Breedband ondersteuning

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
robertB

Breedband ondersteuning

Bericht door robertB »

Ik heb hier een Fostex FE168Sigma.
Nu wil ik deze "ondersteunen met een extra hoog en laag unit.
Hiervoor gebruik ik de units uit mijn huidige speakers Elac 203 (met de dome tweeter).
Deze wil ik samen in één kast maken.
Alleen hebben de elac's een gevoeligheid van 88 db en de fostex 94 db.
De Fostex overheerst dan ook iets te veel en klinkt daardoor naar mijn smaak wat schel.

Hoe kan ik deze gevoeligheid wat dichter naar elkaar brengen, zonder te bi-ampen?
De fostex is reeds gefilterd, waardoor het midden iets minder aanwezig is.

Ik heb wel vaker speakers gebouwd. Alleen met filters heb ik me nog niet beziggehouden.
Ik gebruikte bestaande filters uit 'fabrieks-luidsprekers'.
Alvast bedankt.
Robert
Bijlagen
FE168sigma.jpg
richard

Re: Breedband ondersteuning

Bericht door richard »

Beste Robert, welkom op dit forum.

Eigenlijk probeer je twee heel verschillende luidsprekersystemen te combineren. Een beetje in de geest van; ik heb een kreeft gekocht bij de visboer en heb bij de afhaalchinees het maandmenu gehaald; hoe maak ik hier een smakelijke maaltijd van.

De Fostex is een breedbander die je eigenlijk ook zo moet inzetten. De sterke punten van deze breedbander komen zo het best tot zijn recht: een hoog rendement, een puntbron, geen filter. In de juiste behuizing kun je mooie resultaten bereiken. Op de website van Fostex of het internet kun je vast wel passende ontwerpen met deze luidspreker vinden.

Wil je de Fostex combineren met de Elac units zul je de voordelen die de Fostex geeft moeten opgeven om er toch iets van te maken. Je zult een filter moeten berekenen, je moet een kast bepalen die bij de eigenschappen van de Elac woofer past, het hoge rendement van de Fostex moet worden gedempt en je bent de voordelen kwijt die een puntbron kan bieden.

Al met al schat ik de kans dat je iets moois kan bouwen op deze manier vrij klein in.

Maar laat je niet weerhouden, door wild experimenteren ontstaat soms ook wel eens iets moois.
robertB

Bericht door robertB »

Bedankt voor je reactie.
Ik weet dat het geen ideale combinatie is ,en dat ik veel van de frequenties laat mengen.
Echter vind ik de fostex op zichzelf best goed klinken, alleen mist hij in het hoog en in het laag
iets naar mijn smaak. Dit wil ik toevoegen met mijn huidige speakers, maar ik zocht een manier om het geluidniveau (bv dmv een weerstand,of spoel(?))wat meer op elkaar af te stemmen.
Het geheel speelt hier nu in deze combinatie ( wat overigens heel aardig klinkt).
Kort gevraagd: wie weet hoe ik het geluidniveau van een speaker met 94 db, iets kan dempen, zodat het iets meer in de richting van de speakers van 88 db komt.

Groet ,
Robert
robertB

Bericht door robertB »

o ja.
Dat passende ontwerp van die fostex staat hier al ( een soort trechter/piramide), gebouwd door een breedbandkenner. Alleen wil ik deze niet gebruiken, omdat ik kasten bouwen zelf zo leuk vind én ik een ander ontwerp wil.
Robert
Teigetje

Bericht door Teigetje »

Hoi Robert :wink: ,

Het is een Metronome, zie afbeelding. Meer info kun je hier http://www.frugal-horn.com/metronome.html vinden over dit ontwerp.
Bijlagen
metronome.jpg
robertB

Bericht door robertB »

Go joh,
laat ik die nou net van je hebben overgenomen:-)
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”