Bouw KT88 PP versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Re: Bouw KT88 PP versterker

Bericht door Barry2001 »

Nee, heb even wat minder tijd gehad, heeft stilgelegen.

Heb zojuist een buisje besteld, eens kijken wat dat oplevert. Aan de solderingen op de voet van de buis zie ik zo op het oog niets bijzonders, ook meet ik nergens een doorslag of sluiting. Binnenkort meer!
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Na weer een tijdje druk te zijn met andere zaken is de rust in huize 2001 teruggekeerd. Plus dat ik m'n scoop weer terug heb, heb wat zaken zitten meten.

Volgens mij zit het rond de 6SN7 (na het aanpassen van de gloeispanning) goed nu, dit zie ik op de anode van de ECC99 staan:

Afbeelding

Ok. Dan het stuurrooster van de KT88:

Afbeelding

Ziet er al minder goed uit. Schermrooster KT88:

Afbeelding

Een hoop bagger, vervolgens anode KT88:

Afbeelding

Een dikke vette oscillatie op zo'n 250kHz. Ik heb wat met de tijdbasis zitten draaien (dig. scoop), maar er blijft 250kHz zichtbaar. Ook als ik in de buurt van de buisvoet kom zie ik 'm al op de scoop. De tijd van zenders bouwen was voor mij lang geleden, blijft je achtervolgen :D

Ook op de kathode vd KT88 zie ik het terug:

Afbeelding

Maar, als ik op de uitgang van het biascircuitje meet zie ik een keurige gelijkspanning, daar komt het niet vandaan.

Aansluiting van de buisvoet KT88:

Afbeelding

Ik zie het verschijnsel op alle 4 de KT88's. Rechts triggert de scoop niet, maar ik zie een hoop bagger wat ook oscillatie zal zijn. Uitgangen hangen aan dummyload.

Heeft er iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn??
Laatst gewijzigd door Barry2001 op za 13 feb 2010, 15:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Nog een toevoeging, aansluiting UGT, lijkt in orde toch?

Afbeelding

Een snap van het schema van Triode Dick dat ik gebruikt heb:

Afbeelding
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

De voedingsspanningen, zeker interessant. Wat opvalt is dat ze aan de lage kant zijn, kan dit een probleem zijn? Zijn buizen hier gevoelig voor ivm het oscilleren?

B+ (moet volgens schema 480V zijn):

Afbeelding

B++ (moet volgens schema 445V zijn):

Afbeelding

B+++ (moet volgens schema 345V zijn):

Afbeelding
TubeHead

Bericht door TubeHead »

Aller eerst.. Mooi scoop beelden ! Fluke ?

30volt minder moet opzich geen probleem zijn.

Maar volgens mij heb je er toch aardig wat ruis op de voeding staan.
Als je ziet dat bv bij:

B+ (moet volgens schema 480V zijn):
Afbeelding

200Volt per divisie. Dat er toch storing van rond de 20volt op staan ?

edit..

Ruis van 250khz klinkt als oscileren ?
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Een Fluke scopemeter ja, met een USB aansluiting om bv plaatjes uit te lezen. Ideaal apparaat, ook mobiel, had 'm uitgeleend en dan kom je erachter hoe onthand je zonder bent :D

Nee, de ruis op de voeding zie je als ac waarde bij in hetzelfde plaatje staan, in de resolutie van het plaatje lijkt het veel meer. Voeding is het probleem niet volgens mij... ik twijfelde even over de te lage spanning, maar dat is het ook niet dus begrijp ik.
Jan Deckers
Contacteer:

Bericht door Jan Deckers »

Hi,

als ik naar de uitgangstrafo kijk zie ik dat je de 4 ohm uitgangen niet met lekaar verbonden hebt. Ik doe dit wel altijd. Of het helpt met de oscillatie weet ik niet, maar het kan zeker geen kwaad. Ook op de site van Dick zie je ze doorgesoldeerd.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Hoi Jan,

Dank voor de tip, heb ze doorverbonden, maar het resultaat is hetzelfde. Heb trouwens je website even bekeken, ziet er goed uit!

We gaan vol goede moed verder hier..
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

't is heel moeilijk te zeggen wat dit kan zijn. 100V p-p aan oscillatie op die frequentie? Dat is wel heel veel.

Ik zou eens kijken of R7 en R14 wel de goede waarden hebben. Maak die anders eens wat groter, allebei 2k2 ofzo. Ik heb zo'n verschijnsel eens gehad in een mu-stage en heb daarmee toen de slag gewonnen.
audioot
In memoriam †

Bericht door audioot »

heb je al eens geprobeerd om de BEIDE koppelcondensatoren naar de kt88's af te koppelen en dan te meten wat er gebeurd op de verschillende plaatsen in de schakeling?
mvg
audioot
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Robert, R14 voor de KT88 heb ik iets groter gemaakt, rond de ECC lijkt alles al wel goed te gaan. Ik zie geen verschil, de frequentie vd oscillatie is wat anders, maar het blijft gillen als een gek.

Audioot, als ik de beide koppelcondensatoren loshaal is het oscilleren over. Ik zie dan overal keurige spanningen staan.
audioot
In memoriam †

Bericht door audioot »

mss ten overvloede maar ben je zeker dat je de schermroosters van de kt's(r19-r20)niet verwisseld hebt ?
mvg
audioot
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Ja, die zitten goed.
audioot
In memoriam †

Bericht door audioot »

tja als alles goed zit(c1 van het onderste rooster van de ecc99 ook?)dan weet ik het voor het moment ook niet
maar we blijven denken hoor-dat tuig MOET spelen
mvg
audioot
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Yep, C1 zit ook goed. Het zit allemaal wel volgens schema in elkaar, zo vaak heb ik dat wel gecontroleerd inmiddels :D
We houden ook zeker de moed erin hoor, gaat goedkomen! Ik waardeer het meedenken ook zeker, als newbie met buizen loop je toch wel tegen het eea aan.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

In de meeste commerciële ontwerpen zijn die stopweerstanden nog veel groter.
Probeer gerust eens 15k voor het rooster van de KT88's.
Er loopt geen stroom, dus voor het signaal maakt het weinig uit, maar oscillaties worden wel beter onderdrukt.

( Op http://www.bonavolta.ch/hobby staan veel versterkerontwerpen. In bijna alle KT88 pushpull ontwerpen worden veel grotere waarden gebruikt dan de 1k die Dick aangeeft. Je hebt al gemerkt dat er iets verandert, dus probeer gerust een trap hoger.)

Dat het weggaat wanneer je de condensatoren losneemt geeft aan dat je een soort oscillatiekring hebt, die koppel-C is samen met een ander component aan het resoneren.
Jan Deckers
Contacteer:

Hi,

zou je eens kunnen proberen om de versterker niet in UL te zetten maar in triode-stand. Dan moeten de schermroosters via hun weerstand aan de anode worden gekoppeld. Misschien dat dan de osc. weg is?

Ik speelde met de Bill/monobill of varianten altijd in triode-stand en had nergens last mee.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Vandaag een (verplichte) vrije dag vd baas, dus weer wat bak en braad tijd.

Robert, ik heb geexperimenteerd met de stopweerstand. Als ik die in stapjes verhoog lijkt het minder te worden, maar zo tegen de 10K wordt het weer meer. Lijkt niet echt een oplossing, het blijft gillen.

Jan, het in triode schakelen heb ik zojuist geprobeerd (1K schermrooster naar de anode gelegd), oscillaties zijn verdwenen! Het enige dat ik nu nog zie op de uitgang is 50Hz prut, iets van 70mV ac. Anode KT88:

Afbeelding

Uitgang (op dummy load), met de ingangen kortgesloten:

Afbeelding

De 70mV moet nog naar beneden uiteraard, maar dit is iets wat op te lossen moet zijn. En daarbij zie ik liever iets wat te herleiden is dan een vage onstabiele 250kHz 8)

Blijft de vraag waarom het in UL blijft gillen. Misschien te compact gebouwd? Opstelling KT88's? Voorlopig laat ik ze maar even in triode geschakeld staan. Goede opmerking Jan!
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

In UL moet je de versterker denk ik een heel klein beetje tegenkoppelen. Waarschijnlijk is triode schakelen de beste oplossing. De versterking is dan iets lager en je houdt wat minder power over, maar dat zul je nauwelijks merken.
Triode klinkt ook mooier, dus eigenlijk is dit een heel positieve oplossing.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Ok, ik laat het even zo, ik ben me nu op de brom aan het concentreren. Eerst maar even de bedrading wat fatsoeneren, zit het een en ander door dat getweak niet echt logisch meer.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Inmiddels ziet het er allemaal weer wat beter uit, ik kan weer zien wat waar naartoe gaat :D Alle GND gaat netjes naar 1 massa sterpunt, maar ik blijf toch brom houden, iets van 60mV AC dus behoorlijk nog. Na het in triode schakelen is het oscillatieprobleem verdwenen, het is alleen 50Hz wat ik nog zie.

Ik heb geprobeerd te meten waar die brom nou eigenlijk vandaan komt, maar het is lastig te lokaliseren. Heeft 1 van jullie ervaring met de gloei DC te gaan voeden, gaat dit beter? Op dit moment is het AC, misschien dat het inkoppelt op de kathode. Oja, ik heb ook nog geprobeerd om draden (en dan met name de AC gloei) toch nog anders te leggen, maar dit geeft eigenlijk helemaal geen effect, het wordt niet beter en niet slechter. Ik zou wellicht kunnen proberen de gloei eens vanaf een gestabiliseerde voeding DC te maken?
BertDB

Bericht door BertDB »

Fotootje ? :mrgreen:

50Hz, dan zou het om instraling moeten gaan...

Ik heb al zowel AC en DC gegloeid, maar mijn persoonlijke mening is dat je ook AC gloei bijna perfect stil kan krijgen (hangt ook een beetje van de buiseigenschappen en de interne constructie af).
Maar ik vraag me af, door de push-pull opstelling, wordt ingekoppelde brom via de kathode dan niet opgeheven ? :?: Ik kan er ferm naastzitten hoor ... :?

60mV aan de uitgang is inderdaad behoorlijk veel. Zelf probeer ik altijd naar enkele mV's te streven. Tot 5mV is het niet storend, maar dat hangt van de gevoeligheid van je speakers af...
De aanhouder wint Barry. Vooral niet opgeven :wink:
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Probeer eens voor jezelf ( en het forum ) uit te tekenen hoe je de gloeivoedingen met massa hebt verbonden. Ik vermoed dat er daar nog ergens iets misgaat. Wel fijn dat die oscillatie er nu uit is.
Jan Deckers
Contacteer:

Hi liggen de gloeidraden allen aan massa (al of niet via spanningsdelers of condensatoren) Bij de KT88 gewon de middenaftakking van de trafo gebruiken. Ligt de uitgangstrao met zijn secundaire winding (de 0) aan massa?

Ik heb overigens zelf ook gespeeld met een heftige brom, bleek toen de gelijkrchting van de ECC99/ 6N6 te zijn. Ik heb er voor gekozen om monobill erin te bouwen met een extra stuur trap (Guilleaume versterker).

Succes maar weer
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

RobertD schreef:
Probeer eens voor jezelf ( en het forum ) uit te tekenen hoe je de gloeivoedingen met massa hebt verbonden. Ik vermoed dat er daar nog ergens iets misgaat. Wel fijn dat die oscillatie er nu uit is.
Ja, dat is wel een goede. Ben op m'n werk nu, maar zal thuis een schets maken om eea te verduidelijken, wie weet zie ik gewoon iets over het hoofd. Komt eraan!
Plaats reactie