The Gate, 4 toren, actief open baffle speaker systeem

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gesloten
Gebruikersavatar
JamesTRexx
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 23:17
Locatie: Oud Zeeland
Contacteer:

The Gate, 4 toren, actief open baffle speaker systeem

Bericht door JamesTRexx »

Ik kan het niet laten om ook hier mijn klein projectje te tonen in zijn rauwe vorm voor degenen die niet op diyaudio.com rondneuzen. :-)

2 jaar geleden ben ik rond gaan kijken naar info over speakers en wat belangrijk was voor de performance. Sinds die tijd het passief filter van mijn Tannoy 611s eruitgerukt en met een DEQ2496, DCX2496 en Rotel versterkers de boel naar actief omgebouwd.
Dat beviel zo goed dat ik verder zocht naar wat nou het beste speaker ontwerp zou zijn en uiteindelijk op een dipool ontwerp uitgekomen.

Mains: 3.5 way WWMT/TMWW, 190x28x28 cm, gedeeltelijk H, gedeeltelijk (ondiep) U frame,
2x G 20 SC, 2x TI 100, 4x W 200 S, crossover points (LR 4th) 2300, 243 Hz waarbij de onderste en bovenste woofer een rolloff hebben van 30 dB met twee keer een 243 Hz/12 dB slope.

Subs: 190x35x35 cm H frame, 6x W 300 per 3 in parallel geschakeld, crossover point (LR 4th) 50 Hz tussen mains and subs wanneer in gebruik, anders spelen de mains in full range.

Processing: Behringer DEQ2496 voor room equalizing, via digitaal verbonden met 2 DCX2496'. Uitgangen geconfigureerd voor sub, sub, low, low/low-mid, mid, high en ook nog time aligned.

Eindversterkers: (per kanaal) 1x Behringer EP4000 in stereo voor sub, 2x Behringer EP2000 voor main (inclusief gecombineerde stille fans en weerstand modificaties).

Bron: VIA Eden Mini-ITX gebaseerde mediaserver met Terratec Aureon 5.1 soundcard; OS: FreeBSD 7; player: XMMS en Xine. De Yamaha GT-CD1 (1 van de weinige originele 220V versies) heeft een vervanging van de lens transport aandrijving nodig (rubber ring uitgelubberd), daarna kijk ik naar een leuke voorversterker.

Geplande afwerking: alle hoeken afgerond, voorzijde en achter-/binnenzijde tweeter/mid baffle bedekken met wolvilt, complete frames spuiten in hoogglans wit (als ik mezelf ertoe kan krijgen om tijdelijk geen muziek te kunnen spelen :D).
Bijlagen
main_sub_left_001.jpg
main_sub_right_001.jpg
main_back_detail.jpg
Laatst gewijzigd door JamesTRexx op di 02 mar 2010, 12:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: 4 toren, actief open baffle speaker systeem

Bericht door Henkjan »

welkom james!

klein projectje noemt-ie dat..... :shock:
Gebruikersavatar
JamesTRexx
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 23:17
Locatie: Oud Zeeland
Contacteer:

Re: 4 toren, actief open baffle speaker systeem

Bericht door JamesTRexx »

Henkjan schreef:
welkom james!
Thanks!
Henkjan schreef:
klein projectje noemt-ie dat..... :shock:
Je had m'n groot project moeten zien, de buren vonden het echter niet goed dat ik hun huizen als baskast ging gebruiken. :?
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: 4 toren, actief open baffle speaker systeem

Bericht door MechanicalAnimal »

Hahahaha, een sub met 450 kuub inhoud!


mooi projectje hoor! :D
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: 4 toren, actief open baffle speaker systeem

Bericht door Martijn M »

Gaaf zeg! Heb je metingen? Kun je wat zeggen over de klank, eventueel in vergelijking met andere speakers? Op diyaudio ben ik je set niet tegengekomen.
Gebruikersavatar
JamesTRexx
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 23:17
Locatie: Oud Zeeland
Contacteer:

Re: 4 toren, actief open baffle speaker systeem

Bericht door JamesTRexx »

MechanicalAnimal schreef:
mooi projectje hoor! :D
Thanks!
Martijn M schreef:
Gaaf zeg! Heb je metingen? Kun je wat zeggen over de klank, eventueel in vergelijking met andere speakers? Op diyaudio ben ik je set niet tegengekomen.
Ik heb een post op de System descriptions sectie geplaatst, geen apart topic.
Helaas (nog) geen metingen, weet ook niet of dat gaat lukken met ARTA e.d. in een virtuele Windows bak (gebruik zo'n beetje alleen FreeBSD en Ubuntu thuis). En ik zou alleen binnenshuis kunnen meten (geen tuin).
De RTA auto eq van de DEQ week niet echt hard af nadat ik de gain van de versterkers aangepast had (de pieken en dalen van ruimte akoestiek in acht genomen). Alleen de 20 Hz werd 15 dB omhoog geduwd en een gezamelijke piek bij 315 Hz werd wat onderdrukt, zo te zien geen grote afwijkingen van de vlakke lijn dus. Een aantal settings van de auto eq heb ik naderhand met luisteren aangepast.

Het is alweer een tijd dat ik naar high end speakers heb geluisterd en de enigen die ik een tijd gehad heb waren Duntech Princessen. ProAc, Wilson Audio, Martin Logan e.d. misten allemaal iets waardoor deze me niet konden boeien. Ik vond het dan ook een openbaring dat mijn actieve Tannoys beter klonken dan al deze ondanks dat dit type geen audiofiel label had. :shock:

En dit project doet daar nog eens een stap boven op. Waar ik voorheen al een realistische kickdrum en bass bij goede opnames had komt nu nog meer naar voren. Een leuk voorbeeld is daarbij de cd Issues van Korn, de studio akoestiek is goed te horen, ik "zie" drummer en bassist voor me spelen.
1 van mijn referenties is de cd Amused to death van Roger Waters, hierbij werden de zijdelingse effecten zo duidelijk neergezet. Het geblaf in de eerste 15 seconden kwam nu nog verder van rechts vandaan. De subs gaven ook geen krimp bij de kanonslagen van Overture 1812. Ik had volume op 100% staan (waarbij het limiet dus bepaald word door de gain instellingen van de eindversterkers, maar meer dan luid genoeg is), en zo te zien konden de woofers daar nog wel een schepje bovenop doen. :)
Voor de rest klinkt muziek enorm relaxed, geen spoor van moeite om instrumenten weer te geven. Afhankelijk van de kwaliteit van de opname een heel diep en breed beeld. Mijn zus(!, hoezo WAF?) die recentelijk nog bij een eigen speakerbouwer was geweest met haar vriend wist bij hem al duidelijk klankverschillen te horen tussen zijn modellen en vond het beeld bij mij dieper en breder (missie geslaagd dus :)).
Ik denk zelf dat de breedte nog wat beperkt word doordat ik de subs niet verder kan plaatsen van de mains en de zijreflecties dus minder zijn. Wat dat betreft wil ik deze set nog wel eens horen in een grote ruimte (concertzaal! :D).
Wat me ook heel erg opvalt is dat phantom center hetzelfde blijft, hoe ver ik ook de speakers uit elkaar zet en verdraai.

Als ik moet zeggen hoe de klank is dan is het eigenlijk hetzelfde wat elke high end speakerbouwer over zijn referentie zegt; frequentie bereik van kelder tot zolder, bas zo strak als een eikenhouten plank, soundstage van 2e buurman links tot 2e buurman rechts en diep tot aan de overburen, gedetailleerd als een electronen microscoop. :D
Maar wat misschien nog het beste van deze is, qua geluid zijn ze totaal niet spectaculair dus ik hoor alleen maar muziek zoals het ook op de cd staat.*

*op alles gelden de bekende disclaimers IMHO, IANAP, blinde tests alleen met doven en slechthorenden toegestaan, etc.
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 4 toren, actief open baffle speaker systeem

Bericht door bertor »

Mooi hoor, open baffle to the max met 6x12" per kant. Staan die torens nog een beetje te dansen? Is toch een halve kilo die daar heen en weer staat te bewegen :)

Dat meten in linux is niet heel erg gemakkelijk; is mij alleen gelukt met Audacity, roze ruis en een GNU Octave script. Misschien dat je RoomEQWizard aan de praat krijgt onder linux, is een java applicatie:
http://www.hometheatershack.com/roomeq/

Even een login maken en je kunt em downloaden. Is verder een leuk forum.
Gebruikersavatar
JamesTRexx
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 23:17
Locatie: Oud Zeeland
Contacteer:

Re: 4 toren, actief open baffle speaker systeem

Bericht door JamesTRexx »

bertor schreef:
Staan die torens nog een beetje te dansen?
Alleen als ik disco opzet. :lol: Maar ze houden zich heel rustig, waarschijnlijk ook omdat er alleen maar een laagje tapijt tussen het frame en de betonnen vloer ligt.
bertor schreef:
Dat meten in linux is niet heel erg gemakkelijk; is mij alleen gelukt met Audacity, roze ruis en een GNU Octave script. Misschien dat je RoomEQWizard aan de praat krijgt onder linux, is een java applicatie:
http://www.hometheatershack.com/roomeq/

Even een login maken en je kunt em downloaden. Is verder een leuk forum.
Ik heb Audacity geinstalleerd staan, heb nl. vorig jaar al eens een M-audio MobilePre gekocht om hiermee eens te kijken of ik fatsoenlijk RTA mee kon doen. Had echter toen niet uitgebreid de tijd om een goede meting eruit te krijgen. Zal daar toch eens weer naar kijken.
RoomEQWizard kon ik (toen ook) niet in de Windows bak draaien omdat ik daar geen Java had (was een bak specifiek voor VPN naar werk bedoelt).
Maar misschien dat het inderdaad aangepast kan worden om ook onder Linux te draaien.
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Re: 4 toren, actief open baffle speaker systeem

Bericht door weidok »

Henkjan schreef:
welkom james!

klein projectje noemt-ie dat..... :shock:
tja wat je allemaal wel niet met Visaton speakers (laag van ander merk)
kan bouwen...

Open baffle met allure dus... mooi hoor.. super :) :)

Nog even en we roepen allemaal:

"VÏSATON RULES"
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: The Gate, 4 toren, actief open baffle speaker systeem

Bericht door Wowly »

ik durf het bijna niet te zeggen maar........ken je luisterdag in breda?????? :D
Gebruikersavatar
JamesTRexx
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 23:17
Locatie: Oud Zeeland
Contacteer:

Re: 4 toren, actief open baffle speaker systeem

Bericht door JamesTRexx »

weidok schreef:
Open baffle met allure dus... mooi hoor.. super :) :)
Thanks! :) Maar allure? Nah, gewoon dagelijkse krankzinnigheid voor mij. o.O; :-P
Wowly schreef:
ik durf het bijna niet te zeggen maar........ken je luisterdag in breda?????? :D
Ken je iemand met een ruimte van 2 meter achterin de auto/bus? :D
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: 4 toren, actief open baffle speaker systeem

Bericht door bartsegers »

weidok schreef:
Henkjan schreef:
welkom james!

klein projectje noemt-ie dat..... :shock:
tja wat je allemaal wel niet met Visaton speakers (laag van ander merk)


"VÏSATON RULES"
Laag is toch een visaton w 300 , of mis ik iets?
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: The Gate, 4 toren, actief open baffle speaker systeem

Bericht door GeertM2 »

JamesTRexx schreef:
Ken je iemand met een ruimte van 2 meter achterin de auto/bus?
Ik heb wel 190cm achterin (volvo 850 estate).... :roll:
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Re: 4 toren, actief open baffle speaker systeem

Bericht door weidok »

bartsegers schreef:
weidok schreef:
Henkjan schreef:
welkom james!

klein projectje noemt-ie dat..... :shock:
tja wat je allemaal wel niet met Visaton speakers (laag van ander merk)


"VÏSATON RULES"
Laag is toch een visaton w 300 , of mis ik iets?
:oops: je hebt gelijk 6 per kant nog wel...
Rody
Berichten: 409
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 12:02
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: The Gate, 4 toren, actief open baffle speaker systeem

Bericht door Rody »

GeertM2 schreef:
JamesTRexx schreef:
Ken je iemand met een ruimte van 2 meter achterin de auto/bus?
Ik heb wel 190cm achterin (volvo 850 estate).... :roll:
Hey Geert,

1 Ik dacht dat je niet kon?
2 En je eigen OB's dan? ;-)

James,

Zowel Geert als ik wonen in Eindhoven. Misschien een keer leuk om bij elkaar te gaan luisteren (nou, jij bij ons en wij bij jou, Geert en ik horen elkaars sets regelmatig)? Ik draai nog een proto-opstelling met SLS12-ripool laag en Tangband W5-1611 mid-hoog op Hypex 180-HXR versterking met DCX filtering, Geert draait op Fostex FE204 mid-hoog met 15" Ciare 15.75 MDW2 laag in een open baffle, NAD versterking met DCX filtering....


Gr rOdy
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: The Gate, 4 toren, actief open baffle speaker systeem

Bericht door GeertM2 »

Rody schreef:
1 Ik dacht dat je niet kon?
Als er dit soort mastodonten te beluisteren zijn moet ik mijn prioriteiten even opnieuw bepalen! :mrgreen:
Rody schreef:
2 En je eigen OB's dan? ;-)
Wie wil die nou horen? Bovendien heb ik dan geen plek meer in de auto. ;)

Maar in die Nissan van jouw, heb je daar geen 190cm laadlengte? :twisted:

De Sub van Wowly zag er ook wel ruim uit, de Cyclopse ging er erg makkelijk in!

Luistersessietje hou ik me voor aanbevolen!!!
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: The Gate, 4 toren, actief open baffle speaker systeem

Bericht door Martijn M »

GeertM2 schreef:
Wie wil die nou horen?
Ik! Bertor en ik overwegen om onze dipools mee te nemen. Misschien kunnen we een dipoolruimte maken :D .
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: The Gate, 4 toren, actief open baffle speaker systeem

Bericht door GeertM2 »

Martijn M schreef:
GeertM2 schreef:
Wie wil die nou horen?
Ik! Bertor en ik overwegen om onze dipools mee te nemen. Misschien kunnen we een dipoolruimte maken :D .
Damn, daar was ik al bang voor! :lol:

Die dipoolruimte, dat wordt een hele verzameling aan pre amps, actieve filters en heel veel versterker kanalen met al die actieve setups! :shock:
Zet de verwarming maar vast wat lager!!!! :twisted:
Gebruikersavatar
JamesTRexx
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 23:17
Locatie: Oud Zeeland
Contacteer:

Re: The Gate, 4 toren, actief open baffle speaker systeem

Bericht door JamesTRexx »

Qua vervoer zit het wel snor als Geert kan, dus dan ben ik van de partij samen met DEQ, DCX-en en 100kg aan eindversterkers. :twisted:
Vraag is alleen of er "toevallig" iemand source en pre-amp mee neemt op die dag... :-" :roll:

Rody, Geert, (en anderen die interesse hebben) jullie zijn zeker welkom om te luisteren en te vergelijken. :-) Als het maar niet 'snachts word want dan word de rest van de flat(!) gek (alhoewel ik dan wel een excuus heb om net als de buurjongen eens het volume open te gooien). :twisted:

Een dipoolruimte zou inderdaad wel mooi zijn. Kan er tenminste een vergelijk gemaakt worden tussen doordachte speakers en het brainchild van iemand die niet spoort. :D O:)
Warmte zal wel meevallen :p , maar ik ben blij dat ik een fanmod uitgevoerd heb op de eindversterkers, anders kan ik oorkleppen gaan uitdelen voordat er geluisterd kan worden.
Gesloten