WIJZIGING:
hannesie schreef:Hoy Arno, ik heb hier een multimeter die je best even mag lenen, maar niet voor altijd
Als het nodig is om de andere waardes te meten, het ding kan een hoop wat ik niet begrijp, maar ook de capaciteit van condensatoren staat er bij.
Ik hoor het wel, Hans
Dat is natuurlijk het handigst, om AC stroom direct te kunnen meten... Allebei in Dort ook...
Nog handiger als iemand daar in de buurt een lab voeding had met dubbele 60V spanning....
IK HAD DUS DIT ALS JE HET MET JOUW METER WILT KUNNEN DOEN:
Je meter kan alleen gelijkstroom ampère... Is dus best lastig bij jouw versterker omdat de gelijkrichter op het board zit. Je zou een externe gelijkrichter puur om te meten kunnen gebruiken. Dan sluit je de transformator met rood en grijs aan op de externe gelijkrichter brug en de blauwe en gele aan elkaar. Die laatste twee worden dan aarde en de + en - van de gelijkrichter brug sluit je op de AC inputs aan op het board. Even tekeningetje gemaakt, staat hieronder.
Een dikke gelijkrichterbrug is niet duur, kan ik je ook opsturen als je die niet hebt. Je zou de stroom prima moeten kunnen meten op de 200mA stand, maar het opladen van de condensatoren op het board kan nog wel eens een stuk hogere piekstroom kosten. Een ampère meter is altijd voorzien van een zekering, soms van een lastig te verkrijgen formaat. Om te voorkomen dat deze doorsmelt is het wellicht handig om te beginnen met de 20A stand. Daarvoor moet je dus wel je meetsnoer in het andere gaatje steken! Dan als je op de 200mA stand wilt meten is het misschien alsnog het beste om de meter samen met een draadje aan te sluiten en het draadje te verbreken zodra de versterker 'opgestart' is. Dan heb je in elk geval die piekstroom niet door je meter heen gehad.
Dan zou je eigenlijk twee meters tegelijk willen om de positieve en de negatieve stroom te meten, nu zul je het even één voor één moeten doen...
De stroom trouwens die jij gaat meten is zowieso een stukje hoger dan ik eerder noemde omdat er ook 5V en VN10 spanningen van gemaakt worden met die regulators op het board. Persoonlijk zou ik de voorkeur geven aan externe volledig gescheiden voedingen, dan loopt de gevoelige AGND die vanalles kan oppikken wat de audio beïnvloed minder kans op 'vervuiling'. Wat dat betreft zijn er duizenden manieren om dit beestje leven in te blazen, de een eleganter dan de andere...
Dat antwoord van Cristi was trouwens denk ik een beetje zijn robot antwoord.

Ground loop... Maar ok, hij zal het wel druk hebben...
Niet dat je geen last zou kunnen hebben van aardlussen, en tijdens testen is het ontkoppelen of kortsluiten van de ingang om meerdere redenen wel eens handig. Bijvoorbeeld om de DC offset te meten. Dan is het bijv. wel wenselijk om de ingangen kort te sluiten. Ook een belasting in de vorm van een weerstand of goedkoop speakertje is dan aan te bevelen. Maar meer daarover later...
Hoewel het wel een goed idee is om te kijken of er niet te veel aanwezig is! Als het boven de 200mV is wat je aan gelijkspanning meet op de speaker uitgang dan is het zeker een goed idee om met een klein plat schroevendraaiertje even die uitgang zo dicht mogelijk naar nul te draaien. Gelijkspanning op de uitgang zorgt immers voor hitte ontwikkeling in de spreekspoel van je speaker en die wordt dan onnodig heet, hij kan er zelfs op doorbranden! Daarom vind ik nog steeds die 'eenvoudige' trimmertjes een slechte keuze op zo'n zware eindtrap. Als het mis gaat dan staat er een gewoon voedingsspanning op de speakers, en je weet hoe hoog die is! Dan hebben je speakers misschien nog maar een paar seconden te leven!