SimplA, klasse-A versterker met uitmuntende prestaties
Moderator: Beheerdersteam
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
SimplA, klasse-A versterker met uitmuntende prestaties
Ik krijg van meerdere kanten de vraag om een eenvoudig te bouwen klasse-A versterker te ontwerpen met uitmuntende prestaties. Dus niet iets op 't niveau van de ExtremA, maar toch met prestaties die daar niet heel veel voor onderdoen. Eén van de vereisten voor velen is dat deze versterker niet gebalanceerd van opzet is en pakweg 10 á 15 watt continue kan leveren, verder moet de opbouw eenvoudig zijn, met gangbare onderdelen etc.
Nu wil ik daar best gehoor aan geven, maar dan wil ik toch eerst even de animo ervoor polsen voordat ik daar tijd in ga steken.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Nu wil ik daar best gehoor aan geven, maar dan wil ik toch eerst even de animo ervoor polsen voordat ik daar tijd in ga steken.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Laatst gewijzigd door SSassen op do 11 feb 2010, 13:11, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Eenvoudige klasse-A versterker met uitmuntende prestaties
- eenvoudig
gangbare onderdelen
niet gebalanceerd
klasse A
10 à 15 watt
uitmuntende prestaties
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Eenvoudige klasse-A versterker met uitmuntende prestaties
Nee, een Aleph komt niet in de buurt bij wat ik in gedachten heb, da's een kleuterkleurplaat vergelijken met een Rembrandt in wording
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Re: Eenvoudige klasse-A versterker met uitmuntende prestaties
DAN heb ik wel interesse, tegen welke kostprijs zou deze dan +- gebouwd kunnen worden ?SSassen schreef:Nee, een Aleph komt niet in de buurt bij wat ik in gedachten heb, da's een kleuterkleurplaat vergelijken met een Rembrandt in wording![]()
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Eenvoudige klasse-A versterker met uitmuntende prestaties
Sander, waarom ben jij niet zo te spreken over Pass producten?
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Eenvoudige klasse-A versterker met uitmuntende prestaties
Da's een discussie voor een ander topic maar 't komt erop neer dat de beste man in de regel iets reduceert tot een ontwerp dat één stap verwijderd is van het punt dat het niet meer werkt. Daar gaat hij m.i. te ver in en dat zie je ook duidelijk terug in de prestaties. Less is more hoor ik dan vaak, maar da's je reinste onzin, dat gaat niet op in dit soort gevallen. Een versterker reduceren tot drie á vier transistoren of FET's is in mijn optiek onzinnig, met een paar extra transistoren/FET's presteert het ontwerp faktoren beter. Juist door die eenvoud kan natuurlijk wel iedere elektroanalfabeet een versterker bouwen en da's dan ook gelijk de kracht van de Pass ontwerpen.Sander, waarom ben jij niet zo te spreken over Pass producten?
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Eenvoudige klasse-A versterker met uitmuntende prestaties
Nu is het net of je aan een aannemer vraagt of hij even telefonisch een offerte kan geven voor de volledige verbouwing van je huis, zonder ook maar één stap in je huis gezet te hebben.tegen welke kostprijs zou deze dan +- gebouwd kunnen worden
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Re: Eenvoudige klasse-A versterker met uitmuntende prestaties
Jij hebt toch in je hoofd toch al een idee wat je wilt maken ? Dus een raming tot op 100 euro "nauwkeurig" is voldoende !SSassen schreef:Nu is het net of je aan een aannemer vraagt of hij even telefonisch een offerte kan geven voor de volledige verbouwing van je huis, zonder ook maar één stap in je huis gezet te hebben.tegen welke kostprijs zou deze dan +- gebouwd kunnen worden
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Re: Eenvoudige klasse-A versterker met uitmuntende prestaties
Dat ben ik met je eens maar daar is hij wel succesvol mee. Hij doet dat dus wel goed.SSassen schreef:Da's een discussie voor een ander topic maar 't komt erop neer dat de beste man in de regel iets reduceert tot een ontwerp dat één stap verwijderd is van het punt dat het niet meer werkt.Sander, waarom ben jij niet zo te spreken over Pass producten?
Wat bedoel je eigenlijk specifiek met ongebalanceerd? Dat is het gros van de versterkers toch ook?
Op zich een goed plan Sander. Een kleine goede klasse-A is helemaal niet zo moeilijk qua ontwerp. Eigenlijk een stuk makkelijker dan een goed klasse-AB. Klein in de zin van vermogen dan (10 - 15 W). Kwa afmetingen zal het niet klein kunnen tenzij je er een ventilator in zet.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Eenvoudige klasse-A versterker met uitmuntende prestaties
Ik ben geen wandelende Conrad catalogus die van elk onderdeel exact de prijs weet! Dus helaas moet ik je een antwoord schuldig blijven. Duurste onderdelen zullen de trafo's, de bufferelco's en de kast worden, de rest is allemaal euro en eurocenten werk. En nu juist die onderdelen kan je redelijk vrij kiezen, ik leg daar namelijk alleen een minimumeis neer.Jij hebt toch in je hoofd toch al een idee wat je wilt maken ? Dus een raming tot op 100 euro "nauwkeurig" is voldoende !
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Eenvoudige klasse-A versterker met uitmuntende prestaties
Jawel, maar ik ontwerp in de regel alleen maar gebalanceerde versterkers.Wat bedoel je eigenlijk specifiek met ongebalanceerd? Dat is het gros van de versterkers toch ook?
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33826
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Eenvoudige klasse-A versterker met uitmuntende prestaties
welke maat hanteer je voor "eenvoudig te bouwen"? eenvoudig voor ervarener soldeerridders, of een mooi project voor de eerste stap op versterkerbouwgebied?
als dat laatste het geval is, dan moet je eens met de hoofdredacteur van de Elektor Audio Special in conclaaf, of je niet een paar extra bladzijden kan krijgen, dat er niet alleen een bouw-artikel bij komt, maar dat het meteen een soort van basis artikel kan worden over hoe&wat van een klasse A versterker, dus vanuit de algemene theorie naar een praktisch ontwerp. doelgroep: noobs. want als houtworm zijnde, haakte ik bij vrijwel al die versterker artikelen na de 1e allinea af...
als dat laatste het geval is, dan moet je eens met de hoofdredacteur van de Elektor Audio Special in conclaaf, of je niet een paar extra bladzijden kan krijgen, dat er niet alleen een bouw-artikel bij komt, maar dat het meteen een soort van basis artikel kan worden over hoe&wat van een klasse A versterker, dus vanuit de algemene theorie naar een praktisch ontwerp. doelgroep: noobs. want als houtworm zijnde, haakte ik bij vrijwel al die versterker artikelen na de 1e allinea af...
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Eenvoudige klasse-A versterker met uitmuntende prestaties
Het wordt zo eenvoudig dat zelfs de elektroanalfabeten onder ons dit geblindoekt nog in elkaar kunnen solderen
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Eenvoudige klasse-A versterker met uitmuntende prestaties
Hoofdredacteur van de Elektor Audio Special = ondergetekendedan moet je eens met de hoofdredacteur van de Elektor Audio Special in conclaaf,
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Eenvoudige klasse-A versterker met uitmuntende prestaties
Voordat Henkjan boos aan de lijn hangt dat ik moet stoppen met die grappen en grollen, even wat concrete info over wat ik in gedachten had.
- Opzet op basis van een Miller opamp.
- Autobias uitgangstrap op basis van de 2SA1943/2SC5200.
- Volledig DC gekoppeld, dus geen condensatoren in de signaalweg.
- DC beveiliging en DC offset correctie.
- Voortrap en eindtrap met eigen voeding, om 't rendement wat op te schroeven.
- Voortrap krijgt pakweg +/-18V, simpele 3VA printtrafo.
- Eindtrap krijgt pakweg +/-12V, ~100VA ringkern.
- THD bij volle uitsturing op pakweg -100dB.
- SNR bij halve uitsturing op pakweg -90dB.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- Opzet op basis van een Miller opamp.
- Autobias uitgangstrap op basis van de 2SA1943/2SC5200.
- Volledig DC gekoppeld, dus geen condensatoren in de signaalweg.
- DC beveiliging en DC offset correctie.
- Voortrap en eindtrap met eigen voeding, om 't rendement wat op te schroeven.
- Voortrap krijgt pakweg +/-18V, simpele 3VA printtrafo.
- Eindtrap krijgt pakweg +/-12V, ~100VA ringkern.
- THD bij volle uitsturing op pakweg -100dB.
- SNR bij halve uitsturing op pakweg -90dB.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Re: Eenvoudige klasse-A versterker met uitmuntende prestaties
Betekent dit dat je er een printplaat voor gaat maken & verkopen?SSassen schreef:Het wordt zo eenvoudig dat zelfs de elektroanalfabeten onder ons dit geblindoekt nog in elkaar kunnen solderen![]()
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Eenvoudige klasse-A versterker met uitmuntende prestaties
Ja, da's wel de bedoeling (met een correct geïmplementeerd grondvlak etc.). Maar eerst eens de animo peilen, anders kan ik beter m'n tijd ergens anders in steken.Betekent dit dat je er een printplaat voor gaat maken & verkopen?
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33826
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Eenvoudige klasse-A versterker met uitmuntende prestaties
mmmmm, mss een deal maken, jij iets met een DSP doen, ik aan t solderenSSassen schreef:Het wordt zo eenvoudig dat zelfs de elektroanalfabeten onder ons dit geblindoekt nog in elkaar kunnen solderen![]()
Re: Eenvoudige klasse-A versterker met uitmuntende prestaties
Ondanks dat ik geen ervaring met diy versterkers heb, ben ik wel geinteresseerd! Ik neem aan dat wanneer je de versterker ontwikkeld hebt er hier meerden deze gaan bouwen en dat er dus wel 1 of meerde topics gaan lopen voor wat hulp
Ik zeg: "Doen!"
Ik zeg: "Doen!"
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Eenvoudige klasse-A versterker met uitmuntende prestaties
Lijkt me een mooi iets Sander.
Maar of ik het daadwerkelijk zal gaan kopen, hangt ook van het prijskaartje af voor mij.
Maar in principe animo.
Overigens kun je voor 10-15W prima toch een opamp nemen met een stroomvolger? (dat samen terugkoppelen)
Dan haal je een THD van <100dB en SNR<90dB makkelijk.
Daardoor wordt de schakeling nog een stuk simpeler (en wellicht goedkoper?)
Maar of ik het daadwerkelijk zal gaan kopen, hangt ook van het prijskaartje af voor mij.
Maar in principe animo.
Overigens kun je voor 10-15W prima toch een opamp nemen met een stroomvolger? (dat samen terugkoppelen)
Dan haal je een THD van <100dB en SNR<90dB makkelijk.
Daardoor wordt de schakeling nog een stuk simpeler (en wellicht goedkoper?)
Re: Eenvoudige klasse-A versterker met uitmuntende prestaties
waarschijnlijk zelfs iemand in arnhemTH0M schreef:Ondanks dat ik geen ervaring met diy versterkers heb, ben ik wel geinteresseerd! Ik neem aan dat wanneer je de versterker ontwikkeld hebt er hier meerden deze gaan bouwen en dat er dus wel 1 of meerde topics gaan lopen voor wat hulp
Ik zeg: "Doen!"
ik heb nog 2 trafotjes liggen, 12V bij 120VA, enig idee wat voor koelblok we aan moeten denken?
15 watt klasse a, koelblok die bij 50 watt een graad of 60 wordt lijkt me goed, C/K van ongeveer 0.6?
enne, zijn die torren goed in NL te krijgen?
kleine suggestie als het nog mogelijk is, maybe dit paartje als eindtorren doen:
http://www.dickbest.nl/webshop/index.ph ... uctId=2003
goedkoop, en dickbest heeft ook andere leuke dingen zoals trafo's en goedkope elco's
kunnen we alles goedkoop bij een webshop halen
Re: Eenvoudige klasse-A versterker met uitmuntende prestaties
Ik zou zelf, als Sander een werkend exemplaar heeft, graag mijn kleuterkleurplaat en zijn Rembrandt wel eens naast elkaar willen horen.
Re: Eenvoudige klasse-A versterker met uitmuntende prestaties
Nou, ik ben om!riktw schreef:waarschijnlijk zelfs iemand in arnhem
Re: Eenvoudige klasse-A versterker met uitmuntende prestaties
Lijkt me ook interessant echter zit wel een beetje met de 10 a 15W.
Is de reden om hem ongebalanceerd te ontwerpen vooral kostentechnisch
Is de reden om hem ongebalanceerd te ontwerpen vooral kostentechnisch
Re: Eenvoudige klasse-A versterker met uitmuntende prestaties
Ik heb zeker interesse!
Ik ben wel een van de electronica- en soldeerkneuzen
wel een vraagje:
Kan ik voor- en eindtrap zien als geintegreerde versterker? zoja, is het dan ook makkelijk om alleen de eindtrap te gebruiken.
Ik heb namelijk een NAD surround versterker waar ik de eindtrap kan loskoppelen, voornamelijk zal ik de versterker daar gebruiken als eindtrap (stereo, met de rest nog gewoon op de NAD).
Maar als een blij kind met nieuw speelgoed zal ik waarschijnlijk door het hele huis rennen en hem op elke speakerset aansluiten die ik tegenkom dus dan is de voor en eindtrap weer handig
zowiezo heb ik interesse
Groeten,
Arjen
Ik ben wel een van de electronica- en soldeerkneuzen
wel een vraagje:
Kan ik voor- en eindtrap zien als geintegreerde versterker? zoja, is het dan ook makkelijk om alleen de eindtrap te gebruiken.
Ik heb namelijk een NAD surround versterker waar ik de eindtrap kan loskoppelen, voornamelijk zal ik de versterker daar gebruiken als eindtrap (stereo, met de rest nog gewoon op de NAD).
Maar als een blij kind met nieuw speelgoed zal ik waarschijnlijk door het hele huis rennen en hem op elke speakerset aansluiten die ik tegenkom dus dan is de voor en eindtrap weer handig
zowiezo heb ik interesse
Groeten,
Arjen
