SimplA, klasse-A versterker met uitmuntende prestaties
Moderator: Beheerdersteam
Re: SimplA, klasse-A versterker met uitmuntende prestaties
Werkt de opamp zeker weten in klasse A? Die heeft natuurlijk ook zijn eigen eindtrap...
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12450
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: SimplA, klasse-A versterker met uitmuntende prestaties
Die kun je toch eventueel forceren in/richting klasse-a?
(niet dat we daar iets van zullen merken)
(niet dat we daar iets van zullen merken)
Re: SimplA, klasse-A versterker met uitmuntende prestaties
Die dioden ZIJN de temperatuur compensatie! Blijft rock solid staan op 1.01A van 20 gr tot 80 gr (wat ik bekeken heb).b_force schreef:Diodes op zo'n manier is toch niet altijd een goede manier?
(gevoeligheid voor warmte -> de bekende e macht)
Overigens is dit even snel rudimentair in een uurtje in elkaar geflanst. Om het foolproof te maken moet er nog wel wat bij
Laatst gewijzigd door Pjotr op do 11 feb 2010, 23:24, 1 keer totaal gewijzigd.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12450
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: SimplA, klasse-A versterker met uitmuntende prestaties
DAN heb ik even niet op zitten letten bij de schaarse lessen elektro die wij krijgen (helaas echt te weinig en beknopt)
Weet je, om een of andere reden trekt het me toch meer.
Puur gevoelsmatig omdat de simpelheid er juist zo vanaf spat.
Aan de andere kant heeft het design van Sander ook weer iets mooi "old skool".
Dikke vinger naar opamps, met discreet kan het ook! (ergens wel volkomen terecht Sander)
Even in mijn archieven gedoken, ben ooit eens bezig geweest met dit:
Weet je, om een of andere reden trekt het me toch meer.
Puur gevoelsmatig omdat de simpelheid er juist zo vanaf spat.
Aan de andere kant heeft het design van Sander ook weer iets mooi "old skool".
Dikke vinger naar opamps, met discreet kan het ook! (ergens wel volkomen terecht Sander)
Even in mijn archieven gedoken, ben ooit eens bezig geweest met dit:
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: SimplA, klasse-A versterker met uitmuntende prestaties
Peter,
Da's ook een nette oplossing met zo'n LME49xxx, maar daar is feitelijk geen kunst aan zo he? Discreet is sexy, uitdagend, die losse transistoren, weerstanden en condensatoren flirten met je fantasie, nieuwe ideeën kan je zomaar even invullen en uitproberen, de mogelijkheden zijn eindeloos. Die opamp, tsja, da's een black-box, daar kan je verder weinig mee, een voeding aan vastknopen, terugkoppelnetwerk eromheen en klaar ben je.
Ps. we zoeken nog auteurs voor de Audio Special van 2010?
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Da's ook een nette oplossing met zo'n LME49xxx, maar daar is feitelijk geen kunst aan zo he? Discreet is sexy, uitdagend, die losse transistoren, weerstanden en condensatoren flirten met je fantasie, nieuwe ideeën kan je zomaar even invullen en uitproberen, de mogelijkheden zijn eindeloos. Die opamp, tsja, da's een black-box, daar kan je verder weinig mee, een voeding aan vastknopen, terugkoppelnetwerk eromheen en klaar ben je.
Ps. we zoeken nog auteurs voor de Audio Special van 2010?
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12450
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: SimplA, klasse-A versterker met uitmuntende prestaties
Dat jij een vriendin hebtSSassen schreef:Discreet is sexy, uitdagend, die losse transistoren, weerstanden en condensatoren flirten met je fantasie,
(stelletje nerds
offtopic:
Wanneer moeten de stukken voor audio special 2010 ingeleverd worden?
Re: SimplA, klasse-A versterker met uitmuntende prestaties
Ok, dan ga je inderdaad zeker niet uit zijn klasse A bereik! Dan is de opamp variant ook volledig klasse A. Mooie optie.Pjotr schreef:Stuurstroom naar de eindtrap is 250 uA piek bij volle uitsturing naar 16V. De op-amp blijft dus ook netjes in klasse-A
Re: SimplA, klasse-A versterker met uitmuntende prestaties
Ha Sander,
Voor mij is "creatief met transistoren" ook veel leuker hoor. Het ging meer om het idee omdat de tegenwoordige generatie op-ampjes gewoon erg goed is en ik eens wilde zien wat het opleverde.
Een idee tot echt iets reproduceerbaars maken is nogal wat werk zoals je weet en daar heb ik gewoon de tijd niet voor. Het zou dan alleen om de lol gaan.
Een klasse-A ligt echt wel achter mij: Dik tevreden met mijn huidige UcD'tjes
Voor mij is "creatief met transistoren" ook veel leuker hoor. Het ging meer om het idee omdat de tegenwoordige generatie op-ampjes gewoon erg goed is en ik eens wilde zien wat het opleverde.
Een idee tot echt iets reproduceerbaars maken is nogal wat werk zoals je weet en daar heb ik gewoon de tijd niet voor. Het zou dan alleen om de lol gaan.
Een klasse-A ligt echt wel achter mij: Dik tevreden met mijn huidige UcD'tjes
Re: SimplA, klasse-A versterker met uitmuntende prestaties
Voor mij ook geen stroom vreters meer, niet echt meer van deze tijdPjotr schreef:
Een klasse-A ligt echt wel achter mij: Dik tevreden met mijn huidige UcD'tjes
