DAC beneden 1000 euro
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
DAC beneden 1000 euro
Dag mensen, ik ben nieuw hier op dit forum, maar ik lees al wel geruime tijd mee als gast.
Ik heb al veel gelezen over DAC's, sommige mensen zeggen dat een DAC een DAC is, en dat deze in het geheel niet duur hoeft te zijn.
Weer andere mensen beweren dat DAC's wel degelijk kunnen verschillen, vandaar dat sommige DAC's ook bijzonder prijzig kunnen zijn.
Kijk om nu gelijk een Audio Note DAC5 Signature aan te schaffen, zonder de wetenschap of het uberhaupt wel enige zin heeft om een dergelijke kostbare DAC in je systeem te hebben, gaat me iets te ver.
Ik blijf dus met de vraag zitten, of een dure DAC zin heeft.
Is hier iemand op dit forum, die zowel dure als goedkope DAC's heeft getest, en daar een mening over kan geven.
Ik heb al veel gelezen over DAC's, sommige mensen zeggen dat een DAC een DAC is, en dat deze in het geheel niet duur hoeft te zijn.
Weer andere mensen beweren dat DAC's wel degelijk kunnen verschillen, vandaar dat sommige DAC's ook bijzonder prijzig kunnen zijn.
Kijk om nu gelijk een Audio Note DAC5 Signature aan te schaffen, zonder de wetenschap of het uberhaupt wel enige zin heeft om een dergelijke kostbare DAC in je systeem te hebben, gaat me iets te ver.
Ik blijf dus met de vraag zitten, of een dure DAC zin heeft.
Is hier iemand op dit forum, die zowel dure als goedkope DAC's heeft getest, en daar een mening over kan geven.
Re: DAC beneden 1000 euro
Dag Bigears! Welkom op zba
Wat vind je zelf het mooiste klinken? Hoor je zelf verschillen tussen DAC's?
Wat vind je zelf het mooiste klinken? Hoor je zelf verschillen tussen DAC's?
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: DAC beneden 1000 euro
Buiten de vraag of het zin heeft, verbaas ik me vooral over de prijzen van die dingen.
Zeker als je bekijkt wat er daadwerkelijk aan hardware (componenten) in zit.
Ik sluit me aan bij Montana. Ga zelf op onderzoek uit (wellicht kun je hier en daar wat beluisteren bij forumleden oid) en beslis voor je zelf of je het waard vind. Ik kan namelijk pagina's voor-, maar ook evenveel pagina's tegen schrijven.
Maar nogmaals, puur prijstechnisch, zou ik 1000 euro waanzin vinden. 500 euro zou ik zelfs nog waanzin vinden.
Zoek eens rond hier op het forum, er is een aantal zelfbouw DAC's langsgeweest die behoorlijk presteren.
Zeker als je bekijkt wat er daadwerkelijk aan hardware (componenten) in zit.
Ik sluit me aan bij Montana. Ga zelf op onderzoek uit (wellicht kun je hier en daar wat beluisteren bij forumleden oid) en beslis voor je zelf of je het waard vind. Ik kan namelijk pagina's voor-, maar ook evenveel pagina's tegen schrijven.
Maar nogmaals, puur prijstechnisch, zou ik 1000 euro waanzin vinden. 500 euro zou ik zelfs nog waanzin vinden.
Zoek eens rond hier op het forum, er is een aantal zelfbouw DAC's langsgeweest die behoorlijk presteren.
Re: DAC beneden 1000 euro
Je zou ook een Emu 0404 kunnen gebruiken als dac, deze gebruikt de akm 4396 chip
en staat zeer goed bekend! Gebruik hem zelf ook en kan zeggen dat hij duidelijk veel beter
klinkt dan de dac in mijn Harman Kardon HD 970.
Om er toch nog een zelfbouwtintje aan toe te voegen zou je er een voeding
bij kunnen maken of 1 van de emu 0404 mods te proberen.
Ik heb er 175 euro voor betaald!
en staat zeer goed bekend! Gebruik hem zelf ook en kan zeggen dat hij duidelijk veel beter
klinkt dan de dac in mijn Harman Kardon HD 970.
Om er toch nog een zelfbouwtintje aan toe te voegen zou je er een voeding
bij kunnen maken of 1 van de emu 0404 mods te proberen.
Ik heb er 175 euro voor betaald!
Re: DAC beneden 1000 euro
Hallo BigEars,
Ik draai CD's sinds 1982 en heb al diverse CD-spelers en DAC's thuis gehad (ook hele dure). De kwaliteitsverschillen zijn groot! Of jouw installatie dat hoorbaar maakt is een ander verhaal. Als je een niet te dure DAC van topkwaliteit wilt dan moet je eens kijken bij de Buffalo van Twisted Pear Audio. Kost 500 dollar, maar dan moet er nog een voeding en een kast bij. Dan blijft er misschien nog net genoeg geld over om hem draadloos aan te sturen met een Squeezebox. Ik heb deze combinatie sinds een maand hier aan het spelen en het klinkt verreweg het beste van alles wat ik in huis heb gehad. Beide apparaten zijn wel vaker genoemd op dit forum.
M.vr.gr.
Eddie
Ik draai CD's sinds 1982 en heb al diverse CD-spelers en DAC's thuis gehad (ook hele dure). De kwaliteitsverschillen zijn groot! Of jouw installatie dat hoorbaar maakt is een ander verhaal. Als je een niet te dure DAC van topkwaliteit wilt dan moet je eens kijken bij de Buffalo van Twisted Pear Audio. Kost 500 dollar, maar dan moet er nog een voeding en een kast bij. Dan blijft er misschien nog net genoeg geld over om hem draadloos aan te sturen met een Squeezebox. Ik heb deze combinatie sinds een maand hier aan het spelen en het klinkt verreweg het beste van alles wat ik in huis heb gehad. Beide apparaten zijn wel vaker genoemd op dit forum.
M.vr.gr.
Eddie
Re: DAC beneden 1000 euro
@Eddie
Na wat ik allemaal op het internet heb kunnen lezen, zou een Buffalo32S een hele goede optie kunnen zijn.
Tot op heden heb ik altijd geluisterd zonder een los loopwerk/DAC combinatie.
Mijn set bestaat uit een 300B buizenversterker, Densen Beat B-200 voorversterker,
ik heb op dit moment 2 CD spelers aangesloten; een gemodificeerde Playstation en een Jungson buizen CD speler.
Speakers: Altec Lansing 416-8B woofers, EV HR60 hoorns met 2" drivers Altec Lansing 291 en Raal 70-10 super tweeters alles aangestuurd door passieve crossovers op basis van de Altec model 19 maar dan volledig gemodificeerd.
Waarschijnlijk kan ik op mijn set wel degelijk verschillen in DAC's horen.
Nu ben ik een 'beperkte' zelfbouwer, dat wil zeggen, dat ik er wel een schema bij moet hebben, of een soort van zelfbouw handleiding, waar ik uit op kan maken, welke onderdelen ik er nog bij aan moet schaffen, en waar deze geplaatst moeten worden. Wordt zoiets standaard bij de Buffalo32s geleverd?
Na wat ik allemaal op het internet heb kunnen lezen, zou een Buffalo32S een hele goede optie kunnen zijn.
Tot op heden heb ik altijd geluisterd zonder een los loopwerk/DAC combinatie.
Mijn set bestaat uit een 300B buizenversterker, Densen Beat B-200 voorversterker,
ik heb op dit moment 2 CD spelers aangesloten; een gemodificeerde Playstation en een Jungson buizen CD speler.
Speakers: Altec Lansing 416-8B woofers, EV HR60 hoorns met 2" drivers Altec Lansing 291 en Raal 70-10 super tweeters alles aangestuurd door passieve crossovers op basis van de Altec model 19 maar dan volledig gemodificeerd.
Waarschijnlijk kan ik op mijn set wel degelijk verschillen in DAC's horen.
Nu ben ik een 'beperkte' zelfbouwer, dat wil zeggen, dat ik er wel een schema bij moet hebben, of een soort van zelfbouw handleiding, waar ik uit op kan maken, welke onderdelen ik er nog bij aan moet schaffen, en waar deze geplaatst moeten worden. Wordt zoiets standaard bij de Buffalo32s geleverd?
Re: DAC beneden 1000 euro
Hallo BigEars,
Op de internetsite van Twisted Pear staan alle handleidingen van hun spullen. De Buffalo wordt als kantklaar printje geleverd. Het surfacemount soldeerwerk is niet weggelegd voor de gemiddelde hobbyist. Op het forum zijn diverse voorbeelden te vinden incl. foto's hoe mensen hun systeem hebben opgebouwd. Twisted Pear levert ook de voedingen die nodig zijn, die zijn eenvoudig te maken. Het maken van een kast kan nog heel wat tijd (en geld) kosten afhankelijk van de eisen die je stelt. Na de Buffalo heb je geen voorversterker meer nodig, tenzij je meerdere bronnen blijft gebruiken. De beste kwaliteit voorversteerker die je kan krijgen is de 24-bits digitale volumeregeling van de Squeezebox. De Squeezebox kan via SPDIF aangesloten op de Buffalo. Nog betere kwaliteit wordt bereikt als je in de Squeezebox de I2S-signalen aftapt en rechtstreeks op de Buffalo zet. Dan wordt de omweg via SPDIF vermeden. Zie bv.: http://www.audioasylum.com/forums/pcaud ... 64378.html .
M.vr.gr.
Eddie
Op de internetsite van Twisted Pear staan alle handleidingen van hun spullen. De Buffalo wordt als kantklaar printje geleverd. Het surfacemount soldeerwerk is niet weggelegd voor de gemiddelde hobbyist. Op het forum zijn diverse voorbeelden te vinden incl. foto's hoe mensen hun systeem hebben opgebouwd. Twisted Pear levert ook de voedingen die nodig zijn, die zijn eenvoudig te maken. Het maken van een kast kan nog heel wat tijd (en geld) kosten afhankelijk van de eisen die je stelt. Na de Buffalo heb je geen voorversterker meer nodig, tenzij je meerdere bronnen blijft gebruiken. De beste kwaliteit voorversteerker die je kan krijgen is de 24-bits digitale volumeregeling van de Squeezebox. De Squeezebox kan via SPDIF aangesloten op de Buffalo. Nog betere kwaliteit wordt bereikt als je in de Squeezebox de I2S-signalen aftapt en rechtstreeks op de Buffalo zet. Dan wordt de omweg via SPDIF vermeden. Zie bv.: http://www.audioasylum.com/forums/pcaud ... 64378.html .
M.vr.gr.
Eddie
Re: DAC beneden 1000 euro
Daar heb je inderdaad wel een punt. De daadwerkelijke receiver en DAC ic's kosten niet meer dan 5 á 10 euro per stuk.b_force schreef:Maar nogmaals, puur prijstechnisch, zou ik 1000 euro waanzin vinden. 500 euro zou ik zelfs nog waanzin vinden.
Assemblage, kastje, voeding, printje, beetje elko's en spanningsregelaars, handje weerstanden, bij elkaar 100 euro inkoop ?
Gaat minimaal 5 keer over de kop in de winkel...
TS had met de HK DAC inkoop moeten meedoen, voor die 35 euro kun je niet zonder zitten.
Re: DAC beneden 1000 euro
Een gemiddeld DAC'je bij een muziekhandel kost dan ook niet meer dan tussen de 50 en 200 euries 
Sommige daarvan zijn behoorlijk goed.
Sommige daarvan zijn behoorlijk goed.
Re: DAC beneden 1000 euro
@Eddie
Ik heb al geprobeert een Buffalo te bestellen, echter op dit moment zijn ze bezig met de ontwikkeling van een upgrade, hij is nu dus niet te leveren.
Eind februari zal de nieuwe versie beschikbaar zijn, dus nog even een maandje wachten.
Ik zal het trouwens niet enkel en alleen met een squeezbox kunnen doen, omdat ik ook een echte LP liefhebber ben, dus (nog steeds) veel platen draai, en tot nu toe had ik ook altijd 2 CD spelers in gebruik, en ik denk dat ik dat zo wil houden.
Dus m'n Densen Beat B-200 gaat voorlopig nog niet op pensioen.
Bedankt voor je reactie.
Ik heb al geprobeert een Buffalo te bestellen, echter op dit moment zijn ze bezig met de ontwikkeling van een upgrade, hij is nu dus niet te leveren.
Eind februari zal de nieuwe versie beschikbaar zijn, dus nog even een maandje wachten.
Ik zal het trouwens niet enkel en alleen met een squeezbox kunnen doen, omdat ik ook een echte LP liefhebber ben, dus (nog steeds) veel platen draai, en tot nu toe had ik ook altijd 2 CD spelers in gebruik, en ik denk dat ik dat zo wil houden.
Dus m'n Densen Beat B-200 gaat voorlopig nog niet op pensioen.
Bedankt voor je reactie.
Re: DAC beneden 1000 euro
Ik heb in het verleden 2 DAC's gebruikt een Audio Alchemy (dac in the box)
en een Denon da500 met een Marantz cd80 cd speler.
Het geluid was met de Audio Alchemy een pak beter, met de Denon geen hoorbaar verschil waar te nemen zelfs niet met een goedkope Philipps 963sa
Nu gebruik ik een NAD cd 542 en een Revox B226 en beide toestellen doen het beter
zonder deze Dac's vooral de toch al oude B226 deze heeft een warme volle analoge klank
Mijn speakers zijn JBL 4411 en deze laten iedere verandering in de keten duidelijk horen.
en een Denon da500 met een Marantz cd80 cd speler.
Het geluid was met de Audio Alchemy een pak beter, met de Denon geen hoorbaar verschil waar te nemen zelfs niet met een goedkope Philipps 963sa
Nu gebruik ik een NAD cd 542 en een Revox B226 en beide toestellen doen het beter
zonder deze Dac's vooral de toch al oude B226 deze heeft een warme volle analoge klank
Mijn speakers zijn JBL 4411 en deze laten iedere verandering in de keten duidelijk horen.
Re: DAC beneden 1000 euro
@BigEars,
Ik wil je van harte aanbevelen om de Teradak Chameleon eens te bekijken. De eerste echte productie exemplaren zijn inmiddels verkrijgbaar. Ik heb nog een test versie in huis en ben zeer onder de indruk van deze DAC.
Het betreft een NOS dac met 16x parallelle TDA1543 waardoor een uitgangsstage (met transistoren of buizen) niet nodig is. De uitgangsstage bestaat alleen uit 2 weerstanden (voor de I/V) en twee condensatoren.
Hij wordt geleverd met een aparte voeding en optioneel upsampling board dat vooral goed zijn werk doet wanneer je digitale bron niet optimaal is.
Hij is goed modificeerbaar en met een aantal mods naar een DAC van zeer hoog niveau te brengen.
Voor de prijs hoef je het niet te laten. Hij kost volgens mij iets van $400,- (shipped).
Hier het 'draadje' op Head-Fi: http://www.head-fi.org/forums/f7/chamel ... ns-465039/
Een aantal foto's van de fabrikant/ontwerper: hier en hier
Wat foto's van mijn modificaties en tijdelijke setup voordat hij in een mooie behuizing komt: http://picasaweb.google.com/NegozioDiDo ... directlink
Ik wil je van harte aanbevelen om de Teradak Chameleon eens te bekijken. De eerste echte productie exemplaren zijn inmiddels verkrijgbaar. Ik heb nog een test versie in huis en ben zeer onder de indruk van deze DAC.
Het betreft een NOS dac met 16x parallelle TDA1543 waardoor een uitgangsstage (met transistoren of buizen) niet nodig is. De uitgangsstage bestaat alleen uit 2 weerstanden (voor de I/V) en twee condensatoren.
Hij wordt geleverd met een aparte voeding en optioneel upsampling board dat vooral goed zijn werk doet wanneer je digitale bron niet optimaal is.
Hij is goed modificeerbaar en met een aantal mods naar een DAC van zeer hoog niveau te brengen.
Voor de prijs hoef je het niet te laten. Hij kost volgens mij iets van $400,- (shipped).
Hier het 'draadje' op Head-Fi: http://www.head-fi.org/forums/f7/chamel ... ns-465039/
Een aantal foto's van de fabrikant/ontwerper: hier en hier
Wat foto's van mijn modificaties en tijdelijke setup voordat hij in een mooie behuizing komt: http://picasaweb.google.com/NegozioDiDo ... directlink
Re: DAC beneden 1000 euro
Rhodes: ik word in de war van jou. Jij hoort op GoT te zitten
Ik wou deze net voorstellen. De Chamelion lijkt me een erg mooie dac voor degene die een wat ruimer budget heeft.
Verder is de Xindac DAC 8 of 9 mss wel wat (met buizenuitgangstrap). Die is in nl te koop (bij pacific audio).
Ik wou deze net voorstellen. De Chamelion lijkt me een erg mooie dac voor degene die een wat ruimer budget heeft.
Verder is de Xindac DAC 8 of 9 mss wel wat (met buizenuitgangstrap). Die is in nl te koop (bij pacific audio).
Re: DAC beneden 1000 euro
lol, deze DAC heeft aandacht nodig als je het mij vraagt dus hoog tijd dat ie in Nederland wat bekender wordt. 
Re: DAC beneden 1000 euro
Bigears,
Nog meer om te lezen,
http://www.audiodesignguide.com/DAC_final/DacFinal.html
ook de rest van de DAC beschrijvingen zijn interrressant
http://www.audiodesignguide.com/mydac.html
Zoals sommige al zeiden, ga vooral luisteren en lezen.
Al heb je bij het luisteren al snel dat je niet de DAC ( IC )speciefiek beoordeeld maar het complete apparaat met al zijn componenten. Hierdoor zal de keuze niet makkelijk worden.
Als zelfbouwer zou ik het anders aanpakken:
Probeer uit te zoeken welke DAC (IC) jouw het meeste zou aanspreken. Er in de bovenstaande threads genoeg linken naar info hierover.
Kies de manier waarop je de DAC wild voorzien van een ingangssignaal en kies hierbij de passende Reciever met de beste specs.
Bouw een goede voeding met gescheiden voeding voor digitaal en analoog en eventueel voor links en rechts.
En bouw het analoge uitgangsgedeelte naar je persoonlijke smaak/ voorkeur. Te denken valt aan opamps als instrumentatieversterker, buizenuitgang, geheel passief enz.
Behalve dat dit een mooie tijdsbesteding zal worden kun je de uitgangstrap precies aan jouw installatie en smaak gaan aanpassen.
Ik heb dit al meerdere malen gedaan meer zeer uit een lopende configuraties en budgetten.
Kijk hiervoor ook naar meerdere threads op dit forum over zelfbouw DAC's.
Een tussenweg is een complete DAC of gebouwde print te kopen en dan te modificeren.
Ook hier kiezen voor de gewenste basis, DAC Ic type,Receiver chip en Gescheiden voedingspanningen.
En dan kan ik wel lopen schreeuwen welke DAC ik het mooiste vindt, maar die kan bij jouw wel heel erg tegenvallen.
Als ik een inschatting mag maken hou jij van een dynamisch, detailrijk geluid met een homogeen beeld.
Ronny
Nog meer om te lezen,
http://www.audiodesignguide.com/DAC_final/DacFinal.html
ook de rest van de DAC beschrijvingen zijn interrressant
http://www.audiodesignguide.com/mydac.html
Zoals sommige al zeiden, ga vooral luisteren en lezen.
Al heb je bij het luisteren al snel dat je niet de DAC ( IC )speciefiek beoordeeld maar het complete apparaat met al zijn componenten. Hierdoor zal de keuze niet makkelijk worden.
Als zelfbouwer zou ik het anders aanpakken:
Probeer uit te zoeken welke DAC (IC) jouw het meeste zou aanspreken. Er in de bovenstaande threads genoeg linken naar info hierover.
Kies de manier waarop je de DAC wild voorzien van een ingangssignaal en kies hierbij de passende Reciever met de beste specs.
Bouw een goede voeding met gescheiden voeding voor digitaal en analoog en eventueel voor links en rechts.
En bouw het analoge uitgangsgedeelte naar je persoonlijke smaak/ voorkeur. Te denken valt aan opamps als instrumentatieversterker, buizenuitgang, geheel passief enz.
Behalve dat dit een mooie tijdsbesteding zal worden kun je de uitgangstrap precies aan jouw installatie en smaak gaan aanpassen.
Ik heb dit al meerdere malen gedaan meer zeer uit een lopende configuraties en budgetten.
Kijk hiervoor ook naar meerdere threads op dit forum over zelfbouw DAC's.
Een tussenweg is een complete DAC of gebouwde print te kopen en dan te modificeren.
Ook hier kiezen voor de gewenste basis, DAC Ic type,Receiver chip en Gescheiden voedingspanningen.
En dan kan ik wel lopen schreeuwen welke DAC ik het mooiste vindt, maar die kan bij jouw wel heel erg tegenvallen.
Als ik een inschatting mag maken hou jij van een dynamisch, detailrijk geluid met een homogeen beeld.
Ronny
