LMC 13 + DTC 80, een 2-wegje met Conrad units

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Is dit wat?

Bericht door bartsegers »

heb de optie van wouter bekeken, en dat is inderdaad wat beter dan de 25 liter.
Wilde gewoon kijken wat eruit te halen viel kwa diepgang.
douwed
Berichten: 62
Lid geworden op: za 06 feb 2010, 12:09

Re: Is dit wat?

Bericht door douwed »

Dat is goed nieuws! Het was anders nog een flinke kast geworden.... :) .

Zouden jullie een beetje uit willen leggen wat de theorie is? Hoe bepaal ik het volume nu?

Ik heb een basis in filters vanuit mijn opleiding, zouden jullie wat kunnen vertellen over het effect van deze extra condensator? En dan denk ik dat ik nog een lowpass er in moet gooien om mijn hoog iets te dempen?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Is dit wat?

Bericht door wouter »

Die driver heeft een heel hoge Q-waarde, waardoor deze in een compacte kast een dreunende basweergave krijgt die niet erg diep gaat. Een groot kastvolume en lage afstemming zorgen voor weinig tegenwerking bij conusuitslagen, waardoor de belastbaarheid echt zeer beperkt wordt - zeker bij deze driver.

Een compacte basreflex kast is ook niet af te stemmen, maar doordat de condensator de Q-waarde veranderd kan het ineens prima. De condensator verhoogt de impendantie in het frequentie gebied waar de 'bult' ontstaat, zodoende zal de versterker hier minder vermogen leveren. De impendantie wordt verlaagd rondom de diepere basweergave, zodat er meer vermogen heen kan en je meer rendement krijgt daar waar je het nodig hebt. Als bonus blokkeert de condensator de diepste frequenties aangezien deze een hoge weerstand heeft voor zeer lage frequenties (een condensator is een hoogdoorlaat) wat de belastbaarheid zeer ten goede komt.

Kortom: een 'boem' filter + basboost + subsonic filter. Werkt vooral goed bij units met een hoge Q-waarde :D

Hier nog even 2 filters, beide 35 cm hoog, met fases van 2 cm aan de linker- en rechterzijde. Het ene filter is gemaakt voor een box van 20 cm breed, de 1ste, en de andere voor 25 cm breed, wat een mooier verloop oplevert, maar niet perse beter klinkt en zeker optisch is 35x20 aan te bevelen.

Het filter in het hoog dat bestaat uit 10uF + 3,9Ohm + 0,01mH is optioneel, het trekt een bultje op 15kHz vlak. Kun je prima op besparen denk ik...
LMC 13 DTC 80 baffle 35x20 HPBR 10 liter.JPG
LMC 13 DTC 80 baffle 35x25 HPBR 10 liter.JPG
Bijlagen
2-wegje 3 HPBR.rar
(21.16 KiB) 36 keer gedownload
HP BR 2-weg 1.rar
(21.16 KiB) 42 keer gedownload
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Is dit wat?

Bericht door wouter »

Oja... de basreflex afstemming kun je zelf achterkomen. Je kunt zien dat ik uitgegaan ben van 10 liter, en 55 Hz afstemming. Bij extra's kun je dan met de lengte, hoogte en breedte spelen om die afstemming te vinden.

Ik ben uitgegaan van de box van 20 cm breed, met een slotpoort (vierhoekige baspoort) van 16 breed, kun je uitgaan van 18mm plaatmateriaal.

Zie plaatje:
boxsim basreflex afstemmen.JPG
Succes!
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Is dit wat?

Bericht door bartsegers »

Dit heeft wel potentie denk ik!
Ben heel benieuwd wat je ervan gaat maken.

De onderdelen voor het filter kun je via internet bestellen.
gebruik voor je condensatoren mkt/mkp types en luchtspoelen met een relatief lage weerstand.
douwed
Berichten: 62
Lid geworden op: za 06 feb 2010, 12:09

Re: Is dit wat?

Bericht door douwed »

Nogmaals bedankt voor alle hulp! Wouter, ik ben met je input aan de slag gegaan. Ik heb de kast 20 cm breed gemaakt (extern), de vulling er uit gehaald en de basreflectiepoort afgestemd op 50 Hz. Ik heb wat impressies, het frequentieplot en het project bestand toegevoegd.

Ik denk dat ik zo het ontwerp wel in orde heb, zo niet.... dan hoor ik het natuurlijk graag :).
Bijlagen
overview.JPG
front.JPG
basreflectiekanaal.JPG
frequency_plot.JPG
eikenhout_douwe_2.zip
(22.34 KiB) 38 keer gedownload
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Is dit wat?

Bericht door wouter »

prachtig, goed bezig man!

Wat ik niet terug zie:

tweeter moet op 30 cm vanaf bodem, ofwel hart afstand 5 cm vanaf bovenzijde kast. Dan heb je dus 1 cm boven de tweeter straks over. Vandaar ook geen afschuining. Indien die tweeter 1 cm lager gaat - over meer - wordt het een chaos in het hoog. Probeer maar eens in boxsim.

Vandaar dat ik de woofer op 18 cm had, en de tweeter op 30. Zo staan ze dicht bij elkaar, en zit de tweeter op de belangrijke juiste plek. De slotpoort zou ik daar - ook optisch - dan onder laten uitkomen, aan de voorzijde dus. Maar dat is niet noodzakelijk, heb je alleen wat veel 'vlees' onder de woofer :wink:
douwed
Berichten: 62
Lid geworden op: za 06 feb 2010, 12:09

Re: Is dit wat?

Bericht door douwed »

Ok herkansing ;). Ik vind het niet zo mooi als de woofer en tweeter zo heel erg hoog zitten, dus ik heb een consessie gedaan :). Tweeter zit nu 29 cm hoogte, woofer op 13,5 cm. Ik heb het baskanaal naar voren gehaald en nu afgestemd op 45 Hz. En heb ook maar toegegeven aan de afvlakking van de hoeken....maakte het plotje wat gladder :).

Ik hoor graag jullie commentaar :)
Bijlagen
overview2.JPG
eikenhout_douwe_2.zip
(22.31 KiB) 34 keer gedownload
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: Is dit wat?

Bericht door k.p. »

Ik zie dat er eikenhout staat bij de afbeelding. Heb je de mogelijkheid dit goed te bewerken? Verder zul je misschien goed moeten nadenken hoe je de panelen laat aansluiten op elkaar.
douwed
Berichten: 62
Lid geworden op: za 06 feb 2010, 12:09

Re: Is dit wat?

Bericht door douwed »

hey k.p.,

Ik heb de mogelijkheid om dit te laten schafen en zagen :). Wat bedoel je met "hoe je de panelen laat aansluiten op elkaar"?
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: Is dit wat?

Bericht door k.p. »

Dat schaven en zagen is wel handig. Als je de units wilt laten verzinken zou ik het overwegen om dit van een ander type hout te doen. De naad van je bovenste plaat valt nu, net als de zijkant, in het zichtsveld. Als je alles uit hetzelfde materiaal wilt maken zou de naad ook aan de zij en bovenkant kunnen. Zie hier een voorbeeldje (SW2010).
Bijlagen
render1.jpg
douwed
Berichten: 62
Lid geworden op: za 06 feb 2010, 12:09

Re: Is dit wat?

Bericht door douwed »

Dat is een effect waar ik bewust voor kies :)
douwed
Berichten: 62
Lid geworden op: za 06 feb 2010, 12:09

Re: Is dit wat?

Bericht door douwed »

Is die render van jou? Waar heb je de solidworks modellen gevonden voor de drivers?
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: Is dit wat?

Bericht door k.p. »

Eigen productie ;)
douwed
Berichten: 62
Lid geworden op: za 06 feb 2010, 12:09

Re: Is dit wat?

Bericht door douwed »

nice :)
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Is dit wat?

Bericht door wouter »

ff tussendoor: kun je je topic naam wat meer over het onderwerp laten gaan?

Bijv. 'LMC 13 + DTC 80, een 2-wegje met Conrad units'

:wink:
douwed
Berichten: 62
Lid geworden op: za 06 feb 2010, 12:09

Re: 'LMC 13 + DTC 80, een 2-wegje met Conrad units'

Bericht door douwed »

Done. Wat vind je van mijn laatste ontwerp? Ik ben vooral benieuwd of de compromissen die ik gedaan heb het ontwerp niet te veel verknallen...
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: LMC 13 + DTC 80, een 2-wegje met Conrad units

Bericht door wouter »

Je kunt zelf natuurlijk vergelijken of je vindt dat je consessies het ontwerp verknallen. Mijn theoretisch ontwerp laat een wat vlakker verloop zien, dat wel.

Ik zie duidelijk ruiger terrein, maar zie ook een mooie curve onder 30 graden. Indien je de speakers niet uitricht op de luisterplek kan dit ook heel acceptabel klinken. In dit geval zou ik het sperfilter in de hoogsectie weglaten, zodat je boven 10kHz nog net een beetje extra krijgt en het onder een hoek ook een groot bereik heeft bovenin.

Ik verwacht dat je dit zo wel kunt gaan voltooien tot een prima ontwerp. Beter dan een hoop meuk die verkocht wordt in vergelijkbare prijsklassen fabrieksluidsprekers.
douwed
Berichten: 62
Lid geworden op: za 06 feb 2010, 12:09

Re: LMC 13 + DTC 80, een 2-wegje met Conrad units

Bericht door douwed »

:), als ik dat sper filter weg haal komt er best wel een "bult" in de weg... Hoe veel last heb je daar van?
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: LMC 13 + DTC 80, een 2-wegje met Conrad units

Bericht door bartsegers »

meten is weten....

Ik kan je verzekeren dat als je straks gaat meten de realiteit weer anders is dan wat boxsim laat zien.
Als het bais filter goed is, kun je later aan de hand van metingen de rest fine tunen.
Nu denk ik wel dat je niet de middellen hebt om te fine tunen, dus dat laatste zou ik dan ook laten.

Je kunt altijd nog op het gehoor tunen later natuurlijk!

(Filter uitneembaar houden is een tip)
douwed
Berichten: 62
Lid geworden op: za 06 feb 2010, 12:09

Re: LMC 13 + DTC 80, een 2-wegje met Conrad units

Bericht door douwed »

Ik ga zeker zorgen dat ik het filter uitneembaar heb :). Hebben jullie daar trouwens een tip voor? Uitneembaar wandje ofzo?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: LMC 13 + DTC 80, een 2-wegje met Conrad units

Bericht door wouter »

plaats de achterwand 5 cm te diep. Dan kun je het filter aan de buitenzijde op de achterwand plaatsen. Kabels kun je eenvoudig door geboorde gaatjes naar buiten laten komen en daar verbinden met het filter. Afwerken met een stukkie plexiglas maakt de boel daarna extra gelikt :wink:

Die bult is niet heel dramatisch, scheelt wel redelijk wat aan componenten en onder een hoek kun je hem zelfs prima gebruiken...
douwed
Berichten: 62
Lid geworden op: za 06 feb 2010, 12:09

Re: LMC 13 + DTC 80, een 2-wegje met Conrad units

Bericht door douwed »

Daar ben ik het wel mee eens, maar ik denk mijn verloofde wat minder ;). Is het een optie om het achter wandje uitneembaar te maken en het filter dan aan de binnenkant tegen de achterwand aan te plakken? Of ik dat akoestisch niet zo gunstig...

Nog een vraagje: Hoe bouwen jullie het filter meestal op? Ik neem aan dat jullie meestal geen PCB ontwerpen?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: LMC 13 + DTC 80, een 2-wegje met Conrad units

Bericht door wouter »

Voor een plaatje van mijn filter, zie foto 3: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... &hilit=XTZ

Ik gebruik een lijmpistool voor warme lijm, Patex incl. 5 dikke patronen was nog geen 10,- bij de bouwmarkt. Ty-raps werkt ook wel, maar het nadeel is dan dat de onderkant dan niet langer vlak is. Schroeven kunnen de inductiewaarde van je spoel veranderen, dus RVS wordt daarvoor wel eens aangeraden.

Je kunt de achterzijde afneembaar maken door die rondom 1 mm te klein te maken, en te bevestigen op een achterwand die wel goed is en 18 mm (bijv.) te diep ligt. Daar zaag je dan een groot vierkant uit, zo heb je geen kieren. Een soort ring vormin een vierhoek i.p.v. latjes.
douwed
Berichten: 62
Lid geworden op: za 06 feb 2010, 12:09

Re: LMC 13 + DTC 80, een 2-wegje met Conrad units

Bericht door douwed »

Ok goed idee, dat klinkt inderdaad beter dan latjes! Nog één vraagje: waar kopen jullie je filter onderdelen?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”