Zelf filter maken...
Moderator: Beheerdersteam
Re: Zelf filter maken...
Dat is helemaal afhankelijk van de eigenschappen en specificaties van de verschillende drivers.
vaak word het wel een beetje overlapt, ja.
anders valt er een gat tussen.
vaak word het wel een beetje overlapt, ja.
anders valt er een gat tussen.
en hoe groot moet die overlapping zijn? of hoe groot kan die zijn?
is dan ook afhankelijk van de drivers?
of is dat gewoon persoonlijke voorkeur?
Mvg Roy
is dan ook afhankelijk van de drivers?
of is dat gewoon persoonlijke voorkeur?
Mvg Roy
Meestal is het zo dat op een bepaalde frequentie de woofer -6 dB is afgevallen en de tweeter -6 dB is opgekomen, de som van beide is dan 0 dB.
Bijvoorbeeld een woofer heeft een rendement van 90 dB. Het filter maak je zo dat hij op 2500 Hz -6 dB = 84 dB weergeeft. De tweeter moet dan bij 2500 Hz op 84 dB weergeven en daarboven op 90 dB. Samen geven ze dan op 2500 Hz 90 dB. In de formules om de waarden van de spoelen en condensatoren te berekenen gebruik je daarvoor dezelfde kantelfrequentie, in dit voorbeeld 2500 Hz.
Nu heb je ook een steilheid waarmee de woofer en tweeter afvalt. Met een enkele spoel of condensator is dat meestal 6 dB, dat noem je een eerste-orde filter. In het luidsprekerontwerp gebruik je doorgaans eerste-orde tot en met vierde-orde filters, en allerlei variaties en combinaties daarvan. Bij voorkeur moet je voor de woofer en tweeter dezelfde steilheid kiezen.
Je moet ook rekening houden met de zogenaamde natuurlijke afval of toename in het frequentieverloop van de luidsprekerunits, een woofer kan van zichzelf al op 2500 Hz met 6 dB per octaaf afvallen, een spoel is dan niet nodig bij een eerste-ordefilter. Ook heb je nog de zogenaamde bafflestep compensatie waarop je het filter moet aanpasen.
Al met al valt het ontwerpen van een optimaal filter niet mee. Het vergt veel ervaring en goede meetapparatuur om de luidsprekers te meten.
Bijvoorbeeld een woofer heeft een rendement van 90 dB. Het filter maak je zo dat hij op 2500 Hz -6 dB = 84 dB weergeeft. De tweeter moet dan bij 2500 Hz op 84 dB weergeven en daarboven op 90 dB. Samen geven ze dan op 2500 Hz 90 dB. In de formules om de waarden van de spoelen en condensatoren te berekenen gebruik je daarvoor dezelfde kantelfrequentie, in dit voorbeeld 2500 Hz.
Nu heb je ook een steilheid waarmee de woofer en tweeter afvalt. Met een enkele spoel of condensator is dat meestal 6 dB, dat noem je een eerste-orde filter. In het luidsprekerontwerp gebruik je doorgaans eerste-orde tot en met vierde-orde filters, en allerlei variaties en combinaties daarvan. Bij voorkeur moet je voor de woofer en tweeter dezelfde steilheid kiezen.
Je moet ook rekening houden met de zogenaamde natuurlijke afval of toename in het frequentieverloop van de luidsprekerunits, een woofer kan van zichzelf al op 2500 Hz met 6 dB per octaaf afvallen, een spoel is dan niet nodig bij een eerste-ordefilter. Ook heb je nog de zogenaamde bafflestep compensatie waarop je het filter moet aanpasen.
Al met al valt het ontwerpen van een optimaal filter niet mee. Het vergt veel ervaring en goede meetapparatuur om de luidsprekers te meten.
Laatst gewijzigd door richard op zo 14 feb 2010, 16:17, 2 keer totaal gewijzigd.
-
wouter
- Ook commercieel actief
-3 dB is bij enkele filters het geval, meestal -6dB op het overname punt.
Daarbij er een groot verschil te bemerken tussen akoestisch 2e orde en elektrisch...
Volgens mij is een gelijkheid in akoestische filtering het belangrijkste, waarbij soms wordt gekozen voor een kleine asymmetrie t.b.v. een mooiere optelling. Moet er vandoor, anderen vullen vast wel aan
Daarbij er een groot verschil te bemerken tussen akoestisch 2e orde en elektrisch...
Volgens mij is een gelijkheid in akoestische filtering het belangrijkste, waarbij soms wordt gekozen voor een kleine asymmetrie t.b.v. een mooiere optelling. Moet er vandoor, anderen vullen vast wel aan
Je hebt gelijk, bij coherente bronnen is een halvering -6 dB. Ik zal een en ander corrigeren.wouter schreef:-3 dB is bij enkele filters het geval, meestal -6dB op het overname punt.
Ik wil dus een 2e orde filter gaan maken,
en ik mis de meet apparatuur dus ik moet het helemaal op gehoor gaan doen
zo precies komt het toch niet.
dit worden mij 3e tl's waarbij de vorige een ramp waren
nu ben ik bezig met nieuwe en de theorie van de tl weet ik nu wel dus ik dacht laat ik mij verdiepen in de filter:)
zo leren we elke keer wat bij en komt er uit eindelijk een mooie set luidsprekers uit:-)
als ik voor de spoel dikker draad gebruik is dat natuurlijk ook beter? minder interne weerstand toch? of maakt dat niet zo veel uit?
ik bij mijn vorige filter 0.6 mm² gebruikt.
maar mijn vorige filter heb ik ook niet zoveel aandacht aan besteed aangezien het een leer project was
nu wil ik mijn filter zogoed mogelijk optimaliseren met de riemen die ik heb
MVG Roy
en ik mis de meet apparatuur dus ik moet het helemaal op gehoor gaan doen
dit worden mij 3e tl's waarbij de vorige een ramp waren
nu ben ik bezig met nieuwe en de theorie van de tl weet ik nu wel dus ik dacht laat ik mij verdiepen in de filter:)
zo leren we elke keer wat bij en komt er uit eindelijk een mooie set luidsprekers uit:-)
als ik voor de spoel dikker draad gebruik is dat natuurlijk ook beter? minder interne weerstand toch? of maakt dat niet zo veel uit?
ik bij mijn vorige filter 0.6 mm² gebruikt.
maar mijn vorige filter heb ik ook niet zoveel aandacht aan besteed aangezien het een leer project was
nu wil ik mijn filter zogoed mogelijk optimaliseren met de riemen die ik heb
MVG Roy
- jantje-secuur
Heu, voor zover ik het begrijp is het dan dus juist -3 dB per speaker. Omdat je +6 dB krijgt bij coherente bronnen moet de ene bron -3 dB zijn, en de andere ook. Dit telt op naar -6 dB, samen met de +6 dB gain van je coherente bron telt dit op naar 0 dB.richard schreef:Je hebt gelijk, bij coherente bronnen is een halvering -6 dB. Ik zal een en ander corrigeren.wouter schreef:-3 dB is bij enkele filters het geval, meestal -6dB op het overname punt.
Niet?
-
wouter
- Ook commercieel actief
nee, niet voor zover ik weet.
Bij 6dB filtering kan het wel op 3 dB uitkomen en bij seriefiltering kan de overlap ook groter zijn maar in principe zijn de meeste filters gebaseerd op een -6 dB punt op X-over.
Bij 6dB filtering kan het wel op 3 dB uitkomen en bij seriefiltering kan de overlap ook groter zijn maar in principe zijn de meeste filters gebaseerd op een -6 dB punt op X-over.
Twee coherente bronnen met elk een nominaal geluidsniveau van 90 dB, spelen op de overgangsfrequentie elk met 84 dB (90 dB - 6 dB).Interficior schreef:Niet?
Dat levert de volgende optelling: 84 dB + 84 dB = 90 dB.
Dat geldt alleen bij coherente bronnen, het fasegedrag op de overgangsfrequentie moet dan exact gelijk zijn. Bij diffuse bronnen geeft een optelling van twee bronnen een + 3 dB niveau: 87 dB + 87 dB = 90 dB.
Wat moet ik onder diffuse bron en coherente bron verstaan?
Is een diffuse bron opgedeeld uit meerdere losse elementen? is de bron waar hier over gesproken wordt een versterker?(neem aan van wel)
thanks
Is een diffuse bron opgedeeld uit meerdere losse elementen? is de bron waar hier over gesproken wordt een versterker?(neem aan van wel)
thanks
-
wouter
- Ook commercieel actief
Zal wel te maken
hebben met een gelijke fase in het overgangsgebied. Bij diffuse bronnen zal die niet gelijk - of 180 graden - zijn maar 90 graden, waardoor er geen volledige optelling plaatsvindt
Bij twee diffuse bronnen heeft het geluid geen relatie met elkaar; bijvoorbeeld bij twee machines, de golfvorm van het geluid heeft dan geen relatie met elkaar. Hebben ze elk een geluidsproductie van 90 dB zullen ze samen een geluidsproductie van 93 dB hebben.simsatit schreef:Wat moet ik onder diffuse bron en coherente bron verstaan?
Bij twee coherente bronnen is de golfvorm en fase van het geluid uit beide bronnen identiek (twee woofers in één kast). Hebben ze elk een geluidsproductie van 90 dB zullen ze samen een geluidsproductie van 96 dB hebben.
Dank je richard, interessant gegeven.
Met speakers moeten soms units uit fase staan, heeft dat dan te maken dat deze juist zachter moeten spelen dan, of heeft dat weer met heel andere zaken te maken?
Ik heb nog heel wat te lezen zoals je merkt, ben nog een newbie
Met speakers moeten soms units uit fase staan, heeft dat dan te maken dat deze juist zachter moeten spelen dan, of heeft dat weer met heel andere zaken te maken?
Ik heb nog heel wat te lezen zoals je merkt, ben nog een newbie