oBlivious, een klasse B versterker met allure

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: oBlivious, een klasse B versterker met allure

Bericht door Pjotr »

Vraag mij af of dat veel soelaas gaat bieden. Afijn je zou het verschil kunnen bekijken tussen een emitter weerstand (van zeg 47 ohm) in T5 en de BD'tjes.

Worst case is met kortgesloten uitgang EN overstuurde ingang.
CornelisJ
Berichten: 177
Lid geworden op: zo 20 mar 2005, 13:21

Re: oBlivious, een klasse B versterker met allure

Bericht door CornelisJ »

SSassen schreef:
Eerste opzet hieronder, voedingsrails geschaald naar +/-45V, rest van 't ontwerp ook hierop aangepast (Vbe en Vce van de transistoren en de maximale dissipatie). Zoals te zien levert deze opzet zonder problemen 100W/8 ohm, de vervorming bij 20kHz is daarbij uitstekend te noemen. Bij 4 ohm is 't dubbele vermogen beschikbaar en stijgt de vervorming met pakweg 0.5dB bij 20kHz.
Om te voorkomen dat dit topic doodbloedt even wat opbouwende kritiek ten aanzien van het laatste geposte schema (oblivious_001.png):

1) De maximaal toegestane collector-emitter spanning van transistor types BC547 en BC557 is 45V. Bij maximale uitsturing komt er bij +/-45V voedingsspanning bijna 90V te staan over transistoren T4 (NPN) en T13 (PNP). Deze twee transistoren dienen dus vervangen te worden door andere types, die een hogere collector-emitter spanning aankunnen. Ook voor enkele andere transistoren geldt dat er nauwelijks reserve is t.a.v. de maximaal toegestane collector-emitter spanning.

2) Ik schat dat de VAS trap ingesteld staat op een stroom van ongeveer 5mA (afhankelijk van de preciese waarde van de forward spanning van de groene LED's). Dit lijkt mij aan de magere kant. Bij belasting met 4 ohm luidsprekers moet je rekening houden met een minimale impedantie van zo'n 3 Ohm. Dit betekent dat de eindtrap in staat moet zijn om tussen de 12 en 15 ampere piekstroom te leveren. Als je rekening houdt met de minimale stroomversterkingsfactoren (beta) van de transistoren in de eindtrap, dan denk ik dat het produkt van de beta's van NPN en PNP niet boven de 3000 zal liggen. De ingangsstroom van de eindtrap zal bij volle uitsturing dan uitkomen op 15A/3000 = 5mA. Als het tegen zit kunnen T5 en T13 dus droog komen te staan. Voordat dit gebeurt heb je al te maken met de nodige extra vervorming. Naast het kiezen van andere types voor T4 en T13 zou ik daarom ook de VAS instellen op een stroom van minimaal 10mA.
Laatst gewijzigd door CornelisJ op zo 14 feb 2010, 22:47, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: oBlivious, een klasse B versterker met allure

Bericht door cool »

Wellicht is het veelgebruikte paartje 2n5401/2n5551 ipv BC's hier op zijn plaats.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: oBlivious, een klasse B versterker met allure

Bericht door SSassen »

CornelisJ,

Ik zie nu dat de versie die ik hierboven geplaatst heb een aantal wijzigingen nog niet heeft, o.a. T4 en T13 zijn inmiddels al vervangen door MJE340/MJE350, bedankt voor 't meedenken!

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Laatst gewijzigd door SSassen op ma 15 feb 2010, 11:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: oBlivious, een klasse B versterker met allure

Bericht door dre »

is dit de versie?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: oBlivious, een klasse B versterker met allure

Bericht door SSassen »

Nee, d'r moet nog wel 't één en ander aan gebeuren, ik ben nog lang niet klaar.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: oBlivious, een klasse B versterker met allure

Bericht door SSassen »

Hier in ieder geval de laatste versie, schiet d'r maar gaten in, ben benieuwd naar de reacties.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Bijlagen
oBlivious, tweede opzet
oBlivious, tweede opzet
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: oBlivious, een klasse B versterker met allure

Bericht door Pjotr »

Zou voor de driver transistoren dan toch de 2SA1011/2SC2344 nemen. Zijn een stuk lineairder. Zie verder de opmerkingen van Cornelis. Je zit zo nog steeds met de krappe max. spanning van veel BC'tjes op diverse plaatsen. Neem dan iig BC550/BC560.

Voor hoogspanning laagvermogen torretjes kijk ook eens bij Zetex. Die is specialist op dat gebied.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: oBlivious, een klasse B versterker met allure

Bericht door SSassen »

Peter,

MJE340/MJE350 hebben 300V maximaal Vce, dus daar maak ik me geen zorgen om. De BC547C/BC557C kan ik gemakkelijk vervangen door 2SA970/2SC2240, da's geen probleem. Ik hoopte eigenlijk op feedback wat betreft de topologie e.d. De maximale werkspanning en transistorkeuze is iets waar ik naar ga kijken als al 't andere op orde is.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: oBlivious, een klasse B versterker met allure

Bericht door Pjotr »

Ik had het over de lineairiteit bij de drivers, niet over Vce. Als jij het dan over weer wat anders gaat hebben dan houdt het op natuurlijk.

Anyway veel succes.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: oBlivious, een klasse B versterker met allure

Bericht door RobertD »

Misschien ben ik er te lang uit hoor, maar wat zijn U2 en U3 voor dingen? Of zijn dit bronnen die helpen bij de simulatie?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: oBlivious, een klasse B versterker met allure

Bericht door SSassen »

CRD's, current regulator diode's, feitelijk een JFET met een weerstand waarmee je een constante stroombron maakt.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: oBlivious, een klasse B versterker met allure

Bericht door SSassen »

Peter,
Anyway veel succes.
Ga je ons nu verlaten? Het was geen kritiek hoor, ik geef alleen aan waar ik nu eerst even aandacht aan wil besteden. Zo vroeg ik in een eerdere reply al om een nette overstroombeveiliging, maar je gaf niet thuis? Hieronder een eerste opzet, die alleen kijkt naar de stroom door de onderste emitterweerstand in de eindtrap. Ik ben benieuwd of je nog suggesties hebt?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Bijlagen
Overstroombeveiliging
Overstroombeveiliging
Overstroombeveiliging in werking
Overstroombeveiliging in werking
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: oBlivious, een klasse B versterker met allure

Bericht door Pjotr »

SSassen schreef:
Ga je ons nu verlaten? Het was geen kritiek hoor, ik geef alleen aan waar ik nu eerst even aandacht aan wil besteden.
Nee hoor maar het gaat zo van de hak op de tak dat ik wel even wacht tot de basis een beetje zindelijk is :mrgreen:
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Re: oBlivious, een klasse B versterker met allure

Bericht door Rudy »

Is I(T12) geen probleem wanneer je clipped ?
Gebruikersavatar
Christian
Berichten: 337
Lid geworden op: wo 05 okt 2005, 10:50
Locatie: Zwolle

Re: oBlivious, een klasse B versterker met allure

Bericht door Christian »

SSassen schreef:
CRD's, current regulator diode's, feitelijk een JFET met een weerstand waarmee je een constante stroombron maakt.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Hallo Sander,

Die CRD's blijken in de praktijk lastig verkrijgbaar. Is daar ook een andere oplossing voor te verzinnen?

Groeten,

Christian
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: oBlivious, een klasse B versterker met allure

Bericht door audiomanics »

Christian schreef:
SSassen schreef:
feitelijk een JFET met een weerstand
Is daar ook een andere oplossing voor te verzinnen?
:!:

Kees
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: oBlivious, een klasse B versterker met allure

Bericht door SSassen »

Die CRD's blijken in de praktijk lastig verkrijgbaar. Is daar ook een andere oplossing voor te verzinnen?
CRD's zijn prima te verkrijgen hoor, alleen niet via Farnell e.d. omdat de fabrikanten die ze nog maken (Linear semiconductor, Central semiconductor, etc.) niet via Farnell e.d. verkocht worden. Eventueel kan ik ook een JFET gebruiken met een weerstand, maar da's voor de simulatie niet zo interessant.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: oBlivious, een klasse B versterker met allure

Bericht door SSassen »

Is I(T12) geen probleem wanneer je clipped ?
Je hebt gelijk Rudy, die krijgt een paar Watt voor z'n kiezen in dat geval, suggesties?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: oBlivious, een klasse B versterker met allure

Bericht door SSassen »

Peter,
Nee hoor maar het gaat zo van de hak op de tak dat ik wel even wacht tot de basis een beetje zindelijk is
Je mag natuurlijk ook de boel een beetje sturen door concrete voorbeelden c.q. suggesties aan te dragen hoor, niemand die je dat kwalijk neemt.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Re: oBlivious, een klasse B versterker met allure

Bericht door Rudy »

Imo ontkom je niet aan een weerstand tussen T5 en de railspanning, hierover de be van een transistor en daarmee de basis van t12 korsluiten naar de railspanning. Zodanig word zowel de stroom door T12 en T5 beperkt en kan je ook je SOA beveiliging in je VAS plaatsen, daar waar ie thuis hoord.

Het probleem hiermee is dat je weer meer spanningverval gaat krijgen, en je er waarschijnlijk niet komt met je 1.8 van je led voor je cascode.

Ja, sommige van deze dingen zullen er voor zorgen dat je THD wat omhoog gaat.

mvg Rudy
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: oBlivious, een klasse B versterker met allure

Bericht door Pjotr »

Rudy schreef:
Imo ontkom je niet aan een weerstand tussen T5 en de railspanning, hierover de be van een transistor en daarmee de basis van t12 korsluiten naar de railspanning. Zodanig word zowel de stroom door T12 en T5 beperkt en kan je ook je SOA beveiliging in je VAS plaatsen, daar waar ie thuis hoord.

Het probleem hiermee is dat je weer meer spanningverval gaat krijgen, en je er waarschijnlijk niet komt met je 1.8 van je led voor je cascode.
De echo? viewtopic.php?p=1459713#p1459713

Dat stelde ik dus al voor op de vorige pagina maar daar wil Sander niet aan, niet fiel genoeg of zo iets.........
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Re: oBlivious, een klasse B versterker met allure

Bericht door Rudy »

Pjotr schreef:
Rudy schreef:
Imo ontkom je niet aan een weerstand tussen T5 en de railspanning, hierover de be van een transistor en daarmee de basis van t12 korsluiten naar de railspanning. Zodanig word zowel de stroom door T12 en T5 beperkt en kan je ook je SOA beveiliging in je VAS plaatsen, daar waar ie thuis hoord.

Het probleem hiermee is dat je weer meer spanningverval gaat krijgen, en je er waarschijnlijk niet komt met je 1.8 van je led voor je cascode.
De echo? viewtopic.php?p=1459713#p1459713

Dat stelde ik dus al voor op de vorige pagina maar daar wil Sander niet aan, niet fiel genoeg of zo iets.........
Het is dan ook zo verniewend dat ik alles lees hè :^o
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: oBlivious, een klasse B versterker met allure

Bericht door Pjotr »

Rudy schreef:
Het is dan ook zo verniewend dat ik alles lees hè :^o
Soms toch wel slimmer Pinokkio :P
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: oBlivious, een klasse B versterker met allure

Bericht door SSassen »

Goed, ik vind Rudy z'n oplossing wel een elegante!

Helaas is de weerstandswaarde die nodig is om de Vas af te knijpen dusdanig hoog dat de werking van de hele Vas teniet gedaan wordt, zelfs met een LED extra voor de cascode en zelfs bij ingangsspanningen die de versterker nog lang niet in de clip sturen. Bij R > 47 ohm gaat 't fout en da's onvoldoende om de benodigde spanningsval van minimaal 0.7V te genereren.

Misschien dat Peter nog een suggestie heeft?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Bijlagen
R19, 47 ohm, 2.7Vpp ingangspanning
R19, 47 ohm, 2.7Vpp ingangspanning
R19, 56 ohm, 1Vpp ingangsspanning
R19, 56 ohm, 1Vpp ingangsspanning
Plaats reactie