'Ghettoblaster'
Moderator: Beheerdersteam
-
wouter
- Ook commercieel actief
Re: 'Ghettoblaster'
minimaal 3 ampere, maar das voor de 2024 nog eigenlijk aan de krappe kant... dus ik zou eerder aan 5 denken.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
5A is zwaar overdreven (het is geen trafo met elco's
)
De Meanwell S-40-12 (3,5A) kan een TA2024 met gemak aan.
Eerder dat die voeding er mee kapt, dan vraag je echt het uiterste van het arme versterkertje.
De Meanwell S-40-12 (3,5A) kan een TA2024 met gemak aan.
Eerder dat die voeding er mee kapt, dan vraag je echt het uiterste van het arme versterkertje.
-
wouter
- Ook commercieel actief
okee, mijn ervaring was een Omnes Audio 2.1 met de TA2024 op het hoog. Die schoot zwaar de vervorming in voor de 3" vifa's (gesloten) tegen de max liep, met de geadviseerde 3A voeding.
Vandaag een testkastje gemaakt. 10mm wit spaanplaat, netto 15 liter inhoud. Ik heb het met de achterkant open geprobeerd, geheel gesloten, en met de 9 gaten in de achterkant. De laatste is het beste, en met wat demping uit een slaapzak wordt het nog wat beter. Ik heb hem nu op een normale hifi versterker aangesloten en daar werd duidelijk dat enige bassboost idd wel welkom is.
Ik wilde nog even terug komen op dat push-pull principe. Het is bij de speakers mogelijk om het mid- en hoogdrivertje elektrisch los te koppelen van het laag. Dan zou ik toch de woofers mono in een push-pull configuratie kunnen zetten, en het mid/hoog normaal stereo aansluiten? Moeten de woofers dan persé met de magneten tegen elkaar worden opgesteld?
En omdat we hier zo dol zijn op plaatjes kijken
:
Ik wilde nog even terug komen op dat push-pull principe. Het is bij de speakers mogelijk om het mid- en hoogdrivertje elektrisch los te koppelen van het laag. Dan zou ik toch de woofers mono in een push-pull configuratie kunnen zetten, en het mid/hoog normaal stereo aansluiten? Moeten de woofers dan persé met de magneten tegen elkaar worden opgesteld?
En omdat we hier zo dol zijn op plaatjes kijken
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Een voeding die meer kan leveren gaat echt niet ervoor zorgen dat het veel beter wordt.
Daarnaast zijn die Meanwell industriële voedingen. Ik heb er hier 3 van en allemaal getest. Ze kunnen ZEKER 1,5 keer het opgegeven vermogen leveren.
Een TA2024 kan gewoon niet veel meer dan 10-15W leveren. Ga je daar overheen, dan gaat hij inderdaad snel vervormen. Dat is dan nog niet de schuld van de voeding?
Daarnaast zijn die Meanwell industriële voedingen. Ik heb er hier 3 van en allemaal getest. Ze kunnen ZEKER 1,5 keer het opgegeven vermogen leveren.
Een TA2024 kan gewoon niet veel meer dan 10-15W leveren. Ga je daar overheen, dan gaat hij inderdaad snel vervormen. Dat is dan nog niet de schuld van de voeding?
Hier kom ik op terug. Die met de gaten is toch niet zo best. Het geeft wel het meeste laag van de drie opties die ik heb uitgeprobeerd, maar het is te lelijk (wat een verassingArno schreef:Ik heb het met de achterkant open geprobeerd, geheel gesloten, en met de 9 gaten in de achterkant. De laatste is het beste, en met wat demping uit een slaapzak wordt het nog wat beter.
Stel nu, ik maak één gesloten kast met de drivers gewoon aan de voorkant. De ene woofer sluit ik gewoon aan, de andere met de + en de - omgedraaid, en wel mono. Kan dit het laag ten goede komen?
-
wouter
- Ook commercieel actief
Als 2 units op gelijke wijze in de kast zitten gaan ze elkaar opheffen op die manier = geen bas meer.
Die units kun je ook niet stereo aansluiten v.w.b. mid/hoog aangezien de middentoner er doorgaans rond 3 kHz inkomt, en de andere unit een supertweeter is. Ik zie wel mogelijkheden voor mono, en dan een push push combinatie.

hierdoor krijg je hetzelfde laag als 1 unit in een 2x zo groot kastvolume, dus iets meer diepgang ten koste van SPL (die is gelijk aan een enkele unit ipv 2 units)
Terug naar het standaard ontwerp...
indien je niet zo diep laag wilt kun je een baspijp te diep afstemmen. Je laag is dan vanaf ca 100 Hz wat zachter. Met een boost of loudness kun je dit redelijk compenseren. Echt high end wordt dat misschien niet, maar het kan wel zorgen voor diepgang. Door de baspijp is de bas krachteriger dan een bij een gebooste gesloten box. En kleine gesloten box zou nog wel eens een bult kunnen hebben rond 100 Hz, dus met een boost zou een dal rond 100Hz niet verkeerd zijn. Je kunt ook een condensator gebruiken in de signaalweg tussen de woofer en de versterker, iets van 600uF (4Ohm speaker gok ik). Die zorgt voor een zelfde curve als de te diep afgestemde BR - en kan zo mogelijk nog kleiner uitvallen.
Die units kun je ook niet stereo aansluiten v.w.b. mid/hoog aangezien de middentoner er doorgaans rond 3 kHz inkomt, en de andere unit een supertweeter is. Ik zie wel mogelijkheden voor mono, en dan een push push combinatie.
hierdoor krijg je hetzelfde laag als 1 unit in een 2x zo groot kastvolume, dus iets meer diepgang ten koste van SPL (die is gelijk aan een enkele unit ipv 2 units)
Terug naar het standaard ontwerp...
indien je niet zo diep laag wilt kun je een baspijp te diep afstemmen. Je laag is dan vanaf ca 100 Hz wat zachter. Met een boost of loudness kun je dit redelijk compenseren. Echt high end wordt dat misschien niet, maar het kan wel zorgen voor diepgang. Door de baspijp is de bas krachteriger dan een bij een gebooste gesloten box. En kleine gesloten box zou nog wel eens een bult kunnen hebben rond 100 Hz, dus met een boost zou een dal rond 100Hz niet verkeerd zijn. Je kunt ook een condensator gebruiken in de signaalweg tussen de woofer en de versterker, iets van 600uF (4Ohm speaker gok ik). Die zorgt voor een zelfde curve als de te diep afgestemde BR - en kan zo mogelijk nog kleiner uitvallen.
15 liter behuizing werkt dus prima lees ik wel weer, de 'open' achterkant is wel een stukken beter idee dan de basspijp die ik in gedachten had.
Ik ga het dus maar met een gesloten kast proberen, met een bassboost.
De voeding is trouwens onderweg, het is een 12V, 5A.
Nu kwam ik een schema voor een regelversterker tegen op circuitsonline:

Als ik het goed begrijp is dit ook een voorversterker? En zou zoiets geschikt zijn?
De voeding is trouwens onderweg, het is een 12V, 5A.
Nu kwam ik een schema voor een regelversterker tegen op circuitsonline:

Als ik het goed begrijp is dit ook een voorversterker? En zou zoiets geschikt zijn?
Ja, maar die kan ik je afraden..ze ruisen nogal veel namelijk :S.
Het is beter om gewoon een 2 opamp-jes te nemen met een baxandall toonregeling daartussen (als je die toonregeling erbij wilt hebben). Voor volumeregeling volstaat een potmeter prima.
Het is beter om gewoon een 2 opamp-jes te nemen met een baxandall toonregeling daartussen (als je die toonregeling erbij wilt hebben). Voor volumeregeling volstaat een potmeter prima.
Inmiddels heb ik een autoradio gekocht als bron/versterker/toonregeling. Wel zo makkelijk, en een erg sterke ontvangst.
Ik wil toch nog iets met basreflex proberen, dus nu vroeg ik mij af of het mogelijk is om zo met de natte vinger een baspoort lengte en diameter te 'bepalen'. Ik kan natuurlijk zomaar wat doen, maar misschien is er hier iemand die een beetje gericht kan schatten. Het enige wat ik kan zeggen is dat het conusoppervlak ongeveer 200 cm2 is, en dat de kast 20 liter mag worden.
Ik wil toch nog iets met basreflex proberen, dus nu vroeg ik mij af of het mogelijk is om zo met de natte vinger een baspoort lengte en diameter te 'bepalen'. Ik kan natuurlijk zomaar wat doen, maar misschien is er hier iemand die een beetje gericht kan schatten. Het enige wat ik kan zeggen is dat het conusoppervlak ongeveer 200 cm2 is, en dat de kast 20 liter mag worden.
- JvS
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Dit kan je gewoon algemeen berekenen toch? Alleen de poortlengte, oppervlakte en kastinhoud hoef je te weten.
Even op wikipedia van de Helmholtz pagina gejat
.

Even op wikipedia van de Helmholtz pagina gejat

Het afgesloten volume is trouwens wel zonder het volume van de basreflexpijp.Hierin is:
v de geluidssnelheid in het gas (in lucht ca 344 meter/seconde)
A het oppervlak van de opening in m²
l de lengte van de hals in m
V het afgesloten volume in m3
Maar die poortlengte en oppervlakte weet ik toch juist niet?JvS schreef:Alleen de poortlengte, oppervlakte en kastinhoud hoef je te weten.
- JvS
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Nee, maar toch wel de kastinhoud en de frequentie die je wilt boosten? Stel dat je 60Hz wilt boosten en je hebt een buis met een diameter die je kent, dan kan je zo toch de lengte uitrekenen? Als het absurd lang wordt, neem je een wat dunnere buis als uitgangspunt.
Door wat lager in te zetten en steeds wat hoger te proberen, kan je met een lange buis beginnen en dan experimenteel kijken wanneer je een beetje lekkere boost krijgt in het laag.
Door wat lager in te zetten en steeds wat hoger te proberen, kan je met een lange buis beginnen en dan experimenteel kijken wanneer je een beetje lekkere boost krijgt in het laag.
Leuk om dit te volgen!
Zelf heb ik ook een Ghettoblaster gemaakt 2 jaar terug. Spullen die ik gebruikt heb was: (oldskool) Sony radio cd speler, pioneer versterkertje, 2 MB Quart 9x6 speakers en een oud 10 cm compo setje van JBL. Alles draaiend op een oude pc voeding en gebouwd in een bierkratje. de MB quarts aangesloten op de Pioneer versterker. Alles van Marktplaats gehaald. En mij was echt echt boven verwachting! Bodem eruit gezaagd en vervangen door een plaat mdf, en de bovenkant (waar dus normaal het handvat zat) ook een mdf plaat gemaakt waar de HU in zat en het compo setje met 2 kleine baspoortjes, en aan de zijkanten de MB quarts. Resultaat: een behoorlijk volume en de basweergave was ook behoorlijk! Ik heb er ook leuke reacties op gehad.
Zelf heb ik ook een Ghettoblaster gemaakt 2 jaar terug. Spullen die ik gebruikt heb was: (oldskool) Sony radio cd speler, pioneer versterkertje, 2 MB Quart 9x6 speakers en een oud 10 cm compo setje van JBL. Alles draaiend op een oude pc voeding en gebouwd in een bierkratje. de MB quarts aangesloten op de Pioneer versterker. Alles van Marktplaats gehaald. En mij was echt echt boven verwachting! Bodem eruit gezaagd en vervangen door een plaat mdf, en de bovenkant (waar dus normaal het handvat zat) ook een mdf plaat gemaakt waar de HU in zat en het compo setje met 2 kleine baspoortjes, en aan de zijkanten de MB quarts. Resultaat: een behoorlijk volume en de basweergave was ook behoorlijk! Ik heb er ook leuke reacties op gehad.
Aanschouw; de ghettoblaster
Issie lelijk, of issie lelijk
Maar hij klinkt echt beestachtig. Ik was zeer blij verrast met de laagweergave. Uiteindelijk heb ik er zomaar baspoorten in gezet die ik had liggen, 50mm diameter, en 50mm lang. De juiste berekeningen zijn toch (nog) niet aan mij besteed.
Het laag is wel wat aan de vette kant, maar in de grote werkplaats waar ie komt te staan is dat wel wenselijk.
Nadeeltje: het kreng is niet te tillen.
Issie lelijk, of issie lelijk
Maar hij klinkt echt beestachtig. Ik was zeer blij verrast met de laagweergave. Uiteindelijk heb ik er zomaar baspoorten in gezet die ik had liggen, 50mm diameter, en 50mm lang. De juiste berekeningen zijn toch (nog) niet aan mij besteed.
Het laag is wel wat aan de vette kant, maar in de grote werkplaats waar ie komt te staan is dat wel wenselijk.
Nadeeltje: het kreng is niet te tillen.
Laatst gewijzigd door Arno op za 30 jan 2010, 22:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Mooi werk
. Opzich wel jammer van de looks van de drivers voor in een dergelijk nette kast. 
k.p. schreef:Mooi werk. Opzich wel jammer van de looks van de drivers voor in een dergelijk nette kast.
Ik vind de drivers ook spuuglelijk. Eigenlijk is het vooral dat zilvergrijze plastic beschermgeval wat zo lelijk is. Maar dat zit er gewoon voor geschroefd dus dat zou ik nog wel kunnen vervangen. Ik heb alleen nog niets kunnen vinden wat ik er anders als bescherming voor kan doen.Arno schreef:Issie lelijk, of issie lelijk
Zie je me al lopen in the ghetto, met m'n design-ghettoblaster op mijn schouderray5150 schreef:Vooral die design handgreep maakt het helemaal af..
Erg goed gelukt! Ziet er gelikt uit! Er zullen vast wel rooster bestaan voor 9x6 speakers. Misschien van Sinus live bij Conrad ofzo?
http://www.rondevries.nl/index.php?page ... bgroep=388JoeDirt schreef:Erg goed gelukt! Ziet er gelikt uit! Er zullen vast wel rooster bestaan voor 9x6 speakers. Misschien van Sinus live bij Conrad ofzo?