Unbaffled Dipole

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Unbaffled Dipole

Bericht door jeroen_d »

Martijn M schreef:
over je edit: waarom is de Mundorf ook alweer zo goed t.o.v. de Neo? Door zijn lage vervorming?
Weet ik niet. Ik heb tot nu toe alleen vergeleken met de NEO3PDR. Ik weet niet hoe de NEO3 zonder vilt klinkt. Die zou qua afstraalgedrag meer moeten lijken op de AMT. Dan nog blijven het heel verschillende tweeters, ze hebben naast totaal verschillende vervormingsprestaties (die mij niet zo relevant lijken zeker bij laag volume) gewoon een andere respons (en dus andere daarmee gepaard gaande smalbandige resonanties).
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Unbaffled Dipole

Bericht door jeroen_d »

Martijn M schreef:
De response kan hij met zijn EQ nog iets vlakker krijgen dan jij dat passief kunt.
Ik zou niet weten wat er nog vlakker zou moeten. En wat niet vlak is, heb ik bewust gedaan omdat ik dat beter vind klinken. Misschien moet ik eens een afspraakje met bertor maken...
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Unbaffled Dipole

Bericht door b_force »

een blind date :wink: :lol:

(om het maar gelijk in experiment correcte termen te zeggen 8) )
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Unbaffled Dipole

Bericht door jeroen_d »

Martijn M schreef:
Uit mijn nattevingersimulatie blijkt dat de dipoolbult rond 400 hz zou moeten liggen (klopt dat een beetje, Jeroen?), dus wat dat betreft zou het een prima crossfrequentie zijn.
De dipoolbult is niet zo relevant in dit geval, met mijn baffle. Wat belangrijker is, is de resonantie van de cavity aan de achterkant. Hier zie je de SLS-12 in de baffle die je van me hebt overgenomen. Rood is de voorkant close range en paars is de achterkant. Om het symmetrisch te houden zou ik niet veel hoger dan 250Hz crossen.

Het andere punt wat je noemt is ook belangrijk: zulke woofers met zijn tweeen laten werken geeft een akoestische grote bron. Dat doe je liever niet op 400Hz. Tenzij je voor de hogere frequenties alleen de bovenste woofer laat werken, zoals JeroenKV ooit had gedaan.
Bijlagen
SLS-12.png
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Unbaffled Dipole

Bericht door bertor »

jeroen_d schreef:
Ik zou niet weten wat er nog vlakker zou moeten. En wat niet vlak is, heb ik bewust gedaan omdat ik dat beter vind klinken. Misschien moet ik eens een afspraakje met bertor maken...
Dat kan natuurlijk, daarbij is de curve geheel naar jouw smaak in te stellen ;)
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Unbaffled Dipole

Bericht door Martijn M »

Komend weekend gaat er (mits het weer het toelaat) uitgebreid gemeten worden. Jeroen, hoeveel zie je in het verre veld terug van die resonantie van het U-frame? Zijn close-rangemetingen zoals die je hierboven gepost hebt wel zo relevant? Ik kan me voorstellen dat e.e.a. op een meter afstand veel minder zichtbaar is. Maar uiteraard krijg je dan wel met de dipoolbult te maken, welke je bij deze metingen niet ziet.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: Unbaffled Dipole

Bericht door Martijn H »

De al170 kan makkelijk vanaf 180 gebruikt worden verwacht ik. Ik crosste mijn mid op 225 Hz met 18dB met een dcx en die maakte op zeer hoog spl max 1mm uitslag. Dus zonder baffle kom je wellicht aan 2mm en 40Hz lager aan max 3,5mm op belachelijk spl niveau.. Op xo zit je al op -6dB tov van totale output
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Unbaffled Dipole

Bericht door Martijn M »

Hey Montana,

Je hebt gelijk. Ik cross nu rond 250 hz en heb amper zichtbare excursie van de AL170. Dit gaat goed! De dynamische beperking zit 'm nu in het laag, waar de dubbele woofers een iets te zware belasting vormen voor de NAD C270. Ik ben bang dat ik naar vier amps per speaker moet :cry: .

Bij deze ook de response op 2.5 meter. Dit is gemeten in de woonkamer, met veel reflecties. Komende week ga ik e.e.a. buiten op een nette manier meten. Het afstraalgedrag van midhoog ga ik dadelijk zien.
Bijlagen
Response dipool.jpg
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Unbaffled Dipole

Bericht door bertor »

Martijn M schreef:
Hey Montana,

Je hebt gelijk. Ik cross nu rond 250 hz en heb amper zichtbare excursie van de AL170. Dit gaat goed! De dynamische beperking zit 'm nu in het laag, waar de dubbele woofers een iets te zware belasting vormen voor de NAD C270. Ik ben bang dat ik naar vier amps per speaker moet :cry: .

Bij deze ook de response op 2.5 meter. Dit is gemeten in de woonkamer, met veel reflecties. Komende week ga ik e.e.a. buiten op een nette manier meten. Het afstraalgedrag van midhoog ga ik dadelijk zien.
4 amps per speaker? Dat is wel gek, zo veel vermogen heb je toch niet nodig om ze aan xmax te krijgen? Of is die NAD niet stabiel op 4 Ohm?
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Unbaffled Dipole

Bericht door Martijn M »

Hier word ik toch wel blij van! Dipoolgedrag tot 6 khz! Rond 6.5 khz gaat het mis. Ik ga kijken of daar nog wat aan te doen is.
Bijlagen
dipool 0 tot 90 gr..jpg
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Unbaffled Dipole

Bericht door Martijn M »

Ik weet 't niet Bertor. De boel ging op een zeker moment flink in de vervorming. Wellicht lag het aan de 'soft-clipping'- stand van de NAD. Nog maar weer 's even op hoog niveau luisteren ;) .
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Unbaffled Dipole

Bericht door bertor »

Kijk, dat ziet er netjes uit, gefeliciteerd!

Heb je nog een foto van het geheel? :wink:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Unbaffled Dipole

Bericht door jeroen_d »

Martijn M schreef:
Jeroen, hoeveel zie je in het verre veld terug van die resonantie van het U-frame? Zijn close-rangemetingen zoals die je hierboven gepost hebt wel zo relevant? Ik kan me voorstellen dat e.e.a. op een meter afstand veel minder zichtbaar is. Maar uiteraard krijg je dan wel met de dipoolbult te maken, welke je bij deze metingen niet ziet.
De dipoolbult is geen bult maar slechts het eerste 6 dB maximum waarna meer minima en maxima volgen. Als het wel een bult is ligt dit altijd aan de baffle, hetzij door de lengte en breedte verhouding van de baffle (net als bij diffractie kan daardoor het maximum hoger dan +6dB liggen) hetzij door resonanties. De close range meting is representatief voor het verre veld, alleen zul je in het verre veld natuurlijk de combinatie van voor en achter meten. Als je heel goede verre veld metingen zou kunnen doen, dan zou je het overnamepunt wel meer omhoog kunnen trekken omdat je dan weet hoeveel je de resonantie zou moeten corrigeren. Maar goed, er zijn andere redenen die we al hebben genoemd om het wat lager te leggen.

Ziet er mooi uit die respons! Bij 6.5kHz daar doe je niet veel aan, hooguit de energie daar wat terugnemen zodat de power respons constant blijft.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Unbaffled Dipole

Bericht door Martijn M »

jeroen_d schreef:
De dipoolbult is geen bult maar slechts het eerste 6 dB maximum waarna meer minima en maxima volgen.
Hmmz... dat eerste 6dB-maximum noem ik altijd de dipoolbult.
jeroen_d schreef:
Ziet er mooi uit die respons! Bij 6kHz daar doe je niet veel aan, hooguit de energie daar wat terugnemen zodat de power respons constant blijft.


Bedankt! Ik heb nu inderdaad een notch op 6,8 khz toegepast. Dit trekt de powerresponse mooi vlak.
Ik ben overigens bang dat ik het crossoverpunt tussen laag en mid toch maar iets omhoog breng: de magneet van de AL170 wordt na een uur flink 'bloazen' duidelijk voelbaar warm!
bertor schreef:
Kijk, dat ziet er netjes uit, gefeliciteerd!

Heb je nog een foto van het geheel? :wink:
Merci!
Hmm... een fotootje... dat nou uitgerekend jij daarom moet vragen, je hebt 'm immers al gezien! Maar okay, ik zal de lelijkerd op de gevoelige plaat vastleggen en de foto posten.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Unbaffled Dipole

Bericht door jeroen_d »

Martijn M schreef:
Hmmz... dat eerste 6dB-maximum noem ik altijd de dipoolbult.
Daar is ook niks mis mee, maar het is natuurlijk wel zo dat, als je de 6dB/oct helling zou kunnen doortrekken, de amplitude op de frequentie van het maximum van de dipoolbult hoger zou liggen.
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Unbaffled Dipole

Bericht door bertor »

Martijn M schreef:
Bedankt! Ik heb nu inderdaad een notch op 6,8 khz toegepast. Dit trekt de powerresponse mooi vlak.
Ik ben overigens bang dat ik het crossoverpunt tussen laag en mid toch maar iets omhoog breng: de magneet van de AL170 wordt na een uur flink 'bloazen' duidelijk voelbaar warm!
bertor schreef:
Kijk, dat ziet er netjes uit, gefeliciteerd!

Heb je nog een foto van het geheel? :wink:
Merci!
Hmm... een fotootje... dat nou uitgerekend jij daarom moet vragen, je hebt 'm immers al gezien! Maar okay, ik zal de lelijkerd op de gevoelige plaat vastleggen en de foto posten.
Nou, ik was vooral benieuwd hoe je de tweeter hebt gemonteerd, dat heb ik nog niet gezien :)

Als je in boxsim een 6.5 inch in een baffle 17x17x1 simuleert kun je zien dat je bij 250 Hz niet zozeer op de x-max limiet zit, maar op de powerlimit. Dat ie warm wordt is wel te verwachten, je moet 10 dB boosten :)
20100207 - AL170-free.png
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Unbaffled Dipole

Bericht door Martijn M »

Inderdaad. Dat wordt lastig. De enige zinnige manier om dit te ondervangen is het toepassen van een efficiëntere mid.
Bij deze ook de afbeeldingen.
Bijlagen
DSCF6008.JPG
DSCF6009.JPG
DSCF6010.JPG
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Unbaffled Dipole

Bericht door bertor »

Ah okee, je hebt de tweeter aan de voorzijde gemonteerd. Je afstraalgedrag is net iets beter dan dat van mij, de dunnere baffle en de montage aan de voorzijde zouden dit mogelijk kunnen verklaren.

En inderdaad, mooi is anders, maar het gaat om het resultaat! Mooi komt wel voor versie 2 :)
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Unbaffled Dipole

Bericht door Martijn M »

Deze speaker heeft inderdaad een wat mooier afstraalgedrag in het hoog. Datzelfde zou je dan ook moeten kunnen bereiken door de tweeter aan de voorzijde te monteren. Ik had verwacht dat het afstraalgedrag tussen 1 en 2 khz bij mij ook mooier zou zijn, maar het lijkt er op dat dat niet het geval is. Natuurlijk kan ook de exacte meetmethode hier invloed hebben, maar ik denk dat wel gesteld kan worden dat het bij mij (dus zonder baffle voor de mid) zeker niet 'veel' beter is.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: Unbaffled Dipole

Bericht door Martijn H »

Krijg je niet heel erge diffractiepatronen zonder enige baffle?
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Unbaffled Dipole

Bericht door meiborg »

Ik vindt dit wel een heel interessant topic, leuk om te volgen :) Nooit gedacht dat een ontwerp zonder baffle zo mooi zou kunnen werken, ziet er erg mooi uit de resultaten!
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Unbaffled Dipole

Bericht door Martijn M »

Montana schreef:
Krijg je niet heel erge diffractiepatronen zonder enige baffle?
Boven de dipoolbult zou je wellicht problemen verwachten, maar daar heb ik totaal geen last van - zie de frequentieplots. Dat komt doordat de diffractie dermate vroeg in het tijddomein optreedt dat het effect in het frequentiedomein naar zeer hoge frequenties gedreven wordt. De mid werkt nagenoeg niet boven de dipoolbult. De bundeling van de tweeter helpt diffractie boven de dipoolbult van de tweeter te minimaliseren. Zou de tweeter een in dipool geplaatste puntbron zijn, dan zou je juist wel diffractie zien.
meiborg schreef:
Ik vindt dit wel een heel interessant topic, leuk om te volgen :) Nooit gedacht dat een ontwerp zonder baffle zo mooi zou kunnen werken, ziet er erg mooi uit de resultaten!
Leuk om te horen!
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Unbaffled Dipole

Bericht door Martijn M »

Het leeft!
Nu heb ik beide speakers aan 't spelen. Dit klinkt goed! Nu waarschijnlijk nog een lange weg van optimaliseren voor me.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Unbaffled Dipole

Bericht door jeroen_d »

Martijn M schreef:
Dit klinkt goed!
Verbaast me niks, dit is volgens de regelen der kunst aangepakt!
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Unbaffled Dipole

Bericht door Martijn M »

Inmiddels heb ik er een flink aantal uurtjes in gestopt om de response te optimaliseren. Het klinkt nu goed, heel goed.......

Ik kan nu ook ontzettend hard spelen, zonder luistermoeiheid. Zojuist bijvoorbeeld een sopraan op realistisch niveau, opname van Onno Scholtze - Vincenzo Bellini, Casta Diva (#2 van een cd van de HVT van een jaartje geleden) - en dat ging i.t.t. alle andere keren dat ik het hier thuis afspeelde zonder dat de boel dicht liep.
Ik ga gauw weer luisteren!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”