SimplA, klasse-A versterker met uitmuntende prestaties

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

SimplA, klasse-A versterker met uitmuntende prestaties

Bericht door SSassen »

Ik krijg van meerdere kanten de vraag om een eenvoudig te bouwen klasse-A versterker te ontwerpen met uitmuntende prestaties. Dus niet iets op 't niveau van de ExtremA, maar toch met prestaties die daar niet heel veel voor onderdoen. Eén van de vereisten voor velen is dat deze versterker niet gebalanceerd van opzet is en pakweg 10 á 15 watt continue kan leveren, verder moet de opbouw eenvoudig zijn, met gangbare onderdelen etc.

Nu wil ik daar best gehoor aan geven, maar dan wil ik toch eerst even de animo ervoor polsen voordat ik daar tijd in ga steken.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Laatst gewijzigd door SSassen op do 11 feb 2010, 13:11, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Treb
Berichten: 102
Lid geworden op: di 14 apr 2009, 10:32
Locatie: Den Haag

Re: Eenvoudige klasse-A versterker met uitmuntende prestaties

Bericht door Treb »

  • eenvoudig
    gangbare onderdelen
    niet gebalanceerd
    klasse A
    10 à 15 watt
    uitmuntende prestaties
Ik wil het gras niet voor je voeten wegmaaien Sander, maar als ik dit lijstje zie dan denk ik meteen aan een mini Alpeh...
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Eenvoudige klasse-A versterker met uitmuntende prestaties

Bericht door SSassen »

Nee, een Aleph komt niet in de buurt bij wat ik in gedachten heb, da's een kleuterkleurplaat vergelijken met een Rembrandt in wording :mrgreen:

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Re: Eenvoudige klasse-A versterker met uitmuntende prestaties

Bericht door fluppie »

SSassen schreef:
Nee, een Aleph komt niet in de buurt bij wat ik in gedachten heb, da's een kleuterkleurplaat vergelijken met een Rembrandt in wording :mrgreen:

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
DAN heb ik wel interesse, tegen welke kostprijs zou deze dan +- gebouwd kunnen worden ?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Eenvoudige klasse-A versterker met uitmuntende prestaties

Bericht door Leeuwarden »

Sander, waarom ben jij niet zo te spreken over Pass producten?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Eenvoudige klasse-A versterker met uitmuntende prestaties

Bericht door SSassen »

Sander, waarom ben jij niet zo te spreken over Pass producten?
Da's een discussie voor een ander topic maar 't komt erop neer dat de beste man in de regel iets reduceert tot een ontwerp dat één stap verwijderd is van het punt dat het niet meer werkt. Daar gaat hij m.i. te ver in en dat zie je ook duidelijk terug in de prestaties. Less is more hoor ik dan vaak, maar da's je reinste onzin, dat gaat niet op in dit soort gevallen. Een versterker reduceren tot drie á vier transistoren of FET's is in mijn optiek onzinnig, met een paar extra transistoren/FET's presteert het ontwerp faktoren beter. Juist door die eenvoud kan natuurlijk wel iedere elektroanalfabeet een versterker bouwen en da's dan ook gelijk de kracht van de Pass ontwerpen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Eenvoudige klasse-A versterker met uitmuntende prestaties

Bericht door SSassen »

tegen welke kostprijs zou deze dan +- gebouwd kunnen worden
Nu is het net of je aan een aannemer vraagt of hij even telefonisch een offerte kan geven voor de volledige verbouwing van je huis, zonder ook maar één stap in je huis gezet te hebben.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Re: Eenvoudige klasse-A versterker met uitmuntende prestaties

Bericht door fluppie »

SSassen schreef:
tegen welke kostprijs zou deze dan +- gebouwd kunnen worden
Nu is het net of je aan een aannemer vraagt of hij even telefonisch een offerte kan geven voor de volledige verbouwing van je huis, zonder ook maar één stap in je huis gezet te hebben.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Jij hebt toch in je hoofd toch al een idee wat je wilt maken ? Dus een raming tot op 100 euro "nauwkeurig" is voldoende !
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Eenvoudige klasse-A versterker met uitmuntende prestaties

Bericht door Pjotr »

SSassen schreef:
Sander, waarom ben jij niet zo te spreken over Pass producten?
Da's een discussie voor een ander topic maar 't komt erop neer dat de beste man in de regel iets reduceert tot een ontwerp dat één stap verwijderd is van het punt dat het niet meer werkt.
Dat ben ik met je eens maar daar is hij wel succesvol mee. Hij doet dat dus wel goed.

Wat bedoel je eigenlijk specifiek met ongebalanceerd? Dat is het gros van de versterkers toch ook?

Op zich een goed plan Sander. Een kleine goede klasse-A is helemaal niet zo moeilijk qua ontwerp. Eigenlijk een stuk makkelijker dan een goed klasse-AB. Klein in de zin van vermogen dan (10 - 15 W). Kwa afmetingen zal het niet klein kunnen tenzij je er een ventilator in zet.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Eenvoudige klasse-A versterker met uitmuntende prestaties

Bericht door SSassen »

Jij hebt toch in je hoofd toch al een idee wat je wilt maken ? Dus een raming tot op 100 euro "nauwkeurig" is voldoende !
Ik ben geen wandelende Conrad catalogus die van elk onderdeel exact de prijs weet! Dus helaas moet ik je een antwoord schuldig blijven. Duurste onderdelen zullen de trafo's, de bufferelco's en de kast worden, de rest is allemaal euro en eurocenten werk. En nu juist die onderdelen kan je redelijk vrij kiezen, ik leg daar namelijk alleen een minimumeis neer.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Eenvoudige klasse-A versterker met uitmuntende prestaties

Bericht door SSassen »

Wat bedoel je eigenlijk specifiek met ongebalanceerd? Dat is het gros van de versterkers toch ook?
Jawel, maar ik ontwerp in de regel alleen maar gebalanceerde versterkers.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33826
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Eenvoudige klasse-A versterker met uitmuntende prestaties

Bericht door Henkjan »

welke maat hanteer je voor "eenvoudig te bouwen"? eenvoudig voor ervarener soldeerridders, of een mooi project voor de eerste stap op versterkerbouwgebied?

als dat laatste het geval is, dan moet je eens met de hoofdredacteur van de Elektor Audio Special in conclaaf, of je niet een paar extra bladzijden kan krijgen, dat er niet alleen een bouw-artikel bij komt, maar dat het meteen een soort van basis artikel kan worden over hoe&wat van een klasse A versterker, dus vanuit de algemene theorie naar een praktisch ontwerp. doelgroep: noobs. want als houtworm zijnde, haakte ik bij vrijwel al die versterker artikelen na de 1e allinea af...
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Eenvoudige klasse-A versterker met uitmuntende prestaties

Bericht door SSassen »

Het wordt zo eenvoudig dat zelfs de elektroanalfabeten onder ons dit geblindoekt nog in elkaar kunnen solderen :mrgreen:

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Eenvoudige klasse-A versterker met uitmuntende prestaties

Bericht door SSassen »

dan moet je eens met de hoofdredacteur van de Elektor Audio Special in conclaaf,
Hoofdredacteur van de Elektor Audio Special = ondergetekende :mrgreen:

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Eenvoudige klasse-A versterker met uitmuntende prestaties

Bericht door SSassen »

Voordat Henkjan boos aan de lijn hangt dat ik moet stoppen met die grappen en grollen, even wat concrete info over wat ik in gedachten had.

- Opzet op basis van een Miller opamp.
- Autobias uitgangstrap op basis van de 2SA1943/2SC5200.
- Volledig DC gekoppeld, dus geen condensatoren in de signaalweg.
- DC beveiliging en DC offset correctie.
- Voortrap en eindtrap met eigen voeding, om 't rendement wat op te schroeven.
- Voortrap krijgt pakweg +/-18V, simpele 3VA printtrafo.
- Eindtrap krijgt pakweg +/-12V, ~100VA ringkern.
- THD bij volle uitsturing op pakweg -100dB.
- SNR bij halve uitsturing op pakweg -90dB.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Treb
Berichten: 102
Lid geworden op: di 14 apr 2009, 10:32
Locatie: Den Haag

Re: Eenvoudige klasse-A versterker met uitmuntende prestaties

Bericht door Treb »

SSassen schreef:
Het wordt zo eenvoudig dat zelfs de elektroanalfabeten onder ons dit geblindoekt nog in elkaar kunnen solderen :mrgreen:

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Betekent dit dat je er een printplaat voor gaat maken & verkopen?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Eenvoudige klasse-A versterker met uitmuntende prestaties

Bericht door SSassen »

Betekent dit dat je er een printplaat voor gaat maken & verkopen?
Ja, da's wel de bedoeling (met een correct geïmplementeerd grondvlak etc.). Maar eerst eens de animo peilen, anders kan ik beter m'n tijd ergens anders in steken.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33826
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Eenvoudige klasse-A versterker met uitmuntende prestaties

Bericht door Henkjan »

SSassen schreef:
Het wordt zo eenvoudig dat zelfs de elektroanalfabeten onder ons dit geblindoekt nog in elkaar kunnen solderen :mrgreen:
mmmmm, mss een deal maken, jij iets met een DSP doen, ik aan t solderen :mrgreen:
Gebruikersavatar
TH0M
Berichten: 280
Lid geworden op: di 26 aug 2008, 12:36
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Eenvoudige klasse-A versterker met uitmuntende prestaties

Bericht door TH0M »

Ondanks dat ik geen ervaring met diy versterkers heb, ben ik wel geinteresseerd! Ik neem aan dat wanneer je de versterker ontwikkeld hebt er hier meerden deze gaan bouwen en dat er dus wel 1 of meerde topics gaan lopen voor wat hulp

Ik zeg: "Doen!"
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Eenvoudige klasse-A versterker met uitmuntende prestaties

Bericht door b_force »

Lijkt me een mooi iets Sander.
Maar of ik het daadwerkelijk zal gaan kopen, hangt ook van het prijskaartje af voor mij. :wink:
Maar in principe animo.

Overigens kun je voor 10-15W prima toch een opamp nemen met een stroomvolger? (dat samen terugkoppelen)
Dan haal je een THD van <100dB en SNR<90dB makkelijk.

Daardoor wordt de schakeling nog een stuk simpeler (en wellicht goedkoper?)
riktw
Berichten: 209
Lid geworden op: wo 29 aug 2007, 14:36
Locatie: arnhem

Re: Eenvoudige klasse-A versterker met uitmuntende prestaties

Bericht door riktw »

TH0M schreef:
Ondanks dat ik geen ervaring met diy versterkers heb, ben ik wel geinteresseerd! Ik neem aan dat wanneer je de versterker ontwikkeld hebt er hier meerden deze gaan bouwen en dat er dus wel 1 of meerde topics gaan lopen voor wat hulp

Ik zeg: "Doen!"
waarschijnlijk zelfs iemand in arnhem ;)
ik heb nog 2 trafotjes liggen, 12V bij 120VA, enig idee wat voor koelblok we aan moeten denken?
15 watt klasse a, koelblok die bij 50 watt een graad of 60 wordt lijkt me goed, C/K van ongeveer 0.6?
enne, zijn die torren goed in NL te krijgen?

kleine suggestie als het nog mogelijk is, maybe dit paartje als eindtorren doen:
http://www.dickbest.nl/webshop/index.ph ... uctId=2003
goedkoop, en dickbest heeft ook andere leuke dingen zoals trafo's en goedkope elco's
kunnen we alles goedkoop bij een webshop halen ;)
Gebruikersavatar
Treb
Berichten: 102
Lid geworden op: di 14 apr 2009, 10:32
Locatie: Den Haag

Re: Eenvoudige klasse-A versterker met uitmuntende prestaties

Bericht door Treb »

Ik zou zelf, als Sander een werkend exemplaar heeft, graag mijn kleuterkleurplaat en zijn Rembrandt wel eens naast elkaar willen horen.
Gebruikersavatar
TH0M
Berichten: 280
Lid geworden op: di 26 aug 2008, 12:36
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Eenvoudige klasse-A versterker met uitmuntende prestaties

Bericht door TH0M »

riktw schreef:
waarschijnlijk zelfs iemand in arnhem ;)
Nou, ik ben om! :D
squall
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 08 dec 2006, 13:21

Re: Eenvoudige klasse-A versterker met uitmuntende prestaties

Bericht door squall »

Lijkt me ook interessant echter zit wel een beetje met de 10 a 15W.

Is de reden om hem ongebalanceerd te ontwerpen vooral kostentechnisch
Gebruikersavatar
Koss
Berichten: 274
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 15:41
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Eenvoudige klasse-A versterker met uitmuntende prestaties

Bericht door Koss »

Ik heb zeker interesse!

Ik ben wel een van de electronica- en soldeerkneuzen :)

wel een vraagje:
Kan ik voor- en eindtrap zien als geintegreerde versterker? zoja, is het dan ook makkelijk om alleen de eindtrap te gebruiken.
Ik heb namelijk een NAD surround versterker waar ik de eindtrap kan loskoppelen, voornamelijk zal ik de versterker daar gebruiken als eindtrap (stereo, met de rest nog gewoon op de NAD).
Maar als een blij kind met nieuw speelgoed zal ik waarschijnlijk door het hele huis rennen en hem op elke speakerset aansluiten die ik tegenkom dus dan is de voor en eindtrap weer handig :)

zowiezo heb ik interesse :)

Groeten,
Arjen
Plaats reactie