Vifa breedbander getest in speaker van €4600
Moderator: Beheerdersteam
- amanda
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Contacteer:
Vifa breedbander getest in speaker van €4600
Hier een review van een Vifa breedbander in een commerciële luidspreker van 4600 eurie's.
Komt er Prima uit!
http://www.stereoplay.de/Testbericht/Au ... 29808.html
Komt er Prima uit!
http://www.stereoplay.de/Testbericht/Au ... 29808.html
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
Re: Vifa breedbander getest in speaker van €4600
mooi FAST systeem idd..
een deel van de prijs gaat ongetwijfeld hier in zitten:
een deel van de prijs gaat ongetwijfeld hier in zitten:
Audiodata garantiert Abweichungen von maximal 0,5 Dezibel gegenüber den firmeninternen Referenzmustern, mithin eine Serienkonstanz, von der die meisten Massenlautsprecher nur träumen können.
-
wouter
- Ook commercieel actief
Ik verwacht dat dit een waardige opvolger is, aangezien die vifa niet meer te krijgen is

http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/10f-8424g00.pdf
ubergeile meetresultaten... en nog betaal baar ook, kost hier 20,- minder dan bij de oosterburen
ex. btw prijs: http://www.europe-audio.nl/Product.asp?Product_ID=7827

http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/10f-8424g00.pdf
ubergeile meetresultaten... en nog betaal baar ook, kost hier 20,- minder dan bij de oosterburen
ex. btw prijs: http://www.europe-audio.nl/Product.asp?Product_ID=7827
Dat is idd. een mooie speaker zeg!
Specificaties zien er ook goed uit, prijs is ook goed. Die gaan we nog wel eens terug zien (in een ontwerp van mij)
Kan iemand een foto van de zijkant vinden? Ik ben benieuwd of deze een geventileerde spider heeft.
Specificaties zien er ook goed uit, prijs is ook goed. Die gaan we nog wel eens terug zien (in een ontwerp van mij)
Kan iemand een foto van de zijkant vinden? Ik ben benieuwd of deze een geventileerde spider heeft.
- amanda
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Contacteer:
De Vifa breedbander was btw zo'n 45 euro per stuk....
- asterduc
- Contacteer:
de Scan 10F is inderdaad een leuke driver.
Hij ligt hier al een weekend los te spelen.
Op het eerste zicht en gehoor veelbelovend.
Als het meezit is hij tijdens Brada VI te beluisteren.
Ed.
Op het eerste zicht en gehoor veelbelovend.
Als het meezit is hij tijdens Brada VI te beluisteren.
Ed.
- amanda
- Contacteer:
Interessant!
Ga je een Fast maken of met cornerwoofers?
Hmmm, da's best wel een interessant idee! Alhoewel ik dan voor 8 stuks per kant zou gaan (puur om optische redenen) met een mooi sub.dre schreef:een linearray met 16 stuks per kant
- asterduc
- Contacteer:
nee, een klein satelietje met een woofer eronder.amanda schreef:Interessant!
een line array, dan zou ik hem met 24 moeten maken en dat gaat toch wel iets te duur uitvallen!dre schreef:een linearray met 16 stuks per kant
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
moest het nou echt duren tot SS met een breedbander kwam voor jij er mee aan de slag ging?asterduc schreef:de Scan 10F is inderdaad een leuke driver.
- asterduc
- Contacteer:
hahaha, zo had ik het nog niet bekeken HJ.Henkjan schreef:moest het nou echt duren tot SS met een breedbander kwam voor jij er mee aan de slag ging?asterduc schreef:de Scan 10F is inderdaad een leuke driver.
Ik vond het gewoon een mooie middentoner en ik hoop dat hij dat ook is.
Als full-range zal ie bij mij echter niet gebruikt worden. Er komt nog zo'n klein dingetje bij dat voor de hoge tonen zorgt.
-
wouter
- Ook commercieel actief
en heb je - als ik vragen mag - het idee dat dit ook een opvolger van de vifa is, of dat het echt een scan speak is.
Dat vifa nog steeds bestaat weet ik, maar de discovery serie is een stuk betaalbaarder dan de gemiddelde scan speak driver.
Dat vifa nog steeds bestaat weet ik, maar de discovery serie is een stuk betaalbaarder dan de gemiddelde scan speak driver.
- amanda
- Contacteer:
maw we kunnen de breedbander niet horen als breedbander....asterduc schreef:Als full-range zal ie bij mij echter niet gebruikt worden. Er komt nog zo'n klein dingetje bij dat voor de hoge tonen zorgt.
-
wouter
- Ook commercieel actief
Ik verwacht dat ie mee gaat spelen in een fullrange luidspreker, dus als fullrange kunnen we hem wellicht wel horen

- asterduc
- Contacteer:
Wouter,wouter schreef:en heb je - als ik vragen mag - het idee dat dit ook een opvolger van de vifa is, of dat het echt een scan speak is.
de Discovery is een echte Scan Speak. Dat zie je al aan de afwerkingskwaliteit.
Ik heb hem nu aan het spelen en hij is goed.
Vergelijk met Vifa: het zijn nu 2 verschillende firma's die wat technologie delen door de ontwikkeling die in de vorige jaren is gebeurd. Vifa komt uit China, Scan Speak uit Denemarken. En dat zie je toch vind ik. De ScanSpeak velijmingen bijvoorbeeld, zijn zeer fijn uitgevoerd met net voldoende lijm. Bij de nieuwe Vifa units is dat net wat anders. Daar ligt een dikke lijmlaag op. Zo zijn er meerdere details waar duidelijk verschillen zijn te bemerken.
Prijs: de Scan Speak Discovery zit op hetzelfde prijsniveau als de Vifa's (denk ik toch). De Vifa NE woofers die de Illuminator magneet en korftechnologie gebruiken zijn goedkoper dan de Scan Speak Illuminator serie, maar wel duurder dan de Scan Speak discovery woofers. Ik ga er eerstdaags de Vifa 22 NE et de Scan Speak discovery 22 vergelijken.
Hoedanook, de middentoner uit de Discovery serie is volgens mij een prachtexemplaar en maakt klassedrivers nu ook voor de lagere prijsklasse beschikbaar.
- asterduc
- Contacteer:
niet in mijn ontwerp althans!amanda schreef:maw we kunnen de breedbander niet horen als breedbander....asterduc schreef:Als full-range zal ie bij mij echter niet gebruikt worden. Er komt nog zo'n klein dingetje bij dat voor de hoge tonen zorgt.
Ik heb hem daarnet een half uurtje full range beluisterd, daar dat geniet niet mijn voorkeur.
Kun je ook aangeven waarom niet?Ik heb hem daarnet een half uurtje full range beluisterd, daar dat geniet niet mijn voorkeur
Co
- amanda
- Contacteer:
Ben ook wel benieuwd waarom niet!cve schreef:Kun je ook aangeven waarom niet?Ik heb hem daarnet een half uurtje full range beluisterd, daar dat geniet niet mijn voorkeur
Co
Het hoog zal wel iets minder klinken in detail maar dat is denk ik het enige nadeel....
Hoe heb je hem beluisterd dan?Ik heb hem daarnet een half uurtje full range beluisterd, daar dat geniet niet mijn voorkeur.
In verwacht héél véél van deze driver in een FAST systeem (met woofer wel te verstaan
Ik verwacht ook dat mits hij goed gefilterd is ook in het hoog zijn mannetje kan staan en je niets zult missen. Een tweeter zou de goede eigenschappen te niet doen en de net iets mindere eigenschap (transparantie en spreiding in het hoog) oppeppen. Voeg dan alleen een ambient tweeter toe zoals ik bij een van mijn FAST systemen heb gedaan, dan blijven de breedbander eigenschappen behouden.
Is dat de nieuwe keramische 25mm variant van Vifa? Hoe presteert die? Waarom dat conusmateriaal en niet de 19mm variant? Op basis van de grafieken in de specsheets lijkt mij de 19mm silk het beste presteren. Hoe zijn ze op wat harder volume? Met 0,1mm Xmax lijkt het me niet echt overhouden. Hoe hoog wil je ze crossen? mijn interesse hadden ze ook gewekt...
Zo te zien op de datascheet loopt het hoog van de Scan-Speak geleidelijk op tot zo'n 15 kHz, dat kan wat scherp klinken als je dat niet compenseert of corrigeert. Persoonlijk ben ik van mening dat je veel van de voordelen van een breedbander verliest als je er een (super)tweeter bij zet.
Als je de Vifa 10 BGS 119/8 ergens kan vinden is die ook aan te bevelen, die heeft een heel gelijkmatig frequentieverloop.
Als je de Vifa 10 BGS 119/8 ergens kan vinden is die ook aan te bevelen, die heeft een heel gelijkmatig frequentieverloop.
Als het om een dome tweeter ging gaf ik je gelijk, met een breedbander heb je dat oplopend hoog wel nodig ivm de vroeg intredende bundeling. Zelfs een 8cm tangband breedbander met een flinke piek in dat gebied is niet eens storend.Zo te zien op de datascheet loopt het hoog van de Scan-Speak geleidelijk op tot zo'n 15 kHz, dat kan wat scherp klinken als je dat niet compenseert of corrigeert.