geworden op: vr 26 feb 2010, 18:17
Locatie: Heinkenszand

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door Pmh123 »

Het zorgvuldig in elkaarzetten en solderen is begonnen :)
Toch wel spannend of dit een goedklinkende versterker gaat worden.

Als ik wat verder ben zal ik nog wat foto's maken.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door RobertD »

Maak maar lekker veel foto's. Mocht je ergens tegenaanlopen, dan kunnen we op basis van dat beeldverslag misschien tips geven.
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door PA4URK »

Mis ik trouwens een gaatje op je chassis Martin? Eentje voor de volumepot en eentje voor de keuzeschakelaar? Of wordt het een pure eindversterker?
Plaats reactie