2e passieve membraan
Moderator: Beheerdersteam
2e passieve membraan
Ik wil mijn diy subwoofer voorzien van een tweede passieve membraan.
Reden hiervoor is dat ik nu een passieve membraan gebruik die exact hetzelfde is als de aangedreven membraan en daardoor een behoorlijk flinke uitslag krijgt bij grote volumes (tikt enkel keer). Bovendien wil ik ook wat extra druk in de sublage frequenties erbij.
Ik gebruik kleine 7” (Wavecor SW178WA01) driver in een 11 liter volume. Het passieve membraan weegt zelf 50 gram en ik heb er 100 gram gewicht aangehangen dit maakt dat hij afgestemd is op ongeveer 20Hz.
Als ik ga uitrekenen welk gewicht ik de membranen moet geven bij gebruik van twee passieve membranen dan zie ik dat ik er een stoeptegel aan moet hangen.
Ik bereken het met: http://www.mh-audio.nl/PassiveRadiator.asp
Bij 12.9 cm 20Hz en 11 liter is berekend gewicht 139.4 gram
Bij 25.8 cm 20Hz en 11 liter is berekend gewicht 2242.9 gram!!
Is dit allemaal juist?
Heeft iemand ervaring met het toevoegen van een tweede passieve membraan?
Krijg je met toevoeging van tweede passieve membraan er wel druk bij? De excursie wordt immers kleiner.
Enig ander advies is welkom.
Reden hiervoor is dat ik nu een passieve membraan gebruik die exact hetzelfde is als de aangedreven membraan en daardoor een behoorlijk flinke uitslag krijgt bij grote volumes (tikt enkel keer). Bovendien wil ik ook wat extra druk in de sublage frequenties erbij.
Ik gebruik kleine 7” (Wavecor SW178WA01) driver in een 11 liter volume. Het passieve membraan weegt zelf 50 gram en ik heb er 100 gram gewicht aangehangen dit maakt dat hij afgestemd is op ongeveer 20Hz.
Als ik ga uitrekenen welk gewicht ik de membranen moet geven bij gebruik van twee passieve membranen dan zie ik dat ik er een stoeptegel aan moet hangen.
Ik bereken het met: http://www.mh-audio.nl/PassiveRadiator.asp
Bij 12.9 cm 20Hz en 11 liter is berekend gewicht 139.4 gram
Bij 25.8 cm 20Hz en 11 liter is berekend gewicht 2242.9 gram!!
Is dit allemaal juist?
Heeft iemand ervaring met het toevoegen van een tweede passieve membraan?
Krijg je met toevoeging van tweede passieve membraan er wel druk bij? De excursie wordt immers kleiner.
Enig ander advies is welkom.
Re: 2e passieve membraan
Je moet vierkantswortel(aantalmembranen) x diameter invullen, niet aantalmembranen x diameter.
Door 2 keer de diameter in te vullen heb je berekend hoeveel gewicht je in totaal moet toevoegen aan 4 (de vierkantswortel van 4 is 2) membranen. Om te weten hoeveel gewicht je moet toevoegen aan 2 membranen, moet je 1.414 keer de diameter invullen, dus 18.24cm.
Als je dat invult, krijg je 560gr toegevoegde massa, dus 230gr per membraan
Door 2 keer de diameter in te vullen heb je berekend hoeveel gewicht je in totaal moet toevoegen aan 4 (de vierkantswortel van 4 is 2) membranen. Om te weten hoeveel gewicht je moet toevoegen aan 2 membranen, moet je 1.414 keer de diameter invullen, dus 18.24cm.
Als je dat invult, krijg je 560gr toegevoegde massa, dus 230gr per membraan
Re: 2e passieve membraan
Heel dom van me!! Inderdaad nu is het te doen er gaat nog 50 gram vanaf aan eigen gewicht dus wordt het 180 gram. Dat is best veel voor een 7" membraan, maar te doen.
Bedankt, als het wat wordt hou ik jullie op de hoogte. Ik zal aantal metingen verrichten voor de toename in geluidsdruk.
Bedankt, als het wat wordt hou ik jullie op de hoogte. Ik zal aantal metingen verrichten voor de toename in geluidsdruk.
Re: 2e passieve membraan
Het lijkt me sterk dat je toename in geluidsdruk krijgt. Je membranen zullen minder ver uitslaan en samen dezelfde geluidsruk leveren. Misschien zak je demping heel ietsjes, maar vermoedelijk is dit niet significant terug te zien in de geluidsdruk.
Re: 2e passieve membraan
Maar de belastbaarheid wordt wel hoger (uitgaande van dat de driver z'n xmech minder snel bereikt dan de pr).
Re: 2e passieve membraan
Mij is altijd verteld dat je minstens anderhalf, liefst 2 keer de luchtverplaatsing (Sd X x-max) van de driver moet nemen aan PR's.
Ik begrijp dat die passieve membranen dezelfde conusoppervlakte hebben als de driver, dus tenzij deze dubbel zoveel x-max hebben als de driver, moet je er 2 gebruiken. Aangezien het passief membraan loopt te tikken op hoog volume, lijkt het me aangewezen er een tweede bij te plaatsen. Aan output zal je niets winnen bij eenzelfde afstemming en kist, maar de passieve membranen zullen maar half zoveel wapperen, waardoor de belastbaarheid verhoogt...
Ik begrijp dat die passieve membranen dezelfde conusoppervlakte hebben als de driver, dus tenzij deze dubbel zoveel x-max hebben als de driver, moet je er 2 gebruiken. Aangezien het passief membraan loopt te tikken op hoog volume, lijkt het me aangewezen er een tweede bij te plaatsen. Aan output zal je niets winnen bij eenzelfde afstemming en kist, maar de passieve membranen zullen maar half zoveel wapperen, waardoor de belastbaarheid verhoogt...
Re: 2e passieve membraan
Toch wel iets, het rendement van de aankoppeling aan de lucht is beter bij twee membranen met halve uitslag van één membraan.Candisa schreef:Aan output zal je niets winnen bij eenzelfde afstemming en kist, maar de passieve membranen zullen maar half zoveel wapperen,
Re: 2e passieve membraan
Ik heb de hoop dat de geluidsdruk wel zal toenemen. Kan er eigenlijk niets over vinden op internet dwz wat het effect is van één of twee passieve membranen.
Dit is mijn huidige situatie, geel met sub, rood zonder.
Membraan is besteld. Over paar weken kan ik iets meer erover zeggen dan is het hopelijk ingebouwd.
Dit is mijn huidige situatie, geel met sub, rood zonder.
Membraan is besteld. Over paar weken kan ik iets meer erover zeggen dan is het hopelijk ingebouwd.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: 2e passieve membraan
Als ik zo naar het plaatje kijk klinkt dat niet erg waarschijnlijkDit is mijn huidige situatie, geel met sub, rood zonder
Re: 2e passieve membraan
Lijkt me inderdaad ook omgekeerd?
Ik vermoed dat uw speakers gepoorte kamers hebben voor de woofer?
Misschien is het een idee om die bult in het hoog-sub/laag-slaglaag te proberen dempen (in het geval van gepoorte speakers, misschien eens de poorten dichtstoppen)? Het verwondert me niets dat je het sublaag te mager vindt, het is inderdaad wat aan de lage kant en als het sublaag van het slaglaag dan nog eens gescheiden is met een gigantische bult, lijkt het alleen maar nog magerder door het contrast.
groetjes,
Isabelle
Ik vermoed dat uw speakers gepoorte kamers hebben voor de woofer?
Misschien is het een idee om die bult in het hoog-sub/laag-slaglaag te proberen dempen (in het geval van gepoorte speakers, misschien eens de poorten dichtstoppen)? Het verwondert me niets dat je het sublaag te mager vindt, het is inderdaad wat aan de lage kant en als het sublaag van het slaglaag dan nog eens gescheiden is met een gigantische bult, lijkt het alleen maar nog magerder door het contrast.
groetjes,
Isabelle
Re: 2e passieve membraan
En ik ben niet eens lisdectisch.wouter schreef:Als ik zo naar het plaatje kijk klinkt dat niet erg waarschijnlijkDit is mijn huidige situatie, geel met sub, rood zonder
Wat is die Strassacker snel met verzenden, complimenten!
Geluidsvolume is flink toegenomen. Hierbij eerste meting zonder nog uitgebreid in te stellen. Komt volgend weekend. Versterker kon van stand 9 naar 14 (van de 20) en kan zelfs nog veel meer open worden gezet zonder al te veel problemen.
Bult in laag wil ik zo houden, dit is persoonlijke smaak. Ik kan het met gemak helemaal vlak krijgen maar dan vind ik het geluidsbeeld te saai.
Re: 2e passieve membraan
Na half uurtje luisteren: geluidsdruk is behoorlijk toegenomen. De sub met één passieve woofer gaf al een aardige druk maar deze beduidend meer, dit is ook wel te zien op de meting.
Ik denk dat ik hem alleen nog lager ga afstemmen door meer gewicht op de woofer. Nu zit er 185 gram op. Het is op eerste gehoor iets minder strak dan met één passieve woofer. Waarschijnlijk moet de subamp wel helemaal opnieuw afgesteld worden, dat komt volgend weekend.
Leuk ontwerpje, kastje is 24x24x24 cm en weet met gemak mijn huiskamer van 130M3 te vullen met een echt lage bas. Prima spul dat Wavecor voor leuke prijs.
Bijgaand foto, de aangedreven woofer zit onderop de passieve aan de voor- en achterzijde.
Ik denk dat ik hem alleen nog lager ga afstemmen door meer gewicht op de woofer. Nu zit er 185 gram op. Het is op eerste gehoor iets minder strak dan met één passieve woofer. Waarschijnlijk moet de subamp wel helemaal opnieuw afgesteld worden, dat komt volgend weekend.
Leuk ontwerpje, kastje is 24x24x24 cm en weet met gemak mijn huiskamer van 130M3 te vullen met een echt lage bas. Prima spul dat Wavecor voor leuke prijs.
Bijgaand foto, de aangedreven woofer zit onderop de passieve aan de voor- en achterzijde.
