Subwoofer "De Poef" (Ultimate WAF)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
TH0M
Berichten: 280
Lid geworden op: di 26 aug 2008, 12:36
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Subwoofer "De Poef" (Ultimate WAF)

Bericht door TH0M »

Na aanschaf van de Monacor sub van Sevenup (viewtopic.php?f=21&t=10328) kwam ik met het idee om een poef te maken met een down-firing-sub er in in het zelfde uiterlijk als onze bank. Mede omdat het originele design van Sevenup niet echt in ons interieur past. (no offence) Aangezien dit ook mijn eersre zelfbouw speaker wordt, denk ik dat een hoge WAF nu wellicht vollgende projecten kan versnellen.

Dit is dus een beetje het idee.
Afbeelding
De monacor SPH-200CTC komt aan de onderzijde en de Conrad 80W versterker aan de achterkant.


Dit is het orgineel van Sevenup, en daarna gestript.
Origineel
Origineel
gestript
gestript

Even met autocad een tekeningetje gemaakt, en naar de Praxis. De man die het voor mij gezaagd heeft was aangenaam verrast door mijn tekening en dit spoorde hem aan om extra secuur te zagen en alles na te meten. Dit resulteerde in het volgende stapeltje hout: ("afval" heb ik meegenomen, maar indien ik het gezaagd wil hebben in de toekomst doen ze dat voor niks)
Gezaagd
Gezaagd
Voor de bodem 2 x 18mm mdf op elkaar gelijmt met rondom een sponning van 18mm.
Bodem
Bodem

Vanavond eerst even mijn nieuwe keukenkastjes in de lak zetten, en dan verder met de poef. Driver er in frezen!
Bijlagen
Het idee
Het idee
Laatst gewijzigd door TH0M op vr 19 feb 2010, 9:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Subwoofer "De Poef" (Ultimate WAF)

Bericht door sevenup »

Ziet er leuk uit :D Vrouwtje mag niet klagen...

Doet de versterker module het nu?

Waar laat je deze? In de speaker of extern.
Gebruikersavatar
TH0M
Berichten: 280
Lid geworden op: di 26 aug 2008, 12:36
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Subwoofer "De Poef" (Ultimate WAF)

Bericht door TH0M »

Versterker module komt in de sub zelf, aan de achterkant van de poef. Ik heb de versterker niet meer geprobeerd. Hij doet het wel, maar het sub uitgangssignaal van mijn Marantz is waarschijnlijk niet dat wat de Conrad verwacht. Maar dat komt vast goed!
Gebruikersavatar
TH0M
Berichten: 280
Lid geworden op: di 26 aug 2008, 12:36
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Subwoofer "De Poef" (Ultimate WAF)

Bericht door TH0M »

Wie weet er trouwens een (web) shop waar je stof kunt kopen voor banken e.d? Zoiets als in het eerste plaatje. Er zijn genoeg zaken voor kleding-stof, maar niet het zware grove meubel stof.

Edit, Gevonden http://www.meubelstoffenvoordeel.nl
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Subwoofer "De Poef" (Ultimate WAF)

Bericht door Arno »

Leuk man! Het grappige is dat ik pas exact hetzelfde idee kreeg :D

Ik zou de versterkermodule er niet in maken, dan heb je alleen maar een luidsprekerkabeltje naar je poef.
Gebruikersavatar
TH0M
Berichten: 280
Lid geworden op: di 26 aug 2008, 12:36
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Subwoofer "De Poef" (Ultimate WAF)

Bericht door TH0M »

Arno schreef:
...

Ik zou de versterkermodule er niet in maken, dan heb je alleen maar een luidsprekerkabeltje naar je poef.
Heb ik ook wel over zitten denken, maar dan krijg je weer een versterker module los in een extra kast. Hou het liever wat geintergreerd. Ik ga de kabels (voeding en signaal) ook bundelen, zodat het 1 kabel lijkt. Of heeft dit negatieve gevolgen?

Gisteren heb ik bij http://www.meubelstoffenvoordeel.nl een aantal stalen besteld om eens te kijken welke bekleding het gaat worden. Ze zijn gisteren ook verstuurd, en komen vandaag in de bus. Top service tot nu toe.

Gisteren alleen de driver ingefreesd:
IMAGE_042.jpg
Gebruikersavatar
TH0M
Berichten: 280
Lid geworden op: di 26 aug 2008, 12:36
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Subwoofer "De Poef" (Ultimate WAF)

Bericht door TH0M »

Vrijdag het houtwerk afgemaakt en even snel alles aangesloten om te testen. Tja, het werkt, maar kan nog weinig zeggen over de geluidskwaliteit.
Bouw1.jpg
Bouw2.jpg
Ruw klaar.jpg
Ruw klaar 2.jpg

Heb per post afgelopen vrijdag ook de stalen gekregen voor de bekleding. Helaas zijn deze niet door commissie geaccepteerd. Ik ga dmv een foto de mensen van de webshop vragen een vergelijkbaar stuk stof uit te zoeken

Wordt vervolgt!
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Subwoofer "De Poef" (Ultimate WAF)

Bericht door SARK »

Crea-Bea lijmklem heb je daar zeg, helemaal geïntegreerd in de werkbank :shock:
Bijlagen
geintegreerde lijmklem.jpg
Gebruikersavatar
TH0M
Berichten: 280
Lid geworden op: di 26 aug 2008, 12:36
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Subwoofer "De Poef" (Ultimate WAF)

Bericht door TH0M »

SARK schreef:
Crea-Bea lijmklem heb je daar zeg, helemaal geïntegreerd in de werkbank :shock:
Best handig hoor! Heb nu (nog maar) op 4 plaatsen aan de onderkant inslagmoeren M8 gezet. En dmv draadstangen kun op diverse manieren klemmen. Het idee is om uiteindelijk een raster van te maken waarbij elke 25cm een moer zit.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12450
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Subwoofer "De Poef" (Ultimate WAF)

Bericht door b_force »

Ga je de plate-amp niet verzinken?
Gebruikersavatar
TH0M
Berichten: 280
Lid geworden op: di 26 aug 2008, 12:36
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Subwoofer "De Poef" (Ultimate WAF)

Bericht door TH0M »

b_force schreef:
Ga je de plate-amp niet verzinken?
Ja en nee. Er komt schuimrubber en stof omheen. Daarna schroef ik de amp vast waardoor deze verzonken ligt in het schuim. Althans dat is de theory. Aangezien je geen MDF ziet, zie je ook niet dat hij er niet in verzonken zit.
Zoiets
Zoiets
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Subwoofer "De Poef" (Ultimate WAF)

Bericht door mischa72 »

Het origineel was een front-firing sub. Maakt het voor de berekeningen nog uit dat je hem down-firing hebt gemaakt?

Mijn vraag is even puur uit interesse, omdat ik hopelijk binnenkort wat meer tijd krijg en er nog een paar subjes op het programma staan.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
TH0M
Berichten: 280
Lid geworden op: di 26 aug 2008, 12:36
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Subwoofer "De Poef" (Ultimate WAF)

Bericht door TH0M »

Hoi Mischa,

Ik heb hier vluchtig naar gezocht tijdens het ontwerp, maar geen opvallende verschillen gevonden. Ik heb dus gewoon de standaard methode gebruitk. Mischien weet een van de meer ervaren mensen hier wel of er groot verschil in zit.

Groeten,
Thom
Gebruikersavatar
Erwin
Berichten: 209
Lid geworden op: di 23 mei 2006, 12:41
Locatie: Huizen

Re: Subwoofer "De Poef" (Ultimate WAF)

Bericht door Erwin »

Ik heb zelf geprobeerd om te meten wat het verschil is tussen down firing en gewoon zijwaards.
Echter dit is met een volledig gesloten subwoofer: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 8&start=50


Dit is het verschil wat ik heb gemeten met ARTA en mijn EMC8000 mic:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... &mode=view

De groene lijn is down firing met een flinke bobbel (omhoog) bij 200Hz
Waar die bobbel vandaan komt kan ik helaas niet uitleggen. ;)

Als het goed is gebruik je de Sub in niet boven de 100Hz dus is die bobbel niet erg storend
Ik zou wel flink strak afkappen (minimaal 24db/oct).

De afval curve lijkt tot aan 100Hz lijkt verder heel vergelijkbaar dus ik verwacht geen problemen als je hem op zijn kop zet.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12450
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Subwoofer "De Poef" (Ultimate WAF)

Bericht door b_force »

Die bult is wel te verklaren hoor.
Je hebt immers een soort "poort" gemaakt.
Is gewoon een staande golf van die poort.
Gebruikersavatar
Erwin
Berichten: 209
Lid geworden op: di 23 mei 2006, 12:41
Locatie: Huizen

Re: Subwoofer "De Poef" (Ultimate WAF)

Bericht door Erwin »

Ja zoiets moet het zijn.

Echter bij 200Hz een staande golf ~ 8-9 mtr (uit het vuistje)... ?
Misschien een reflectie vanaf het plafond terug?

Ik kap mijn Sub af op 100Hz met 24db/oct dus veel last zal ik er niet van hebben.

Ik heb vrijdag Avatar gekeken met mijn nieuwe Sub.
Echt een extra dimensie!

Wat een vet geluid zit er in die film!
Zeker richting het einde...
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12450
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Subwoofer "De Poef" (Ultimate WAF)

Bericht door b_force »

8-9meter????
Hoe kom je daar nu weer bij? (8-9 meter zit rond de 20Hz)
Laten we het houden bij 86cm of 43cm
Er zit erg veel smoothing op je meting, dus het is een beetje onnauwkeurig.
Overigens heeft die "poort" ook een beetje een merkwaardige vorm, dus het kan best zijn dat hij niet zo mooi uitkomt.

edit:
Ik ging uit van je tekst, dat je zei 200Hz.
De meting laat 350-400Hz zien.
Dus 43-22 cm ofzo.
Gebruikersavatar
Erwin
Berichten: 209
Lid geworden op: di 23 mei 2006, 12:41
Locatie: Huizen

Re: Subwoofer "De Poef" (Ultimate WAF)

Bericht door Erwin »

Oeps ;) Inderdaad halve golflengte 86cm en quarter wave length 43cm
't is al wat later aan het worden ;)

Edit:
En inderdaad hij begint bij 200Hz en is gecentreerd rond 350 - 400Hz...
Maar echt verklaren kan ik het niet... ?

Mijn Sub staat zo'n 3 cm boven de grond

Dus je zou een doorsneede van de port kunnen berekenen
Maar hoe zou je dan de port lengte moeten berekenen?
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Subwoofer "De Poef" (Ultimate WAF)

Bericht door MechanicalAnimal »

TH0M schreef:
SARK schreef:
Crea-Bea lijmklem heb je daar zeg, helemaal geïntegreerd in de werkbank :shock:
Best handig hoor! Heb nu (nog maar) op 4 plaatsen aan de onderkant inslagmoeren M8 gezet. En dmv draadstangen kun op diverse manieren klemmen. Het idee is om uiteindelijk een raster van te maken waarbij elke 25cm een moer zit.
Wat een briljant idee!!!!!!!!!!! :mrgreen: fantastisch!
L2GX
Berichten: 23
Lid geworden op: do 29 okt 2009, 11:32

Re: Subwoofer "De Poef" (Ultimate WAF)

Bericht door L2GX »

Heb het meteen zelf toegepast. Een lang L-profiel parallel met rand van mijn werkbank aangebracht met m6 bouten. Een ringsteeksleutel op mijn boormachine. En dan positioneren, klemmen, en met een cirkelzaag langs het l-profiel.
Vergeleken met het aanspannen van 4 lijmklemmen (2 x stuk en 2 x geleider) gaat dit wel stukken sneller!
dries77
Berichten: 11
Lid geworden op: di 16 dec 2008, 12:33
Locatie: Heerhugowaard

Re: Subwoofer "De Poef" (Ultimate WAF)

Bericht door dries77 »

Is deze sub nog af gebouwd? 8-[
Gebruikersavatar
TH0M
Berichten: 280
Lid geworden op: di 26 aug 2008, 12:36
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Subwoofer "De Poef" (Ultimate WAF)

Bericht door TH0M »

Hoi,

Technisch is deze wel afgebouwd. Heb tot op heden hem nog niet bekleed, en dat komt met name omdat ik de sub een beetje een sta in de weg vind. Gebruik hem soms alleen bij films dus heb niet echt de noodzaak om hem af te maken.

Als je hem kopen wilt.... O:)
Gebruikersavatar
blueznl
Berichten: 469
Lid geworden op: vr 21 sep 2007, 21:40

Re: Subwoofer "De Poef" (Ultimate WAF)

Bericht door blueznl »

Let op bij downfiring dat je driver niet gaat uitzakken. Had ik last van met mijn low cost Vifa subje. Na deze weer naar horizontaal te hebben omgebouwd was het gedrag na enige tijd weer normaal. Geen idee hoeveel schade ik uiteindelijk heb aangericht :-)
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Subwoofer "De Poef" (Ultimate WAF)

Bericht door markbakk »

blueznl schreef:
Let op bij downfiring dat je driver niet gaat uitzakken.
Gewoon een beetje gelijkspanning bovenop je muzieksignaal zetten (totdat de unit weer netjes in z'n beginpositie staat).
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Subwoofer "De Poef" (Ultimate WAF)

Bericht door Henkjan »

blueznl schreef:
Let op bij downfiring dat je driver niet gaat uitzakken. Had ik last van met mijn low cost Vifa subje. Na deze weer naar horizontaal te hebben omgebouwd was het gedrag na enige tijd weer normaal. Geen idee hoeveel schade ik uiteindelijk heb aangericht :-)
http://www.adireaudio.com/Files/DriverOrientation.pdf
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”