MP3 speler kiezen

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

mischa72
Contacteer:

MP3 speler kiezen

Bericht door mischa72 »

Heren/dame(s),

Sinds kort kan ik niet meer zo gemakkelijk mijn SD-kaarten met muziek in de auto afspelen. Ik heb wel een SD-slot, maar daarin zit een SD met navigatiekaarten. Ik denk er nu over een MP3/4 speler aan te schaffen met daarin een een bulk geheugen, maar ook met een SD-slot.

Na het lezen van wat testen kom ik eigenlijk uit bij de Creative Zen. Deze presteert blijkbaar goed en de nieuwere X-Fi(2) presteren volgens de reviews niet beter in het gebied waarin ik hem gebruik. Nu is mijn vraag de volgende:

Zijn er goed klinkende alternatieven voor bovengenoemde speler?

De eisen die ik aan de speker stel:
- goed afleesbaar display
- goede geluidskwaliteit
- 8-16GB intern geheugen
- geen ipod (te duur)
- SD-slot
- het liefst oplaadbaar via USB
- lange accuduur

Zoals gezegd zal hij minder vermogen hoven te leveren dan wanneer er bijvoorbeeld een hoofdtelefoon aan hangt, maar de lange accuduur is evengoed belangrijk.

Alvast bedankt voor jullie tips. Mochten jullie iets leuks aan te bieden hebben, hoor ik dat graag. Als ik eens een speler van iemand zou mogen testen zou ik dat ook erg op prijs stellen. Het gaat er mij gewoon om dat ie fatsoenlijk klinkt.

Groeten,
Mischa
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Re: MP3 speler kiezen

Bericht door Henkjan »

is t voor in de auto? dan zou ik eerder zoeken naar zo'n ding die je als een cd wisselaar aan je auto radio kan hangen
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Kan geen antwoord op je vraag geven, maar misschien heb je hier wat aan:

Een jaar geleden heb ik na veel reviews lezen deze http://www.mp3shop.nl/product/54584/cow ... black.html speler gekocht. Hij is niet goedkoop, maar hij bevalt me erg goed. Kenmerken:
- Zeer lange batterijduur. Zo lang zelfs dat ik 'm wel eens vergeet op te laden!
- 16GB standaard, uitbreidbaar met een SD kaartje.
- Folder structuur. Veel MP3 spelers gebruiken een systeem om op artiest of album te zoeken, vind ik persoonlijk niet prettig, als je de albums gewoon als dir aanmaakt kun je ze snel terug vinden.
- De belangrijkste: het ding klinkt voor een MP3 speler erg goed. Zoals vaker zijn de bijgeleverde oordopjes niet goed, ik gebruik zelf MX400's van Sennheiser. Die heb je al voor een tientje ofzo en klinken gewoon goed.
- Ook een belangrijke: ding wordt door een PC gewoon als drive gezien. Dus geen gedoe met itunes of weet ik het, gewoon muziek ernaartoe kopieren.
- Laden kan via USB of bijgeleverde adapter.
- Voldoende uitgangs vermogen, 75mW. Tig spelers leveren gewoon te weinig vermogen om bv een laag rendement Shure in ear aan te sturen, die ik ook een enkele keer gebruik.

Kan eigenlijk maar 1 minpunt bedenken, de misschien wat hogere rpijs tov z'n concurrenten. Maar goed, gebruik 'n nu een jaar lang meerdere uren p/dag, ben er zeer tevreden over.

Cowon iaudio D2

Afbeelding
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ik schreef:
is t voor in de auto? dan zou ik eerder zoeken naar zo'n ding die je als een cd wisselaar aan je auto radio kan hangen
zie bv dit topic op AF http://www.audiforum.nl/forum/car-enter ... radio.html
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Jee... Ik wist niet eens dat er andere mp3 spelers bestonden dan iPods O:)
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

dan zal ik je nog wat vertellen Jan: er schijnen ook andere computers te zijn dan Macs :mrgreen:
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Niet. :^o
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Henkjan schreef:
dan zal ik je nog wat vertellen Jan: er schijnen ook andere computers te zijn dan Macs :mrgreen:
Inderdaad, je hebt ook Apples :lol: :lol: :lol:

Leuke tip van die converter Henkjan, maar ik zoek iets wat ik via een audiokabel kan aansluiten op de externe ingang van mijn autoradio. Daarbij kan ik een mp3-speler ook nog meenemen als ik op vakantie ben. Of met een hoofdtelefoon, of met een paar compacte speakertjes, dan heb ik in elk geval mijn favoriete muziek bij me.

@Barry2001: Jij ook bedankt voor je reactie, maar die Cowons zijn inderdaad aan de dure kant. Kwalitetief schijnen ze inderdaad erg goed te zijn, maar die ervaring heeft een collega ook met Creative.

Verder zoek ik iets wat ik ergens voor een leuk prijsje weg kan schnabbelen, garantie vind ik niet zo´n issue bij een apparaat zonder bewegende onderdelen. Ik ga me eens orienteren naar een Creative Zen. Deze zijn er al een tijdje en vaak gekocht als hebbeding, dus niet veel gebruikt. Deze hebben ook een redelijk scherm, schijnen best zuinig te zijn en kunnen opgeladen worden via USB.
Barry2001 schreef:
K
- Ook een belangrijke: ding wordt door een PC gewoon als drive gezien. Dus geen gedoe met itunes of weet ik het, gewoon muziek ernaartoe kopieren.
Hoe zit dit eigenlijk bij een Creative? Ik zit een beetje te kijken in de richting van een Zen (V/MX)

Groeten,
Mischa
Laatst gewijzigd door mischa72 op za 23 jan 2010, 8:52, 1 keer totaal gewijzigd.
jantje-secuur

Bericht door jantje-secuur »

Iemand in mijn omgeving heeft ook een iAudio, (waar trouwens ook *.flac op kan) en daar zit een saffierglazen display op. Handig, want je kunt er letterlijk met je sleutel overheen krassen zonder dat je krassen in het scherm krijgt. :)
Vuurkat

Bericht door Vuurkat »

Barry2001 schreef:
Een jaar geleden heb ik na veel reviews lezen deze http://www.mp3shop.nl/product/54584/cow ... black.html speler gekocht. Hij is niet goedkoop, maar hij bevalt me erg goed.
Ik heb er nu ook 1 (maar dan 8GB en de D2+) :mrgreen:
Bevalt me beter dan een iPod nano.
NP

Bericht door NP »

Misschien is de Sandisk Sansa Fuze wat voor je?
-> http://www.sandisk.nl/Products/Catalog% ... _Fuze.aspx

Zelf ongeveer een jaartje geleden verkozen boven een Creative Zen, en ben er nog steeds tevreden over. Hij klinkt goed, is lekker compact, heeft een fijn navigatiewiel, speelt ook FLAC af, is gewoon als externe harddisk te benaderen op de computer en is uitbreidbaar d.m.v. micro SD kaartjes (toen ik hem kocht kreeg je er gratis een 8 gb kaartje bij, weet niet of dit nu nog steeds zo is).

De reviews die ik toen opgezocht had waren goed te pas over de geluidskwaliteit en beoordeelden deze als beter dan die van de vergelijkbare ikPod, al heb ik dit niet zelf serieus vergeleken (met standaard oordoppen klinkt hij wel beter dan de iPod Classic met standaard doppen, maar dat is ook niet zo'n prestatie :twisted: (ben een beetje anti-apple)).

Enige minpunt is dat hij de opgegeven accuduur van 24 uur niet lijkt te halen, maar dit zou misschien ook kunnen komen doordat het meer energie kost om flac te decoderen?

Wat misschien nog handig is om te weten: ik meende dat je een uitbreidingskaart in de Creative Zen apart moet benaderen, je kan via het menu dus niet aan een stuk muziek uit het eigen geheugen en van de kaart afspelen.

Groeten Niek
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Hm, als ik dan hier kijk, lees ik het volgende:

Muziekkwaliteit van de SanDisk Sansa Fuze

De muziekkwaliteit van de SanDisk Sansa Fuze is goed. Maar de kwaliteit zal je niet echt verrassen en je zult er ook niet versteld van staan, bovendien; mocht je op zoek zijn naar perfectie dan is deze Sansa Fuze MP3 speler niet de oplossing. De kwaliteit haalt het niet bij die van bijvoorbeeld de Apple iPod of de Creative Zen X-Fi. Dit verschil hoor je pas goed als je de SanDisk Fuze op een speakersysteem aansluit. Het geluid van de muziek wordt dan onhelder en de hoge tonen worden onderdrukt. Toch moet gezegd worden dat ondanks dit alles de kwaliteit van de muziek die de SanDisk Fuze afspeelt over het algemeen gezien niet slecht is. De mediaspeler weet een redelijk goede indruk achter te laten. Het ligt ook niet aan de bijgeleverde oortjes, die zitten prettig in het oor en geven een mooi geluid: ook als je ze aansluit op een andere muziekbron. De formaten die de Sansa Fuze ondersteunt zijn: MP3, OGG, FLAC, WMA, secure WMA, WAV, Audible, MPEG4.

Of worden deze gasten dusdanig gesponsort dat dit gezegd MOET worden?

Ik ben overigens niet op zoek naar een player die ook video af moet kunnen spelen. Als hij het kan, is dat geen probleem, maar het MOET niet. Daarbij zou het handig zijn als de verlichting van de speler groen (of groen instelbaar) is, dit in verband met de groene dashboardverlichting in mijn auto.

Nog altijd nijg ik het meeste naar de Creative Zen (niet de MX, want die is beperkter), al gaat de MX langer mee op een accuvulling. Daarentegen is dat weer het minst belangrijk, omdat ik hem toch een continuespanning kan geven in de auto.

Groeten,
Mischa
NP

Bericht door NP »

Sja, elke review zegt weer wat anders... Wat ik wel een beetje vreemd vind is dat muziek en hoge tonen opeens minder helder worden als je ze op speakers aansluit, ik zou eerder zeggen dat zoiets aan zijn weergevers ligt. Als je het volume volledig opendraait lijkt er wel wat ruis bij te komen, maar met het hoog gebeurt niets.

Als ik van de week weer op mijn studentenkamertje ben wil ik ze wel eens aan mijn Needles hangen als je daar belang aan hecht? Nog nooit geprobeerd en ik ben de Fuze gewend i.c.m. mijn Sennheisers CX400.

De betreffende review kon ik niet meer terugvinden en ik heb nu geen tijd om verder te zoeken, maar misschien dat je hier wat aan hebt (de eerste twee heb ik ook mee laten wegen bij de aankoop. Bij anythingbutipod is de Sansa Clip trouwens een van de Editors-choice favorieten, deze heeft dezelfde audiochip als de Fuze):

http://www.anythingbutipod.com/archives ... review.php
http://whathifi.com/Review/SanDisk-Sansa-Fuze/
http://reviews.cnet.com/mp3-players/san ... g=txt;page

Je moet natuurlijk gewoon de keuze maken waar jij je goed bij voelt, de Creative Zen schijnt ook bovengemiddeld goed te klinken :wink:

Gegroet!
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Heb een ipod tijdelijk in huis gehad van een vriend: een ipod zit wat mij betreft echt in het onderste segment van de mp3 spelers.
- Een korte batterijduur, plus dat de batterij het nogal eens begeeft. Voor een leek (lees gemiddelde gebruiker) is deze vervolgens niet te vervangen.
- Je MOET itunes gebruiken, commercieel opgedrongen prut waar muziek ook nog weer eens wordt omgezet? Handig als je muziek wilt kopen in downloadvorm, maar voor de 99% van de mensen die onbetaald downloaden is het absoluut onhandig.
- Luister er eens naar met een bij jou bekend hoofdtelefoontje. Wat er allemaal ge-equalized wordt aan die muziek (ook in de zgn neutrale stand) weet ik niet, maar het klinkt echt nergens naar.

Het ziet er gelikt uit, past vast wel in een verkrijgbare kleur bij je net aangeschafte handtasje, maar verder, neuh.

Creative Zen heb ik ook goede dingen over gelezen, maar heb 'm zelf niet gehoord. Lastig tegenwoordig, je moet het in dit geval hebben van reviews tenzij je iemand kent die een dergelijk type heeft zoda tje 'm kunt proberen..

.
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Allereerst alvast bedankt voor jullie tips.

Het is de Creative Zen 16GB geworden. Hier zit een extra 8GB SD kaart bij, dus ik kan redelijk wat muziek kwijt :twisted: .

Hier de link naar de microsite van de Zen. Hieronder een afbeelding.
16gbCreative-zen.jpg
Nu nog op zoek naar een goeie oortelefoon. Zijn daar tips voor? Ik had een paar sites waar keer op keer dezelfde werd aangeraden in combinatie met de Zen voor een zeer mooi geluid, maar ik kan ze niet meer vinden.

Groeten,
Mischa
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Feli met de aankoop! Wat voor een koptelefoon zoek je, voor portable gebruik?

Je zult het misschien niet geloven, ik zweer hierbij: http://www.extremediscount.nl/index.php ... _campaign=

Sennheiser MX400. Ongelooflijk goede prijs - kwaliteit verhouding. Omdat ik 'm zoveel gebruik verslijt ik een paar setjes per jaar, is met dit type/prijs ook niet zo'n probleem. Zoek er maar eens op bij Tweakers bv, gegarandeerd de "biggest bang for the bucks"!
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

wil je zo'n ding voor in je oor? of mag t ook op je oren zitten? die laatste vind ik persoonlijk veel fijner, en neem dan de mindere laagweergave van die dingen die ik heb maar voor lief.
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Barry2001 schreef:
Feli met de aankoop! Wat voor een koptelefoon zoek je, voor portable gebruik?

Je zult het misschien niet geloven, ik zweer hierbij: http://www.extremediscount.nl/index.php ... _campaign=

Sennheiser MX400. Ongelooflijk goede prijs - kwaliteit verhouding. Omdat ik 'm zoveel gebruik verslijt ik een paar setjes per jaar, is met dit type/prijs ook niet zo'n probleem. Zoek er maar eens op bij Tweakers bv, gegarandeerd de "biggest bang for the bucks"!
Ziet er niet verkeerd uit. Misschien dat ik die eens ga proberen. Voor dat geld kun je inderdaad geen pijn lijden.
Henkjan schreef:
wil je zo'n ding voor in je oor? of mag t ook op je oren zitten? die laatste vind ik persoonlijk veel fijner, en neem dan de mindere laagweergave van die dingen die ik heb maar voor lief.
Voor buitengebruik het liefste in-ear. Ik loop liever niet met oorwarmers op :lol: .

Van de persoon van wie ik de Zen overneem, kreeg ik deze tip. Maar vanwege het prijsverschil ga ik toch eerst eens voor de Sennheisert.

Groeten,
Mischa
indoubt

Bericht door indoubt »

Als je een goedkope redelijk goede set dopjes zoekt kan ik de sensheisser beamen. Ik heb daarvoor een setje MX500. Ze kosten weinig en zijn behoorlijk goed. Ik gebruik ze op een cowon D2. Nadat ik een dure set dopjes aan gort heb getrokken ben ik op zoek gegaan naar een betaalbaar alternatief en heb die in deze senheissers gevonden.

Kost je tenminste geen rip uit je leijf als er eens wat mee gebeurt.

Ik heb de Cowon overigens gekocht na enkele teleurstellingen met ipods en een flinke berg frustratie met itunes. Ik ben nu een tevreden mens O:)
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door JvS »

Je hebt normale dopjes die je in je oorschelpt stopt en de echt in-ears, die je met zo'n buisje echt in je oor doet. Die laatste heeft een paar nadelen en voordelen.

Voordelen zijn afsluiting van buitengeluid en zeer gemakkelijke en diepe basweergave. Nadeel kan zijn dat je het niet prettig vindt zitten en dat de dopjes soms verstopt kunnen raken omdat je oor . Ik heb daar zelf geen last van, maar dit hoor je best wel. Daarnaast hoor je het nogal goed als je de draadjes aanraakt.

Ik vind vooral die weergave van de lage tonen echt een genot. Ik heb zelf altijd dopjes van Creative gehad. De EP-630 en nu de EP-830. Die eerste kost 20 euro, die 2e 30. De eerste is wat minder subtiel en beukt nogal in het laag. Die tweede heeft ook een wat aangezette laagweergave, maar die vind ik bijzonder goed klinken. Basgitaren, drums, beats, klinkt allemaal ontzettend lekker (het woord ronkende basgitaren weleens gehoord, dat vind ik treffend), terwijl ik bij een gemiddelde thuisinstallatie zonder correctie of zonder dipoollaag, geen groot fan ben van aangezet laag.

Ik ben absoluut overtuigd van de kwaliteit van de EP-830's van Creative dus. Overigens lijken deze dopjes als twee druppels water op Sennheisser dopjes. Ook hier op tweakers goede reviews te lezen :).

De MX500 ken ik niet. De MX400 heb ik wel gehad. Klonken ook goed, maar dat is wel van een andere orde dan in-ears. Ik heb best veel dopjes versleten en ook best dure gehad. Zeker nu ik die creatives EP-830's ken, zweer ik echt 100% bij in ears.

Ow en indoubt, die frustratie ken ik. Ik heb sinds vorig weekend een iPod Touch en wat een k*programma is dat iTunes zeg. Als het eenmaal werkt en gecatagoriseerd is, is het prima. Maar daarvoor. Breek me de bek niet open.

Ik gebruik het toch, omdat het met een iPod Touch een werkelijk briljante afstandsbediening voor muziek is.
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Iemand ervaring met de Koss The Plug (of Sparkplug ??) Hier lees ik ook wel goeie reacties over. Dit zijn echte In Ear doppen, met een schijnbaar erg goeie laagweergave. Daarbij zijn ze nog wel een stukkie goedkoper dan de Creative EP-830.

Groeten,
Mischa
Luuk

Bericht door Luuk »

Geen ervaring mee. Maar wat je ook doet, neem alsjeblieft geen sennheiser CX-400's. Ik heb deze icm met een iphone, en het klinkt ronduit bagger.
Laatst gewijzigd door Luuk op do 28 jan 2010, 20:13, 1 keer totaal gewijzigd.
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door JvS »

Je bedoelt zeker 'geen'? :)

Voor mij zou de keus makkelijk zijn. De ep630 en 830 zijn goedkoop en goed. De 830 is zelfs vrij prima, zeker gezien de prijs die je er ook bij een gewone winkel als dynabyte of dixons voor betaalt. Enige nadeel is dat ze weleens draadbreuk op lijken te lopen. Al is dat met alle doppen die intensief mobiel gebruikt worden wel een risico.
nxs77
Contacteer:

Bericht door nxs77 »

Wat is TE duur? ik heb een ipod classic 160gb. HDD was stuk. Daarom kotte hij maar 80 euro. Voor 65 euro een nieuwe toshiba 160 gb hdd erin en klaar is kees.

Als je een beetje handig bent kun je een defecte apparaat toch repareren...

Ebay!! :mrgreen:
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Sorry, was mijn eigen topic uit het oog verloren. Ik heb bij Mediamarkt een setje van ca € 10,00 in ear. Merk schiet me even niet te binnen. Om te proberen vond ik het prima. Zitten goed en klinken ook nog eens geweldig (ten opzichte van de dopjes die standaard bij de Zen zitten).

Groeten,
Mischa
Plaats reactie