Klinken Hypex mono-blokken qua sound als een Crown K2?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Ralphies

Klinken Hypex mono-blokken qua sound als een Crown K2?

Bericht door Ralphies »

Hallo iedereen,

Ik ben mezelfals newbee wat aan het verdiepen in klasse D eindbakken.
Ik heb met veel plezier naar een Crown K2 geluisterd tot deze op een dag zo dood als een pier was (de oude crown importeur wilt zich er niet aan wagen zogenaamd levensgevaarlijk en het zal wel de voeding zijn).
Maargoed, buiten dit zijstapje, is de sound van zelfbouw Hypex monoblokken (ik denk aan ucd700HG of 400HG) ongeveer hetzelfde als een Crown K1 of K2?

Ik wil ze fullrange gaan gebruiken, geen subwoofergedoe. Ikweet dat de Crown K2 zeer stevige maar superstrakke bas gaf, echt heel bijzonder. Verder was ik vanwege hun ' rechte' geluidskarakteristiek ook wel te spreken over het totale geluidsbeeld. En het klonk heel 3D, mooi diep stereobeeld.

Is er iemand die de Crown K2 of K1 wel eens met een Hypex-eindak vergeleken heeft? (niet op subwoofer-toepassing maar fullrange?).

Ik hoor graag iemands bevindingen, die Crown K2 reparatie kan erg duur zijn als het echt de voeding is en kan ik net zo goed Hypex mono-eindbakken bouwen als de stereodiepte en de bas ook enorm strak is (maar de bas ook wel wat aanwezig is).

Groetjes Ralph.
Boppo84

Re: Klinken Hypex mono-blokken qua sound als een Crown K2?

Bericht door Boppo84 »

Ik weet niet hoe goed die Crown was, maar ik kan met enige zekerheid zeggen dat de Hypex modules er niet onder voor zullen doen. Wel kan het karakter wat afwijken omdat de modules van Hypex zo goed als geen vervorming kennen. Hierdoor kan het wat 'droog' klinken in vergelijking met versterkers die meer vervormen.
Ralphies

Bericht door Ralphies »

Hoi,
Dank voor de snelle beantwoording, dat beloofd wat voor de Hypexen :)
Ja de Crown was wat men zei vrij neutraal (deze gebruikte men ook in studio's naast dat ze ook voor PA ingezet werden, niet alleen vanwege fanless bouw maar ook omdat hij neutraal/flat hoorde te klinken).

Hoe vind je de bas van de Hypex, lekker strak en niet wollig klinken?
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Crown K2? Dat zijn PA eindtrappen als ik me niet vergis? In dat geval zijn de Hypex versterkers veruit superieur wat muziekbeleving betreft.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Pjotr

Bericht door Pjotr »

SSassen schreef:
Crown K2? Dat zijn PA eindtrappen als ik me niet vergis? In dat geval zijn de Hypex versterkers veruit superieur wat muziekbeleving betreft.
Rare conclusie Sander. Alsof er een verband tussen zou bestaan tussen geluid en naamplaatje.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Pjotr schreef:
SSassen schreef:
Rare conclusie Sander. Alsof er een verband tussen zou bestaan tussen geluid en naamplaatje.
Ik heb aardig wat Klasse-D PA eindtrappen van binnen gezien en ze zijn vrijwel zonder uitzondering van 't zelfde recept, het zou me hogelijk verbazen als deze Crown K2 eindtrappen een welkome verademing zouden zijn.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Resultaten behaald in het verleden zijn geen garantie voor de toekomst :P

Er werd om een ervarings vergelijk gevraagd niet om een ge-extrapoleerde mening, daar heeft Ralphies toch weinig aan?
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

"Zie je Sander gaan, dan komt Peter er weer aan" :mrgreen: :lol: :lol:

Jeetje jullie zijn wel grappig bezig zo, met z'n twee

http://www.youtube.com/watch?v=rsqi2JWmm5o
v-bro

Bericht door v-bro »

b_force schreef:
"Zie je Sander gaan, dan komt Peter er weer aan" :mrgreen: :lol: :lol:

Jeetje jullie zijn wel grappig bezig zo, met z'n twee

http://www.youtube.com/watch?v=rsqi2JWmm5o
Het begint een beetje op een 'recept' of 'formule' te lijken inderdaad! :mrgreen:

Wat de K2 betreft, ik heb net iemand gesproken die deze versterker veel heeft gebruikt (een zaalversterkings technicus) en die zegt dat hij bang is dat een UCD het in het opzicht stabiliteit niet gaat redden tegenover de K2. Dit puur vanuit de gedachte om te gebruken als PA versterker, full range of niet...

Deze technicus heeft alleen geen eerste hands ervaring met de krachtigste UCD(de700), maar enkel als hifi versterker de 180 wel eens beluisterd.

Weet niet of je hier wat aan hebt, meer info heb ik niet...
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Pjotr schreef:
Resultaten behaald in het verleden zijn geen garantie voor de toekomst :P

Er werd om een ervarings vergelijk gevraagd niet om een ge-extrapoleerde mening, daar heeft Ralphies toch weinig aan?
Ach kom, we weten alletwee dat PA eindtrappen, zeker de klasse-D, vooral op degelijkheid gebouwd zijn, geluidskwaliteit staat ergens onderaan op de lijst met vereisten. Men stopt liever euro's in beveiliging en ventilatoren dan in het reduceren van de vervorming of het lineairiseren van de eindtrap.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Jah, moet hoognodig weer eens even aan het werk, staks komen er nog klachten over dat geforum :lol:

Hypex heeft overigens wel een 2 kW module in het programma, de UcD2k Dat zou een eerlijker vergelijk zijn:

Afbeelding

https://www.hypexshop.com/DetailServlet?detailID=3538

Lijkt mij meer iets voor PA dan in de huiskamer. Zou hiervan ook geluidskwaliteit ergens onderaan op de lijst met vereisten staan Sander? :P
Chris_T

Bericht door Chris_T »

Ik heb helaas geen losse modulen om mee te vergelijken, maar wel een tweetal AS2.100dig met daarop 2x100w oem UCD-tjes.
De overstap van mijn huis, tuin en keukenversterker (Philips FR975) was daarbij echt dramatisch!
Dat de UCD's bekend stonden om hun goede bassweergave wist ik toen al, maar toch kwam ik echt voor een verrassing te staan.
De UCD's hadden veel meer diepgang en zo'n strakke bass dat ik er kriebels van kreeg 8) .

Niet verwacht dat een versterker zo veel verschil uit kon maken.
Daarbij moet ik wel vertellen, dat ik het alleen heb kunnen beluisteren op de HDS152exl midbass van Peerless.
Die schijnt van nature al droog en strak te klinken en gaat daarbij niet diep helaas.
Ik zou dus niet durven zeggen hoe het zou uitpakken met bijv. een stevige 3-weg of goede transmissielijn.

NB:
Ook de ruimtelijkheid en de plaatsing van instrumenten was echt een stuk beter dan met de Philips versterker.
Al die tijd dacht ik dat het vastplakken van het geluidsbeeld aan de boxen, door het filter kwam en/of een verkeerde combi van drivers/kastconstruktie.
Er zal ongetwijfeld nog op die gebieden dingen kunnen worden verbeterd, maar dat een versterker ook zo verschil uit kan maken is een nieuwtje voor mij.
Ik ben altijd onder de veronderstelling geweest dat luidsprekers het leeuwendeel van de eindkwaliteit bepaalden (nu is het meer 50/50 geworden).
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Pjotr schreef:
Lijkt mij meer iets voor PA dan in de huiskamer. Zou hiervan ook geluidskwaliteit ergens onderaan op de lijst met vereisten staan Sander? :P
Peter toch! Je parate kennis is niet meer wat 't geweest is, de 2kW is feitelijk een gebrugde UcD400 en we weten allemaal waar de UcD400 toe in staat is ...

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Ralphies

Bericht door Ralphies »

Kijk dat zijn nog eens snel wat reacties achter elkaar, thanx!

Op zich moet je denk ik de K2 en k1 niet onderschatten, het zijn niet de standaard ventilatorbakken, qua sound is er echt aandacht aanbesteed dat het een flat-amplifier is.
http://www.crownaudio.com/pdf/legacy/136713.pdf

Verder hoop ik inderdaad dat de ucd700HG voor mij even goed uit de verf ga komen als bouwproject als mijn kaduuke crown. Bij een goede hifizaak met versterkers op de plank kun je nog eens voor proef een avondje op proef lenen maar dit werkt zo niet voor eigenbouw uiteraard.
Ik denk dat ik de gok eens ga nemen, sparen in combi met vakantiegeld erbij en reken op bouwbudget van 2000 euro voor de nog ongehoorde monoblokken :)

Als het maar audiofieler is dan de NAD c270's want de Crown versloeg deze met gemak in muzikaliteit, detail en ruimtelijkheid en veeeeeel strakkere bas.

Dat is denk ik een veel meer gehoorde versterker dan een Crown K2, de NAD sound van de C270/272 of als integrated C370/C372.
Dus bij deze zal ik mijn vraag herformuleren :mrgreen:

Zijn er mensen die op hun dezelfde luidsprekers eens een vergelijk hypex met nad c270 / c370 gedaan hebben en daar hun bevindingen over hebben?

Groetjes
ray5150

Bericht door ray5150 »

Ralphies schreef:
Ik heb met veel plezier naar een Crown K2 geluisterd tot deze op een dag zo dood als een pier was (de oude crown importeur wilt zich er niet aan wagen zogenaamd levensgevaarlijk en het zal wel de voeding zijn).
Heel vreemd, een importeur die z'n eigen spullen niet wil /durft te repareren.... :-s

Anyway, mocht iemand zich geroepen voelen kun je hiermee aan de slag:
k-series_servicemanual-schematics.zip
(8.82 MiB) 87 keer gedownload
(nieuwe recordtijd: 1,5 minuut... :lol: )
Ralphies

Bericht door Ralphies »

Nou danzal ik snel terugreageren haha.

Ja het was ondertussen de de ex-crown importeur van NL. Nu zou de K2 naar Belgie moeten, onderzoekkosten alleen al 70 euro was memedegedeeld (maar er is al vaker door iemand aan gesleuteld daar er met merkstift op sommige onderdelen geschreven is en dit was niet intern op mijn andere K2 die ik ooit had).
Zelf ben ik qua repareren niet handig hoor, kan wel wat zoals zelfbouw-luidsprekerkasten maar eletronica is een hele andere koek!

Maar mochten er nad-vergelijken zijn tov Hypex en daar ten positieve dag en nacht verschil in zijn qua muzikaliteit, ruimtelijkheid, strakkere bas, dan hoor ik het graag :)
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Op zich moet je denk ik de K2 en k1 niet onderschatten, het zijn niet de standaard ventilatorbakken, qua sound is er echt aandacht aanbesteed dat het een flat-amplifier is.
Net de schema's even bekeken (top Ray, je bent echt snel!) maar dit is inderdaad een standaard LoFi PA versterker, een UcD is dan faktoren beter als 't gaat om geluidskwaliteit. In de huiskamer kan je trouwens prima toe met een UcD180, of als je echt lastig aan te sturen luidsprekers hebt of graag wat meer dynamische reverse wilt hebben (ESL, etc.) een UcD400. Een UcD700 is m.i. meer voor subwoofers e.d.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Ik had wel verwacht een schakelende voeding tegen te komen ofzo.. Gewoon een trafo :shock: moet wel een hele dikke zijn voor zo'n kastje :? (voedingprobleem kan dus niet echt moeilijk zijn, dunkt me.. :roll: )

Kees
Ralphies

Bericht door Ralphies »

Thanks voor het reviewen van de schema's Sander en idd het snelle aanleveren van serv.materiaal van Ray.

Leuk dat dit aangeeft dat na serv. manual schema's reviewen aangeeft dat dus de Hypex qua sound dus een klasse beter zal klinken qua hifi.

Ja ik ben altijd iemand van kwaliteit maar ook overkill (ook algebruik ik die power niet) maar de UCD400 heeft al genoeg reserves in huis? Welke trafo zou je dan adviseren als 'beste' ? Ophypex site kun je kiezne uit de TR400 of de TR501A. Ik wil mono-eindbakjes bouwen, dus een trafo per UCD400, maare wil niet bezuinigen op de ringkerntrafo (goed moet goed zijn, met evt. reserves).
Boppo84

Bericht door Boppo84 »

maar t is dus voor in de huiskamer.... wat hang je eraan?

Hier thuis is 2x90Watt meer dan zat op matig gevoelige luidsprekers
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Ralphies schreef:
daar er met merkstift op sommige onderdelen geschreven is
Dat is een truukje wat sommige bedenkelijke reparateurs gebruiken... eerst de boel repareren, vervolgens de prijs opdrijven en dan even ontregelen, zodat de klant terug komt.. en dan even snel terugregelen ... klaar.... money in the pocket..
Meerdere keren gezien als ze met hun "defecte" videorecordertje langs kwamen.. of ik er even naar wilde kijken.. HEEEEE een gemarkeerde potmeter.. effe terug zetten en werken natuurlijk...
Boefjes zijn het die electronici .... (ik ken nog veeeeel meer truukjes :mrgreen: )

Kees
ray5150

Bericht door ray5150 »

Boppo84 schreef:
Hier thuis is 2x90Watt meer dan zat op matig gevoelige luidsprekers
Ik kreeg dus met 2x15 Watt al ruzie met de buren... :lol:
(en hij stond net half open.... :mrgreen: )
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Ralphies schreef:

Als het maar audiofieler is dan de NAD c270's want de Crown versloeg deze met gemak in muzikaliteit, detail en ruimtelijkheid en veeeeeel strakkere bas.

Dat is denk ik een veel meer gehoorde versterker dan een Crown K2, de NAD sound van de C270/272 of als integrated C370/C372.
Dus bij deze zal ik mijn vraag herformuleren :mrgreen:

Zijn er mensen die op hun dezelfde luidsprekers eens een vergelijk hypex met nad c270 / c370 gedaan hebben en daar hun bevindingen over hebben?
Ik heb zowel de C270 als de C370. De UcD180 heb ik wel eens in mijn systeem gehad. In een niet al te uitgebreide luistertest hoorden we niet echt een verschil. Wat betreft strakheid van het laag hoor ik overigens geen problemen met de NADs.
Ralphies

Bericht door Ralphies »

Ik ga er Elac 208.2 met cyrus pre Xvs voor gebruiken, heb ook nog een 2e set waar de hypex ook op kan maar dan hebben we het over een speakerset met o.a. beyma 15K200 woofer erin, dus wat reserve mag een amp wel hebben :)

Ik las net op de DIY dat men de TR400 boven de tr501A verkiest ivm bromtrafo-geluid.

Ja die ringkern-trafo die in de K2 zit, is mega groot in diameter, daarom is dat front o.a. ook van voren wat rond, daar kan men net die trafo kwijt :)

Ja, ik weet ook niet wie de K2 gerepareerd heeft, had hem gekocht en na een paar maanden game over :(
Mocht er ooit iemand zijn die bedreven is in deze aparte techniek (tis echt met ontladen warnings in serv. manual anders is het linke soep om het aan te raken) dan wil ik er tegen betaling uitaard wel naar laten kijken, wat locals in de buurt waren er niet zo happig op omdat het geen standaardtechniek zou zijn.

En ik ga eens opnieuw berekenen wat het kostenplaatje word voor het type ucd400 ipv ucd700 gebeuren, wie weet scheelt het nog wat ook :)
Ralphies

Bericht door Ralphies »

En Martijn, waren dat monoblokken en HG-variant of gedeelde trfo op de ucd180?
Het was dus voor jou niet een werled van verschil in verbetering ondanks dat je er niet een intensieve luistertest mee hebt gedaan? Was de bas van de ucd niet strakker dan de nad?

Groetjes
Plaats reactie