ExtremA

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

RSQ8P

ExtremA

Bericht door RSQ8P »

Dan maar eigen topic ;-)
Ben al best vergevorderd:
- amp printen zijn bestukt;
- voedingprinten ook;
- alle electrische onderdelen, behalve nog twee stuks j510/j511 zijn bij elkaar gesprokkeld;
- trafo's voor amp wordt een oplossing met twee stuks 1kVA Tektronix trafo's waarvan ik
de 6,3volt windingen ga combineren tot zo een 18,9volt (kan wat experimenteren met de
primaire zijde; nl. configureerbaar voor 216v; 230v; 245v.)
- trafo's voor 25volt en 25VA moet ik nog vinden
- alle 2sc2922 en 2sa1216 zijn aanwezig (2 reserve)
- recent twee monsterlijk mooie koellichamen gekocht (met bizarre C/W waarde), zie foto.

Moet nog even mijn BAT-VK40SE voorversterker aanpassen; dan is de ingangsimp van de ExtremA ook
geen enkel probleem.

Ik ga de kast bouwen van oud Tektronix plaatstaal; het koelblok komt aan de achterzijde en vormt zo een integraal onderdeel van de kastconstructie.

Hoop er snel mee klaar te zijn.
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door RSQ8P op zo 21 feb 2010, 22:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Re: ExtremA

Bericht door Wowly »

Opmerkingen graag op positieve manier brengen svp. Zo blijft het voor anderen ook leuk om hiet te blijven posten......

Wowly
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

RSQ8P,

Als ik kijk naar de opbouw van de onderdelen op de print vraag ik me af waarom alles schots en scheef zit? Ook zie ik dat er nogal van de stuklijst is afgeweken wat de onderdelenkeuze betreft, mag ik vragen waarom? De reden dat ik een gedetailleerde stuklijst meestuur is omdat als daar teveel van wordt afgeweken de prestaties zeker niet worden gehaald en da's zonde van de moeite, tijd en geld die erin wordt gestoken.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
v-bro

Bericht door v-bro »

Die weerstanden staan toch mooi bifilair opgesteld? :D
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Even wat kanttekeningen en zaken die zeker verholpen moeten worden:

- groene leds zijn high-efficiency types, niet standaard groene leds
- keramische C's zijn geen NP0 types maar goedkope Chinese rommel
- emitterweerstanden moeten metaalfilm types zijn, dit is koolfilm
- overige condensatoren is een allegaartje van allerhande types

Ter informatie hier een correct bestukte print met de juiste onderdelen:

Afbeelding

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Sander, zou je misschien wat kunnen toelichten waarom in deze gevallen de componenten juist deze moeten zijn, en wat er gebeurt als er andere genomen worden. ik begrijp dat het belangrijk is, en dat er (elders) ExtremA projecten niet succesvol zijn geweest doordat dit niet begrepen werd, dus het zou zeer waardevol zijn om een stuk extra achtergrond te hebben hierover.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Henkjan schreef:
Sander, zou je misschien wat kunnen toelichten waarom in deze gevallen de componenten juist deze moeten zijn, en wat er gebeurt als er andere genomen worden. ik begrijp dat het belangrijk is, en dat er (elders) ExtremA projecten niet succesvol zijn geweest doordat dit niet begrepen werd, dus het zou zeer waardevol zijn om een stuk extra achtergrond te hebben hierover.
Ik lever met iedere set printen een tweetal onderdelenlijsten mee, daar specificeer ik de benodigde onderdelen. Niet alleen naar waarde, maar ook naar type. Zo moeten er b.v. normale groene LED's gebruikt worden. De reden daarvoor is dat Vforward rond de 1.9V ligt, bij high-efficiency, of super felle groene LED's is dat veel meer, in de regel tussen de 2.5 en 3V. Nu kloppen de door de diverse stroombronnen geleverde stromen niet meer omdat de referentievoltages veel hoger zijn dan bedoeld. Ook de keuze voor de andere onderdelen is op dezelfde wijze te motiveren. Hieronder de onderdelenlijsten voor de versterker en de voeding ter inzage. De genoemde onderdelen zijn gewoon via reguliere leveranciers te betrekken en zijn gangbare, standaard onderdelen. Zoals ik hier de printen opgebouwd zie krijg ik sterk de indruk dat er onderdelen uit de rommeldoos gebruikt zijn, dit zijn allemaal zeer verouderde antieke onderdelen, e.e.a. strookt in ieder geval niet met de onderdelen op de onderdelenlijsten.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Bijlagen
parts_list_amplifier.pdf
Onderdelenlijst versterker
(10.88 KiB) 151 keer gedownload
parts_list_powersupply.pdf
Onderdelenlijst voeding
(9.99 KiB) 117 keer gedownload
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

en wat gebeurt er dan bij andere types weerstanden of condensatoren?
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Vaak ruisgevoeliger, grotere toleranties (daardoor niet de juiste spanningen/stromen) etc.
Condensatoren iets dubieuzer, maar daar zitten er ook bij die niet al te best zijn.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ff concreet graag, zoals bij de uitleg van Sander over de LEDs, ik vis naar uitleg zodat we er wat van kunnen leren
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Is toch concreet? :lol:
Ik ken het ontwerp niet echt hoor, maar meestal ligt het toch wel in dat straatje.

We wachten af op Sander :)
BertDB

Bericht door BertDB »

Ik zie op de print zilver-mica condensatoren zitten.
Die zijn zelfs beter dan de aangegeven mkp of mkt's..

Ik zou eigenlijk, buiten bv de leds die inderdaad wel moeten aangepast worden omdat die de functionele werking beïnvloeden, eerst maar eens luisteren naar het geheel..
v-bro

Bericht door v-bro »

xbake schreef:
Ik zou eigenlijk, buiten bv de leds die inderdaad wel moeten aangepast worden omdat die de functionele werking beïnvloeden, eerst maar eens luisteren naar het geheel..
Ja, maar als de ruststromen te veel afwijken is het de vraag of er wel luisteren bij is... 8-[ Tja, misschien naar stereo rook! :lol:

Lijkt me geen gek idee om een stap voor stap documentatie te schrijven waarbij je niet alles in een keer bouwt (en evt. opblaast :oops: ), maar per stapje bouwt en test... O:)
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Tsja, ik specificeer bewust de onderdelen naar type, omdat daarmee de resultaten zoals gepubliceerd gehaald worden, ervan afwijken betekent simpelweg dat deze resultaten niet gehaald worden of de betrouwbaarheid in 't gedrang komt.

Zo zijn b.v. de MOX 2W metaalfilmweerstanden op de emitters van de uitgangstransistoren een vereiste omdat deze goed bestand zijn tegen overbelasting. Een MOX weerstand kan witheet worden en zal na afkoelen gewoon weer normaal functioneren, een koolfilmweerstand heeft dan al lang al de geest gegeven.

Voor de diverse compensatie condensatoren (de kleinere pF waardes) is NP0 of C0G een vereiste, simpelweg voor de HF en temperatuurstabiliteit, datzelfde geldt voor de grotere waardes (nF) daar gebruik ik polypropyleen (b.v. FKP2 van Wima). Condensatoren in polyester (uF) zijn niet kritisch, maar gebruik tenminste de juiste steekwaarde en geen axiale condensatoren waar radiale gebruikt horen te worden.

De 1/4W weerstanden zijn allemaal 1% metaalfilm, simpelweg omdat de ruisbijdrage meetelt, maar ook de tolerantie belangrijk is om een goede CMRR te garanderen. De ExtremA heeft een zeer goede signaal/ruisverhouding, als je echter koolfilm weerstanden gaat gebruiken gaat dit met sprongen achteruit, ook de CMRR verslechtert beduidend door 't gebruik van 5% koolfilmweerstanden.

Kortom, hou je aan de onderdelenlijsten en de ExtremA zal (bij een correcte opbouw) de resultaten geven zoals gepubliceerd.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

v-bro schreef:
xbake schreef:
Ja, maar als de ruststromen te veel afwijken is het de vraag of er wel luisteren bij is... 8-[ Tja, misschien naar stereo rook! :lol:

Lijkt me geen gek idee om een stap voor stap documentatie te schrijven waarbij je niet alles in een keer bouwt (en evt. opblaast :oops: ), maar per stapje bouwt en test... O:)
Als de printen worden opgebouwd volgens de instructies, zie hieronder (een 10 jarige kan deze printen nog bestukken!), dan is de enigste test die nodig is het separaat testen van de voeding om de juiste spanningen te verifiëren. Als er geen fouten zijn gemaakt met 't bestukken werkt de ExtremA gewoon in één keer, er is ook maar één afregelpunt en dat is de DC offset, voor de rest hoeft er niks afgeregeld te worden.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Bijlagen
extrema_amplifier_pcb_component_placement.pdf
ExtremA versterker print, bestukkingsplan
(24.25 KiB) 124 keer gedownload
extrema_powersupply_pcb_component_placement.pdf
ExtremA voeding print, bestukkingsplan
(16.87 KiB) 84 keer gedownload
v-bro

Bericht door v-bro »

SSassen schreef:
Een MOX weerstand kan witheet worden en zal na afkoelen gewoon weer normaal functioneren, een koolfilmweerstand heeft dan al lang al de geest gegeven.
Oh ja, het wordt natuurlijk allemaal heel heet! :|

Onderschat de kundigheid van een 10 jarige trouwens niet heh! :shock: Veel 10 jarigen kunnen meer dan ouwe sokken! :lol:

Maar alle ruststroom regelingen werken dus zelf instellend? Ok... :-s
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

v-bro schreef:
SSassen schreef:
Een MOX weerstand kan witheet worden en zal na afkoelen gewoon weer normaal functioneren, een koolfilmweerstand heeft dan al lang al de geest gegeven.
Oh ja, het wordt natuurlijk allemaal heel heet! :|
Niet tijdens normaal gebruik, dan worden ze hoogstens warm, maar als je de uitgang kortsluit wordt de ruststroom volledig in deze weerstanden verstookt. Het zou daarom fijn zijn als de weerstanden en daarmee de versterker een dergelijke mishandeling overleeft.
v-bro schreef:
Maar alle ruststroom regelingen werken dus zelf instellend? Ok... :-s
Ja, dit is een auto-bias klasse A, waarbij de emitterweerstanden de ruststroom vastleggen. De eindtrap is voor DC als 't ware om zichzelf heen gevouwen, waardoor de DC instelling vastligt a.d.h.v. de weerstanden op de emitter. Het is daarom noodzaak dat hiervoor de juiste types en waardes gebruikt worden om een betrouwbare werking te garanderen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

bedankt voor de uitleg
SSassen schreef:
...... geen axiale condensatoren waar radiale gebruikt horen te worden.
blonde vraag mss, maar waarom is dat?
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Henkjan schreef:
bedankt voor de uitleg
SSassen schreef:
...... geen axiale condensatoren waar radiale gebruikt horen te worden.
blonde vraag mss, maar waarom is dat?
Ik doe alle moeite om een nette print te ontwerpen, waarop gangbare radiale condensatoren gebruikt horen te worden (5.08 mm steek) en dan gaat de zelfbouwer daar axiale condensatoren gebruiken? De reden waarom ontgaat me volledig, we praten hier over radiale 1uF/63V polyester (MKT) condensatoren van pakweg 50 eurocent per stuk, ze worden daarnaast ook nog eens in de DC beveiliging gebruikt dus met 'audiofiele' overwegingen heeft 't helemaal niks te maken, ze zitten namelijk niet in de signaalweg (de ExtremA is volledig DC gekoppeld).

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Ach Sander, d'r zijn vast wel mensen die 'm helemaal volgens de regels gebouwd hebben.. Hoe vaak heb ik niet al mijn kunde en effort in een werkstukje gestoken.. en nu ligt dat spul vermoedelijk stof te vangen in een schuurtje ergens... Als ze maar betaald hebben...
't is zelfs jammer dat er soms niets gedaan wordt met gratis advies..( :-$ )

Kees
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Nou had ik het toch redelijk concreet samengevat :wink:
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ach, eenieder moet doen en laten wat hij wil, maar ga dan niet lopen zeuren als iets niet werkt, of niet de prestaties haalt die gepubliceerd zijn. Ik heb inmiddels een flink aantal ExtremA's opgebouwd zien worden, sommigen maken er echt een kunstwerk van, niks dan lof en complimenten van mijn kant, anderen recyclen onderdelen uit oude apparatuur en gebruiken dat in de ExtremA en maken van de bekabeling ook nog eens kabelspaghetti en dan zeuren dat de versterker bromt of niet correct werkt.

Bij een versterker die in staat is tot de prestaties die de ExtremA kan leveren is opbouw en componentkeuze heel belangrijk, ik heb m'n best gedaan met de print en een zorgvuldig samengestelde onderdelenlijst en met de opgebouwde prototypes en de uiteindelijk gepubliceerde versie is geverifieërd dat de prestaties daadwerkelijk gehaald worden. Als men zelf zaken invult naar eigen inzicht dan heb ik daar verder geen invloed op, ik wil best adviezen geven, maar als men die negeert dan is 't voor mij ook klaar.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Pjotr

Bericht door Pjotr »

audiomanics schreef:
Ach Sander, d'r zijn vast wel mensen die 'm helemaal volgens de regels gebouwd hebben.. Hoe vaak heb ik niet al mijn kunde en effort in een werkstukje gestoken.. en nu ligt dat spul vermoedelijk stof te vangen in een schuurtje ergens... Als ze maar betaald hebben...
't is zelfs jammer dat er soms niets gedaan wordt met gratis advies..( :-$ )

Kees
Tja, dat is ook wel mijn ervaring. Aan de andere kant, veel spul wat ik 20 jaar geleden ff snel houtje touwtje in elkaar geklust heb doet het nog steeds en wordt nog dankbaar gebruikt. Veel ander spul waar veel moeite in gestoken is om het netjes te krijgen, heeft na 5 jaar de geest gegeven of idd ligt te verstoffen.

Tussen "slordig" en "netjes" zit vaak helemaal geen causaal verband in gebruiksefficiëntie en/of duurzaamheid.

Sander heeft wbt die weerstanden wel een punt, die moeten gewoon goed genoeg zijn om niet te gaan roken onder bepaalde omstandigheden.
Laatst gewijzigd door Pjotr op di 23 feb 2010, 13:59, 1 keer totaal gewijzigd.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik begrijp de frustratie wel hoor.
Sander heeft samen met Bruno geprobeerd om een versterker van een klasse apart te ontwikkelen.
Ik zie nu al de bui hangen dat er mensen negatief gaan oordelen doordat er dus zulk soort fouten worden gemaakt.

Kan me goed voorstellen dat zoiets gewoon zwaar frustreert vanuit de oogpunten van de ontwerpers.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Pjotr schreef:
Tja, dat is ook wel mijn ervaring. Veel spul wat ik 20 jaar geleden ff snel houtje touwtje in elkaar geklust heb doet het nog steeds en wordt nog dankbaar gebruikt. Veel ander spul waar veel moeite in gestoken is om het netjes te krijgen, heeft na 5 jaar de geest gegeven of idd ligt te verstoffen.

Tussen "slordig" en "netjes" zit vaak helemaal geen causaal verband in gebruiksefficiëntie.

Sander heeft wbt die weerstanden wel een punt, die moeten gewoon goed genoeg zijn om niet te gaan roken onder bepaalde omstandigheden.
Het hangt ervanaf waar we 't over hebben, in dit geval een eindversterker met >100 onderdelen per kanaal. Een koude soldeerverbinding e.d. is dan snel gemaakt. Ik heb een productiebedrijf in China dat voor mij de producten die ik ontwikkel voor m'n modelvlieg gebeuren in elkaar zet. Dan zie je duidelijk dat er een groot verschil zit tussen slordig en netjes en dat er in de regel een duidelijk causaal verband is tussen of de Chinees in kwestie er die dag met de pet naar heeft gegooid of er die dag me aandacht aan heeft zitten solderen. Ik heb dan ook een aantal productietestkasten gebouwd die daar gewoon 't kaf van 't koren scheiden, nog voordat iets ook maar in de buurt komt van de afdeling verscheping.

In dit geval hebben we 't over een zelfbouwproject waar iemand alle tijd en aandacht in kan stoppen, het is tenslotte hobby. Dan begrijp ik niet hoe sommigen er met de pet naar gooien. Onkunde en gebrek aan kennis is één reden, maar in dit geval gaat 't om 't netjes bestukken van PCB's met de juiste onderdelen, da's nog lang voordat we 't hebben over inbouw in een kast en de benodigde bekabeling.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Laatst gewijzigd door SSassen op di 23 feb 2010, 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie