Buizen versterkers vergelijk, zou dat mogelijk zijn?

Alles over niet-commerciele events (zoals de DDIY), van mee te nemen spullen tot carpoolen

Moderator: Beheerdersteam

Forumregels
Zelbouwaudio.nl draagt evenementen een warm hart toe en is erg dankbaar voor eventuele donaties die eruit voortvloeien, maar is er op generlei wijze bij betrokken. De verantwoordelijkheid voor evenementen ligt dan ook bij de organisatoren ervan, ongeacht hun rol op deze website.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Buizen versterkers vergelijk, zou dat mogelijk zijn?

Bericht door sietse »

Tja, het blijft in mijn hoofd spoken. Een PPP buizen versterker. Zou kortsluitvast zijn en ook niet stuk gaan bij onbelast draaien. Zou ook de laagweergave bij laagohmige belasting beter aan kunnen dan een PP eindtrap. En, als dat waar is, wat zal de uitkomst zijn met een Mosfet eindtrap vergelijk.
Zouden we niet ergens een PPP eindtrap kunnen lenen om dit es met elkaar te vergelijken?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Buizen versterkers vergelijk, zou dat mogelijk zijn?

Bericht door b_force »

Vergelijken is sowieso erg lastig zeker bij buizen.
Zeker omdat bij buizenversterker de dempingsfactor en impedantie gevoeligheid veel slechter is al bij een transistor versterker.
Zo is de dempingsfactor bij een transistor versterker nagenoeg te verwaarlozen, terwijl die ven een buizenversterker erg afhangt van de gebruikte trafo en eventuele terugkoppeling.

Ik heb overigens wel een PPP 30W versterker.








Echter is hij voor gitaren, dus ik denk niet dat je er iets aan hebt :wink: :lol:
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Buizen versterkers vergelijk, zou dat mogelijk zijn?

Bericht door BertDB »

Nadeel is dat je rendement daalt, en ik zou ook niet echt weten of het wel een positieve invloed op het geluid heeft ..
Kheb het in elk geval nog niet gehoord :wink:

Voor de mensen die zich afvragen wat PPP is.
PPP = Parallel Push-Pull

zoiets als dit dus:
Afbeelding

voor de rest is google your friend :mrgreen:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Buizen versterkers vergelijk, zou dat mogelijk zijn?

Bericht door b_force »

parallel single ended is trouwens ook wel een grappig concept, maar vreet vermogen :)
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: Buizen versterkers vergelijk, zou dat mogelijk zijn?

Bericht door sietse »

xbake, dat is een PPP schakeling die in mijn boek niet voorkomt.
En ja, ik weet dat rendement van een PPP lager is dan van een PP. Maar dat vind ik niet spannend als het ding voor HiFi thuis wordt gebruikt. Ik ben nieuwschierig of ie het beter doet dan een PP. En die meneer, Gerhard Haas heet ie meen ik, schrijver van dat boek, beweerd van wel.
In dit schema zit de eindtrafo in serie met de kathodes.
Bijlagen
Detail PPP buizenamp.jpg
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Buizen versterkers vergelijk, zou dat mogelijk zijn?

Bericht door AatV »

@Sietse

De schakeling van Xbake is een "normale" ultralineaire Push-Pullschakeling, waarbij alleen alle aansluitingen naar massa niet getekend zijn. De totale schakeling zal zich op het voedingspotentiaal van 440 volt bevinden. Deze schakeling doet niets tot zeer weinig.

Een echte PPP of circlotron heeft als twee belangrijke kenmerken :
- het signaal wordt bij de eindbuizen afgenomen van de kathode,
- de voeding van de eindbuizen is zwevend t.o.v. de uitgangstrafo.

Het grote voordeel van een PPP is de lage uitgangsimpedantie(voor buizenversterkers) van de schakeling - de eindbuizen staan immers ingesteld als kathodevolgers - waardoor het eenvoudiger wordt om een goede uitgangstrafo te wikkelen. Als kathodevolger is de versterking van de eindbuizen kleiner dan 1. In de spanningsversterker/ fasedraaier zal dan ook meestal een extra buis toegevoegd moeten worden t.o.v. een PP-versterker. Een en ander heeft dus voor- en nadelen.

Overigens : Gerhard Haas is de ontwerper/eigenaar? van Experience Electronics, een bedrijf dat een of meerdere commerciële PPP versterkers verkoopt. Heeft enkele behartenswaardige artikelen geschreven in de Duitse Röhren-specials.

Aat

N.B Een aardige link met de historie van de PPP/circlotron versterkers,inclusief een blokschema voor een transformatorloze! Philips schakeling (AG9006) is deze : http://circlotron.tripod.com/
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: Buizen versterkers vergelijk, zou dat mogelijk zijn?

Bericht door sietse »

Ja Aat, ik heb mijn boek bij Experience gekocht. Mooi boek. Maar goed, de nadelen t.o.v. een PPP. Tja de voeding is wat uitgebreider en ik heb ook de indruk dat het bouwen van een PPP duurder is.
Maar goed, ik blijf voorlopig nog maar even aan de mosfet trappen hangen en wie weet, kom ik nog es een PPP tegen.
Plaats reactie

Terug naar “DIY Events door leden”