Zelfbouw subwoofer Hypex 4.0

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

johnbosh

Zelfbouw subwoofer Hypex 4.0

Bericht door johnbosh »

Hallo Allemaal,

Ik zal me eigen eerst eens voorstellen:
Ik ben John 25 jaar. Ik werk als It'er bij een overheidsbedrijf (gedetacheerd). Mijn passie voor hifi is gekomen nadat ik op car-hifi uitgekeken was, en er een beetje uitgegroeid.

Nu mijn vraag:
Ik heb een Hypex 4.0 vertserker van een vriend over kunnen nemen, nu zoek ik een subwoofer of zelfbouw subwoofer die ik hiermee aan kan sturen.
De woofer zal vooral met films in een 5.1 opstelling gebruikt worden, hij moet dus lekker laag en hard kunnen. Ik wil hem ook af en toe met de muziek mee laten spelen, 2.1 dus (zal in de praktijk niet heel veel gebeuren).

Mijn set bestaat tot nu toe uit:
Receiver - Denon AVR 2807
Front: Kef Q5, bi-amp
Center: KEF Q9c
Rear: Kef Q1

Ik wil een niet al te grote subwoofer. Ik heb bij speakerland al een aantal mooie subwoofer bouwpakketten gezien maar deze zijn allemaal flink aan de prijs.

Wat is nou een top subwoofer voor een hypex 4.0 met een budget van 500 euro?
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Re: Zelfbouw subwoofer Hypex 4.0

Bericht door Henkjan »

voor 500 euro aan alleen de driver kan je echt de top in subwoofers kopen hoor. zelfs met een al relatief dure als de SDX15 hou je al geld over.

maar wat zijn je verder eisen, bv afmetingen?

btw: de prijzen van de sub pakketten bij Speakerland zijn iirc inclusief de versterker :roll: vraag ff wat ze kosten zonder de versterker
johnbosh

Bericht door johnbosh »

Het liefst zoek ik iets als een woofer met houtpakket. Dus dat ik hem zelf moet assembleren/afwerken, maar niet zelf hoef te zagen. Een kant en klare subwoofer zou ook kunnen.

Ik heb even gemeten, er zijn 2 opties. Namelijk aan de voorkant naast de speaker of aan de achterkant naast de bank.

Voorkant, maximale afmetingen:
50cm hoog
35cm diep
40cm breed

Achterkant, maximale afmetingen:
60cm hoog (liefst rond de 40/50)
65cm breed
70cm diep
johnbosh

Bericht door johnbosh »

Zon sdx15, zou ik die aan kunnen sturen met mijn hypex 4.0. Of is daar echt een grotere amp voor nodig? Wat ik er over lees spreekt me namelijk wel aan.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

XLS12 in een kast van pakweg 30 liter, lijkt mij de beste keuze.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Je haalt met een 4.0 niet alles uit zo'n format woofer qua dynamiek (ik bedoel: de woofer kan dan meer dan de versterker) maar ontevreden zul je niet snel zijn denk ik..

Sander, is die 30 liter dan met PR of een poort? het is voor film hè, dus dan lijkt me bassreflex de betere keuze
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

De XLS12, jeetje das een tijdje geleden.
Die dingen worden volgens mij niet meer gemaakt.

Naar ik begrijp kunnen we grofweg een volume stellen van 100-130liter?

Je kunt kijken naar een standaard kit van speakerland/speaker en co. Echter beperk je dan wel in de keuze.
Wellicht zijn er forum genoten die je kunnen helpen met het hout.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Sander, is die 30 liter dan met PR of een poort? het is voor film hè, dus dan lijkt me bassreflex de betere keuze
30-liter is gesloten, dat geeft een Q=0.5 met een F3 rond de 65Hz. Bassreflex is voor film geen goed idee, omdat onder Fafstemming de belastbaarheid zowat nul is, je zit dan in de regel met weinig moeite aan de Xdamage, zeker als d'r dinosauriers door je huiskamer komen rennen of d'r weer eens een kwaadaardige UFO overvliegt.

Een andere optie is twee keer XLS12 in een gesloten kast, net wat meer output en reserve:

De Stampede, dual XLS12 subwoofer
viewtopic.php?p=19916

Afbeelding

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

wel eens van een subsonic filter gehoord? :wink: laag genoeg afstemmen en vlak daaronder affilteren

f3 van 65 :lol: dan hoor je de dino's mss wel maar voel je ze niet.. aardig voor muziek, maar voor film doe je jezelf toch echt tekort dan hoor. je kan gesloten wel gaan boosten, maar dat moet dan met een zo'n hoge f3 zo fors gebeuren dat de 400W van de Hypex al snel op zullen zijn...
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

f3 van 65 dan hoor je de dino's mss wel maar voel je ze niet.. aardig voor muziek, maar voor film doe je jezelf toch echt tekort dan hoor. je kan gesloten wel gaan boosten, maar dat moet dan met een zo'n hoge f3 zo fors gebeuren dat de 400W van de Hypex al snel op zullen zijn...
Nooit van room gain gehoord zeker? En een Q = 0.5 betekend een heel flauwe afval, dus zoveel boost hoeft er ook weer niet bij. De reden dat ik voor deze combinatie kies is omdat je het boemerige kwijt bent en gewoon strak, zeer diep doorlopend laag hebt, ook als de sub in een hoek komt te staan. Dat gaat je niet lukken met een BR sub.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

da's wel een veralgemenisering van BR kasten... tuurlijk helpt roomgain, maar met een f3 van 65, ook met een vlakke afval, blijf ik van mening dat je voor film aan de magere kant zit.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

De CSS SDX15 lijkt me hier inderdaad prima op zijn plaats.

Mocht johnbosh desondanks toch nog power te kort komen, kan hij altijd nog upgraden.
Persoonlijk zou ik de SDX15 gesloten nemen, maar met een PR kan ook (zelfs in 125L)

Ik denk dat je met BR sowieso problemen gaat krijgen met de luchtsnelheid door de port.
Dan moet je toch wel een pijp nemen van meer dan 10cm en dat wordt noga lang en groot.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

PR? Alsjeblieft niet zeg, kijk eens naar de groupdelay, da's per definitie geen strak laag meer.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Het is ook niet mijn voorkeur, maar er zijn mensen die extra laag kiezen boven strakheid.
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

SSassen schreef:
PR? Alsjeblieft niet zeg, kijk eens naar de groupdelay, da's per definitie geen strak laag meer.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Die valt toch weg als je kijkt naar de 'groupdelay' van de kamer?
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Nee, het is altijd een optelsom, en als je met poep begint gaat 't nooit gebak worden ben ik bang :mrgreen:

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Ik doelde met 'wegvallen' meer op het klankmatige aspect van groupdelay.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

als de afstemming laag genoeg is, dan id de gd in het muziek gebied laag genoeg, en zelfs met een PR is die dan soms zelfs lager dan een gesloten kast. en t formaat van de pijp: het wordt een grote kist, dus daar raak je wat makkelijker een forse pijp in kwijt.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Dan denken we aan een pijp van bijna 1 meter.
Met de SDX15 kom je nmlk flink te kort met een pijp met een diameter van 10cm. Dan zul je echt groter moeten gaan.

Maar groupdelay van PR beter dan gesloten lijkt me erg stug.
Het kan wel voorkomen dat de groupdelay na het Fs punt van je PR minder wordt (negatief zelfs :lol: ), maar daarvoor is hij zeker meer (piekt hij zelfs). Kijk je naar bv de SDX15 plus PR dan zie je dat deze gigantisch veel meer groupdelay heeft.

Echter heb je op een zeker punt wel gelijk. Wanneer er namelijk actieve filters gebruikt worden, verandert het plaatje.
jeroenvr6
Ook commercieel actief

Bericht door jeroenvr6 »

Moi voor een mooie Exodus subwoofer Van 12" 15" 18" en 21" kijk eens op http:www.speakerworld.nl alle specs staan erbij .
johnbosh

Bericht door johnbosh »

Bedankt voor alle antwoorden tot nu toe, het is niet zo dat ik perse een xls12 woofer wil maar deze zijn in bouwpakket vekrijgbaar daarom begon ik er over.

zon grotere 15 inch sub lijkt me ook wel wat, Ik vraag me alleen af of ik dan genoeg vermogen heb. zoals gezegd is het wel fijn als je een dinosaurus voelt lopen.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

b_force schreef:
Maar groupdelay van PR beter dan gesloten lijkt me erg stug. .... Kijk je naar bv de SDX15 plus PR dan zie je dat deze gigantisch veel meer groupdelay heeft.
ik was niet compleet in m'n uitleg zie ik... ik bedoel, vergelijk eens de gd bij 45Hz van een BR die afgestemd is op 20Hz met die van een gesloten kast. vaak zal je zien dat bij 45Hz de BR een lagere gd heeft daar (gaan we lager dan wint de gesloten kast uiteraard met 2 vingers in de poort)
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Mmm ook de BR verliest het op 45Hz qua groupdelay tov gesloten hier.
Tenzij je een scheve verdeling maakt en je een kleine gesloten kast gaat vergelijken met een grote BR kast.
Dan heb je inderdaad gelijk. Maar dat is ook wel te verwachten, aangezien de Q-factor (van de kast) de bepalende factor is.
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Ik zou de 12" shiva-x nemen. Heeft veel meer xmax als de Peerles xxls(de opvolger van de xls). De Dayton RSS staat bij mij op een tweede plek.

Voor 15" zou ik eens kijken naar de Dayton RSS 390 die Fluppie ook gebruikt op dit forum. Waarschijnlijk is dat een van de beste 15" woofers voor zijn prijs.

400watt is wel bruikbaar op een sdx15, maar dan moet je niet onder +/- 22 Hz willen boosten, want dat slokt vermogen op.

Zodra je een gesloten kast gaat boosten stijgt de Group delay, dus je moet wel simuleren met een zelfde frequentierespons. Met flinke br kasten: "LLT" hele grote zeer laag getunede br kasten (voor de sdx15 bijv 220liter getuned op 18Hz) haal je de laagste groupdelay cijfers. Maar als je kijkt naar wat een kamer toevoegt is dat volgens mij niet zo belangrijk meer..
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Zelfs een laag afgestemde BR wil je voorzien van een highpass.
Sowieso is het beste om twee systemen te vergelijken met dezelfde frequentie responsie.
Bij een zelfde frequentie responsie hoort, min of meer, dezelfde groupdelay.

Punt is dat een BR (of ook een PR) gewoon veel efficiënter is dan gesloten qua versterker vermogen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”