Versterker bouwen met 4% kennis

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Versterker bouwen met 3% kennis

Bericht door Arno »

Arno schreef:
Volgens mij heb ik idd nog wel een of andere hdd liggen, kzal eens kijken.

Ik kreeg nog een antwoord van Cristi:
can you try to measure the current draw of the amplifier as well ? remove the fuses and connect one ampermeter in series with each fuse. also, try to disconnect the input connector completly, it might be a GND loop which cause hi-freq oscillation. the zobel resistors are hot ?
the BBM settings can be seen on the jumpers on the backside of the board. for 120nS the lower jumper must be soldered.
Ik zou de stroom wel eens willen meten, maar ik weet niet hoe ik mijn meter 'in series with each fuse' moet gebruiken.

Zonder signaal input wordt hij overigens net zo warm.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Versterker bouwen met 3% kennis

Bericht door RobertD »

Je moet je meetpennen aansluiten op de plaats waar de zekering heeft gezeten. De meter moet dan in de stand Ampere staan en in staat zijn om enkele amperes te kunnen meten.

Ik weet niet waar de zekering zit, dus je moet nog even kijken of je DC of AC moet meten. Ik vermoed dat de zekering achter de gelijkrichter zit en dus dat je gelijkstroom gaat meten.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Versterker bouwen met 3% kennis

Bericht door Arno »

De zekeringen zitten nog voor de gelijkrichting. Volgens mij kan ik op mijn meter niet eens kiezen voor ac of dc ampère.

Maar goed, als ik hem goed heb ingesteld, meet ik 11.5 mA. De instelling was als op de foto.
Bijlagen
DSC01680.jpg
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Versterker bouwen met 3% kennis

Bericht door RobertD »

Jouw meter kan zo te zien alleen DC meten, en voor de gelijkrichter loopt een wisselstroom.

DC wordt met dit soort meters gemeten als effectieve waarde, de effectieve gelijkstroomwaarde van een sinus is echter nul, jij hebt dus alleen een heel klein beetje offset gemeten.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Versterker bouwen met 3% kennis

Bericht door hannesie »

Hoy Arno, ik heb hier een multimeter die je best even mag lenen, maar niet voor altijd :wink:

Als het nodig is om de andere waardes te meten, het ding kan een hoop wat ik niet begrijp, maar ook de capaciteit van condensatoren staat er bij.

Ik hoor het wel, Hans
Gebruikersavatar
v-bro
Berichten: 350
Lid geworden op: vr 26 jan 2007, 1:43
Locatie: Universum (vlakbij Bussum)

Re: Versterker bouwen met 3% kennis

Bericht door v-bro »

WIJZIGING:
hannesie schreef:
Hoy Arno, ik heb hier een multimeter die je best even mag lenen, maar niet voor altijd :wink:

Als het nodig is om de andere waardes te meten, het ding kan een hoop wat ik niet begrijp, maar ook de capaciteit van condensatoren staat er bij.

Ik hoor het wel, Hans
Dat is natuurlijk het handigst, om AC stroom direct te kunnen meten... Allebei in Dort ook... O:)

Nog handiger als iemand daar in de buurt een lab voeding had met dubbele 60V spanning.... 8)

IK HAD DUS DIT ALS JE HET MET JOUW METER WILT KUNNEN DOEN:

Je meter kan alleen gelijkstroom ampère... Is dus best lastig bij jouw versterker omdat de gelijkrichter op het board zit. Je zou een externe gelijkrichter puur om te meten kunnen gebruiken. Dan sluit je de transformator met rood en grijs aan op de externe gelijkrichter brug en de blauwe en gele aan elkaar. Die laatste twee worden dan aarde en de + en - van de gelijkrichter brug sluit je op de AC inputs aan op het board. Even tekeningetje gemaakt, staat hieronder.

Een dikke gelijkrichterbrug is niet duur, kan ik je ook opsturen als je die niet hebt. Je zou de stroom prima moeten kunnen meten op de 200mA stand, maar het opladen van de condensatoren op het board kan nog wel eens een stuk hogere piekstroom kosten. Een ampère meter is altijd voorzien van een zekering, soms van een lastig te verkrijgen formaat. Om te voorkomen dat deze doorsmelt is het wellicht handig om te beginnen met de 20A stand. Daarvoor moet je dus wel je meetsnoer in het andere gaatje steken! Dan als je op de 200mA stand wilt meten is het misschien alsnog het beste om de meter samen met een draadje aan te sluiten en het draadje te verbreken zodra de versterker 'opgestart' is. Dan heb je in elk geval die piekstroom niet door je meter heen gehad.

Dan zou je eigenlijk twee meters tegelijk willen om de positieve en de negatieve stroom te meten, nu zul je het even één voor één moeten doen...

De stroom trouwens die jij gaat meten is zowieso een stukje hoger dan ik eerder noemde omdat er ook 5V en VN10 spanningen van gemaakt worden met die regulators op het board. Persoonlijk zou ik de voorkeur geven aan externe volledig gescheiden voedingen, dan loopt de gevoelige AGND die vanalles kan oppikken wat de audio beïnvloed minder kans op 'vervuiling'. Wat dat betreft zijn er duizenden manieren om dit beestje leven in te blazen, de een eleganter dan de andere... :-$

Dat antwoord van Cristi was trouwens denk ik een beetje zijn robot antwoord. :? Ground loop... Maar ok, hij zal het wel druk hebben... :roll:

Niet dat je geen last zou kunnen hebben van aardlussen, en tijdens testen is het ontkoppelen of kortsluiten van de ingang om meerdere redenen wel eens handig. Bijvoorbeeld om de DC offset te meten. Dan is het bijv. wel wenselijk om de ingangen kort te sluiten. Ook een belasting in de vorm van een weerstand of goedkoop speakertje is dan aan te bevelen. Maar meer daarover later...

Hoewel het wel een goed idee is om te kijken of er niet te veel aanwezig is! Als het boven de 200mV is wat je aan gelijkspanning meet op de speaker uitgang dan is het zeker een goed idee om met een klein plat schroevendraaiertje even die uitgang zo dicht mogelijk naar nul te draaien. Gelijkspanning op de uitgang zorgt immers voor hitte ontwikkeling in de spreekspoel van je speaker en die wordt dan onnodig heet, hij kan er zelfs op doorbranden! Daarom vind ik nog steeds die 'eenvoudige' trimmertjes een slechte keuze op zo'n zware eindtrap. Als het mis gaat dan staat er een gewoon voedingsspanning op de speakers, en je weet hoe hoog die is! Dan hebben je speakers misschien nog maar een paar seconden te leven!
Bijlagen
Connex stroom meten.JPG
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Versterker bouwen met 3% kennis

Bericht door Arno »

Kan ik die multimeter eindelijk eens gebruiken, issie weer niet goed genoeg :?

Ik heb Cristi de foto's van de print gemaild, misschien dat hij er nog wat zinnigs over kan zeggen.
Gebruikersavatar
v-bro
Berichten: 350
Lid geworden op: vr 26 jan 2007, 1:43
Locatie: Universum (vlakbij Bussum)

Re: Versterker bouwen met 3% kennis

Bericht door v-bro »

Arno schreef:
Kan ik die multimeter eindelijk eens gebruiken, issie weer niet goed genoeg :?

Ik heb Cristi de foto's van de print gemaild, misschien dat hij er nog wat zinnigs over kan zeggen.
Zo dramatisch is het niet hoor... :) Gewoon even een brug ertussen en gaan met de banaan! 8)

Als je trouwens meer wilt leren over je versterker:
http://www.maedos.com/Guideline.html
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Versterker bouwen met 3% kennis

Bericht door Arno »

Het begint erop te lijken dat v-bro de module onder handen gaat nemen in ruil voor wat freeswerk 8)(De ruil voor het freeswerk was overigens mijn idee, dat was geen voorwaarde van v-bro O:) ) Als probleem met de temperatuur en de lage gain dan is opgelost, ga ik verder met de brom en de inschakelplop.

Zo is ongeveer de hele versterker bij elkaar geruild :lol:

Dat vind ik nou zo geweldig aan dit forum. Zoveel behulpzaamheid, in de topics en ook achter de schermen, via de mail. Zonder jullie zou ik echt nooit aan zo'n project zijn begonnen O:)
Laatst gewijzigd door Arno op vr 19 mar 2010, 15:59, 1 keer totaal gewijzigd.
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: Versterker bouwen met 3% kennis

Bericht door k.p. »

Welk type volume pot heb je nu gebruikt. V-bro adviseerde mij om een "echte spanningsdeler" te gebruiken. Werkt jou type potmeter als een echte spanningsdeler? Wat zijn de problemen bij als de impedantie niet gelijk blijft. Hebben we het nu over de ingangsimpedantie van de versterker of de uitgangsimpedantie van de bron?
Gebruikersavatar
v-bro
Berichten: 350
Lid geworden op: vr 26 jan 2007, 1:43
Locatie: Universum (vlakbij Bussum)

Re: Versterker bouwen met 3% kennis

Bericht door v-bro »

Een gewone potmeter IS een echte spanningsdeler, eerder werd voorgesteld een enkele weerstand te gebruiken, maar dat werkt nooit goed. Het idee is dat er een vaste impedantie is naar de bron en dat de "veger" het signaal naar de versterker toe "er van af tapt"...

Grafisch voorbeeld:
Afbeelding
Afbeelding

De eenvoudige theorie:
http://knol.google.com/k/electronic-cir ... -chapter-6
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: Versterker bouwen met 3% kennis

Bericht door k.p. »

Ok dan had ik het niet goed begrepen. Ik meende altijd dat een potmeter niets anders was dan een variabele weerstand, maar het is dus iets meer dan dat.
Gebruikersavatar
v-bro
Berichten: 350
Lid geworden op: vr 26 jan 2007, 1:43
Locatie: Universum (vlakbij Bussum)

Re: Versterker bouwen met 3% kennis

Bericht door v-bro »

Dat kan het wel zijn, maar dan is de veger verbonden aan één van de "uiteinden" van de weerstand.(zie plaatje hieronder) In sommige circuits wordt een potmeter als zodanig gebruikt, als er puur één waarde gevarieerd dient te worden. Meestal gaat het hier dan ook om een lineaire potmeter.

Bij audio wordt meestal een logaritmische potmeter gebruikt, zodat de waarde naar mate de veger wordt verplaatst logaritmisch toeneemt. Of beter gezegd, dat de schaal begint met weinig variatie, zodat op lagere volumes een betere afstemming mogelijk is. Anders zou een kleine verplaatsing in eens het volume enorm doen toenemen, da's dus schrikken! :shock:

Als spanningsdeler voor audio is het wenselijk om de belasting voor de bron gelijk te houden. Hier wordt de potmeter dus eigenlijk een 'dubbele' weerstand in het vervangingsschema. (Zoals in de afbeelding is te zien in mijn vorige post)

Afbeelding

(sorry hoor Arno, mag er even een lesje tussendoor? 8-[ )
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Versterker bouwen met 3% kennis

Bericht door Arno »

Zou dit niet een prima oplossing zijn voor de inschakelplop? Goed, hij is ervoor gemaakt, maar past zoiets zonder meer in mijn bouwsel?
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Versterker bouwen met 3% kennis

Bericht door RobertD »

Die kun je best toepassen in jouw versterker. Zo'n klein printje kun je vast wel kwijt.

Hoever ben je inmiddels met het checken van die BTM timing? Of gaat v-bro dat doen?
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Versterker bouwen met 3% kennis

Bericht door Arno »

RobertD schreef:
Die kun je best toepassen in jouw versterker. Zo'n klein printje kun je vast wel kwijt.
Die ga ik maar bestellen dan.
RobertD schreef:
Hoever ben je inmiddels met het checken van die BTM timing? Of gaat v-bro dat doen?
Arno schreef:
Het begint erop te lijken dat v-bro de module onder handen gaat nemen in ruil voor wat freeswerk 8) Als probleem met de temperatuur en de lage gain dan is opgelost, ga ik verder met de brom en de inschakelplop.

Zo is ongeveer de hele versterker bij elkaar geruild :lol:

Dat vind ik nou zo geweldig aan dit forum. Zoveel behulpzaamheid, in de topics en ook achter de schermen, via de mail. Zonder jullie zou ik echt nooit aan zo'n project zijn begonnen O:)
Ik wil er graag wat van leren, maar veel dingen gaan mij echt nog te ver. Ik ben dus heel blij met v-bro zijn aanbod. (De ruil voor het freeswerk was overigens mijn idee, dat was geen voorwaarde van v-bro O:) )
Gebruikersavatar
v-bro
Berichten: 350
Lid geworden op: vr 26 jan 2007, 1:43
Locatie: Universum (vlakbij Bussum)

Re: Versterker bouwen met 3% kennis

Bericht door v-bro »

Hey, ik zou willen voorstellen om het freeswerk bij je op te halen samen met de complete versterker en alle probleempjes te verhelpen voor je. Die inschakel plop kent meerdere oplossingen waarvan ik als laatste zo'n printje zou aanbevelen. Ik heb er behoorlijk wat ervaring mee en zou eerst wel eens de plop op een andere manier te lijf willen gaan.

In elk geval zou ik hem gewoon als geheel het liefst onder handen nemen en weer retourneren zonder plop, brom en dat hij koel blijft en veilige spannings grenswaardes heeft en wellicht nog wat extra buffer capaciteit, wellicht een betere 5V....en wat nog meer... Uiteraard geen onnodige fatsen, gewoon duidelijke verbeteringen.

Heb trouwens e.e.a. getekend wat freeswerk betreft, ik zal zo even een PB'tje naar je sturen...
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Versterker bouwen met 3% kennis

Bericht door Arno »

Ik zal eens kijken hoe we dat kunnen doen. Misschien zonder de houten buitenkant. Het redwood waarvan de behuizing is gemaakt, is heel kwetsbaar... Als daar een deukje in komt... Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
v-bro
Berichten: 350
Lid geworden op: vr 26 jan 2007, 1:43
Locatie: Universum (vlakbij Bussum)

Re: Versterker bouwen met 3% kennis

Bericht door v-bro »

Ik begrijp dat heel goed, maar lijkt me ook niet heel praktisch om alles er uit te halen? Dat vergt toch ook weer een hoop gesloop in dat kwetsbare hout...

Ik kan hem ook in een flightcase meenemen met schuim erin? Ik heb ervaring met een 22 kilo zware aluminium versterker opsturen met de post, slechte ervaring, nadien ik altijd een flightcase gebruik die ik terug laat sturen. Dat gaat wel goed hoor! Het kan ook geen kwaad karton om het hout heen te plakken om krasjes te voorkomen... Met de juiste maatregelen zou het toch goed moeten gaan?

Mijn werk bestaat in elk geval uit onderhoud doen aan heel kwetsbare apparatuur, ik heb een opleiding fijnmechanische techniek en electronica en weet wat er voor nodig is om voorzichtig met spullen om te gaan. Er lopen geen kinderen rond in ons huis, dus het is denk ik wel in goede handen... 8)

Ik kan in elk geval moeilijk mijn hele werkbank meenemen naar Dordrecht... :|
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Versterker bouwen met 3% kennis

Bericht door Arno »

v-bro schreef:
Die inschakel plop kent meerdere oplossingen waarvan ik als laatste zo'n printje zou aanbevelen. Ik heb er behoorlijk wat ervaring mee en zou eerst wel eens de plop op een andere manier te lijf willen gaan.
Maar ik had het printje al besteld, dus daar ga ik het dan toch maar mee proberen. Is ook meteen een beveiliging en dat zal wel geen kwaad kunnen.

Voor mij was het ook wel een leuke oplossing, want ik had nog nooit 'een printje bestukt', zoals dat geloof ik heet. Ik moet zeggen dat ik dat een heel leuk werkje vind, en ik ben best trots op het resultaat :) :
Bijlagen
DSC01739.jpg
DSC01749.jpg
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: Versterker bouwen met 3% kennis

Bericht door JvS »

Ah, cool is dat he? Ik heb een enorm simpel voltmetertje in elkaar gesoldeerd. Printje, CHippie, 12 ledjes en wat kleine componentjes. Wel erg cool als het dan af is :D.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Versterker bouwen met 3% kennis

Bericht door Arno »

En zo leuk om te doen :D . Op m'n werk is het heel de dag lopen, zware dingen tillen, herrie, stof, gezeur aan mijn hoofd. En dan is dit zulk leuk werk. Beetje zitten, bakkie leut, tangetje en sodeerboutje, lekker muziekje op de achtergrond :D
Gebruikersavatar
v-bro
Berichten: 350
Lid geworden op: vr 26 jan 2007, 1:43
Locatie: Universum (vlakbij Bussum)

Re: Versterker bouwen met 3% kennis

Bericht door v-bro »

Ziet er netjes uit hoor! :P

Erg leuk inderdaad, is onderdeel van mijn werk, hoewel ik meestal reparaties doe. Maar het bakkie leut en muziekje op de achtergrond zijn altijd van de partij. 8)
Gebruikersavatar
v-bro
Berichten: 350
Lid geworden op: vr 26 jan 2007, 1:43
Locatie: Universum (vlakbij Bussum)

Re: Versterker bouwen met 3% kennis

Bericht door v-bro »

Hoe staat het er nu mee eigenlijk?

Nogmaals, ik heb niets in ruil gevraagd voor het nakijken van de versterker, dus mijn aanbod staat gewoon nog steeds hoor. :P
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Versterker bouwen met 3% kennis

Bericht door Arno »

Arno schreef:
Ik wil er graag wat van leren, maar veel dingen gaan mij echt nog te ver. Ik ben dus heel blij met v-bro zijn aanbod. (De ruil voor het freeswerk was overigens mijn idee, dat was geen voorwaarde van v-bro O:) )
Dat had ik idd al gezegd. Laat daar geen misverstand over bestaan :)
Plaats reactie