Klinken Hypex mono-blokken qua sound als een Crown K2?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

cve

Re: Klinken Hypex mono-blokken qua sound als een Crown K2?

Bericht door cve »

Ik heb hier nog 2 TR400 trafo's. Ik wilde ze net in het te koop gedeelte zetten. Helpt je de kosten te drukken. pb maar even als je interesse hebt.

Co
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Ik weet niet precies welke UcD het was. Het was er een van jeroen_d of Montana. Volgens mij van Jeroen.
koifarm
Ook commercieel actief

Bericht door koifarm »

Als je genoeg reserve wilt moet je niet de TR400 nemen, deze is 250 VA. Kijk bij amplimo op de site voor 300 of 500 VA type's. En gebruik 4 x 10000 uf voor de buffering.

De SMPS400 heeft mij sinds vorige maand ook kunnen overtuigen. Geen verschil door mij gehoort met de conventionele voeding(ringkern en splitfoil). De redrock SMPS had mijn hart al gestolen maar deze is niet meer beschikbaar. Nu dus ook de SMPS400 van Hypex.

Voor € 800,- heb je twee kant en klare monoblokken met UCD400.

Afbeelding

Ook in zilver

En wat betreft het geluid zoals hierboven al gezegd super strakke bas, zeer linear, een droog geluid. Ik zelf vindt ze een beetje saai. Maar ja ik luister naar buizen (vervorming). Ik vindt zelf de mooiste combinatie een UCD met buizenvoorversterker. zie ook hier.

http://www.roehren-und-hoeren.de/phpBB/ ... php?t=7240
Laatst gewijzigd door koifarm op di 23 feb 2010, 18:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Dat was mijn ucd ad 180 en die van jeroen. Ook een PA klassa ab versterker klonk gelijk aan een volledig gemodde ucd met slit foils etc..
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Nee, ik zou nette ingegoten 300 of 500VA trafo's nemen, zoals hieronder beschreven, deze trafo's zijn via RS components te krijgen.

Believe the Hypex, class-D DIY amplifier
http://www.hardwareanalysis.com/content/article/1822/

Afbeelding

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Ralphies

Bericht door Ralphies »

Kijk! Dat zijn mooie monoblokjes! Prijs valt mee! Ik zat te kijken bij die HG-uitvoeringen enzo en dan kom je wat duurder uit (maar ik zal wel eens googlen of er veel waarneembaar verschil in zit in hg-gebeuren of enkel oscilloscoop-verschil :) ).

En de zojuist geposte reply met 2 eindbakken in een kast is ook zeer mooi! Je wilt er bijna geen deksel op doen :)

Die trafo-tip hou ik in gedachten, ik wil wel reserves hebben.
dre

Bericht door dre »

het laag van een k2 is fraaier als van een ucd! :wink:
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

dre schreef:
het laag van een k2 is fraaier als van een ucd! :wink:
Foei! Ga je in de hoek staan schamen! :shock: :mrgreen:

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
dre

Bericht door dre »

ieder z`n ding,maar een k2 is echt superieur in het laag 8)
eigenlijk klinkt de hele versterker fraai...
koifarm
Ook commercieel actief

Bericht door koifarm »

Smaken verschillen, ieder zijn mening.

Wat mij betreft kun je het geld van een HG versie in de zak houden als je voorversterker tussen de 4 en 8 Vrms kan uitsturen. Want dan kun je de opampbuffer op de " ST " versie overbruggen en speelt de versie en HXR discussie geen rol. Ik weet dat op de HG versie ook nog andere condensatoren zaten maar deze gaven bij mij met overbrugde opampbuffer geen hoorbaar verschil. Net zoals de SMPS400. Dan heb je wel 600Watt vermogen voor 1 UCD400.

Wil je graag UCd400 luisteren met een SMPS, ik heb er wel 1 staan om te luisteren. Kan ook worden opgestuurd.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

dre schreef:
ieder z`n ding,maar een k2 is echt superieur in het laag 8)
eigenlijk klinkt de hele versterker fraai...
Straks zeg je nog dat je een interlink van 300-euro hebt gekocht en nimmer zoveel lucht rondom de instrumenten hebt gehoord ... :shock: :mrgreen:

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

koifarm schreef:
Smaken verschillen, ieder zijn mening.

Wat mij betreft kun je het geld van een HG versie in de zak houden als je voorversterker tussen de 4 en 8 Vrms kan uitsturen. Want dan kun je de opampbuffer op de " ST " versie overbruggen en speelt de versie en HXR discussie geen rol. Ik weet dat op de HG versie ook nog andere condensatoren zaten maar deze gaven bij mij met overbrugde opampbuffer geen hoorbaar verschil. Net zoals de SMPS400. Dan heb je wel 600Watt vermogen voor 1 UCD400.

Wil je graag UCd400 luisteren met een SMPS, ik heb er wel 1 staan om te luisteren. Kan ook worden opgestuurd.
Ho, ho, ho, wacht even, da's wel erg kort door de bocht. Let wel dat zonder ingangsbuffer de UcD's een (zeer) slechte CMRR hebben, ook de PSRR is erbarmelijk. Ga je de UcD modulator met pakweg 1.8kohm ingangsimpedantie nu direct vastknopen aan een voorversterker dan doe je meer kwaad dan goed, omdat de CMRR en PSRR nu volledig voor rekening komen van een extern apparaat dat nimmer dezelfde prestaties neer gaat zetten als een als instrumentatieversterker geschakelde NE5532 of LM4562. Let dus op, de ingangsbuffer is een essentieël onderdeel van de uitstekende prestaties die de UcD's leveren, deze kan niet zomaar even 'overbrugd' worden met de gedachte dat 'more is less', da's naiëf en nogal onbezonnen. Condensatoren zijn zowieso 'not done', die dienen overbrugd te worden in iedere UcD.

Kortom, modificaties aan de UcD modules waarbij de ingangsbuffer wordt overbrugd zorgen vrijwel zonder uitzondering voor een situatie waarbij de CMRR, de PSRR en de vervorming met sprongen achteruit gaat, dit lijkt mij niet wenselijk.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Ralphies

Bericht door Ralphies »

Aha ja ik weet dat de K2 bekend staat om zijn enorme goede laagweergave, ik heb tig eindbakken uitgeprobeerd (op dezelfde speakerset om vergelijk eerlijk te houden).
En tot nu toe nothing beats a K2 helaas.

Vandaar dat ik ook dit draadje startte, is die enorme stevige strakke laag door toedoen van classe D ontwerp, toen dacht ik aha, what about Hypex?
Maar iemand anders melde dat hij zonder echte luistertest hem wel wat van een C370/c270 weg vind hebben en dat is geen K2-sound dan....

Dan toch maar voor de optie repareren of weer voor 600 euro een andere kopen ergens. Ik hoopte dat de Hypex de sound van de K2 had (dat is echt mijn ding die K2-sound). K3 is overigens weer waardeloos. :mrgreen:

Nou Koifarm, om het verschil zelf te horen mag je (als je niet al te ver woont van Breda uiteraard anders is het voor jou ook zo'n rit en gedoe) wel eens de UCD400 meenemen en dan luisteren we er eens naar op de elac's.
Ik heb een Cyrus voorversterker pre Xvs met aparte psx-r voeding eraan , op zich een aardig audiofiel voorbakje en dan wil ik het wel eens horen en vergelijken met mijn huidige crown K2 vervanger een LEM DPA (pro maar wel alles gescheiden opgebouwd).
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

koifarm schreef:
Is dat een forumdienst, of handel je in UcD-versterkers? O:)
v-bro

Bericht door v-bro »

Ik heb hier een NAD C275 staan, vond het destijds niet te vergelijken met UCD. UCD klinkt echt super droog en strak in het laag. Moet je ook wel weer van houden...

Ben, zoals bekend het meest te spreken over Tripath...

Ik wou het toch niet uitsluiten van de mogelijkheden. :-# Mogelijk substituut voor de K2:
http://connexelectronic.com/product_inf ... 8pd7nmsfj3

Eventueel bruggen om flinke vermogens te genereren. :idea:

Maar goed, kan helaas over hun TA3020 modules al niet al te positief zijn.... 8-[ Ook op deze module zie ik namelijk de verouderde STW34NB20 mosfets, upgraden naar IRFP4228 kan niet echt omdat die 150V zijn. Dat zal dus zoeken worden naar betere 200V, 300V of 500V mosfets...

Het is in elk geval wel serieus vermogen voor een aantrekkelijke prijs, mogelijk te upgraden naar iets wat heel fatsoenlijk presteert en ook nog goed klinkt...
Laatst gewijzigd door v-bro op di 23 feb 2010, 19:06, 1 keer totaal gewijzigd.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ik zal zorgen dat ik voor Breda een aantal versterkers bij me heb, de UcD180HxR met Sander-super-special-edition (SSS Edition) mods, en de UcD400HxR met SMPS400, wederom met Sander-super-special-edition (SSS Edition) mods en als ik eraan toekom een setje ExtremA's. De Prelude preamp en m'n eigen DAC gaan dan ook mee.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
dre

Bericht door dre »

dan kom ik ook! :wink:
ben benieuwd of de triple s er uit springt
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

En dan gaan we blind testen!
Rudy

Bericht door Rudy »

Wil iemand mij eens zo vriendelijk uitleggen waarom de THD en PSRR achteruit gaan als je de buffer wegneemd ?

mvg Rudy
Ralphies

Bericht door Ralphies »

Ja ik hou me ook aanbevolen voor een luistertest en meerdere varianten is helemaal leuk! Dat is d eultieme Hypex-vuurdoop :)

@ V-bro dat zeer droge en strakke laag daar hou ik van, ben blij dat je het niet naar de nad c275 vind klinken, dan is er nog hoop voor mij :D
dre

Bericht door dre »

veel droger als een ucd gaat volgens mij niet.....
koifarm
Ook commercieel actief

Bericht door koifarm »

Ho, ho, ho, wacht even, da's wel erg kort door de bocht. Let wel dat zonder ingangsbuffer de UcD's een (zeer) slechte CMRR hebben, ook de PSRR is erbarmelijk. Ga je de UcD modulator met pakweg 1.8kohm ingangsimpedantie nu direct vastknopen aan een voorversterker dan doe je meer kwaad dan goed, omdat de CMRR en PSRR nu volledig voor rekening komen van een extern apparaat dat nimmer dezelfde prestaties neer gaat zetten als een als instrumentatieversterker geschakelde NE5532 of LM4562. Let dus op, de ingangsbuffer is een essentieël onderdeel van de uitstekende prestaties die de UcD's leveren, deze kan niet zomaar even 'overbrugd' worden met de gedachte dat 'more is less', da's naiëf en nogal onbezonnen. Condensatoren zijn zowieso 'not done', die dienen overbrugd te worden in iedere UcD.

Kortom, modificaties aan de UcD modules waarbij de ingangsbuffer wordt overbrugd zorgen vrijwel zonder uitzondering voor een situatie waarbij de CMRR, de PSRR en de vervorming met sprongen achteruit gaat, dit lijkt mij niet wenselijk.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Volgens mij praat je nu anderen na en heb je zelf hier geen ervaring mee.
Een goed CMRR en PSRR was belangrijk voor de opampbuffer omdat er veel storing op de voedingslijn uit de eindtrap kwam. En als je de opampbuffer niet gebruikt hoef je daar over geen zorgen te maken. Dus ook niet over het type opamp.
Metingen aan de OEM modules laten zien dat b.v. zonder opamp het ruis/storingsnivo 12 db lager licht en dat zonder HXR.
Maar ik ben een luisteraar en scherm niet graag met cijfers.
Zoals ik nu al 6 jaar alleen maar hypex modules inzet zonder opampbuffer.
Is dat een forumdienst, of handel je in UcD-versterkers?
Beide, ik help mensen die zelf geen UCD kunnen bouwen en graag 1 willen hebben.
Meestal tegen kostprijs van de onderdelen in de HYPEX shop. Zelf betaal ik inkoop prijs. Dus het levert een klein beetje geld op voor de hobby. Maar ik maak liever geen reclame, ik heb werk genoeg en schrijf hier voor mijn plezier om ervaringen te delen en uit te wisselen.

Ralphies, ik woon ver weg van Breda in Nieuw Amsterdam maar ik kan ze wel opsturen.
Mail mij maar.
dre schreef:
veel droger als een ucd gaat volgens mij niet.....
Kurkdroog :-&
Laatst gewijzigd door koifarm op di 23 feb 2010, 19:23, 1 keer totaal gewijzigd.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Rudy schreef:
Wil iemand mij eens zo vriendelijk uitleggen waarom de THD en PSRR achteruit gaan als je de buffer wegneemd ?

mvg Rudy
Als je e.e.a. direct aan een voorversterker knoopt dan kan je er donder op zeggen dat deze slechter presteert dan een NE5532/LM4562 geschakeld als instrumentatieversterker, zeker wanneer deze voorversterker niet in staat is de benodigde spanningszwaai te leveren in de 1K8 impedantie.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
koifarm
Ook commercieel actief

Bericht door koifarm »

Sander heeft gelijk. Het voorgeschakelde apparaat moet tussen de 4 en 8 Vrms leveren aan 1k8 ingangsimpedantie. Maar dat is voor ( professionele)apparatuur met XLR uitgangen meestal geen probleem deze kunnen tot 100 Ohm impedantie aansturen. De meeste home apparatuur schiet hier meestal te kort ( behalve veel buizen voorversterkers ). En deze hebben weer ander vervorming. :lol: .

Zelf luisteren en toetsen aan je eigen wensen/smaak is het belangrijkst.
Andere tip: De eerste indruk is niet de beste. Thuis luister je vaak veel langer achter elkaar naar de muziek. Het is dan belangrijk dat bij langere luister sessies het geluid niet verveeld of irriteerd. Voorbeeld vaak worden audio apparaten gekocht na hun spectaculaire performance tijdens een vergelijkende test. Het enigste wat toen beoordeeld is dat ze opvallen. Als je dan thuis zit met je nieuwe aanwinst en na een 0,5 uur onrustig wordt en de boel uitzet heb je toch iets verkeerds gekocht. Ik spreek uit 30 jaar ervaring en een hele boel geld armer.

Nog een leuke anekdote: Mensen die bij mij hun UCD ophalen, zien mijn Chinese buizenbak ( 2 x 20 Watt )staan en vragen dan gegarandeerd mag ik hem even horen. Waarna ze allemaal zonder uitzondering zeggen het klinkt wel anders. Als ik vraag wat klinkt er anders? Dan is het antwoord altijs hetzelfde. Homogener, evenwichtiger of 1 geheel, waarna ze even slikken en met hun UCD naar huis gaan.
Laatst gewijzigd door koifarm op di 23 feb 2010, 19:44, 1 keer totaal gewijzigd.
holco

Bericht door holco »

SSassen schreef:
Ik zal zorgen dat ik voor Breda een aantal versterkers bij me heb, de UcD180HxR met Sander-super-special-edition (SSS Edition) mods, en de UcD400HxR met SMPS400, wederom met Sander-super-special-edition (SSS Edition) mods en als ik eraan toekom een setje ExtremA's. De Prelude preamp en m'n eigen DAC gaan dan ook mee.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
SSS-edition :? Vertel!!
Plaats reactie