Humble Statement
Moderator: Beheerdersteam
Humble Statement
Bij deze dan mijn eigen topic op verzoek van Dre.
Ik ben al een tijdje bezig vanaf ongeveer 18 oktober dus ik plaats maar alvast
de foto's zodat de bouw in vogelvlucht tot dit moment te volgen is.
Ik maak de filters extern.
De filterkasten zijn in princiepe de bovenkanten van de Statement. De voetplaat voor de filterkasten en de spikes. Hieronder de foto's van de gepolyesteriseerde (is dat Nederlands???) filterboxen.
Het polyester dient zodat straks de lijmnaden zich niet aftekenen in de uiteindelijke
laklaag.
Links zit 1 laag op, rechts zitten twee lagen op en afgeschuurd
met korrel 120, 180, 280, 400. Na veel plamuren, schuren en plamuren en schuren en spuitplamuur en schuren. Nu kon ik beginnen aan de luidsprekers.
Als eerste de interne bracing. Nu die klaar zijn kon begonnen worden met de opbouw.
Hieronder de opbouw van de mid en hoog kabinet.
Ik had wat freesafval meegenomen voor de grillige vormen
op het vlakke deel.
Ik het middenpaneel komen nog twee gaten rond 90 mm. Vanaf hier was ik iets te in mijn element en zijn de foto's er bij ingeschoten.
Dus een sprongetje vooruit. Middenkabinet met kabeldoorvoer. Foto van "achteren genomen". 1 Paneel in de lijmklemmen. Weer wat verder met plamuren en schuren. De eerste kop zit er compleet op.
Dat wordt weer schuren, schuren en nog eens schuren. De gaten tbv de units gefreesd en naar binnen uitgeschuurd
zodat ze extra ruimte om te ademen hebben. Om het zekere voor het onzekere te nemen nesloten om buigplex
over de gebogen delen te lijmen.
Wat een k@l@r@ werkje was dat.
Dat had ik niet verwacht.
Klemmen ging niet, spanbandjes ging niet en uiteindelijk
met een hele hoop schroeven alles vast moeten zetten.
Het was trouwens ook de eerste keer dat ik met PU lijm
heb gewerkt. TIP: gebruik handschoenen, je krijgt het niet
van je handen en het moet er afslijten.
Vandaag alle schroeven eruit gehaald. De gaatjes spuit
ik met een injectienaald en polyester dicht. De vorm komt zo mooier over dan het kale MDF. Begonnen met het polyester. Opbouw bodemplaat met staalplaat, want rampamoeren vind ik niks. Op de kop van de speaker gebruik ik polyester met glasvezel. Op de plaats van de gaatjes klonk het buigplex nog een beetje hol.
Nu na het aanbrengen van die gaatjes en het polyester niet meer.
Is mooi door de gaatjes onder het buigplex gezogen. Dat was het dan in vogelvlucht.
Er volgen nog foto's van speakerkast 1 waar al grofweg geplamuurd is.
Vandaag de eerste laag polyester op 1 kant van speaker 2 aangebracht.
Ik ben al een tijdje bezig vanaf ongeveer 18 oktober dus ik plaats maar alvast
de foto's zodat de bouw in vogelvlucht tot dit moment te volgen is.
Ik maak de filters extern.
De filterkasten zijn in princiepe de bovenkanten van de Statement. De voetplaat voor de filterkasten en de spikes. Hieronder de foto's van de gepolyesteriseerde (is dat Nederlands???) filterboxen.
Het polyester dient zodat straks de lijmnaden zich niet aftekenen in de uiteindelijke
laklaag.
Links zit 1 laag op, rechts zitten twee lagen op en afgeschuurd
met korrel 120, 180, 280, 400. Na veel plamuren, schuren en plamuren en schuren en spuitplamuur en schuren. Nu kon ik beginnen aan de luidsprekers.
Als eerste de interne bracing. Nu die klaar zijn kon begonnen worden met de opbouw.
Hieronder de opbouw van de mid en hoog kabinet.
Ik had wat freesafval meegenomen voor de grillige vormen
op het vlakke deel.
Ik het middenpaneel komen nog twee gaten rond 90 mm. Vanaf hier was ik iets te in mijn element en zijn de foto's er bij ingeschoten.
Dus een sprongetje vooruit. Middenkabinet met kabeldoorvoer. Foto van "achteren genomen". 1 Paneel in de lijmklemmen. Weer wat verder met plamuren en schuren. De eerste kop zit er compleet op.
Dat wordt weer schuren, schuren en nog eens schuren. De gaten tbv de units gefreesd en naar binnen uitgeschuurd
zodat ze extra ruimte om te ademen hebben. Om het zekere voor het onzekere te nemen nesloten om buigplex
over de gebogen delen te lijmen.
Wat een k@l@r@ werkje was dat.
Dat had ik niet verwacht.
Klemmen ging niet, spanbandjes ging niet en uiteindelijk
met een hele hoop schroeven alles vast moeten zetten.
Het was trouwens ook de eerste keer dat ik met PU lijm
heb gewerkt. TIP: gebruik handschoenen, je krijgt het niet
van je handen en het moet er afslijten.
Vandaag alle schroeven eruit gehaald. De gaatjes spuit
ik met een injectienaald en polyester dicht. De vorm komt zo mooier over dan het kale MDF. Begonnen met het polyester. Opbouw bodemplaat met staalplaat, want rampamoeren vind ik niks. Op de kop van de speaker gebruik ik polyester met glasvezel. Op de plaats van de gaatjes klonk het buigplex nog een beetje hol.
Nu na het aanbrengen van die gaatjes en het polyester niet meer.
Is mooi door de gaatjes onder het buigplex gezogen. Dat was het dan in vogelvlucht.
Er volgen nog foto's van speakerkast 1 waar al grofweg geplamuurd is.
Vandaag de eerste laag polyester op 1 kant van speaker 2 aangebracht.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Humble Statement
Zo, jij hebt duidelijk wat vrije tijd nuttig besteed, wat een klus zeg!
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Re: Humble Statement
Klasse!!!
Groet, Frank
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: Humble Statement
Qua drivers bedoel je?holco schreef:Waanzinnig![]()
Wat wordt de setup?
Ze worden straks aangestuurd door een pioneer LX82.
Laatst gewijzigd door borkaenjo op zo 21 feb 2010, 22:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Humble Statement
Ik heb daar iig al wel stiekum een ontwerp voor in mijn hoofd.dre schreef:ga je in de toekomst nog een eigen amp voor de speakers toepassen?
"Bijpassend" zullen we maar zeggen.
Re: Humble Statement
ook zelfbouw?Ik heb daar iig al wel stiekum een ontwerp voor in mijn hoofd.
"Bijpassend" zullen we maar zeggen.
want ze zullen wel een beetje lusten.
Re: Humble Statement
Het zou dan zelfbouw worden, alleen weet ik niet
of ik ze dan ook echt zelf zou bouwen.
Qua electro ben ik een echte noob, maar ja.
Dit is ook mijn eerste speaker zelfbouwproject,
je weet dus maar nooit.
De versterkers zouden dan de vorm van de bodemplaat
van de filterkasten krijgen.
Ze zouden dan onder de filterkasten komen.
Gestapeld zeg maar.
of ik ze dan ook echt zelf zou bouwen.
Qua electro ben ik een echte noob, maar ja.
Dit is ook mijn eerste speaker zelfbouwproject,
je weet dus maar nooit.
De versterkers zouden dan de vorm van de bodemplaat
van de filterkasten krijgen.
Ze zouden dan onder de filterkasten komen.
Gestapeld zeg maar.
Re: Humble Statement
ik zat aan een classe ca-200 te denken
maar er komen wel wat fraaie projecten aan,bv de klasse b versterker van sander.
die ga ik ook even in de gaten houden.
duurt nog even,dus kun je snel je speakers afmaken
maar er komen wel wat fraaie projecten aan,bv de klasse b versterker van sander.
die ga ik ook even in de gaten houden.
duurt nog even,dus kun je snel je speakers afmaken
Re: Humble Statement
Gisteren en vandaag flink wat kunnen doen.
ALvast het e.e.a. aan grof plamuurwerk gedaan.
Het fijnplamuren van de afronding van de kop doe ik
als ik de mal binnen heb.
Verder speaker 2 in de polyester gezet.
Bij de afronding van de kop heb ik gebruik gemaakt
van glasvezelmatjes.
ALvast het e.e.a. aan grof plamuurwerk gedaan.
Het fijnplamuren van de afronding van de kop doe ik
als ik de mal binnen heb.
Verder speaker 2 in de polyester gezet.
Bij de afronding van de kop heb ik gebruik gemaakt
van glasvezelmatjes.
Laatst gewijzigd door borkaenjo op zo 21 feb 2010, 22:56, 1 keer totaal gewijzigd.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Humble Statement
Ik hoop overigens wel dat je al een steekwagen van industriekwaliteit hebt aangeschaft, anders wordt 't nog een hele uitdaging om deze luidsprekers straks te verplaatsen
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Humble Statement
Die laatste klaart dat klusje wel denk ik
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Re: Humble Statement
Valt wel mee hoor.
Tot nu toe ben ik nog steeds machtig genoeg
om ze op te pakken.
Volgende week woensdag zijn de baffles klaar.
Als die erop zitten dan is het gebeurt.
Dan pak ik ze alleen niet meer op.
Tot nu toe ben ik nog steeds machtig genoeg
om ze op te pakken.
Volgende week woensdag zijn de baffles klaar.
Als die erop zitten dan is het gebeurt.
Dan pak ik ze alleen niet meer op.
Re: Humble Statement
Mooi stukje huisvlijt hoor
Als ik vragen mag, hoeveel zaagbladen (en evt. nieuwe decoupeerzaag/schuurmachine) en MDF platen heeft het tot dusver gekost?
Ik heb ook nog een project(je?) in de planning staan, maar ik twijfel nog over de aanpak.
Overigens deden ze me op het eerste gezicht denken aan de Electrocompaniet Nordic Tone Model One luidsprekers....toeval?
Als ik vragen mag, hoeveel zaagbladen (en evt. nieuwe decoupeerzaag/schuurmachine) en MDF platen heeft het tot dusver gekost?
Ik heb ook nog een project(je?) in de planning staan, maar ik twijfel nog over de aanpak.
Overigens deden ze me op het eerste gezicht denken aan de Electrocompaniet Nordic Tone Model One luidsprekers....toeval?
Re: Humble Statement
Erg mooie luidspreker, maar de Statement is gebaseerd op de Marten Design Coltrane.
Voor wat betreft zaagblaadjes en zo...
Ik heb bijna alles CNC laten frezen en laten leveren incl. materiaal.
Alleen het staal heb ik via mijn werk geeregeld, en de trespa gekocht.
Het 40 mm trespa was erg prijzig, maar dat was het me wel waard.
Ik heb zelf eigenlijk helemaal niet zoveel gereedschap.
Een decoupeerzaagje, een dremeltje van de Gamma, een skill schuurmachientje
en een vlakschuurmachine van het werk en een accuboormachientje.
Daarbij 5 lijmtangen en het gewone spul als schroevendraaiers en zo.
Ik heb wel eens een kleine schatting gemaakt, en ik denk dat de luidsprekers
straks op een kleine € 9500,- komen.
Units: € 2300
Filteronderdelen: € 1700
Bekabeling en stekkers: € 300 (schatting)
Spuiten: € 2000 (schatting)
Houtlijm en PU lijm: € 150
Schuurpapier divers: € 125
Plaatmateriaal buiten frezen om: € 100
Polyester incl. glasvezel en plamuur: € 225 (maar via werk geregeld)
Spuitplamuur: € 350
Alles wat ik tot nu toe heb laten frezen: €1500
Wat nog gefreesd moet worden: € 550
Voor wat betreft zaagblaadjes en zo...
Ik heb bijna alles CNC laten frezen en laten leveren incl. materiaal.
Alleen het staal heb ik via mijn werk geeregeld, en de trespa gekocht.
Het 40 mm trespa was erg prijzig, maar dat was het me wel waard.
Ik heb zelf eigenlijk helemaal niet zoveel gereedschap.
Een decoupeerzaagje, een dremeltje van de Gamma, een skill schuurmachientje
en een vlakschuurmachine van het werk en een accuboormachientje.
Daarbij 5 lijmtangen en het gewone spul als schroevendraaiers en zo.
Ik heb wel eens een kleine schatting gemaakt, en ik denk dat de luidsprekers
straks op een kleine € 9500,- komen.
Units: € 2300
Filteronderdelen: € 1700
Bekabeling en stekkers: € 300 (schatting)
Spuiten: € 2000 (schatting)
Houtlijm en PU lijm: € 150
Schuurpapier divers: € 125
Plaatmateriaal buiten frezen om: € 100
Polyester incl. glasvezel en plamuur: € 225 (maar via werk geregeld)
Spuitplamuur: € 350
Alles wat ik tot nu toe heb laten frezen: €1500
Wat nog gefreesd moet worden: € 550
Re: Humble Statement
Waanzinnig project zeg! daar zal heel veel naar gekeken worden, nu en in de toekomst. Bruggetje.....ik wet dat je al enorm veel hebt gepost, maar om te voorkomen dat in de toekomst de plaatjes zouden kunnen verdwijnen (er hoeft maar iets te gebeuren op de plaats waar ze worden gehost) en we (de bezoekers van het forum) kunne dan niet meer van al dit moois genieten.
We hebben de mogelijkheid om je foto's te hosten op onze server. Hiervoor kun je je plaatjes uploaden en ze in de plaats van de huidige foto's te zetten. Blijft het draadje altijd compleet!
Als je dat zou willen doen: dank je!!!
keep up the good work, ik volg dit draadje!
Wowly
We hebben de mogelijkheid om je foto's te hosten op onze server. Hiervoor kun je je plaatjes uploaden en ze in de plaats van de huidige foto's te zetten. Blijft het draadje altijd compleet!
Als je dat zou willen doen: dank je!!!
keep up the good work, ik volg dit draadje!
Wowly

