Koptelefoon versterker + volume bakjes.

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Elevado
Berichten: 14
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 11:05

Koptelefoon versterker + volume bakjes.

Bericht door Elevado »

Hallo allen,

mijn eerste vraag. Iets waar ik eigenlijk al een tijdje tegenaanloop waar ik niet uit kan komen.

Ik moet voor een Sauna in een rustruimte 6 koptelefoons bij ligstoelen aansluiten. De hele zaak heb ik voorzien van een 100 volt versterker en 8 100 volt speakers.

Er zit op de versterker als ik het goed heb 1 koptelefoon uitgang.

Ik moet 6 koptelefoons aansluiten en elke koptelefoon moet bij de ligstoel zelf een bakje hebben waarmee ze het volume zelf aan kunnen passen en kunnen kiezen of de koptelefoon aan of uit staat. (naast het gegeven dat ze muziek kunnen luisteren kan de koptelefoon ook dienen als afsluiting van de buitenwereld door lekker te relaxen met geluidsdempende koptelefoons)

Vanaf de 100 volt versterker naar de rustruimte is het denk ik een meter of 10.

Wat kan ik het beste gaan doen? Een koptelefoon versterker gaan gebruiken en die in de rustruimte inbouwen en dat vanaf daar dan de kabels naar een bakje bij de ligstoelen gaan zodat ze dan vanaf hun stoel t volume kunnen regelen? is dit mogelijk?

wat zou ik er allemaal voor nodig hebben?
Ik zat te denken aan een aantal pod draaiknoppen, die inbouwen in een klein kastje met daarin gebouwd een jack aansluiting. (de jackaansluiting moet niet aan de buitenkant zitten want dan is er kans dat het gejat wordt) Vanaf dat kastje gaat dan een draad naar de koptelefoon versterker.

Is dit een idee? En zo ja, hoe zou ik dit dan het beste kunnen aansluiten? Hebben jullie betere id-en? Of snappen jullie er geen bal van?

Ik hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen!

Groetjes,
Marcel
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Zijn er geen trafo's van 100 volt naar 32 Ohm?

Daarbij dan koptelefoonsgebruiken met een volumeregelaar in het snoer.
De Jackplug kun je vast wel borgen met een plaatje ofzo.
Elevado
Berichten: 14
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 11:05

Bericht door Elevado »

hmm, maar waarom zou ik dan van 100 volt naar 32 ohm moeten? want er zit namelijk wel een koptelefoon uitgang op de versterker, dat zou dan gewoon moeten werken toch?

En ik heb de koptelefoons al gekocht en volgens mij zit daar geen volumeregelaar op.. dus daarom was het ook de bedoeling dat er een volumeknop naast elke stoel zou moeten komen..

dankjewel voor de snelle reactie iig alvast!
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Eén koptelefoonuitgang is geschikt voor één of misschien 2 koptelefoons in parallel. Voor de ruimte die je beschreef lijkt me dat wat weinig.

Ik dacht dat je misschien van het 100V systeem kon transformeren naar 32 Ohm (standaard voor een koptelefoon.)

Een zestal koptelefoonversterkers is denk ik de eenvoudigste oplossing. Die zijn waarschijnlijk wel als printje te koop, echt High-end hoeft het niet te zijn denk ik. Je kunt er dan mooie bakjes omheen zetten en de draad van de koptelefoon rechtstreeks aansluiten zonder stekker.

Je kunt dan met een lijnsignaal werken en een volumeregelaar aan de ingang van elke koptelefoonversterker plaatsen.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

Elevado
Berichten: 14
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 11:05

Bericht door Elevado »

tjonge, dank dank voor alle snelle reacties!

Ik zat idd aan zoiets te denken als sevenup plaatste. Gewoon het signaal van de versterker doorlussen naar zo'n koptelefoon versterker.. en dan bij elke stoel het snoer onderbreken met een of andere knop waarmee het volume te regelen is...

Maar is dit ook mogelijk? en zo ja, wat voor knoppen zou ik moeten gebruiken?

Want het probleem is dat de stoelen wel verspreid staan en ze wel vanaf hun ligplaats het geluid moeten regelen. Het idee van RobertD vind ik wel erg goed maar gaat wat te hoog in de kosten lopen als je voor 6 stoelen moet maken..

Dus is het dan mogelijk om vanaf een koptelefoon versterker een snoer naar een volumeknop en jack plug te koppellen en daar dan de koptelefoon opaan te sluiten?

(ben ik nog een beetje duidelijk of snappen jullie t al nie meer? :P)
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Elevado schreef:
Dus is het dan mogelijk om vanaf een koptelefoon versterker een snoer naar een volumeknop en jack plug te koppellen en daar dan de koptelefoon opaan te sluiten?
Als fabrikanten een regelaar in het snoer kunnen opnemen, lijkt me dat geen enkel probleem. Ik heb alleen geen idee wat er voor volumeregelaar toegepast wordt. Het lijkt mij dat het iets van een 100 Ohm stereo potmeter moet zijn ofzo.
Elevado
Berichten: 14
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 11:05

Bericht door Elevado »

ja, dat klinkt opzich wel heel logisch :)

Ik ben hele tijd terug bij een licht/geluid/accesoire winkel geweest en daar liet ie me een of andere draaiknop zien, maar daar schuilde weer wat achter, moest volgens mij weer een extra iets bij gesoldeerd worden, maar ik weet nu niet meer wat..

Ik zoek op internet en vind overal leuke knoppen, maar alles zonder het mechanisme.. alleen de afwerkingen... iemand een goeie site hiervoor?

alvast dank voor alle hulp!
Elevado
Berichten: 14
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 11:05

Bericht door Elevado »

ah, al gevonden... conrad heeft er een hele hoop.. :)

maar daar is weer teveel keuze.. tsjonge jonge.. dacht dat dit allemaal iets meer zichzelf zou wijzen.. voel me nu toch wel een enorme leek.. hehe.. iemand een idee wat voor soort potmeter het beste zou zijn voor dit geval?
Elevado
Berichten: 14
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 11:05

Bericht door Elevado »

Iemand?

wat voor soort potmeter kan ik t beste gebruiken? er is teveel keuze...
Tazzy
Berichten: 54
Lid geworden op: di 23 sep 2008, 15:11
Locatie: Den Haag / Leidschenveen
Contacteer:

Bericht door Tazzy »

Kzou iets duurzaams uitzoeken maar daar help ik je niet direct mee :D
Elevado
Berichten: 14
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 11:05

Bericht door Elevado »

ja, das wel iets waar ik goed op moet letten.. moet niet gaan besparen op enkele euro's als t ene 3 jaar langer mee gaat als de andere... maar er zijn zoveel verschillende soorten.. welke is nou goed te gebruiken voor dit?
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

Heb net even een hoofdtelefoon met volume control nagemeten. Zie schema voor wat er volgens mijn inzit. De weerstand die de versterker ziet is afhankelijk van de stand van de potmeter.

Kijk wel uit naar een type dat wat meer vermogen kan dissiperen. Anders worden ze nogal snel slecht. Denk dat zoiets wel wat is: http://www.audiogoedkoop.nl/velleman-po ... 52419.html
Bijlagen
volume.JPG
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Als je die potmeter dichtzet ziet de versterker een kortsluiting. Het lijkt me handiger de uitgang naar de hoofdtelefoon op de loper te zetten.
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

richard schreef:
Als je die potmeter dichtzet ziet de versterker een kortsluiting. Het lijkt me handiger de uitgang naar de hoofdtelefoon op de loper te zetten.
Dat dacht ik ook al. Maar ja, hij werkt wel :D
Elevado
Berichten: 14
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 11:05

Bericht door Elevado »

Hmm, super bedankt voor het linkje met een potmeter die evt goed zou kunnen zijn.. maar ik ben wel gigantisch slecht in het lezen van schema's en ook in de opmerkingen die erna werden gemaakt..

waarom ziet de versterker kortsluiting als je de potmeter dichtzet? of is dat alleen zo wanneer je het aansluit als in t schema getekend is? (die ik nog nie kan lezen :P )

En wat wordt er bedoelt met; "Het lijkt me handiger de uitgang naar de hoofdtelefoon op de loper te zetten"

dat snap ik dan ook weer niet :P

als die uitgelegd kunnen worden zou me dat denk ik alweer een gigantisch stuk opweg helpen!

Oja, ik had nog gekeken naar die 100 volt versterker, maar daar zit geen koptelefoon uitgang op, wat nu? Er wordt muziek afgespeeld via een PC waar wel een koptelefoon uitgang op zit alleen is dat natuurlijk mini-jack... maakt dat uit? Zou ik dat signaal ook gewoon kunnen gebruiken richting mijn koptelefoon versterker?

Ik wil een ieder alvast hartelijk danken voor alle hulp! Echt super dat iedereen hier zo behulpzaam is! Mijn dank!
Elevado
Berichten: 14
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 11:05

Bericht door Elevado »

Ik zat er aan te denken om vanaf de computer met een kabel naar een koptelefoon versterkertje te gaan (zie link), daar 2 stuks van en die met elkaar doorlussen.
http://www.licht-geluid.nl/shop/BVModul ... id=GAHA400

dan vanaf de koptelefoon versterkers met een kabel naar een potmeter. aan de potmeter ook een jackplug hangen zodat vanaf daar de koptelefoon aangesloten kan worden.

Wat denken jullie ervan? Of ga ik nu tegen alle regels in? :P
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

Elevado schreef:
Ik zat er aan te denken om vanaf de computer met een kabel naar een koptelefoon versterkertje te gaan (zie link), daar 2 stuks van en die met elkaar doorlussen.
http://www.licht-geluid.nl/shop/BVModul ... id=GAHA400

dan vanaf de koptelefoon versterkers met een kabel naar een potmeter. aan de potmeter ook een jackplug hangen zodat vanaf daar de koptelefoon aangesloten kan worden.

Wat denken jullie ervan? Of ga ik nu tegen alle regels in? :P
Zou goed moeten zijn
Elevado
Berichten: 14
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 11:05

Bericht door Elevado »

oke, en hoe zit dat dan met de kortsluiting waar hierboven nog over werd gesproken? als de volumeknop dicht gedraaid is?
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Eerlijk gezegd denk ik dat je dit projectje beter uit handen kunt geven aan iemand die weet wat hij doet.

Dingen leren uit hobby overwegingen is uitstekend, en daar wil ik ook iedereen bij helpen.
Hier ben je echter aan het werk voor een professionele firma en mag je ook de veiligheidsaspecten e.d. niet uit het oog verliezen.
Laat je niet leiden door het budget!

Mijn gevoel is dat je niet goed weet wat je aan het doen bent. (Als je geen schema's kunt lezen moet je je diensten niet aanbieden aan professionele instellingen waar jouw product door klanten gebruikt moet worden.)

Het klinkt misschien harder dan de bedoeling als, maar als ik jouw opdrachtgever zou zijn en dit zou lezen, zou ik ernstige bedenkingen hebben.
Elevado
Berichten: 14
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 11:05

Bericht door Elevado »

ik snap je reactie. En het is een professionele instelling, maar het is een soort van vriendendienstje.

En om de reden die je noemt, veiligheidsaspecten niet uit het oog verliezen, ben ik ook met de vraag hier gekomen.

Vandaar ook dat ik de vraag stelde met waarom en waardoor er kortsluiting zou kunnen komen.

Voordat ik alles echter ga installeren leg ik het eerst nog wel voor aan iemand die wel verstand heeft van schakelingen, schema's, etc.

Dus dank voor de opmerking maar ik ben de domste niet en had hier al wel rekening mee gehouden.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”