Living Colour openen
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Living Colour openen
Vraagje: we gebruiken in de woonkamer 2 Philips Living Colour lampen. Nu is er 1-tje defect, dwz dat 1 ledgroep het niet meer doet. Mijn vraag is, is he tiemand wel eens gelukt dit product uit elkaar te halen? En dan dusdanig dat 'ie daarna weer in elkaar kan? Het is 1 of andere klembevestiging, met vast een truukje om 'm te openen.
- Bijlagen
-
- images.jpg (1.9 KiB) 14160 keer bekeken
- Bart0l0meus
Re: Living Colour openen
He,
Ik heb er in totaal eens tuk of 50 moeten openen om nieuwe firmware erin te plaatsen dus ik weet wel hoe die open moet.
Wat bedoel je met 1 ledgroep? elke led heeft namelijk zijn eigen driver (rood, rood, geel, groen)
De kans dat je hem sowieso gemaakt krijgt is klein!
Je krijgt hem open door de klipjes van de diffuser omhoog te trekken, (het zijn 3 klipjes, die zie je als je tussen de reflector (het witte gedeelte) en de diffuser in kijkt) wij hadden daar bij philips een soort tooltje van staal voor gemaakt, maar zodra je hem los hebt kun je hem daarna gewoon weer vastklikken.
Ik heb er in totaal eens tuk of 50 moeten openen om nieuwe firmware erin te plaatsen dus ik weet wel hoe die open moet.
Wat bedoel je met 1 ledgroep? elke led heeft namelijk zijn eigen driver (rood, rood, geel, groen)
De kans dat je hem sowieso gemaakt krijgt is klein!
Je krijgt hem open door de klipjes van de diffuser omhoog te trekken, (het zijn 3 klipjes, die zie je als je tussen de reflector (het witte gedeelte) en de diffuser in kijkt) wij hadden daar bij philips een soort tooltje van staal voor gemaakt, maar zodra je hem los hebt kun je hem daarna gewoon weer vastklikken.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Dank voor de tip, je kunt de schijf die voor de led's zit losdraaien, dit is een bajonet sluiting. Heb ik wel geprobeerd, maar durfde niet teveel kracht te zetten, maar dit is wel de methode.
De defekte led geeft een sluiting tussen 2 pootjes waar ik bij de andere spanning meet, pwm. Met wat moeite heb ik 'm eruit kunnen halen, zie foto. De vraag is nu of jij of iemand anders op dit mooie forum weet wat voor een led dit is? Heb al gegoogled, maar ben niets wijzer geworden. Vond ook een Elektuur artikel met tweaken aan een living colour lamp, maar geen info over de led's. Het is een Powerled met 4 pootjes, met een gnd vlak aan de onderkant. Je hebt het over rood/rood/geel/groen, maar er zitten rood/rood/blauw/groene led's in, en de groene is bij mij defekt.
Waarom zou het niet te maken zijn? kan me wel voorstellen dat door de sluiting er nog ergens een weerstandje uitgefikt is, maar daar komen we wel achter.
Wie o wie weet wat voor type led dit is?
De defekte led geeft een sluiting tussen 2 pootjes waar ik bij de andere spanning meet, pwm. Met wat moeite heb ik 'm eruit kunnen halen, zie foto. De vraag is nu of jij of iemand anders op dit mooie forum weet wat voor een led dit is? Heb al gegoogled, maar ben niets wijzer geworden. Vond ook een Elektuur artikel met tweaken aan een living colour lamp, maar geen info over de led's. Het is een Powerled met 4 pootjes, met een gnd vlak aan de onderkant. Je hebt het over rood/rood/geel/groen, maar er zitten rood/rood/blauw/groene led's in, en de groene is bij mij defekt.
Waarom zou het niet te maken zijn? kan me wel voorstellen dat door de sluiting er nog ergens een weerstandje uitgefikt is, maar daar komen we wel achter.
Wie o wie weet wat voor type led dit is?
- Bart0l0meus
als het de led is is hij mss wel te maken, maar de modellen die ik tegen ben gekomen, daar waren overal de leddrivers defect
Sorry, ik bedoelde ook rood, rood, groen, blauw, stom!
Het zijn de lumileds luxeon K2 leds.
http://www.philipslumileds.com/pdfs/DS51.pdf
Ik heb hier alleen maar witte van liggen helaas, anders had ik je er wel een kunnen opsturen.
Maar ze zijn nog gewoon te koop op farnell, en mss ook wel op conrad?
Sorry, ik bedoelde ook rood, rood, groen, blauw, stom!
Het zijn de lumileds luxeon K2 leds.
http://www.philipslumileds.com/pdfs/DS51.pdf
Ik heb hier alleen maar witte van liggen helaas, anders had ik je er wel een kunnen opsturen.
Maar ze zijn nog gewoon te koop op farnell, en mss ook wel op conrad?
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Heej, mooi dat je weet welk type erin zit. Conrad (is wat eenvoudiger als particulier bestellen) heeft 'm: http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=176073
Misschien is de driver ook wel naar z'n grootje, weet je toevallig ook welk type dit is?
Misschien is de driver ook wel naar z'n grootje, weet je toevallig ook welk type dit is?
Zitten er effectief meerdere leds in, of is het één led met RGB functionaliteit ?
Je hebt een groene led gesecteerd bij conrad, dus die is kapot ?
Je hebt een groene led gesecteerd bij conrad, dus die is kapot ?
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Er zitten 4 led's in Bert, 2 rode, een blauwe en de groene dus die defekt is. RGB - om de kleuren te maken.
PS off topic: had je meegekregen dat DC op de gloei van de 6SN7 de bromproblemen doet verdwijnen ??
PS off topic: had je meegekregen dat DC op de gloei van de 6SN7 de bromproblemen doet verdwijnen ??
Ahzo, vandaar dat ie zoveel licht geeft !
Vind het wel een leuk lampje, maar iets te duur voor wat het is.
Ik maak het liever zelf, zo moeilijk is het niet. RGB powerled met een PIC voor de aansturing, en een leuke behuizing vind je bij onze scandinavische vrienden Ikea
[offtopic]
inderdaad, blijkbaar een erg gevoelig trapje of een gevoelig buisje die 6SN7 ..
Ik volg je vorderingen nog altijd op de voet
Langzaam maar zker komt er schot in de zaak
[/offtopic]
Vind het wel een leuk lampje, maar iets te duur voor wat het is.
Ik maak het liever zelf, zo moeilijk is het niet. RGB powerled met een PIC voor de aansturing, en een leuke behuizing vind je bij onze scandinavische vrienden Ikea
[offtopic]
inderdaad, blijkbaar een erg gevoelig trapje of een gevoelig buisje die 6SN7 ..
Ik volg je vorderingen nog altijd op de voet
Langzaam maar zker komt er schot in de zaak
[/offtopic]
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Vind ze ook wat aan de prijs. Het toeval wilde dat ik er vrijwel tegelijkertijd eentje als kerstpakket kreeg, en een als relatiegeschenk. Je kunt ze koppelen en dan met 1 (RF) afstandbediening bedienen. Ach, ze staan hier altijd op dezelfde kleur, maar bij het film kijken bv kun je ze mooi dimmen. En..... met al die energieslurpende versterkers is het handig te weten dat ze maar iets van 11W verstoken 
Daartegen slurpt de AB batterijen, die kun je dus elke 4 maand vervangen. En dat is dan weer jammer.
Daartegen slurpt de AB batterijen, die kun je dus elke 4 maand vervangen. En dat is dan weer jammer.
- Bart0l0meus
http://shop.conrad.nl/componenten/opto- ... 76074.html
Ik zou die pakken, die is even duur en die is getest op 1,5A en geeft beduidend meer licht!
En ik denk ook dat ze de kwalitatief betere leds ook in de luxeon hebben gezet.
De driver durf ik niet te zeggen, ik zou zeggen, kijk even op de package!
Maar als de driver kapot was bij philips, dan ging de complete print de prullenbak in, puur omdat het bijna niet te repareren valt, zeker niet zonder fatsoenlijk gereedschap!
Ik zou die pakken, die is even duur en die is getest op 1,5A en geeft beduidend meer licht!
En ik denk ook dat ze de kwalitatief betere leds ook in de luxeon hebben gezet.
De driver durf ik niet te zeggen, ik zou zeggen, kijk even op de package!
Maar als de driver kapot was bij philips, dan ging de complete print de prullenbak in, puur omdat het bijna niet te repareren valt, zeker niet zonder fatsoenlijk gereedschap!
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Ok, dan ga ik die bestellen, en zie dan wel even verder wat er wel en niet werkt.
In elk geval hartelijk dank voor je tip, vraag me af of ik dat googlend nog gevonden had. Handig zo'n forum!
In elk geval hartelijk dank voor je tip, vraag me af of ik dat googlend nog gevonden had. Handig zo'n forum!
- Bart0l0meus
Waarom eigenlijk 2 rode ?
Ik zou verwachten 2 blauwe, omdat onze ogen daar veel minder gevoelig voor zijn...
Ik zou verwachten 2 blauwe, omdat onze ogen daar veel minder gevoelig voor zijn...
- Bart0l0meus
simpel weg omdat de mens bij de living color volgens onderzoek meer keuze wilt hebben in de warme kleuren en minder in de koude kleuren, dit zie je ook op de afstandsbediening terug.
Zoals je kunt zien is het blauwe gedeelte beduidend kleiner als het rode en groene gedeelte.
Voor de rest geven rode leds ook relatief weinig ligt en blauwe en vooral groene leds veel meer.
Zoals je kunt zien is het blauwe gedeelte beduidend kleiner als het rode en groene gedeelte.
Voor de rest geven rode leds ook relatief weinig ligt en blauwe en vooral groene leds veel meer.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Het is gelukt, het was dus enkel de led die defect was. Ondanks het gnd padje onder de led heb ik 'm er goed op kunnen krijgen, die led van Conrad dus. Nogmaals dank voor je tip!
- Bart0l0meus
Erg leuk dat het je is gelukt!
Succes weer met het genieten van de prachtige kleuren!:)
Succes weer met het genieten van de prachtige kleuren!:)
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Bij gebrek aan een reflow oven thuis heb ik eerst het padje met litze schoongemaakt, soldeertin erop, dit met de bout laten vloeien. Had al wat tin aangebracht op het gnd padje van de led, en hierna heb ik de led in de tin laten zakken. Volgens mij zit het weer goed (thermisch) vast, zoniet zullen we het de komende dagen merken 
-
kwarkgebak
Heb hier hetzelfde probleem; de groene led doet niets meer. Beide URL's van Conrad die genoemd worden komen echter uit op een selectie van verschillende leds; wellicht zijn de URL's in de tussentijd gewijzigd bij Conrad ofzo. Welke led heb ik nodig, of welke specs zijn relevant? Ik heb 3 lampen dus mijn voorkeur gaat uit naar dezelfde kleur en intensiteit als de oorspronkelijke led.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Toevallig dat m'n oog net op dit 2 jaar oude topic valt, ben wat minder in de gelegenheid het forum te volgen op het moment, maar ok
Ten eerste, de reparatie is goed gegaan want dezelfde led doet het nu nog steeds, de lamp brandt dagelijks, dus het is aan te bevelen.
De led's die erin ziten zijn dus Lumileds Luxeon K2. Bij Conrad zie ik alleen de Amber kleur, en die staat al op 'zolang de vooraad strekt', vermoedelijk een uitlopend type.
Als je weer dezelfde led wilt hebben zou je eens kunnen proberen die led ergens te krijgen. Er is vast een vervanger voor, aan een typenr daarvan kan ik je niet helpen. Succes!
Mvg, Barry
PS de led's uit eerder genoemde link http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=176073 zijn andere led's!
Ten eerste, de reparatie is goed gegaan want dezelfde led doet het nu nog steeds, de lamp brandt dagelijks, dus het is aan te bevelen.
De led's die erin ziten zijn dus Lumileds Luxeon K2. Bij Conrad zie ik alleen de Amber kleur, en die staat al op 'zolang de vooraad strekt', vermoedelijk een uitlopend type.
Als je weer dezelfde led wilt hebben zou je eens kunnen proberen die led ergens te krijgen. Er is vast een vervanger voor, aan een typenr daarvan kan ik je niet helpen. Succes!
Mvg, Barry
PS de led's uit eerder genoemde link http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=176073 zijn andere led's!
-
kwarkgebak
-
kwarkgebak
Het volgende staat in bestelling:
LUMILEDS - LXK2-PM14-U00 - LED, LUXEON K2, LAMBT, GREEN, U
Nou maar hopen dat het inderdaad de led is en niet de driver, want eerlijk gezegd heb ik dat nog niet getest
LUMILEDS - LXK2-PM14-U00 - LED, LUXEON K2, LAMBT, GREEN, U
Nou maar hopen dat het inderdaad de led is en niet de driver, want eerlijk gezegd heb ik dat nog niet getest
-
kwarkgebak
Gisteren gebeld, levertijd blijkt liefst 149 dagen...
Op welke specs moet ik letten voor een vervangend model?
Op welke specs moet ik letten voor een vervangend model?
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Even nieuwschierig, is het nog gelukt een vervangende led te vinden?
-
kwarkgebak
Eigenlijk niet. Heb er wegens drukte verder ook geen tijd in geïnvesteerd, gebiedt de eerlijkheid mij te zeggen. Desondanks is de lamp nog steeds defect en derhalve mijn laatste vraag nog steeds van toepassing 
-
koekoekoek
Hoi, Je zou de werking vd led kunnen testen door een vd andere leds/drivers door te verbinden (Forward voltage is bijna hetzelfde)
De groene (LUXEON K2 LXK2-PM14-U00, grün, 130lm) is trouwens op voorraad bij\ leds punkt de/ maar ook wel verkrijgbaar op ebay of zo. Als je echt niets kan vinden dan zal een Cree X-PE in groen misschien ook wel werken (iets miner fel)
De groene (LUXEON K2 LXK2-PM14-U00, grün, 130lm) is trouwens op voorraad bij\ leds punkt de/ maar ook wel verkrijgbaar op ebay of zo. Als je echt niets kan vinden dan zal een Cree X-PE in groen misschien ook wel werken (iets miner fel)