Rel Quake MK1 begint na een tijdje te 'zoemen/brommen'

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

rizm
Berichten: 111
Lid geworden op: do 07 feb 2008, 14:42

Rel Quake MK1 begint na een tijdje te 'zoemen/brommen'

Bericht door rizm »

Ik heb hier een REL Quake staan. Deze sub speelt soms dagen zonder problemen en dan begint hij opeens te zoemen door de speaker. Een zachte zoem die soms even harder wordt en dan weer zachter. Als de zoem harder wordt is deze duidelijk boven de muziek uit te horen. Het is geen 50Hz brom, maar hoger in frequentie. Misschien 100Hz, al vind ik het lastig dit op het gehoor in te schatten. De frequentie van de zoem fluctueert niet.

Zonet begon de sub na 1,5 uur aan staan weer te zoemen. Na een paar minuutjes heb ik de sub uitgezet en de versterker verwijderd. Er zitten twee bufferelco's in de versterker. Een van deze twee elco's is een stuk warmer dan de andere. Twee grote cementweerstanden die na de bufferelco's zitten worden gloeiend heet (als in niet aan te raken).

Er zijn verder geen brand of schroeiplekken te zien. Ook geen bol staande elco's. Op het moment dat de sub zoemt heeft het verwijderen van de low-level inputkabel geen effect. Ook draaien aan het volume of cross-over heeft geen effect. Net al het omschakelen van de fase schakelaar.

Over beide elco's meette ik een rimpel van 200mV. Daarom heb ik beide elco's vervangen. Maar ik meet nog steeds een rimpel van ongeveer 200mV. Deze rimpel zal dan wle binnen de tolerantie zitten, of niet?

Wie heeft een idee waar ik dit probleem zou moeten zoeken?

Afbeelding
snikkeltje
Berichten: 33
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 17:09

Re: Rel Quake MK1 begint na een tijdje te 'zoemen/brommen'

Bericht door snikkeltje »

Ik heb wel eens gelezen dat andere apparatuur (router/modems/koelkasten etcetc) op hetzelfde stopcontact ook wel eens voor een zoem/brom kunnen zorgen. Mogelijk kun je eens proberen om de sub op een andere groep aan te sluiten en te kijken of het probleem daar ook voorkomt.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Rel Quake MK1 begint na een tijdje te 'zoemen/brommen'

Bericht door b_force »

Als je tijdens het zoemen tegen de print/kast/elco's tike, verandert het dan?
rizm
Berichten: 111
Lid geworden op: do 07 feb 2008, 14:42

Re: Rel Quake MK1 begint na een tijdje te 'zoemen/brommen'

Bericht door rizm »

Ik heb wel eens gelezen dat andere apparatuur (router/modems/koelkasten etcetc) op hetzelfde stopcontact ook wel eens voor een zoem/brom kunnen zorgen. Mogelijk kun je eens proberen om de sub op een andere groep aan te sluiten en te kijken of het probleem daar ook voorkomt.
De vorige eigenaar had hetzelfde probleem. Dus dat zal het niet zijn.
Als je tijdens het zoemen tegen de print/kast/elco's tike, verandert het dan?
Tikken tegen de kast of versterkerplaat had geen effect. Ik heb het probleem nog niet kunnen herproduceren met de versterker uit de kast. Ik zal dit gaan proberen.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Rel Quake MK1 begint na een tijdje te 'zoemen/brommen'

Bericht door b_force »

Nou het gaat me er meer om of een of andere elco toevallig los zit.
Los tegen kast ofzo maakt dan niet veel uit als je dat andere geprobeerd hebt.

Weet je toevallig de spanning van de trafo en de waarde van de cementweerstanden (dat is net niet te zien op de foto) ?
rizm
Berichten: 111
Lid geworden op: do 07 feb 2008, 14:42

Re: Rel Quake MK1 begint na een tijdje te 'zoemen/brommen'

Bericht door rizm »

De cementweerstanden zijn 680Ohm. De trafo is 60V. Na de bufferelco's staat er -30V en 30V dc met daarop dus een rimpel van 200mV.
rizm
Berichten: 111
Lid geworden op: do 07 feb 2008, 14:42

Re: Rel Quake MK1 begint na een tijdje te 'zoemen/brommen'

Bericht door rizm »

Hier een link naar een filmpje die ik heb gemaakt waarop de storing te horen is: Storing
Gebruikersavatar
v-bro
Berichten: 350
Lid geworden op: vr 26 jan 2007, 1:43
Locatie: Universum (vlakbij Bussum)

Re: Rel Quake MK1 begint na een tijdje te 'zoemen/brommen'

Bericht door v-bro »

Lijkt me een rotte elco, de manier om dat te testen is meetal inspuiten met koude spray. Als de klacht dan veranderd of zelfs tijdelijk verdwijnt is het duidelijk.

Die weerstanden horen waarschijnlijk bloedheet te worden, lijkt mij discharge weerstanden om de elco's te legen na uitschakelen. Tenzij er nog een C'tje in serie mee staat, dan kan het ook een gelijkrichter brug filtertje zijn om schakel pieken van de diodes te dempen...

Een andere interessante test is of het ook blijft zonder bron erop aangesloten...
rizm
Berichten: 111
Lid geworden op: do 07 feb 2008, 14:42

Re: Rel Quake MK1 begint na een tijdje te 'zoemen/brommen'

Bericht door rizm »

Lijkt me een rotte elco, de manier om dat te testen is meetal inspuiten met koude spray. Als de klacht dan veranderd of zelfs tijdelijk verdwijnt is het duidelijk.
Alle elco's radiale elco's zijn vervangen.
Een andere interessante test is of het ook blijft zonder bron erop aangesloten...
Zodra de sub wordt ingeschakeld is de storing hoorbaar als ik mijn oor bij de driver hou. Erg zacht dus, maar wel van dezelfde frequentie.

Ik heb de sub nu net ingeschakeld zonder bron. Ik zal eens kijken wanneer deze weer gaat storen.
Gebruikersavatar
v-bro
Berichten: 350
Lid geworden op: vr 26 jan 2007, 1:43
Locatie: Universum (vlakbij Bussum)

Re: Rel Quake MK1 begint na een tijdje te 'zoemen/brommen'

Bericht door v-bro »

Ok, tja, dan zal het niet meer aan de elco's liggen... :|

Je kan nog een stapje verder gaan dan de ingang 'open', door hem kort te sluiten.... Dan moet hij stil zijn en zo niet, dan ligt het echt aan de sub. Als er dan geen herrie meer is komt het gewoon bij de bron vandaan. Dan is het zoeken naar een aardlus of gewoon op de audio gegenereerde brom.

Zit de sub op randaarde aangesloten? Als er een bron is die dat ook heeft dan kun je de randaarde op de sub eens los gooien. Als dat helpt dan kun je het beste de sub modificeren dat de voeding daarin qua massa losgekoppeld wordt van de behuizing. Dan kun je tenminste wel veilig de kast (of wel een "plate" bij jouw Rel?) weer aan de randaarde hangen voor de veiligheid... Kwestie van met een multimeter piepen tussen voedingsmassa en kast, als het piept moet dit mogelijk overal geisoleerd worden tot op boutjes waarmee het board vast zit aantoe, net zo lang tot alles geisoleerd is. Dan kun je nog een draadje tussen de massa en kast/plate+randaarde leggen via een schakelaar, dan heb je een ground-lift schakelaar. Als je het helemaal goed wilt doen dan hang je er nog (parallel aan elkaar) een 10R 5W weerstand, 0.1uF MKT condensator en 35A gelijkrichterbrug (of twee dikke diodes in twee richtingen) tussen. Maar in jouw geval moet het mogelijk gewoon los, dus hoef je niet persee al die moeite te doen. Meeste mensen zijn blij als de brom weg is, maar meestal door de randaarde eraf te halen en daarmee lever je dus een stukje veiligheid in...

http://sound.westhost.com/earthing.htm
rizm
Berichten: 111
Lid geworden op: do 07 feb 2008, 14:42

Re: Rel Quake MK1 begint na een tijdje te 'zoemen/brommen'

Bericht door rizm »

Je kan nog een stapje verder gaan dan de ingang 'open' door hem kort te sluiten....
Wat is de achterliggende gedachte hier achter?
Gebruikersavatar
v-bro
Berichten: 350
Lid geworden op: vr 26 jan 2007, 1:43
Locatie: Universum (vlakbij Bussum)

Re: Rel Quake MK1 begint na een tijdje te 'zoemen/brommen'

Bericht door v-bro »

Nou, een kortgesloten ingang op een versterker is hetzelfde als een compleet dichtgedraaide potmeter op de ingang. Er zou dan dus niets maar dan ook niets (dan wellicht een klein ruisje) hoorbaar moeten zijn, zeker bij een sub! Dit sluit uit of het een in de sub versterker gegenereerd brommetje is of dat de brom hem al vanuit de bron wordt aangeboden...
Gebruikersavatar
v-bro
Berichten: 350
Lid geworden op: vr 26 jan 2007, 1:43
Locatie: Universum (vlakbij Bussum)

Re: Rel Quake MK1 begint na een tijdje te 'zoemen/brommen'

Bericht door v-bro »

Lees net nog eens wat aandachtiger je verhaal, sluit eigenlijk wel uit wat ik hierboven noem. Ookal is het soms niet verkeerd om nog eens te dubbelchecken, kost niet veel moeite...

Wat voor transformator zit er eigenlijk in?
rizm
Berichten: 111
Lid geworden op: do 07 feb 2008, 14:42

Re: Rel Quake MK1 begint na een tijdje te 'zoemen/brommen'

Bericht door rizm »

Lees net nog eens wat aandachtiger je verhaal, sluit eigenlijk wel uit wat ik hierboven noem. Ookal is het soms niet verkeerd om nog eens te dubbelchecken, kost niet veel moeite...
Ik heb dit net even getest en de brom blijft.
Wat voor transformator zit er eigenlijk in?
Er zit een ringkern transformator in.
Gebruikersavatar
v-bro
Berichten: 350
Lid geworden op: vr 26 jan 2007, 1:43
Locatie: Universum (vlakbij Bussum)

Re: Rel Quake MK1 begint na een tijdje te 'zoemen/brommen'

Bericht door v-bro »

Ok, en de brom is echt uit de speaker, niet uit het kistje zelf toevallig? =;

Je zou het geheel eigenlijk eens extern moeten voeden met gelijkspanning, dan kun je de voeding uitsluiten... Niet toevallig een lab-voeding bij de hand?

Waar kom je eigenlijk vandaan, misschien kan ik eens helpen?
rizm
Berichten: 111
Lid geworden op: do 07 feb 2008, 14:42

Re: Rel Quake MK1 begint na een tijdje te 'zoemen/brommen'

Bericht door rizm »

Ok, en de brom is echt uit de speaker, niet uit het kistje zelf toevallig? =;

Je zou het geheel eigenlijk eens extern moeten voeden met gelijkspanning, dan kun je de voeding uitsluiten... Niet toevallig een lab-voeding bij de hand?

Waar kom je eigenlijk vandaan, misschien kan ik eens helpen?
De brom komt echt uit de speaker. Een labvoeding? Toen ik het las ging er een belletje rinkelen... en waarempel, een paar jaar geleden van iemand gekregen. Een labvoeding 0-30V. Wel een oudje. Ik zal even moeten nakijken of hij ook daadwerkelijk functioneert.

Waar zou ik de labvoeding aan moeten sluiten? En moet ik dan andere componenten lossolderen?
Gebruikersavatar
v-bro
Berichten: 350
Lid geworden op: vr 26 jan 2007, 1:43
Locatie: Universum (vlakbij Bussum)

Re: Rel Quake MK1 begint na een tijdje te 'zoemen/brommen'

Bericht door v-bro »

Eh, het ziet er wel naar uit dat je twee keer 30 volt nodig hebt... Is het een lab voeding met dubbele uitgang?

Je zou even moeten kijken hoe die elco's aan elkaar hangen, of ze in serie staan (waarschijnlijk wel) of parallel.... Als ze in serie staan staat er waarschijnlijk 60V op de uiteinden en heb je echt wel een dubbele voeding nodig.

Je kan het gewoon het beste aansluiten op de transformator aansluiting op de print, dan heb je in elk geval de gelijkrichter er nog tussen zitten en kun je niet fout gaan met de polariteit... Uiteraard de transformator verwijderen van de aansluiting! Als je daar gelijkspanning op zet kan hij doorbranden!
rizm
Berichten: 111
Lid geworden op: do 07 feb 2008, 14:42

Re: Rel Quake MK1 begint na een tijdje te 'zoemen/brommen'

Bericht door rizm »

Eh, het ziet er wel naar uit dat je twee keer 30 volt nodig hebt... Is het een lab voeding met dubbele uitgang?

Je zou even moeten kijken hoe die elco's aan elkaar hangen, of ze in serie staan (waarschijnlijk wel) of parallel.... Als ze in serie staan staat er waarschijnlijk 60V op de uiteinden en heb je echt wel een dubbele voeding nodig.

Je kan het gewoon het beste aansluiten op de transformator aansluiting op de print, dan heb je in elk geval de gelijkrichter er nog tussen zitten en kun je niet fout gaan met de polariteit... Uiteraard de transformator verwijderen van de aansluiting! Als je daar gelijkspanning op zet kan hij doorbranden!
Aj, stom, het is inderdaad maar 1x 30V. En ik heb -30V en 30V nodig. Dat gaat dus niet werken. Ik ga kijken of ik ergens een andere labvoeding kan lenen.
rizm
Berichten: 111
Lid geworden op: do 07 feb 2008, 14:42

Re: Rel Quake MK1 begint na een tijdje te 'zoemen/brommen'

Bericht door rizm »

Ik heb gisteren de hele print eens doorgesoldeerd. Om er zeker van te zijn dat er nergens rotte solderingen zitten. Nou sluit ik de sub net weer aan en de brom is nu direct duidelijk hoorbaar. Daarnaast hoor je af en toe een plop en zie je de woofer een flinke slag maken. Ik heb de boel nu maar losgekoppeld, want dit lijkt me niet ok. Ergens is toch een component niet goed. Maar ja, welke?

Ik heb het idee dat dit niet aan de ringkern te wijten is. Of is dit nog steeds een mogelijkheid?
Gebruikersavatar
v-bro
Berichten: 350
Lid geworden op: vr 26 jan 2007, 1:43
Locatie: Universum (vlakbij Bussum)

Re: Rel Quake MK1 begint na een tijdje te 'zoemen/brommen'

Bericht door v-bro »

Lijkt op koppel C'tje, is denk ik een DC ontkoppelde eindtrap, als het koppel C'tje dood is kan er mogelijk DC doorheen en gaat de speaker daarop reageren. Inderdaad niet te lang DC op de speaker want dan wordt het spoeltje goed heet!

Kan ook een bypass C'tje zijn... lastig.... Misschien even een goedkoop test speakertje eraan hangen voor verdere tests. Een scope zou handig zijn voor verdere diagnose...

Wat voor eindversterker is het? Staat er nog iets op die chipjes die ik op de plaat geschroefd zie?
rizm
Berichten: 111
Lid geworden op: do 07 feb 2008, 14:42

Re: Rel Quake MK1 begint na een tijdje te 'zoemen/brommen'

Bericht door rizm »

Een scope zou handig zijn voor verdere diagnose...
Een scope heb ik bij de hand. Hiermee heb ik ook de rimpel gemeten. Maar omdat het probleem zich soms uren niet voordeed was het lastig om verdere zaken te meten. Daarnaast is mijn kennis beperkt waardoor het interpreteren van datgene wat ik aflees lastig is.

De eindtorren zijn TIP2955 en TIP3055. Deze worden aangestuurd door een MJE15030 en MJE15031. Omdat de sub buiten het brommen om wel normaal werkt verdenk ik de eindtorren niet. De stuurtorren zijn hoogfrequente drivers, zou daar wat mis kunnen gaan?

Ik zie net dat ik een radiaal 10uF 50V C'tje over het hoofd heb gezien. Deze c heb ik nog niet vervangen. Deze zit in serie met een weerstand tussen de - IN1 en de OUT2 van een NE5532 opamp. Ik heb deze waarde niet meer liggen. Wel heb ik een 4,7uF en en 47uF. Kan een van deze twee de 10uF vervangen?
Gebruikersavatar
v-bro
Berichten: 350
Lid geworden op: vr 26 jan 2007, 1:43
Locatie: Universum (vlakbij Bussum)

Re: Rel Quake MK1 begint na een tijdje te 'zoemen/brommen'

Bericht door v-bro »

Okay, nou ja met de scope kun je het signaal vanaf de bron volgen en kijken waar de brom erbij wordt gesuperponeerd.

Ik heb geen inzicht in wat het 10uF C'tje doet, maar het zou wel eens inschakel vertraging kunnen bewerkstelligen. In dat geval verwacht ik geen reactie op de audio ook.

Je zou eens met de sub aan er tegen aan kunnen tikken met je vinger of met een metalen staafje (oppassen voor sluiting!) Raak daarbij geen aarde aan, anders werkt de test niet goed, het idee is om te kijken of er een reactie komt op de audio. Dat kan inzage geven of het invloed kan hebben.
rizm
Berichten: 111
Lid geworden op: do 07 feb 2008, 14:42

Re: Rel Quake MK1 begint na een tijdje te 'zoemen/brommen'

Bericht door rizm »

Zodra ik weer tijd heb zal ik eens verder speuren. Het voordeel is dat het probleem zich nu direct voor doet. Ik kan daarom meteen gaan meten. Dit i.p.v. uren te moeten wachten. Het is jammer dat ik geen schema kan vinden. Dit zou het e.e.a. wel vergemakkelijken.
jonathan
Berichten: 2
Lid geworden op: za 10 jul 2010, 15:27

Re: Rel Quake MK1 begint na een tijdje te 'zoemen/brommen'

Bericht door jonathan »

Hoi Rizm,

Komt er uit de trafo 2x 30V wissel spanning?
Ik heb hier namelijk zo'n zelfde rell quake waarvan de ringkern trafo defect is. Er zit sluiting in.

Wanneer ik weet wat er uit de trafo hoord te komen kan ik een nieuwe trafo kopen / ergens uit slopen.

Ik zit te denken om deze aan te schaffen:
http://shop.conrad.nl/componenten/netvo ... 18646.html

Zou 50VA genoeg zijn? (hij heeft dezelfde afmetingen).
Hoeveel Ohm meet jij op de primaire en op de sec?
CornelisJ
Berichten: 177
Lid geworden op: zo 20 mar 2005, 13:21

Re: Rel Quake MK1 begint na een tijdje te 'zoemen/brommen'

Bericht door CornelisJ »

Voor een symmetrische voedingsspanning van + en - 30V DC heb je een trafo nodig van circa 2 x 22V AC.
De DC spanning na gelijkrichting en buffering is namelijk ongeveer 1,4 maal de effectieve AC spanning.

Voor het vermogen van de trafo zou ik eerder denken aan 80VA voor een 8 ohm woofer, of 120VA voor een 4 ohm woofer.
Plaats reactie