2 * 100 watt klasse D module.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Re: 2 * 100 watt klasse D module.

Bericht door b_force »

Ja, het gaat er namelijk om hoeveel spanning je piek-piek kunt leveren.
Nu wordt dat met deze bordjes op een wat "andere" manier gedaan dan bij bv klasse a/b of een symmetrische klasse d, maar het komt op hetzelfde neer.

Stel nu dat je een voeding hebt van ±12V.
Dat betekent dus dat de output spanning sowieso niet hoger kan worden dan deze voedingsspanning. Gebeurt dat wel, dan gaat het signaal clippen. Nu heb je ook nog wat verliezen ed dus zal de bruikbare spanning meestal iets lager liggen.
±12V geeft als RMS spanning ongeveer 8,5V.
carpin

Bericht door carpin »

Simon_W schreef:
Hier staan wat upgrades waarvan de vervanging van de input capacitors (n.b. 4 verwijderen in dit geval) wel de belangrijkste is. Het scheelde echt aanzienlijk in geluidskwaliteit. Ik heb er Mcaps van Mundorf ingezet (2,2uF).

http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?t=143669
Is nogal een waslijst aan mods, bijna alles is veranderd :D
http://www.diyaudio.com/forums/class-d/ ... ost1930303
MichaelB

Bericht door MichaelB »

@b_force:

duidelijk verhaal! Senks :)

Dat wordt dus toch een voeding kopen met een hoger voltage...
k.p.

Bericht door k.p. »

Even dit topic uit de diepte opgraven:

Gister heb ik een 4*100W bordje van sure besteld: http://www.sureelectronics.net/goods.php?id=960

Er wordt een voeding gadviseerd van 24V 14.6A (350W). In de toekomst dacht ik er aan om misschien een 8 kanaals eindversterker te maken met twee van deze bordjes. Is het mogelijk om twee bordjes op 1 voeding aan te sluiten of is het aan te bevelen om 2 voedingen te gebruiken. Ook vroeg ik me af of een 10A of 8.5A voeding niet beter uit was.

De laatste zijn zonder fan (hoewel die bij de eerste uit te schakelen is.
Als ik mijn verstand volg zal een voeding met een lager vermogen ook efficienter zijn in het werkingsgebied.
Die 4*100W haal je volgens mij al niet omdat de vervorming dan omhoog schiet, maar van de andere kant is het zonde als je power te weinig hebt.

Voor het geld scheelt het niet zoveel. Dit zit tussen de 35 en 40 dollar voor een meanwell voeding.

http://cgi.ebay.com/24V-DC-14-6A-350W-R ... 2a03efa41f (350W)
http://cgi.ebay.com/24V-10A-DC-Universa ... 3ca18a004d (240W)
http://cgi.ebay.com/24V-8-5A-DC-Univers ... 5ad0d8be7d (204W)

Of zijn het geen meanwells??? Wat is wijs?
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Zelf ben ik voor de voeding op 50% van het maximale vermogen van de bordjes gegaan. Dit met het idee dat de bordjes erg efficiënt zijn en het een audio signaal is (je belast de versterker dus nooit 100%).

Bij de 2x100Watt variant zijn de bordjes door te lussen, vandaar dat ik maar 1 voeding genomen heb. Ga je verschil horen tussen 1 of 2 voedingen? Ik betwijfel het, maar dat zou je moeten testen om zeker te zijn.
k.p.

Bericht door k.p. »

Bedankt voor de input.
Het is dus mogelijk om twee bordjes aan 1 voeding te hangen?
Voor de twee bordjes zou een 350W voeding aan te raden zijn? (40-45% van maximale versterkingsvermogen)

Heeft iemand ervaring met de ventilator van de voeding?

gr Kevin
v-bro

Bericht door v-bro »

Whahahah, het is echt rommel die sjoer electronics boardjes, de oververhitting zou wel eens met de totaal ongeschikte uitgangs inducties temaken kunnen hebben, of verkeerd board design waardoor je oscillaties krijgt, of overshoot. BBM timing is niet regelbaar bij deze chipset, dus doe je weinig aan. Ook de elco's zijn rommel, ziet eruit als een bij mekaar geraapt zooitje gedumpte onderdelen...

Een fannetje, leuk, nog meer herrie.... :lol:

Wat je in de aanschaf bespaart gaat er aan het eind 10 keer in zitten aan moeite en andere onderdelen, als het uberhaupt lukt om er wat fatsoenlijks van te maken, echt zonde van zo'n mooie chipset!! Daar verkopen ze hem op natuurlijk, maar ik kan je verklappen dat de specs zo uit de datasheet gekopieerd zijn en dat dit ontwerp het bij lange na niet haalt, zo uit de doos!
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Dat het chipje warm wordt heeft met heel andere zaken te maken.
Rendement van een class-d versterker ligt typisch tussen 80-90%.
Dat is dus zo'n 10-20W per kanaal op vol vermogen. Dat moet je dus nog maal twee doen.

Zo'n klein heatsinkje kan dat simpelweg niet aan.
Als je kijkt op de website van sure electronics zie je dat ze inmiddels het bordje wederom hebben "ge-upgrade".
Althans, ze hebben het vierkanaals bordje gepakt en daar een twee kanaals bordje van gemaakt.
Hiervan is de heatsink al veel groter

Voor de rest is het bordje identiek aan het schema van de datasheet (referentie board) en in feite ook gelijk aan die van 41Hz audio. Aan de elco's zie ik trouwens helemaal niks geks? Gewoon standaard no-nonsense elcotjes. Doen wat ze moeten doen.
MichaelB

Bericht door MichaelB »

v-bro schreef:
Whahahah, het is echt rommel die sjoer electronics boardjes, de oververhitting zou wel eens met de totaal ongeschikte uitgangs inducties temaken kunnen hebben, of verkeerd board design waardoor je oscillaties krijgt, of overshoot. BBM timing is niet regelbaar bij deze chipset, dus doe je weinig aan. Ook de elco's zijn rommel, ziet eruit als een bij mekaar geraapt zooitje gedumpte onderdelen...

Een fannetje, leuk, nog meer herrie.... :lol:

Wat je in de aanschaf bespaart gaat er aan het eind 10 keer in zitten aan moeite en andere onderdelen, als het uberhaupt lukt om er wat fatsoenlijks van te maken, echt zonde van zo'n mooie chipset!! Daar verkopen ze hem op natuurlijk, maar ik kan je verklappen dat de specs zo uit de datasheet gekopieerd zijn en dat dit ontwerp het bij lange na niet haalt, zo uit de doos!
Goed ik zal even happen :wink:

Heb je deze bordjes zelf doorgemeten en/of beluisterd?

Wat mij meteen opviel: mooi opgebouwde bordjes, die gelijk zijn aan de andere class-d bordjes. Alles werkt zoals het behoort te werken en klinkt werkelijk heerlijk.

Op internet worden deze bordjes in diverse fora (met name diyaudio) zeer goed ontvangen. Er zijn diverse mensen die deze bordjes "verbeteren" net zoals er mensen zijn die de beste versterkers nog steeds (menen te) kunnen upgraden. Niets mis mee.

Helemaal voor het geld, dan is het zeker WEL leuk spul. €30,- voor een stereo bordje incl. al het aansluit materiaal, incl. verzending en dan ook nog (verdraaide goed) werken! Ik kan er niet veel verkeerds aan bespeuren :mrgreen:
v-bro

Bericht door v-bro »

Ik heb zo'n board getest ja, toongenerator erop, bij 18K audio frequentie (ongeveer 1.8Mhz schakelfrequentie) Begonnen ze te verzadigen. Is geen goed kernmateriaal gebruikt. Klein probleem hoor, en krijg je niet snel last van. Maar die boards zijn nogal "on the edge" ontworpen. Daar merk je natuurlijk niet gelijk zo veel van en het watermerk van het geluid zit natuurlijk in de geweldige chipset, dus klinken zal het boardje wel.

Qua ruisniveau kwam ik op mijn Neutrik A1 audio analizer ook lang niet aan de in de datasheet gemelde specs. Keurige externe 5V aangeboden, probleem bleef... Heb echt veeeel betere TK2050 amps op de pijnbank gehad!

Het is misschien niet slecht, maar zeker niet goed ook....

Er is een hoop aandacht besteed vooral aan de looks, een mooi dual layer boardje, leuk uitziende componenten... Die chipset hoort alleen ECHT niet zo heet te worden dat er een fan op moet, dat klopt echt niet hoor!!

Waar ik het wel mee eens ben, het is ongelooflijk goedkoop! Moet wel kinderarbeid zijn en zoals ik al zei, er is zeker wel flink op bezuinigd. :roll:
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Ah, je hebt ze ook echt doorgemeten! Mooi.

Er zullen uiteraard betere bordjes te krijgen met dezelfde chipset, maar ik denk dat de meesten hier (incl. ik zelf) deze kopen vanwege de belachelijk lage prijs en de daaraan gerelateerde geluidskwaliteit. Veel boem voor je euro :lol:

Over het warm worden: die van mij worden handwarm na een half uurtje op behoorlijk niveau spelen. Ik kan het koellichaam gewoon vast blijven houden. Dat het behoorlijk warm wordt na een tijd volledig vermogen vragen (50C+), lijkt me niet meer dan normaal. Je zal de warmte ergens kwijt moeten raken, toch?

Wat mij wel erg verbaasd is het gebrek aan verschil in geluidskwaliteit tussen een Hypex UCD en dit Sure bordje. Ik hoor het simpelweg niet. Dat vind ik nogal een prestatie voor een €54 euro combi (Sure bordje incl. voeding) tegen een €200+ voor een stereo Hypex combi.

Meet technisch zal het wel te verantwoorden zijn, maar als je het niet hoort, wat maken die metingen dan nog uit? (buiten de hobby dat alles kloppend moet zijn :wink: ) Oh ja en had ik al gezegd dat deze bordjes freakin' goedkoop zijn?! :shock: :lol:
v-bro

Bericht door v-bro »

Ik geef je uiteraard wel, maar ook geen gelijk. Als je het geld hebt kun je gewoon beter een goed kitje of module kopen, de kwaliteit van die chipset is het meer dan waard. Om helemaal kort door de bocht te gaan, ik heb beschikking tot de duurste eindtrappen ter wereld en zelfs vele jaren aan dat soort bakken mogen repareren en wat mijn smaak betreft is het met deze chipset mogelijk iets te bouwen dat tot de best klinkende versterkers ter wereld behoort.

De temperatuur is trouwens vaak in rust hoger dan op vol vermogen, in ieder geval van de inducties. Tenzij ze verzadigen natuurlijk, dan zie je ook gelijk een stroom toename...
k.p.

Bericht door k.p. »

Inmiddels is de mijne ook geariveerd. De voeding is er ook, maar dit bleek geen meanwell te zijn. Op het eerste oog leek het wel zo, maar blijkbaar had ik niet goed genoeg gekeken. Het is een dergelijke voeding geworden: http://cgi.ebay.nl/24V-DC-14-6A-350W-Re ... 3ef8c066cb . Is er iemand die iets zinnigs over deze voeding kan zeggen?

gr Kevin
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Aan de type nummers te zien is het gewoon meanwell.
Ook het principe schema en de tekening zijn nogal Meanwell achtig.

http://www.meanwell.com/search/s-350/S-350-spec.pdf
k.p.

Bericht door k.p. »

Ja dat vermoede ik dus ook, maar ik dan leek het mee ook logisch dat het er op zou staan. De kabel aansluitingen zitten ook wat scheef en de voltage instelling ziet er niet heel mooi uit. Dit hoeft niet zoveel te zeggen over de werking. Ik heb even twee foto's er bij gedaan voor de duidelijkheid.
Bijlagen
S4300384.JPG
S4300385.JPG
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ach zal wel een dealtje zijn met Meanwell ofzo.
Meanwell voedingen zijn overigens eigenlijk voedingen voor bv industriële toepassingen.
Daar wordt niet naar mooi gekeken, maar puur naar specs. 8)
Het zijn bijzonder degelijke voedingen!
k.p.

Bericht door k.p. »

Ok dan ben ik gerust gesteld :). Nog even een vraagje over het aansluiten van de boel. Mag de voeding geleidend worden bevestigd aan de behuizing. Ik heb nog geen uitgedacht ontwerp, maar ik denk aan een aluminium bodem waar de voeding aan wordt geschroefd. En moet de +V op VCC en de -V op de GND van de versterkerprint? Mijn inziens is het het best om de ingangskabels kort te houden zodat daar minder verstoring op kunnen treden. Is dit zo? Is er nog enige (extra) afscherming nodig? Een deel van de kast zou weleens van hout kunnen worden gemaakt.

bvd gr Kevin
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Je aansluitingen kloppen ja.
Maakt niet de fout om je gnd op de ground van de Meanwell voeding aan te sluiten.
Die ground is nmlk voor de aarde van 230V. Dat kun je echter ook uit de datasheet halen.

Kabels hoeven opzich niet heel kort en twisten mag. Voeding werkt echter op een schakelfrequentie van 25kHz (uit het hoofd), dus het zal wel meevallen :wink:
v-bro

Bericht door v-bro »

MichaelB schreef:
Ah, je hebt ze ook echt doorgemeten! Mooi.

Er zullen uiteraard betere bordjes te krijgen met dezelfde chipset, maar ik denk dat de meesten hier (incl. ik zelf) deze kopen vanwege de belachelijk lage prijs en de daaraan gerelateerde geluidskwaliteit. Veel boem voor je euro :lol:

Over het warm worden: die van mij worden handwarm na een half uurtje op behoorlijk niveau spelen. Ik kan het koellichaam gewoon vast blijven houden. Dat het behoorlijk warm wordt na een tijd volledig vermogen vragen (50C+), lijkt me niet meer dan normaal. Je zal de warmte ergens kwijt moeten raken, toch?

Wat mij wel erg verbaasd is het gebrek aan verschil in geluidskwaliteit tussen een Hypex UCD en dit Sure bordje. Ik hoor het simpelweg niet. Dat vind ik nogal een prestatie voor een €54 euro combi (Sure bordje incl. voeding) tegen een €200+ voor een stereo Hypex combi.

Meet technisch zal het wel te verantwoorden zijn, maar als je het niet hoort, wat maken die metingen dan nog uit? (buiten de hobby dat alles kloppend moet zijn :wink: ) Oh ja en had ik al gezegd dat deze bordjes freakin' goedkoop zijn?! :shock: :lol:

Het verbaasd mij helemaal niet dat het net zo goed of zelfs beter klinkt dan een UCD module, dat heb ik jaren geleden al geconstateerd. Ik heb UCD180 gehad, UCD400, IRAUDAMP7, een aantal gainclones en een paar honderd 41hz boardjes gebouwd. Voor het klasse D tijdperk honderden buizenversterkers gebouwd, hybride versterkers, noem maar op! Ik was een jaar of wat geleden zwaar tegenstander van chipversterkers, met STK442 in het achterhood, en talloze Philips TDA chipjes, die voldeden bij lange na niet. Discreet was toen veruit de beste manier om iets goeds te bouwen. Inmiddels is mijn favoriet verreweg Tripath. Het is gewoon magisch hoe goed de plaatsing in diepte, breedte en hoogte is. Hoe goed alles 'klopt' aan het geluidsbeeld. Het heeft wel heel wat van mijn logica omgegooid, want de techniek wijkt natuurlijk flink af van conventionele versterkers. Momenteel heb ik John van de Sluis monoblokjes met hybride schakeling, een EL34 eindtrap, een Passlabs X150.5, een Briston 4B, een Mark Levinson No29 en een Audio Research D100B (die helaas inmiddels echt overleden is). Lijkt me dat het voor zich spreekt dat ik mijn keuze heb kunnen maken...

Michael, ik zou je eens willen uitnodigen om een versterker te testen die ik heb gebouwd, aangezien je in Soest woont, dat is hier immers heel dichtbij! (Hilversum) Dan zou ik wel eens willen weten hoe jij het vindt vergeleken met die Sure Electronics versterker module... Ik heb twee monoblokken gebouwd met dezelfde chipset erin...

Die switchmode ziet er trouwens best aardig uit, maar Meanwell gebruikt wel een fiber board, en geen pertinax. (wat er in elk geval verdacht veel op lijkt zo op die foto te zien...) Op zich ook niet heel veel mis mee, en alle waar naar zijn geld natuurlijk. Ik zal het woord 'rommel' niet meer gebruiken, want ik heb het zelf ook niet altijd even ruim gehad, maar er is wel degelijk een kwaliteitsverschil...
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Meanwell rommel noemen vind ik sowieso ver gaan.
Het voedingen die ruim aan hun specificaties voldoen (en die zijn echt goed). Je moet alleen wel weten welke voedingen geschikt zijn en welke niet. Ze hebben namelijk behoorlijk veel verschillende soorten.
Ik heb een aantal voedingen van Meanwell kunnen testen en het zijn echt beesten. Trekken zich nergens wat van aan en kunnen zeker 1,5 keer gespecificeerde vermogen leveren. Daarnaast zijn de korsluitvast, beveiligd tegen over belasten en noem het maar op.

Maar ok, her zijn inderdaad geen High-end audio voedingen en hebben dus geen hippe printplaten, mooie elco's en leuke aansluitingen. Sja als je dat als kwaliteitsnorm neemt, ik vind het een beetje typisch (overkomen, wellicht bedoel je het anders)

Overigens ben ik wel erg benieuwd naar die IRAUDAMP7.
Ze hebben op het referentie board een aantal vernuftige trucs toegepast.
Ik begrijp ook niet dat er geen commerciële versterkers zijn met de IR2011 en/of IRS2092
v-bro

Bericht door v-bro »

Je leest me helemaal verkeerd, Meanwell is een gerespecteerd SMPS fabrikant. De voeding hier boven lijkt me niet van het zelfde niveau. Maar ik kan er naast zitten, goede voedingen zijn wel vaker gedumpt op Ebay omdat de shelf life anders verloopt. Die dingen moeten, net als auto's gewoon draaien.

Het laatste waar ik naar op zoek ben is glimmende printplaten, maar als je de breukvastheid en temperatuur bestendigheid vergelijkt (en nog niet bekend mee bent...) tussen glasfiber en Pertinax dan kun je nog wel eens schrikken.

Die IRAUDAMP7 (die ik heb getest) had enorm veel emissie en een hoop componenten die op heel hoge temperatuur draaiden (meer dan 60 tot 70 graden). Er zijn weliswaar verschillende fabrikanten van hun reference design. Ik kreeg deze opgestuurd:
Afbeelding

En dan de temperatuur:
Afbeelding

En de emissie, later nog breedbandiger getest, was helemaal schrikken! Maar heb ik helaas geen plaatjes van, helaas leven digitale camera's soms niet zo lang (bij mij althans ;))
Afbeelding

Vernuftige trucs of niet, het board kon mij niet echt overtuigen helaas...
k.p.

Bericht door k.p. »

Zoals B_force aangaf komen de specs en type aanduiding overeen met meanwell. Er kunnen verschillende redenen zijn om een andere sticker er op te plakken en in dit geval blijft het enkel denk ik gissen. Ik verwacht dat het prima zal klinken. Met de luidspreker, ruimte en opstelling haal je denk ik de meeste winst. De rest is gerommel in de marge ;). Als ik problemen ga ondervinden meld ik het.

gr Kevin
v-bro

Bericht door v-bro »

Denk niet alleen aan wat je wilt bereiken (goed geluid) , maar ook aan emissie en dergelijke. Ik heb wel eens flinke storing in mijn beeldsignaal van mijn LCD tv gehad van een schakelvoeding. :-s Fijn in elk geval dat je de moeite neemt om je bevindingen openbaar te maken en het te testen. 8)

We hebben er in elk geval niets aan als hier blijft staan dat het allemaal geweldig is terwijl het achteraf toch niet zo blijkt te zijn... :(
k.p.

Bericht door k.p. »

Daar heb je een punt. Ik heb niet de kennis om versterkers na te meten dus alles wat ik doe op dat gebied is subjectief. Die mogelijke emissies waar je het over hebt. Zijn die eventueel af te schermen? De behuizing van de voeding is van 1,5mm alluminium. Weet iemand waar je betaalbaar mooie powerknoppen kan vinden? Op ebay ben ik al wat tegen gekomen, maar niet precies wat ik zoek en ook niet heel goedkoop. Een (dimbaar) ledje in de knop vind ik wel mooi, maar het kan netzogoed heel iets anders worden. De bekende vergulde speaker terminals van sure zijn inmiddels onderweg en binnenkort komen er als het goed is ook wat rca chassis delen binnen. De knop, aansluitmateriaal en de behuizing moet ik dan nog verzorgen.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

De voeding is toch al (behoorlijk) afgeschermd?
Ook hebben ze standaard de nodige "filtering" voor de 230V.
Plaats reactie