ik heb als experimentje een paar Tang Band drivertjes besteld die recent toegevoegd zijn aan het pakket van Monacor. Het gaat om:
SPX-30TB een leuk 3" breedband luidsprekertje.
SPH-4TB een 4" woofertje
SPH-5TB een 5" woofertje
Ik wil twee systemen ontwerpen, beide met de 3" als midlaag-mid-hoog unit en een woofertje als ondersteuning. Het laag systeem wil ik graag gesloten hebben om de afmetingen klein te houden en lekker strak geluid te behouden. Heb echt een gruwelijke hekel aan dat pompende poeplaag van bassreflex kasten. Dan nog liever een laag tekort!
Op onze zolder hebben we een thuisbioscoopje in aanbouw waar ik als rear luidsprekers twee zuiltjes wil hebben met SPH-5TB erin en de SPX-30TB. De voorluidsprekers heb ik al en zijn FANTASTISCH!
Voor in onze woonkamer willen we een beetje lekker klinkende, maar vooral compacte luidspreker. Daar had ik de SPH-4TB in gedachten met ook de SPX-30TB.
Heb berekend wat voor kastinhoud er nodig is met een afstemming QTC 0.707 kom ik op 36 liter voor de 5TB (enorm dus!!) en iets meer dan een liter voor de 4TB. Ik concludeer dus dat de 4TB eigenlijk geschikter is voor een open systeem. Ook de grondfrequentie (f3) van deze behuizing zou erg hoog uitkomen op 115 herz. Weinig laag ok, maar dat komt neer op geen laag!
Komt de vraag uit op filters, uiteraard kun je leuk met een DCX aan de slag gaan, maar ik wil een compleet systeem wat eenvoudig overal werkt. Bovendien zat ik te bedenken als ik nou die 4TB met een luchtspoel (ja heel groot!) filter dan is de dc weerstand ook lekker hoog en gaat de Qts omhoog, als ik de totale weerstand op zo'n 3.9ohm kan krijgen kan de behuizing zelfs 3 liter worden met een grondfrequentie (f3) van 75 herz ongeveer. Voor een 3 liter gesloten behuizing dus best acceptabel...
Eigenlijk zoek ik een ontwerp om inspiratie uit op te doen of mensen die ervaring hebben met een 1.5-weg systeem, ofwel een tweeweg met heel laag kantelpunt...
Ideeen dus zeer welkom!