Middentoner met dichte korf. Klankkast nodig?

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
EppeRRR

Middentoner met dichte korf. Klankkast nodig?

Bericht door EppeRRR »

Ik zit met een 'probleem'.

Ik heb een bestaande set speakers (linear phase 8820 :oops: ), en wil hiermee een andere setup proberen. Het is zeker geen top speaker maar wil wat experimenteren met kasten en heb deze nog liggen van 'vroegâh'.
Deze setup zal de overleden tweeter vervangen voor een nieuwe 80mm tweeter (pasgeleden aangeschaft van visaton), heeft een nog goed werkende middentoner van 8cm (met sierring ruim 11cm) en een woofer van 12". Dit alles natuurlijk 1x link en 1x rechts ;)

Maar nu zit ik met een idee om de 12" woofers te bouwen in een losse kist (het idee van JW zijn dipool), en de middentoners en tweeters te bouwen in een soort van satelietspeaker in de stijl van B&W CM1.

Nu de vraag: me middentoner heeft een dichte korf/chassis, zoals hieronder aangegeven, maar mijn vraag is of zo'n speaker ook een zekere kastvollume nodig is voor klank of dat het geen effect heeft of de luidspreker wel of geen klankkast heeft.
Dus kan me iemand vertellen of ik hem gewoon strak in het massieve hardhout kan frezen of moet ik iets van kastvollume moet creëren wat ten goede komt van de klank van een mid??

Afbeelding
Het is niet exact dezelfde middentoner als hierboven, maar puur als illustratie.

Heb dus van me werk een stuk geschaafd Sapupira kozijenhout mee kunnen krijgen met de maat 118x98mm en 195mm lang en wil deze kun dusdanig bewerken zodat ik hier de 2 speakers/drivers in kwijt kan.

Alvast bedankt :D

B&W CM1
Afbeelding

JW Dipool
Afbeelding
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Re: Middentoner met dichte korf. Klankkast nodig?

Bericht door JvS »

Ik weet niet zo goed wat jij met een gesloten kort bedoelt. Maar als je aan de achterkant echt een gesloten behuizing hebt, heb je geen klankkast nodig. De speaker produceert dan ook geen geluid en je ziet er ook niets bewegen als-ie speelt.

Sommige dome-mids hebben dat (de dayton RS52 bijvoorbeeld). Wat je op de tekening laat zien is heel wat anders.
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Komt die middentoner dan wel laag genoeg om een beetje aansluiting te hebben met een sub?

De gesloten midden toners van Visaton die ik vroeger gebruikt hebt, die kwamen niet lager dan 6-700Hz en dat is veel te hoog om als bas-mid in te kunnen zetten.
EppeRRR

Bericht door EppeRRR »

JvS schreef:
Ik weet niet zo goed wat jij met een gesloten kort bedoelt. Maar als je aan de achterkant echt een gesloten behuizing hebt, heb je geen klankkast nodig. De speaker produceert dan ook geen geluid en je ziet er ook niets bewegen als-ie speelt.

Sommige dome-mids hebben dat (de dayton RS52 bijvoorbeeld). Wat je op de tekening laat zien is heel wat anders.
De mid die ik in de 3 weg kist heb zitten heeft dus een dichte achterkant, hij kan dus aan de achterkant geen luchtdruk verplaatsen.

Afbeelding

Even zoeken op internet en dit is een foto van de speaker, tweeter is 1 van stuk en die heb ik vervangen voor 1 van visaton.

MichaelB schreef:
Komt die middentoner dan wel laag genoeg om een beetje aansluiting te hebben met een sub?

De gesloten midden toners van Visaton die ik vroeger gebruikt hebt, die kwamen niet lager dan 6-700Hz en dat is veel te hoog om als bas-mid in te kunnen zetten.

Hij zijn officiëel geen subwoofers die ik heb, meer hifi woofers (als ik het zo goed zeg).
Weet ook niet precies of het ook mogelijk is om met hifi woofers een soortgelijk dipool opzet te gebruiken, hints en tips zijn altijd welkom :D

Alvast bedankt.
EppeRRR

Bericht door EppeRRR »

Hier even een schets van wat ik van plan was met de tweeter en middentoner.
Heb de speakers zelf ook getekend, tweeter moet nog en de behuizing/kast is
nog maar in ruwe vorm.
Mid is een los component in de tekening, voor de duidelijkheid heb ik de sierring
er los voorgehangen als een soort van 'exploded view'.

Maar de ruimte achter deze drivers kan ik dus gewoon minimaal houden?

Afbeelding

Afbeelding
Vuurkat

Bericht door Vuurkat »

Ik vrees dat de middentoner niet laag genoeg zal komen om te gebruiken in een satelliet (zoals MichaelB al zei), ook zal de woofer dan veel mid moeten weergeven en volgens mij gaat dat niet lukken in een ripole.
EppeRRR

Bericht door EppeRRR »

OK bedankt, kan dan dit project wel in de ijskast drukken.
Helemaal niet bij nagedacht of de mid daar wel geschikt voor is, of ik zou een andere middentoner moeten zoeken die bij me Visaton DTC 80 SC tweeter past.

Wat is zo kan vinden t/m 100mm doorsnee (en een beetje vermogen aankan), is allemaal vanaf zo'n 4000hz.
Of ik zou de tweeter dan moeten afzwakken?
Het tweeter afzwakken ken ik nog wel uit mijn caraudio tijdperk, maar dat was omdat de tweeter van me MTX composet te
hard was t.o.v. de 16cm midbass.

Iemand tips?

Maar kan ook nog altijd weer terug gaan naar mijn allereerste idee waardoor ik ook hier o.a. op het forum beland ben,
de vox 301 van Visaton maar dan met 'me eigen' componenten.

Iig bedankt voor de info :D
bartsegers

Bericht door bartsegers »

Hoi epperrr,

Heb je de units al eens uit je kasten gehaald?
Ik durf er bijna zeker van te zijn, dat de woofer ongefilterd is!
Een condensator voor de middentoner, en voor de tweeter is de enige vorm van filtering.

Deze kasten zijn onder veel merknamen verkocht, oa marqaunt, linear phase, en nog een paar.
De woofer zelf is wellicht nog bruikbaar, maar ik zou een andere middentoner erbij zoeken.

(eentje die wel aansluit bij zowel woofer als tweeter)
dan uiteraard moet er ook één en ander gemeten worden eigenlijk, heb je die kennis, of heb je een kennis die dat kan?
EppeRRR

Bericht door EppeRRR »

bartsegers schreef:
Hoi epperrr,

Heb je de units al eens uit je kasten gehaald?
Ik durf er bijna zeker van te zijn, dat de woofer ongefilterd is!
Een condensator voor de middentoner, en voor de tweeter is de enige vorm van filtering.
..."Krabt even achter zijn oor"...

Ik kan voor bijna 99% zeker zeggen dat dit idd het geval is, bij de connector zijn alle draden rechtstreeks aangesloten
waarvan 2 draden een condensator hebben en die gaan idd naar mid en hoog.
Toekomst'muziek' was dan ook om een eigenbouw filter te maken/plaatsen, maar zit eerst nog met kast ontwerp.

bartsegers schreef:
Deze kasten zijn onder veel merknamen verkocht, oa marqaunt, linear phase, en nog een paar.
De woofer zelf is wellicht nog bruikbaar, maar ik zou een andere middentoner erbij zoeken.
Woofer klinkt ook zeer fijn moet ik zeggen, heb heb zo'n 2,5 jaar gebruikt in de schuur en moet zeggen dat er wat betreft
bass geen tekort was. Daarvoor heeft deze speakerset zo'n 10 jaar op me slaapkamer gestaan tot ergenis van mijn ouders :P.

Maar als de de woofer nu (als ik het goed noem) full-range speelt, zou deze dan niet af te fliteren zijn tot het moment dat de
tweeter het over kan nemen? Zal dit moeten worden gemeten?
Of is dat gat te groot?

bartsegers schreef:
(eentje die wel aansluit bij zowel woofer als tweeter)
dan uiteraard moet er ook één en ander gemeten worden eigenlijk, heb je die kennis, of heb je een kennis die dat kan?
Wat betreft meten heb ik totaal geen verstand van, misschien kan ik het wel maar ik vrees dat een multimeter niet het meetgereedschap
is wat jij bedoeld ;) Ik ken ook zo niemand die ander meetgereedschap heeft hiervoor.

Maar de originele tweeter en middentoner zijn 4Ohm in de kast, woofer staat verder niets op maar kan verwachten dat deze dezelfde impedantie heeft? Op het typeplaatje voorop staat wel dat de gehele kist 8Ohm is :?

Alvast bedankt
bartsegers

Het probleem met deze woofers is, dat deze van lage kwaliteit zijn.
De spoel is echt zeer klein, volgens mij 1" in doorsnee. verder is de opbouw ook wat magertjes, kleine magneet, zwaar membraan etc.
Neemt niet weg dat er best wat uit te halen is, maar absoluut niet in een 2-weg configuratie.
Het moment waarop de woofer begint op te breken, en de vervorming toeneemt, ligt erg laag.
Waarschijnlijk zelfs te laag voor een gemiddelde 4" middentoner.
Maar omdat je niet met dergelijk materiaal naar perfectie kan streven, kun je wellicht uit de voeten met een standaard filter.(al dan niet zelf gemaakt)
De tweeter van visaton, staat hoogstwaarschijnlijk in het software pakket van Boxsim.
Dit betekent dat je tweeter dus reeds bekend is, doorgemeten en al.
(Wellicht zijn er al bestaande speaker ontwerpen met die tweeter)
Dan weet je dus al hoe je de tweeter moet gaan filteren (in elk geval ben je op de goede weg)
Wat dan nog rest is het vinden van een budget middentoner die lekker aansluit bij de tweeter, en de woofer!

De woofer ongefilterd laten spelen is echt not done! Elk filter wat je er ooit tussen knoopt is een verbetering voor het laag.
Ik raad zelf iets aan in de richting van 300 hz. 12dB, spoeltje met een 0,7mm draad en kern om de kosten te drukken.

Als je beide woofers in een aparte sub wilt steken, en zelf kleine topkastjes wilt maken, heb je nog de optie om de woofers actief aan te sturen. (versterker met actief filter, dus geen duur zwaar passief filter) Dat is dan verreweg de beste optie.
Een zogenaamde plate amp, heb je bij de conrad voor een euro of 80. (pin me daar niet op vast)
De kast voor de woofers, is dan nog wat over blijft. De woofers zitten nu in een basreflex kast, maar of dat nu de beste kast is, is maar de vraag.
Deze speakers zijn gemaakt onder het motto: 6 planken, twee gaten, en een woofer erin.
Je zou een forumlif kunenn benaderen die de parameters kan meten, of althans een goede indicatie kan geven daarvan. Je bent dan wat transportkosten kwijt, en wat voor de moeite...
Weet je wel wat je in handen hebt. Zodra je die parameters weet, kun je ze in een simulatieprogramma zetten (bijvoorbeeld boxsim) en dan een kast berekenen waarbij de woofer zicht lekker voelt.
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Mocht je interesse hebben, dan heb ik volgens mij nog 2 standaard Visaton 3-weg filters in de garage liggen. Volgens mij is het deze, maar mocht je interesse hebben, dan kijk ik vanavond even voor je.

Indien interesse, dan zijn ze na betalen van fl. 22,04 voor jou :lol: (even een beetje nostalgie)

Dit zijn dus wel standaard filters, maar daar ga je heeeeeel veel op vooruit.
bartsegers

Ook een idee, is het kopen van de w100s middentoner van visaton.
Samen met jouw tweeter kan dit een mooie satelietspekaer worden.
Filtering is eenvoudig, er zijn veel voorbeelden van deze woofer+tweeter combinatie.

De basspeakers kun je dan ook gebruiken.
De filtering voor de bas zou ik actief doen! (conrad versterker bv.)
Of, je plaatst beide woofers in een 4e/6e orde bandpasskist. je filtert dan akoustisch en goedkoop.
EppeRRR

Bericht door EppeRRR »

Het idee van de w 100 s klink zeer interessant, de Alto Genisis Sat heeft een mooi voorbeeld voor filter en kastinhoud.

10 liter BR met afgestemd op 56hz is niet verkeerd lijkt mij? Fantastisch denkwerk :D Kost nog geen 5 tientjes per 2 bij conrad, filter aan onderdelen weet ik nog niet maar daar een andere keer over denken :D

Merk wel dat ik te lang uit het audio gebeuren ben geweest, laatste keer was al heel wat jaartjes terug, dus even me theorie wat bijspijkeren.
Maar een satelietspeaker is iig nog steeds het idee na de tips hier :D

@MichaelB: Bedankt voor het aanbod, ik zal het in gedachten houden :D
bartsegers

Ik zou mijn geld ook inzetten op de w100s (is echt een fijne unit) goed tweetertje erbij, Boxsim ter hande nemen, filter ontwerpen desnoods met voorbeeld, en dan de sub actief maken met een plate ampje.
EppeRRR

Bericht door EppeRRR »

Ik zal me eerst focussen op de sateliet speakers, als sub is misschien ook wel een idee om de
W 130 S te nemen van visaton en die
in een bandpass zetten in een vloerstaander.

Ga eerst eens slapen, heb nu ideeën teveel :P

Thnx voor de info iig :D
Plaats reactie