1.5-weg ontwerpje met TB drivers van Monacor.

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
v-bro

1.5-weg ontwerpje met TB drivers van Monacor.

Bericht door v-bro »

Hey allen,

ik heb als experimentje een paar Tang Band drivertjes besteld die recent toegevoegd zijn aan het pakket van Monacor. Het gaat om:

SPX-30TB een leuk 3" breedband luidsprekertje.
SPH-4TB een 4" woofertje
SPH-5TB een 5" woofertje

Ik wil twee systemen ontwerpen, beide met de 3" als midlaag-mid-hoog unit en een woofertje als ondersteuning. Het laag systeem wil ik graag gesloten hebben om de afmetingen klein te houden en lekker strak geluid te behouden. Heb echt een gruwelijke hekel aan dat pompende poeplaag van bassreflex kasten. Dan nog liever een laag tekort! :-$

Op onze zolder hebben we een thuisbioscoopje in aanbouw waar ik als rear luidsprekers twee zuiltjes wil hebben met SPH-5TB erin en de SPX-30TB. De voorluidsprekers heb ik al en zijn FANTASTISCH!

Voor in onze woonkamer willen we een beetje lekker klinkende, maar vooral compacte luidspreker. Daar had ik de SPH-4TB in gedachten met ook de SPX-30TB.

Heb berekend wat voor kastinhoud er nodig is met een afstemming QTC 0.707 kom ik op 36 liter voor de 5TB (enorm dus!!) en iets meer dan een liter voor de 4TB. Ik concludeer dus dat de 4TB eigenlijk geschikter is voor een open systeem. Ook de grondfrequentie (f3) van deze behuizing zou erg hoog uitkomen op 115 herz. Weinig laag ok, maar dat komt neer op geen laag!

Komt de vraag uit op filters, uiteraard kun je leuk met een DCX aan de slag gaan, maar ik wil een compleet systeem wat eenvoudig overal werkt. Bovendien zat ik te bedenken als ik nou die 4TB met een luchtspoel (ja heel groot!) filter dan is de dc weerstand ook lekker hoog en gaat de Qts omhoog, als ik de totale weerstand op zo'n 3.9ohm kan krijgen kan de behuizing zelfs 3 liter worden met een grondfrequentie (f3) van 75 herz ongeveer. Voor een 3 liter gesloten behuizing dus best acceptabel...

Eigenlijk zoek ik een ontwerp om inspiratie uit op te doen of mensen die ervaring hebben met een 1.5-weg systeem, ofwel een tweeweg met heel laag kantelpunt...

Ideeen dus zeer welkom!
Boppo84

Re: 1.5-weg ontwerpje met TB drivers van Monacor.

Bericht door Boppo84 »

Dit is een tweeweg met een heel laag kantelpunt...

Afbeelding

kijk anders in de showcase index
v-bro

Bericht door v-bro »

Hey ja cool ontwerpje! :)
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

v-bro schreef:
Hey ja cool ontwerpje! :)
zenks :D

over die 5": kan je die niet in een GHP kast doen? volume op q=0.9 zetten, condensator berekenen met de formule uit de hobby hifi (ik gebruik altijd de calculator op de site van forumlid Bertje daarvoor: http://www.12vhifi.nl)
v-bro

Bericht door v-bro »

Ja impulscorrectie... Dat is toch eigenlijk een middel om de Qts te verlagen?
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

impulscorrectie is wat anders (dat is 2 woofers rug aan rug om kasttrillingen te verminderen)

de qt wordt niet verminderd, maar door de interactie tussend e condensator en de impedantiepiek van de woofer in de kast wordt zowel de frequentiepiek van een q>0.7 systeem vlak gemaakt als creëer je de mogelijkheid om een lagere bas te krijgen. zie bv mijn paasproject 2009.
v-bro

Bericht door v-bro »

Als ik bij dezelfde QTC een berekening doe maakt die condensator geen moer uit voor het volume, noch voor het f3 punt?! Of doet het pas z'n werk bij gewijzigde QTC? Zoals het er uit ziet krijg je net zo goed een verhoging van de output op grofweg 100 herz, zoals gebruikelijk met verhoogde QTC....

Maakt ook niet uit, want ik heb ruimte zat. 36 liter is echt geen probleem, wel fijn juist dat ik ze achter de bank op de vloer kan zetten in plaats van nog twee statiefjes te moeten regelen...

Laten we vooral niet onze fantasie te veel op hol laten staan want dan dwalen we alleen maar af. Ik had nou juist vrij concreet in mijn hoofd hoe ik het ging aanpakken... O:)

Het voordeel wat ik wel zie in die serie condensator is eventueel fase correctie, maar goed dat kan ook anders, maar als het twee voordelen tegelijk heeft is dat natuurlijk altijd leuk. Dus hoe zit dat nou precies met dat GHP principe? Kan er iemand duidelijk over zijn? Is het gewoon wat ik denk dat het is, dat de helling van de woofer gekanteld wordt doordat de highpass en impedantieverloop van de woofer op elkaar reageren? Zoals een zobel een filter voorspelbaar maakt pas je hier het impedantie verloop zo aan dat hij reagerend op die condensator naarmate de frequentie hoger wordt meer afneemt?!
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

v-bro schreef:
Als ik bij dezelfde QTC een berekening doe maakt die condensator geen moer uit voor het volume, noch voor het f3 punt?! Of doet het pas z'n werk bij gewijzigde QTC? Zoals het er uit ziet krijg je net zo goed een verhoging van de output op grofweg 100 herz, zoals gebruikelijk met verhoogde QTC....
die calculator geeft alleen het volume bij die qb, en de daarbij horende normale f3. en hij geeft welke condensator toe te passen voor de GHP kast.

hier een plaatje met het principe (gesimuleerd voor m'n black beauty):
Afbeelding
die 2 liter is voor een qb van iets boven de 1 iirc, 4 liter was voor qb=0.9
v-bro

Bericht door v-bro »

Jaja, ok ik begin het te begrijpen. Bedankt in elk geval voor je uitleg. Alleen heb ik er niet zo veel aan, nogmaals heb ik een speaker met 4" drivertje die eigenlijk alleen maar groter moet worden dan berekend, daar moet ik dus eerder denken aan een serie weerstand.

De behuizing voor de 5" driver moet ook juist groot uitvallen omdat ik daar het liefst een zuiltje van maak. Kleiner maken van de behuizingen is dus wel interessant om te weten, maar hier juist het tegenovergestelde van wat ik wil bereiken...

Ik ben juist eerder op zoek naar een goede filter configuratie voor het kantelpunt...
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”