2 jaar geleden ben ik rond gaan kijken naar info over speakers en wat belangrijk was voor de performance. Sinds die tijd het passief filter van mijn Tannoy 611s eruitgerukt en met een DEQ2496, DCX2496 en Rotel versterkers de boel naar actief omgebouwd.
Dat beviel zo goed dat ik verder zocht naar wat nou het beste speaker ontwerp zou zijn en uiteindelijk op een dipool ontwerp uitgekomen.
Mains: 3.5 way WWMT/TMWW, 190x28x28 cm, gedeeltelijk H, gedeeltelijk (ondiep) U frame,
2x G 20 SC, 2x TI 100, 4x W 200 S, crossover points (LR 4th) 2300, 243 Hz waarbij de onderste en bovenste woofer een rolloff hebben van 30 dB met twee keer een 243 Hz/12 dB slope.
Subs: 190x35x35 cm H frame, 6x W 300 per 3 in parallel geschakeld, crossover point (LR 4th) 50 Hz tussen mains and subs wanneer in gebruik, anders spelen de mains in full range.
Processing: Behringer DEQ2496 voor room equalizing, via digitaal verbonden met 2 DCX2496'. Uitgangen geconfigureerd voor sub, sub, low, low/low-mid, mid, high en ook nog time aligned.
Eindversterkers: (per kanaal) 1x Behringer EP4000 in stereo voor sub, 2x Behringer EP2000 voor main (inclusief gecombineerde stille fans en weerstand modificaties).
Bron: VIA Eden Mini-ITX gebaseerde mediaserver met Terratec Aureon 5.1 soundcard; OS: FreeBSD 7; player: XMMS en Xine. De Yamaha GT-CD1 (1 van de weinige originele 220V versies) heeft een vervanging van de lens transport aandrijving nodig (rubber ring uitgelubberd), daarna kijk ik naar een leuke voorversterker.
Geplande afwerking: alle hoeken afgerond, voorzijde en achter-/binnenzijde tweeter/mid baffle bedekken met wolvilt, complete frames spuiten in hoogglans wit (als ik mezelf ertoe kan krijgen om tijdelijk geen muziek te kunnen spelen
