Daas 3L plus kaart

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Rien Kleinjan

Daas 3L plus kaart

Bericht door Rien Kleinjan »

Al vanaf mijn 10e bouw ik luidsprekers. In het begin met allerlei gekregen units en later met zelf betaalde. Eind jaren 80 en begin jaren 90 was ik zo fanatiek bezig dat ik zelfs een meetkaart kocht. Een Daas 3L plus met microfoon. Destijds ingebouwd in een Compaq Pressario 425 computer. Het hele spul heeft jaren op zolder gestaan en zojuist heb ik alles naar beneden gesjouwd en afgestoft. Alles aangesloten en op de startknop gedrukt en ........ hij werkt ! Alles doet het nog ! Komt goed uit, want ik ben aan het knutselen met allerlei units die ik nog had liggen. Ik vond ook nog de aankoopbon van 17-07-1995 : 1592,63 gulden ! Toen toch een behoorlijke smak geld. Het enige probleem is dat het een Dos-systeem is met alleen een harde schijf en een 3,5 inch floppydrive. geen idee hoe ik data moet uitwisselen met mijn huidige computers. Wel heb ik nog Netcalc op deze pc staan dus metingen kan ik inlezen. Iemand nog een idee, behalve de floppy truuk ?
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Re: Daas 3L plus kaart

Bericht door Henkjan »

een 425.. daar krijg j win98 nog wel op aan de praat (in elk geval 98 lite), netwerkkaartje er in en aan je netwerk hangen :mrgreen: of anders een modem er in hangen, een antiekmail programma vinden, en de bestanden naar je zelf toe mailen. of een USB kaartje vinden en dan gewoon per memory stick. of op een nieuwere machine DOS in een VM draaien, en dan met een seriele kabel het overschieten.
Rien Kleinjan

Win98, hmmm daar had ik nog niet aan gedacht. Er zit echter maar 4Mb geheugen in, dus of dat lekker zal lopen ?
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

aj, da's wel weinig. ik had t zelfop een 425 met 16MB, en dat ging prima. wfw3.11 mss? of anders heb ik nog wel ergens een DOS netwerksoftware liggen (als de floppen nog te lezen zijn) waarmee je je de schijf kan delen, en dan kan je 'm van een win machine gewoon benaderen
Rien Kleinjan

Er zat origineel Win 3.1 bij maar dat staat er niet op en de floppys heb ik al evenmin. De netwerkkaart zit er niet meer in en aangezien het ISA slots zijn wordt dat ook al moeilijk. Zelfs het originele fax/modem is verdwenen. Ik zal eens kijken of de harde schijf toevallig een IDE type is, dan kan ik er nog voor kiezen om de schijf via een externe kaart te lezen.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

tja, ik heb net vorig jaar alle oude meuk weggedaan, daar zaten ook wel oude netw spullen tussen...

als je een seriele kabel hebt (0 modem) dan kan je met t oude norton commander de bestanden overschieten (aangenomen dat dit het doet op je nw pc).
sjons

Bericht door sjons »

Ik moet ook nog ergens een oude 486 machine hebben staan op zolder, en laat ik nou net ook wat van de ouwe spulletjes afwillen... Zal vandeweek nog wel even kijken of daar eventueel nog wat bruikbaars tussen zit... Is anders een wat nieuwere machine (lees pentium 1 of 2) ook niet een optie?
Rien Kleinjan

@sjons : een pentium weet ik niet of dat nog gaat werken. Wel vond ik een verloopkaart van ISA naar de huidige busstructuur maar dan praat je over 600 euro :oops: Dan kan ik beter een andere kaart /systeem kopen zoals ATB o.i.d.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ehm een mobo waar zowel PCI als ISA slots op zitten moet toch nog wel ergens vandaan te halen zijn? Waarom zou een Pentium op zo'n bord niet gaan werken met DOS, W98 of voor mijn part NT4?

Overigens heb ik eventueel nog wel een SMC ISA netwerkkaartje voor je liggen. Om DOS in een netwerk te hangen zou je hier eens kunnen beginnen: http://netbootdisk.com/
Rien Kleinjan

Gisteren ben ik uitgebreid het net aan het omspitten geweest. Moederborden met zowel ISA als PCi zijn nog steeds te krijgen omdat ISA de norm is en was in industriele pc's. Of je zo'n pc wilt is vraag twee om over de prijs maar te zwijgen. Verder zal deze kaart niet onder XP e.d. draaien omdat er simpelweg geen drivers voor zijn, dus moet je iets met DOS rommelen en dus niet handig. Verder bestaat RCM Akustik (=fabrikant) niet meer. Zelfs met Internet Archive de oude website afgestruind maar niets kunnen vinden van drivers e.d. De kaart is te oud om er ook nog maar iets over te vinden van tips en truucs. Ik ga het nu op de volgende manier oplossen : eerst proberen of met floppy's de gemeten data nog te exporteren valt. Lukt dat niet, dan probeer ik het met de software die Henkjan me heeft gestuurd. Lukt ook dat niet dan, doe ik alles op de meetcomputer inclusief simulaties. Het is wat lastiger en trager, maar het gaat. Wanneer de kaart en/of computer defect raakt wordt het een compleet nieuw meetsysteem. Overigens is een moederbord vervangen bij deze Compaq niet eens mogelijk omdat deze in de monitor is ingebouwd. Kortom, ik modder gewoon verder zoals het is en hoop dat het nog lang blijft werken. Nu eerst eens op zoek naar 3,5 diskettes :roll:
pvanlingen

Bericht door pvanlingen »

Kijk eens of Martin (HSI) een oplossing voor je heeft.
Hij heeft/had zo'n Daas 3L plus, en ik heb er ook nog eens een aan hem verkocht
als reserve, compleet met computer.
Je weet maar nooit.

http://www.hsi-luidsprekers.nl/

mvg,
Paul van Lingen.
sjons

Bericht door sjons »

sjons schreef:
Zal vandeweek nog wel even kijken of daar eventueel nog wat bruikbaars tussen zit...
Helaas, geen koelkast dit keer. Alle netwerkkaarten die ik nog heb zijn al pci, en qua geheugen kan ik je aan 4x 128kb helpen, waar je denk ik ook niet op zit te wachten...
Kwam nog wel een stuk moederbord met een vesa bus (die bruine) tegen, da's ook errug oud (in computerjaren dan...)
Een pentium2 heeft nog wel isa busjes erop, en zoiets kan met een ouwe win95 of eventueel dosbox nog wel iets leuks opleveren...

Iig, suc7
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ik meldde al dat ik nog een ISA netwerkkaartje heb liggen (UTP), ligt hier toch maar niks te doen. Verder nog een ISA Novell 10base coax kaart maar die is wel heel oud, zou niet weten waar je die dan aan de andere kant op aan moet sluiten. Mag je beide zo hebben.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

en ik heb nog wel wat 10net software liggen waarmee je onder DOS een peer2peer netwerk maakt, share de harddisk van die compaq en je kan 'm vanaf een windows netwerk gewoon zien. (met dat spul heb ik nog het werkbare leven van een 286 kunnen rekken, deed in t windows netwerkje dienst als file en printserver, om maar even aan te geven dat t zuinig met resources omgaat)
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Hoi Henkjan,

Weet het niet zeker, heb hier ook nogal wat oude TU rommel liggen, maar dat SMC kaartje zou nog wel eens bij jou vandaan kunnen komen. Het is een 8216T en daarvan is op internet nog best veel aan drivers voor te vinden.
Rien Kleinjan

Nou jongens, het wordt steeds interessanter ! Ik kom er nog op terug, nu eerst patat bakken voor het verjaardagsfeestje van een van de kinderen O:)

Tijdens het patat bakken nog verder zitten zoeken naar het Daas meetsysteem en wat blijkt : het is nog steeds leverbaar, nu zelfs als USB systeem, door de duitse firma Enigma Systems (.de) In Nederland en de rest van de wereld wordt het vertegenwoordigd door Van den Hul. Dat zal dus wel betekenen dat het niet goedkoop is ... Bij Enigma staan in ieder geval nog oude drivers voor mijn kaart tot en met een Pentium 6 met 7.1 Ghz (?) met Windows drivers. Onder XP crashte de installatie dus dat gaat niet werken maar tot en met ME zou het volgens de gegevens moeten kunnen.
Rien Kleinjan

Intussen zijn we weer enkele weken verder .... Afgelopen week ben ik met een nieuw project begonnen : een dipool met daarin een Manger en twee Visaton WHC30 woofers. Vanochtend met de Daas3L kaart alles gemeten en in Netcalc ingevoerd. Dat werkt allemaal uitstekend ware het niet dat het een trage computer is. Netcalc wil bij mij absoluut niet draaien onder XP, ook niet in een Dosbox :oops: Ik ben gaan zoeken naar een alternatief en heb het volgende geprobeerd : Audiocad, wat aanbevolen is voor Daas. Volkomen verouderde rommel, weg ermee. Toen Winisd geprobeerd, die kan niks met de data. Door de zijdeur eruit .... Tenslotte Boxcalc, dit programma probeert nog het een en ander binnen te halen maar bakt er ook niet veel van. Bestaat er nog iets wat wel werkt en wat met echt gemeten units werkt of is het allemaal amateurzooi ? Of liggen mijn verwchtingen te hoog ? Ik ga in ieder geval verder op mijn oude meetcomputer met Netcalc, dat werkt tenminste ! Wordt vervolgd....
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

wat is er mis met AudioCAD? ik gebruik dat nog regelmatig... ik heb het ook gebruikt om gemeten speakers te filteren...
Rien Kleinjan

Volgens mij werkt Audiocad met Thiele en Small parameters maar niet met werkelijk frequentiecurve en impedantie van de unit ingebouwd in de kast/plaat. En dat is nou net wat zo belangrijk is .... Volgens de handleiding wordt het zo gebracht en bij mijn probeersels precies zo. Wat heb je er dan aan ? Wanneer ik dit in Netcalc laad wordt er direct met mijn metingen gesimuleerd en zie je precies wat de filters doen. Zo hoort het en niet anders. Waar heb je anders zo'n dure meetkaart voor ?
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

audiocad gebruikt ook echte meetcurves, het enige vreemde is dat je dan toch nog parametrs moet opgeven om het in de database te kriigen... achter in de handleiding staat wel een uitgewerkt voorbeeld
Plaats reactie