Unbaffled Dipole

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: Unbaffled Dipole

Bericht door k.p. »

Hey Martijn,

Mooi project! Bij de fase instelling op de DCX heb je daar het idee dat de fase helemaal niet regelbaar is en alleen te inverteren? Dat idee kreeg ik namelijk bij de mijne. Misschien ligt het aan de firmware.

gr Kevin
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Unbaffled Dipole

Bericht door Martijn M »

Hey Kevin,

Daar lijkt het wel op dan. Ik vind het wel jammer, want nu zit ik met een dip van ongeveer 2 dB in de curve die ik krijg na ruimtelijke middeling van ongeveer tien metingen van de power-response op de luisterplek. Dat komt doordat LR-filters 3 dB minder geluidsenergie op het crossoverpunt oplevert, terwijl oneven filters een vlakke power-response opleveren.

EDIT: ik vergis me. De zaken zijn niet zo simpel. Butterworth 8e orde heeft weliswaar -3 dB op het crossoverpunt, maar deze tellen netjes in fase op tot een totaal van +3 dB.
Laatst gewijzigd door Martijn M op di 16 feb 2010, 19:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: Unbaffled Dipole

Bericht door Martijn H »

Dat ding heeft toch gewoon delay instellingen? Kan ik me vaag herinneren
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Unbaffled Dipole

Bericht door Martijn M »

Klopt, maar die wil ik juist niet gebruiken omdat ik dan de fysiek mooi uitgelijnde opstelling van de units akoestisch gezien om zeep help. Aan de voorzijde zou ik de boel er wel vlak mee kunnen krijgen, maar de response aan de achterzijde lijdt er dan onder.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Unbaffled Dipole

Bericht door wouter »

Dus dit klinkt echt bijzonder goed...

hm.. de AL170's zijn in prijs giga gezakt, want ze staan voor64,- op europe-audio ex BTW :oops: . Moet nodig weer eens een setje in huis hebben denk ik. Voor dat geld een zeer goede unit...
Laatst gewijzigd door wouter op di 02 mar 2010, 10:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: Unbaffled Dipole

Bericht door Martijn H »

Hoezo? Als de fase van de tweeter voor achterloopt dan loop hij aan de achterzijde voor op de mid... Toch? :-s
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Unbaffled Dipole

Bericht door Martijn M »

Dat is een goed punt. Volgens mij zal het dan aan de achterkant ook wel goed optellen, maar krijg je de uitdoving in de andere richting. Als die aan de voorzijde 15 graden omhoog is, dan aan de achterzijde 15 graden omlaag.
RSQ8P
Berichten: 279
Lid geworden op: do 27 mar 2008, 15:57

Re: Unbaffled Dipole

Bericht door RSQ8P »

Enorm gaaf project!!!
Ben sinds kort ook met dipool / OB bezig.
Ik vraag me alleen af of de hart-op-hart afstand van je AL naar de woofer niet groot is?
Maar dan heb ik die afstand dan ook niet ergens vernomen en de x-over is zo rond de 300Hz toch?
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Unbaffled Dipole

Bericht door Martijn M »

Het crossover tussen mid en woofers ligt inderdaad rond 300 hz. In theorie zou het mooier zijn om deze lager te leggen - de afstand tussen de mid en de onderste woofer is immers ongeveer één golflengte. Helaas gaat dat niet lukken doordat je dan al gauw aan de (thermische) dynamische grenzen van de AL170 komt. Overigens heb ik mijn twijfels bij de ernst van de afstand tussen de drivers: vandaag ben ik bij Bertor op bezoek geweest en die gebruikt nu subwoofers die tegen de wanden staan in combinatie met dipool hoogmid, met een crossover op 350 hz en dat gaat uitstekend!
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: Unbaffled Dipole

Bericht door k.p. »

Misschien ben ik de brenger van goed nieuws Martijn :!: . Het lijkt er op dat ik de fase instelling op de Behringer aan de praat heb gekregen :!: Ik heb verschillende dingen in het menu aangepast. Probeer de auto correctie die op 20 gradeden Celsius staat eens uit te zetten. Als dat niet werkt zal ik even uitzoeken welke optie dan de belemerende factor is. Ik had precies hetzelfde probleem als wat jij had. Na vanmiddag wat gestoeid te hebben kwamen mijn metingen van links en rechts met één speaker op 180 graden (niet inverse) NIET overeen met de 0 graden meting. Voorheen was dit wel het geval zoals jij waarschijnlijk ook zelf hebt ondervonden.

gr Kevin
RSQ8P
Berichten: 279
Lid geworden op: do 27 mar 2008, 15:57

Re: Unbaffled Dipole

Bericht door RSQ8P »

k.p. schreef:
Misschien ben ik de brenger van goed nieuws Martijn :!: . Het lijkt er op dat ik de fase instelling op de Behringer aan de praat heb gekregen :!: Ik heb verschillende dingen in het menu aangepast. Probeer de auto correctie die op 20 gradeden Celsius staat eens uit te zetten. Als dat niet werkt zal ik even uitzoeken welke optie dan de belemerende factor is. Ik had precies hetzelfde probleem als wat jij had. Na vanmiddag wat gestoeid te hebben kwamen mijn metingen van links en rechts met één speaker op 180 graden (niet inverse) NIET overeen met de 0 graden meting. Voorheen was dit wel het geval zoals jij waarschijnlijk ook zelf hebt ondervonden.

gr Kevin
Celcius?
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: Unbaffled Dipole

Bericht door k.p. »

Die stond er juist bij om verwarring te voorkomen ;) . Er is een autocorrectie functie aanwezig op de behringer waarvoor je de temperatuur moet aangeven. Deze zit in pagina 2 van de setup. Ik vermoed dat dat de boosdoener is.
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Re: Unbaffled Dipole

Bericht door JeroenKV »

Martijn M schreef:
Dat is een goed punt. Volgens mij zal het dan aan de achterkant ook wel goed optellen, maar krijg je de uitdoving in de andere richting. Als die aan de voorzijde 15 graden omhoog is, dan aan de achterzijde 15 graden omlaag.
Time alignment is bij dipole extra belangrijk. Dat is toch niet nieuw?
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Re: Unbaffled Dipole

Bericht door JeroenKV »

Martijn M schreef:
Het crossover tussen mid en woofers ligt inderdaad rond 300 hz. In theorie zou het mooier zijn om deze lager te leggen - de afstand tussen de mid en de onderste woofer is immers ongeveer één golflengte. Helaas gaat dat niet lukken doordat je dan al gauw aan de (thermische) dynamische grenzen van de AL170 komt. Overigens heb ik mijn twijfels bij de ernst van de afstand tussen de drivers: vandaag ben ik bij Bertor op bezoek geweest en die gebruikt nu subwoofers die tegen de wanden staan in combinatie met dipool hoogmid, met een crossover op 350 hz en dat gaat uitstekend!
Het gaat om het verschil op de luisterplek(ken).
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Unbaffled Dipole

Bericht door Martijn M »

JeroenKV schreef:
Martijn M schreef:
Het crossover tussen mid en woofers ligt inderdaad rond 300 hz. In theorie zou het mooier zijn om deze lager te leggen - de afstand tussen de mid en de onderste woofer is immers ongeveer één golflengte. Helaas gaat dat niet lukken doordat je dan al gauw aan de (thermische) dynamische grenzen van de AL170 komt. Overigens heb ik mijn twijfels bij de ernst van de afstand tussen de drivers: vandaag ben ik bij Bertor op bezoek geweest en die gebruikt nu subwoofers die tegen de wanden staan in combinatie met dipool hoogmid, met een crossover op 350 hz en dat gaat uitstekend!
Het gaat om het verschil op de luisterplek(ken).
Kun je deze uitspraak verduidelijken?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Unbaffled Dipole

Bericht door b_force »

Wellicht bedoelt hij dat interferentie plaats afhankelijk is?
RSQ8P
Berichten: 279
Lid geworden op: do 27 mar 2008, 15:57

Re: Unbaffled Dipole

Bericht door RSQ8P »

Het gaat toch om het wel of niet zijn van een puntbron. Dan maakt of je op de luisterplek zit toch geen verschil?
De hart-op-hart afstand blijft te groot om als een puntbron af te stralen. Of bedoel je dat op 100meter afstand zelfs een Infinity Beta als puntbron klinkt?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Unbaffled Dipole

Bericht door jeroen_d »

Precies.

Maar de reden dat het op 300Hz nog steeds niet zoveel uitmaakt, zit hem in het feit dat wanden van de luisterruimte ook op ongeveer een golflengte afstand zitten. In dit golflengte gebied heeft de luisterruimte nog steeds teveel invloed op het directe geluid. Dat maakt dat het niet zo opvalt dat de luidspreker geen echte puntbron is.

Dan is er nog een punt. Je kunt wel heel moeilijk gaan doen over 300Hz, waar de ruimte nog een grote invloed heeft, bedenk eens even op welke afstand de mid en tweeter van elkaar zitten? :wink:
RSQ8P
Berichten: 279
Lid geworden op: do 27 mar 2008, 15:57

Re: Unbaffled Dipole

Bericht door RSQ8P »

Jep, tweet - mid is ook 'zeuren'.
Nu heb ik het voordeel dat ik een RT8P combineer met een FS21RP, beiden afstralende velletjes.
Dan heb ik aan de onderzijde van het tweetervel en de bovenzijde van het FS21RP-vel al volle afstraling en liggen de akoestische centra dus wat diffuser en dus al meer werkend als een puntbron.
De vierde RT8P is helaas nog niet binnen; nog een paar dagen geduld ;-(
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Unbaffled Dipole

Bericht door Martijn M »

Linkwitz lijkt langzaamaan ook de merites van een dipooltweeter in te gaan zijn. Hij heeft de Neo3W getest. Helaas komt die er niet zo goed vanaf 8-[ .

http://linkwitzlab.com/frontiers_6.htm#Y%20-
Gebruikersavatar
Boppo84
Berichten: 699
Lid geworden op: za 07 mei 2005, 22:28
Locatie: Zevenhuizen

Re: Unbaffled Dipole

Bericht door Boppo84 »

Ja op 1,5kHz... daar is die Neo3W ook niet echt voor gemaakt dacht ik
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: Unbaffled Dipole

Bericht door k.p. »

Is het gelukt met de fase instelling op de DCX Martijn?
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Unbaffled Dipole

Bericht door Martijn M »

Nee, nog niet helemaal. Ik heb een mailtje naar Behringer gestuurd. Ze zijn er mee bezig. Nu werkt de regelaar ineens wel weer, maar veel minder dan de bedoeling is. Een 180 graden draaiing komt niet overeen met invert phase.

Op dit moment gebruik ik Neo op een crossfrequentie van 1.65 khz. Klankmatig geeftie geen krimp, maar de metingen van Linkwitz geven te denken. Ik zal binnenkort Arta maar 's aanslingeren voor wat eigen metingen.
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Unbaffled Dipole

Bericht door bertor »

Martijn M schreef:
Op dit moment gebruik ik Neo op een crossfrequentie van 1.65 khz. Klankmatig geeftie geen krimp, maar de metingen van Linkwitz geven te denken. Ik zal binnenkort Arta maar 's aanslingeren voor wat eigen metingen.
Het is wel interessant om die metingen te reproduceren, ook bij een hogere burstfrequentie dan 1.5 kHz. Maar inderdaad, als het klankmatig geen krimp geeft kun je je afvragen hoe hoorbaar deze vervorming is...

edit:
Vraag me af of de metingen van Linkwitz zijn gedaan met de backcup verwijderd.
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: Unbaffled Dipole

Bericht door k.p. »

Had je mijn bevinding/tip gelezen een paar berichten hiervoor? Of de fasedraaïng hier goed werkt weet ik niet, maar hij draait wel.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”