HTPC mulimediabron voor audio en pc

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

MichaelB

Re: HTPC mulimediabron voor audio en pc

Bericht door MichaelB »

Heb je al een ASRock ION 330 overwogen?

Ben je voor 280 euro klaar en kan je 1080p met GEMAK afspelen. Is een compleet systeem, kant en klaar. Disken breid je dan uit via USB. Die kan je dan met een lange USB kabel (5 meter) leggen waar je ze niet hoort.

Systeempje is nog lekker klein ook en fluisterstil.
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door JvS »

b_force schreef:
SSD's hebben naar mijn mening nog teveel haken en ogen.
Daarnaast vind ik zo nog behoorlijk aan de prijs. Persoonlijk zou ik nog even wachten met de aanschaf van een SSD
Kan je me aangeven waarom je er haken en ogen aan vindt zitten? Ik heb er een in mijn systeem zitten en ik weet dat ze minder snel worden als je de schijf helemaal vol zet. Maar dan zijn ze nog steeds een factor of wat sneller dan een normale hardeschijf en nog steeds 100% stil.

Ik heb zelf een Kingston 40GB (kost 80-100 euro) en die is voor de helft gevuld (systeem, Windows 7) en ik ben er erg blij mee hoor. Vooral dat mijn HTPC nu helemaal geen geluid meer maakt. Ideaal. Ik schijn alleen geen "trim" te hebben. Maar om dat nu een probleem te noemen. Alleen als je echt een prestatie-pc wilt hebben, gaat dat echt vervelend zijn.

MichaelB: Die ION's zijn zeker mooi als HTPC. Maar ik vind het idee dat het met sofware-decoding niet werkt een beetje matig. Daar heb je eigenlijk vooral met youtube films last van.

Ik moet wel zeggen dat met opvallend veel HD-films mijn processor amper belast wordt en DXVA ingezet wordt met Mediaplayer Classic HT.
squall

Bericht door squall »

sjons schreef:
En dan nog een dergelijke jongen erin, nog een nas apparaat ergens neerzetten, netjes via gigabit verbinden, en klaar is je htpc.
Ik gebruik momenteel een WD live gevalletje, doet prima zn werk, en is voor mij momenteel genoeg, maar als er ooit weer een 'echte' htpc bijkomt wordt het echt wel zoiets.

zo'n vertex is nogal overdreven voor zijn systeem. Een standaard goedkope ssd is prima genoeg en veel goedkoper. En waarom, als je een nas gebruikt heb je 160gb nodig?

Verder is een 1Gbs verbinding niet nodig, dat is alleen een verkoopplaatje.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

JvS schreef:
b_force schreef:
SSD's hebben naar mijn mening nog teveel haken en ogen.
Daarnaast vind ik zo nog behoorlijk aan de prijs. Persoonlijk zou ik nog even wachten met de aanschaf van een SSD
Kan je me aangeven waarom je er haken en ogen aan vindt zitten? Ik heb er een in mijn systeem zitten en ik weet dat ze minder snel worden als je de schijf helemaal vol zet. Maar dan zijn ze nog steeds een factor of wat sneller dan een normale hardeschijf en nog steeds 100% stil.
Je haalt zelf al een probleem aan. Daarnaast is er nog een aantal dingen wat nog niet helemaal lekker verloopt. Ook de prestaties vind ik wel mee vallen als je het vergelijkt met een aantal "mechanische" disks in RAID. Daarnaast is er een aantal "mechanische" schijven dat gewoon fluisterstil is.
100% stil hoeft van mij niet perse, als ik het maar niet meer kan waarnemen vind ik het best :wink:

Het is ook meer in combinatie met de prijs waardoor ik nog even wacht. Was de prijs lager geweest dan was ik al wat enthousiaster geweest :)
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Hoe is de betrouwbaarheid van SSD's?

jan
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Verschillend, er zijn er bij waarvan de prestatie drastisch achteruit gaat. Zeker wanneer je geen win7 systeem hebt. (linux zou ik niet weten, die zullen vast wel ook iets hebben dat werkt) (vind ik ook een stuk betrouwbaarheid, een regelmatige prestatie)

Je hebt gelukkig niet meer last van het probleem dat je schijf in eens rot kan zijn als je wat te hard stoot als hij aanstaat. (voor laptops erg handig)
Op tweakers stond een aardig mooi verhaal er ergens over (moet ik ff zoeken, of moet je zelf ff zoeken).
Laatst gewijzigd door b_force op do 25 feb 2010, 12:21, 2 keer totaal gewijzigd.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

squall schreef:
Nah, is toch wel lekker als je files van > 10 Gb heen een weer wilt sjouwen.

Maar het heeft alleen zin als je er goede Gigabit switches tussen zet die 100MB en Gigabit spul gescheiden houdt, anders heeft het idd geen enkel nut.
squall

Bericht door squall »

Pjotr schreef:
squall schreef:
Nah, is toch wel lekker als je files van > 10 Gb heen een weer wilt sjouwen.

Maar het heeft alleen zin als je er goede Gigabit switches tussen zet die 100MB en Gigabit spul gescheiden houdt, anders heeft het idd geen enkel nut.
klopt natuurlijk, maar ik ging van de situatie uit dat er alleen gestreamd ging worden naar de htpc. Het punt uiteindelijk is is dat er veel nassen verkocht worden met 1gbs interface maar niet de ballen hebben om uberhaubt een 10mbs lijn vol te trekken.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

In mijn nasje zit ook maar een 500 Mhz mini Sparc achtig processortje, maar het verschil is toch wel groot hoor.

Gigabit gaat trouwens helemaal niet met 1Gb snelheid dat klopt wel. Het is feitelijk gewoon 100Mb maar gebruikt dan meerdere aderparen parallel. Effectief haal ik tussen de 150 en 200 Mb/sec met mijn goedkope nas.
squall

Bericht door squall »

mr heb je dan een echte nas of een 'netwerkschijf'?
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door JvS »

Wowly schreef:
Hoe is de betrouwbaarheid van SSD's?

jan
b_force beantwoordt deze vraag naar mijn mening niet. De betrouwbaarheid is goed. Sterker nog, SSD is juist een betrouwbaarderdere techniek dan een mechanische schijf. Het zijn gewoon geheugenchips. De techniek is ook niet nieuw. Alleen de aansturing en het mininatureren (woord? :P) is iets dat constant vernieuwd.

De 40GB intel of Kingston schijfjes zijn wmb ideaal.

Een 'nadeel' is idd dat de schrijfsnelheid van de schijf lager wordt is als-ie vol is of is geweest. Dit komt omdat het wegschrijven van data op een eerder volgeschreven geheugen'cel' langzamer gaat dan op een cel die echt leeg is. De schrijfsnelheid is dan nog steeds meer dan de schrijfsnelheid van een normale schijf.

Maar dit is vooral iets wat je in benchmarks ziet en waarmee je last hebt als de schrijfprestaties op de schijf van groot belang zijn (en dat zijn ze niet in een situatie als het een bootschijf is, dan is leessnelheid en stilte veel belangrijker). Windows 7 kan met een 'trim' commando lege delen van de schijf ook echt leegmaken.

Ik vind het daarom voor deze situatie een beetje een 'gezocht' nadeel (en ook nogal gehyped). Als je een of andere database op de schijf wilt toepassen of er echt wisselend grote hoveelheden data op gaat opslaan, zullen de schrijfprestaties er echt toe doen. In deze situatie vind ik het schromelijk overdreven om een SSD af te raden.

De twee grote voordelen van een SSD zijn voor mij het feit dat het 'solid state' is (geen bewegende delen, dus geen geluid en slijtage) en dat de toegangstijd heel laag is en daarmee leessnelheid van random kleine hoeveelheden data (opstarten windows, opstarten programma's) heel hoog is :).
Pjotr

Bericht door Pjotr »

squall schreef:
mr heb je dan een echte nas of een 'netwerkschijf'?
Ja, het is een Netgear ReadyNAS DUO. Beslist niet de snelste maar hij biedt veel waar voor het geld en is snel zat. Zit 2x 1TB WD RE-2 GP enterprise schijven in in RAID1. Ding staat gewoon in de huiskamer en ik hoor hem in het geheel niet. Dat wil zeggen nadat ik er een andere stille low speed 8cm fan op gezet heb. De oorspronkelijke 6 cm fan klonk als een straaljager, dat was de enige makke maar dat wist ik. Met de nieuwe fan loopt ie ook wat koeler, de temperatuur van de schijven is 30gr. met streamen. Ik heb er voor gekozen om meer in de schijven te investeren en minder in het NAS mainframe (het duo nasje kost leeg < €200). Draait nu een jaartje naar volle tevredenheid.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Wat je zegt klopt JvS. Zo bedoelde ik het ook een beetje (wellicht een beetje te beknopt :P).
Echter zou ik voor mezelf geen SSD nemen omdat ik inderdaad nogal wat bestanden downloaden, verwijderen verplaats etc.
De grootste reden blijft (wat mij betreft) de prijs, die is gewoon nog veel te hoog. Worden de prijzen gehalveerd dan vind ik het iets om over na te denken.
Dan koop ik liever vier stille HD's en zet die in een mooie RAID opstelling. Dan heb ik voor hetzelfde geld veel meer opslag ruimte en nagenoeg dezelfde snelheid.

Een idee is wel om een SSD te gebruiken in een media center.
Maar je hebt dan wel de prijs voor een SSD + een grote HD voor elders + ook nog een NAS (kost ook zo 100 euro)
Bij elkaar ben je een hoop centjes kwijt voor enkel wat filmpjes enzo.

Een andere optie is de e-sata port gebruiken, maar volgens mij kan die kabel niet al te lang worden, evenals usb2.0

Begrijp me niet verkeerd. Ik ben namelijk super enthousiast over SSD's (spat er ook af, merk je het :lol: ) en ik begrijp niet dat ze daar 10 jaar geleden niet al mee begonnen waren (de techniek was er al). De prijzen vind ik gewoonweg buiten proporties.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

b_force schreef:
................ ik begrijp niet dat ze daar 10 jaar geleden niet al mee begonnen waren (de techniek was er al). De prijzen vind ik gewoonweg buiten proporties.
Ik wel :P Flash geheugen bestaat al veel langer maar 500 GB in een 2,5" of 3,5" HD format kastje proppen lag 10 jaar geleden nog ver over de horizon.

Vergis je er niet in, er zijn verschillende technologieën SSD: Goedkope en dure en daar zit wis en waarachtig behoorlijk verschil in qua snelheid en betrouwbaarheid. Het wordt wel steeds beter, dat wel.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Dat in een klein formaat proppen snap ik wel, maar toch hoorde je er toen helemaal niets over.
Denk eerder dat de tijd er nu veel rijper voor is en dat men inmiddels genoeg verdient heeft met het "oude" concept.
JvS

Bericht door JvS »

b_force schreef:
Dat in een klein formaat proppen snap ik wel, maar toch hoorde je er toen helemaal niets over.
Denk eerder dat de tijd er nu veel rijper voor is en dat men inmiddels genoeg verdient heeft met het "oude" concept.
Zo werkt dat niet hoor. Geloof alsjeblieft niet in dat soort conspiracy verhalen. Dit klinkt een beetje als het gerucht dat philips al jaren lampen heeft die na 100jaar niet stuk gaan enzo. Er heerst moordende concurrentie tussen diverse fabrikanten en ontwikkelaars. Zeker bij PC hardware. Die houden elkaar zeker wel scherp (en de ontwikkelingen op dat gebied zijn echt bloedsnel).

Jaren geleden bestond SSD ook al, alleen was het gewoon heel duur. Geheugenkaartjes zijn eigenlijk hetzelfde en daarbij betaalde je 10 jaar geleden voor een 64MB variant rustig 200 euro. Het was gewoon lange tijd niet lonend geweest om dit in een schijf voor de consumentenmarkt toe te passen.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik ken genoeg bedrijven die zeer zeker zo werken. (van betrouwbare bronnen die ik helaas niet nader mag toelichten).
Prijs heeft zo bv ook heel erg veel met vraag te maken. Een bekend voorbeeld is bv wel de magnetron. Die al best oud is, maar pas veel en veel later van de grond gekomen is.

Wat betreft dat verhaal van Philips is het inderdaad wel overdreven, maar ook daar zit zeer zeker een kern van waarheid in.

Maar het blijft lastig. Je kunt wel een top product hebben, maar als niemand het wil dan houdt het snel op.

Juist door die bizarre concurrentie zijn er zoveel technologieën die allang klaar staan om over een aantal jaar direct gelanceerd te kunnen worden.
Punt is dat je als bedrijf wel graag ook de research kosten er uit wil halen, dus dan maar even ietsjes langer wachten.
Als dat kan tenminste, vaak zie je ook dat bedrijven eigenlijk nog niet klaar zijn, maar door de concurrentie gedwongen worden en je producten krijgt die "half af zijn".

Ik vind het in elk geval mooi dat eindelijk het enige mechanische (op de fans na) in de computer wordt aangepakt.
Zo vind ik het vooral verbazingwekkend. Een CPU bevat miljoenen transistors, maar een dataschijfje maken is dat weer te lastig? :P
Het is een typische gedacht :) (net zoiets dat we nog steeds niet ontkomen aan trafo's/spoelen om spanning hoger/lager te krijgen)

Martijn, heb je inmiddels je onderdelen al?
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Ik denk dat het volgende week do/vr binnenkomt..
KILLorBE

Bericht door KILLorBE »

Pjotr schreef:
Montana schreef:
Ik zie dat op Marktplaats lcd touch schermen staan. Best interessant, alleen jammer dat ze niet full hd zijn!
Vanaf as zaterdag bij de Aldi: Een 55 cm full HD LCD monitor (1920 x 1080) met touch screen voor 249,-
Voor ongeveer hetzelfde geld kun je ook een full HD 22" Iiyama ProLite T2250MTS-1 kopen (Helaas geen HDMI ingang).
b_force schreef:
Ik vind het in elk geval mooi dat eindelijk het enige mechanische (op de fans, schakelaars en CD/DVD-ROM/brander na) in de computer wordt aangepakt.
:wink: OK, de schakelaars maken alleen geluid bij het aan/uit zetten/resetten.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Schakelaars vind ik wel heel ver gezocht :P

En sja CD/DVD/Blu-ray ook wel een beetje. Hoewel je als alternatief tegenwoordig usb sticks hebt (gek dat ze dat niet verkopen voor video's ed)
KILLorBE

Bericht door KILLorBE »

De schakelaars heb ik er achteraf bij gezet, dacht er ineens aan, maar het is idd erg ver gezocht.

Optische drives zijn misschien ook wel ver gezocht, als het niet op de HDD staat dan rip ik de CD/DVD eerst.

Overigens zie je op steeds meer apparaten (TV/DVD/BR) USB en/of SDHC, maar dat ze ze nog niet verkopen voor video zal wel met de kosten te maken hebben (Ik neem aan dat je een film op een USB stick/SDHC kaartje o.i.d. bedoeld), een BR film is al gauw 25GB-50GB en een 32GB USB stick kost €50+, maar ik denk dat de snelheid verre van voldoende is en tevens zal het beveiligen nog wel een probleem zijn.
Wie weet wat de toekomst zal brengen, Intel en Micron hebben het zaakje sinds kort 50% kleiner gemaakt, als de prijs nou ook nog eens met 50% daalt :P
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Montana schreef:
En iedereen maar vrolijk doorkleppen :lol:

Wat is het uiteindelijk geworden?
Overigens zag ik nu pas staan dat je ook wilde videobewerken, dus is het idee van een ASRock ION geen goeie.
KILLorBE

Bericht door KILLorBE »

MichaelB schreef:
Montana schreef:
En iedereen maar vrolijk doorkleppen :lol:

Wat is het uiteindelijk geworden?
Overigens zag ik nu pas staan dat je ook wilde videobewerken, dus is het idee van een ASRock ION geen goeie.
De monitor van Aldi is vanaf morgen beschikbaar, dus ik wees 'm even op een alternatief.
De rest van het geklep krijgt ie er voor niks bij :lol:

Ben ook wel benieuwd wat het geworden is.
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Nou.. Voordat ik het topic opende had ik al alles besteld wat in de eerste post staat haha.. Als iets écht niet kan kan ik het bedrijf nog bellen! :mrgreen:
Martijn H

Bericht door Martijn H »

De spullen kwamen gisteren binnen. Vandaag is alles ingebouwd en heb ik ook al wat testjes gedaan met bitumen. Het doel was om een snelle, maar stille pc te maken voor algemeen gebruik, maar tevens geoptimaliseerd voor audio en video. De pc is bezig met het installeren van xp en nu formatteert hij de schijven. Ik heb een partitie van 130 gig en een partitie van 820 gig. Ik zie dat ik de C schijf 820 gig gegeven heb en he is de bedoeling om het besturingssysteem op de kleine partitie te zetten. Straks even kijken of ik dat kan omdraaien nog..

De blu ray speler is redelijk stil. De fans van de kast cpu en voeding hoor je niet, behalve wat wind als je dichterbij komt. De HD is wel wat luidruchtiger dan ik had verwacht. De WD externe HD die ik had was waarschijnlijk iets stiller. Even kijken hoe het zich houdt met de deksel dicht!

Ik zette tijdelijk een crt monitor op 1 van mijn subs en toen ik terugkwam met wat drinken was die groen en geel geworden: gelukkig demagnetieerd deze zichzelf..

wat foto's, de bekabeling is wat vol zo, omdat die niet los te koppelen is van de voeding. Ik ben echter zeer tevreden tot nu toe!
Bijlagen
PICT3846.JPG
PICT3849.JPG
PICT3847.JPG
Plaats reactie