Zelfbouw Zaph ZDT3.5

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
the cosmic gate
Berichten: 284
Lid geworden op: di 06 okt 2009, 11:03

Re: Voorstellen en meteen vraag

Bericht door the cosmic gate »

hetvolgende: net bij de fabory geweest om inslagmoeren en boutjes te halen.
maar aangezien ik het liefst zwarte M4 of M5 inbus wil gaan gebruiken vroeg ik hierom, maar die aller aardigste man wist me te vertellen dat het zwarte inbus boutje wat hun verkopen wel zwart is maar na een tijd zal gaan roesten omdat deze niet "verzwart" zijn .
Weet iemand hier wat van, of alternatieven waar ik wel goede M4 of M5 kan halen ?
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: Voorstellen en meteen vraag

Bericht door sietse »

Ik heb mijn RVS boutjes gewoon zwart gemaakt met een watervaste filtstift. Zijn nog steeds zwart na 3 á 4 jaar.
Gebruikersavatar
the cosmic gate
Berichten: 284
Lid geworden op: di 06 okt 2009, 11:03

Re: Voorstellen en meteen vraag

Bericht door the cosmic gate »

da's ook een idee
Gebruikersavatar
the cosmic gate
Berichten: 284
Lid geworden op: di 06 okt 2009, 11:03

Re: Voorstellen en meteen vraag

Bericht door the cosmic gate »

Net getest met een standaard M4 inbus boutje, maar krijg deze toch niet echt mooi zwart, blijft beetje paarsig zwart.
Zal het met RVS beter gaan ?
sietse schreef:
Ik heb mijn RVS boutjes gewoon zwart gemaakt met een watervaste filtstift. Zijn nog steeds zwart na 3 á 4 jaar.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: Voorstellen en meteen vraag

Bericht door sietse »

Andere filtstift, of gewoon een tweede keer doen? Bij mij zijn ze zwart. Overigens willen gewone stalen boutjes wel es gaan roesten is mijn ervaring. Ik gebruik liever RVS boutjes. En of ze nou wel of niet zwart zijn, als het geheel maar naar tevredenheid speeld. 8)
Gebruikersavatar
the cosmic gate
Berichten: 284
Lid geworden op: di 06 okt 2009, 11:03

Re: Voorstellen en meteen vraag

Bericht door the cosmic gate »

da's waar, maar het oog wil ook wat :) . en kent iemand die m5 zwarte imbusjes van conrad art: 839686 - 89
?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Voorstellen en meteen vraag

Bericht door Henkjan »

ik heb nog een doos vol mooie M4 en M5 zwarte imbusboutjes (bolkop, imho de mooiste) liggen, PM maar bij interesse.
Gebruikersavatar
the cosmic gate
Berichten: 284
Lid geworden op: di 06 okt 2009, 11:03

Re: Voorstellen en meteen vraag

Bericht door the cosmic gate »

PM
Gebruikersavatar
the cosmic gate
Berichten: 284
Lid geworden op: di 06 okt 2009, 11:03

Re: Voorstellen en meteen vraag

Bericht door the cosmic gate »

inmiddels de filter af (zoals in het filter topic te zien is) Nu aan het bedenken enz mbt het bekleden van de binnenkant met dempings materiaal.
Ik heb nu een stuk gekocht bij Europe audio TYROTEX/20/1 en ook binnen.
Zal ik alles aan de binnenkant hiermee gaan beklende (dus het bovenste deel waar voor het hoog zich af gaat spelen) of zal ik voor het bovenste deel dit spul gebruiken en voor het onderste deel vd speaker ander materiaa gebruiken (waar dus alleen laag weergegeven zal worden).

Ik hoor het graag
Gebruikersavatar
the cosmic gate
Berichten: 284
Lid geworden op: di 06 okt 2009, 11:03

Re: Voorstellen en meteen vraag

Bericht door the cosmic gate »

Niemand :cry: Wil morgen gaan plakken eigenlijk
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: Voorstellen en meteen vraag

Bericht door k.p. »

Ik zou alle wanden doen op de baffle na. Eventueel ook nog wat synthetisch dempingswol losjes er in (kan later ook). De experts raden misschien wat anders aan.
Gebruikersavatar
the cosmic gate
Berichten: 284
Lid geworden op: di 06 okt 2009, 11:03

Re: Voorstellen en meteen vraag

Bericht door the cosmic gate »

en dan alles met hetzelfde spul (Tyrotex) ?
k.p. schreef:
Ik zou alle wanden doen op de baffle na. Eventueel ook nog wat synthetisch dempingswol losjes er in (kan later ook). De experts raden misschien wat anders aan.
Gebruikersavatar
the cosmic gate
Berichten: 284
Lid geworden op: di 06 okt 2009, 11:03

Re: Voorstellen en meteen vraag

Bericht door the cosmic gate »

We gaan weer gewoon verder met de monoloog :( :cry:
Gisteren de inslagmoeren op de baffles gezet en vast gelijmt met epoxy (wat nog een vervelend werkje was om die moeren er netjes in te krijgen toch maar besloten deze erin te trekken ipv ze erin te slaan.

Heb een mooie tip gehad van Penguin mbt demping, maar weet niet of ik die wel kan en mag gebruiken (ivm glaswol enz)l
Zijn tip is : plakjes glaswol te knippen/snijden met een dieptje maat van 1/3de van de speaker diepte en deze op te stapelen.
Dit klint heel simpel en het schijnt heel goed te zijn voor en bij de laagweergave.
Maar wat doe ik in het bovenste gedeelte waar vooral het hoog afgehandeld gaat worden.

En dan had ik van audiomaniacs de tip gekregen dat als alles klaar die om het MDF met hele dunne Epoxy te gaan behandelen ivm hard/stevig worden.Nu had ik vanuit mijn modelbouw verleden een de gedachte om dit ipv met epoxy met spanlak te kunnen doen.
Deze spanlak die gebruikt men bij modelbouw om balsa hout zo hard te laten worden dat men er vliegtuigjes enz van kan maken.
Is dit misschien met mdf ook te doen ?
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: Voorstellen en meteen vraag

Bericht door JvS »

Het mid en het hoog boven de wisselfrequentie van de woofers zal niet in het bovenste deel van de kast afgehandeld worden. De tweeter en de midrange hebben een eigen behuizing en daarin kan je niet dempen.

De gehele klankkast zal in dienst werken van de twee woofers. Je hoeft dus alleen het mid en laag van de RS180's te dempen. Op tweakers.net heb ik je daar al wat inzicht over gegeven. Nu is het zo dat over demping net zoveel meningen bestaan als er zelfbouwers zijn.
Dempingsmateriaal gebruik je om meerdere redenen en je hebt ook meerdere soorten. Wat ik doe is dat zware tyrotex in de buurt van de woofers toepassen. Dat is het wat 'zwaardere' spul dat redelijk goed midlage en middenfrequenties kan dempen.

Ik ben zelf een 2-weg aan het maken en ik demp de hele kast met dik vilt. Dat zal voornamelijk reflecties in hoge tonen potentieel tegenhouden. Bitumen en andere zware materialen zorgen ervoor dat de eigen resonantiefrequentie van de kast lager wordt. Ik plak om de ruimte waar midwoofer zit het tyrotex. Bracing zorgt ook voor stevigheid en stijfheid (en verhoogt theoretisch de resonantiefrequentie). Dit pas ik ook toe.

Staande golven van de echt lage tonen in de hele kast kan je beperkt met dempingsmateriaal aanpakken. Dit kan je alleen echt voorkomen door parallele wanden (boven/onder, voor/achter, links/rechts) te vermijden of (daar moet ik me nog op inlezen) door een helmholtz resonator te maken (maar dan ben je wel al redelijk high-end bezig).
Het gebruik van glaswol ken ik niet, maar in mijn commerciele speakers (chario) zitten er ook matten synthetisch materiaal gestapeld. Dat kan ook een goede oplossing zijn. Ik kende die bij zelfbouwers nog niet.

Je kunt de kast aan de binnenkant eventueel helemaal bekleden met die glaswolmatten, maar het zwaardere tyrotex zal meer 'echt' iets doen met midlage frequenties. Maar zoals vaker gezegd: Het is ook een kwestie van smaak en experimenteren. Er is niet een eenduidig en 'goed' antwoord op te geven.

Wel moet je het 'de onderkant is voor de lage tonen en de bovenkant is voor de hoge tonen' idee denk ik uit je hoofd zetten. De hele kast werkt voor de lage en midlage tonen. Direct achter de woofers kan je die het 'sterkst' aanpakken (ik gebruik daarvoor het wat zwaardere tyrotex op de zij en achterwanden). De rest van de kast ga ik bekleden met vilt, maar dat is meer een beetje omdat ik het een prettig idee vind dat de hele kast van binnen netjes bekleed is.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Voorstellen en meteen vraag

Bericht door Henkjan »

glaswol (of steenwol) wordt aan de andere kant van de oceaan vaker gebruikt. ik zou t niet gebruiken omdat vezels makkelijk los komen, en bv tussen de spreekspeol kunnen gaan ziteen... daarnaast is het ook vrij ongezond om met dat spul te werken
Gebruikersavatar
the cosmic gate
Berichten: 284
Lid geworden op: di 06 okt 2009, 11:03

Re: Voorstellen en meteen vraag

Bericht door the cosmic gate »

Oke,ik zal dan gaan beginnen met gebruik te maken van tyrotex in het onderste deel van de zuil tegen de achterkant.
Henkjan schreef:
glaswol (of steenwol) wordt aan de andere kant van de oceaan vaker gebruikt. ik zou t niet gebruiken omdat vezels makkelijk los komen, en bv tussen de spreekspeol kunnen gaan ziteen... daarnaast is het ook vrij ongezond om met dat spul te werken
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: Voorstellen en meteen vraag

Bericht door JvS »

Ik heb een paar zakken van dit spul gekocht:
http://www.europe-audio.nl/Product.asp?Product_ID=1935

Dit zijn ook matten, maar dan van polyester-wol. Kost weinig en is prima te verwerken in een speaker. Misschien werd dit wel bedoeld toen je de tip kreeg om glaswol te gebruiken.
Gebruikersavatar
the cosmic gate
Berichten: 284
Lid geworden op: di 06 okt 2009, 11:03

Re: Voorstellen en meteen vraag

Bericht door the cosmic gate »

nee het ging/gaat echt om glaswol.
Maar misschien kan het voor dat geld geen kwaad om dit spul ook in huis te hellen, al heb ik natuurlijk al een rol met dat tyrotex liggen
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Voorstellen en meteen vraag

Bericht door wouter »

even een ander vraagje

kun je je topic naam actualiseren, dus bijv. 'Zaph ZDT 3.5 zelfbouw'? misschien wel zo overzichtelijk. De laatste tijd die ik meer 'voorstellen en vraag' topics :wink:
Gebruikersavatar
the cosmic gate
Berichten: 284
Lid geworden op: di 06 okt 2009, 11:03

Re: Zelfbouw Zaph ZDT3.5

Bericht door the cosmic gate »

@wouter : goed idee, meteen gedaan !
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Zelfbouw Zaph ZDT3.5

Bericht door wouter »

fijn!!! succes verder!

enne, foto's zijn welkom :wink:
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: Zelfbouw Zaph ZDT3.5

Bericht door JvS »

Dat tyrotex valt me een beetje tegen qua gewicht moet ik zeggen. Het lijkt bijna wel gewoon noppenschuim, maar dan voor 10 euro voor een klein matje...

(heb net m'n spulletjes boor de BVS binnen ;)).
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: Zelfbouw Zaph ZDT3.5

Bericht door Martijn H »

Gewoon Pritex of iets soortgelijks op de wanden en Baf los in de kast, maar wel de br opening vrij houden. Zelf gebruik ik de dikkere fijne soorten pritex. Glaswol blaas je door de br de kamer in en dat is niet lekker voor je longen. (hoewel je wel flink moet wapperen dan)
Gebruikersavatar
the cosmic gate
Berichten: 284
Lid geworden op: di 06 okt 2009, 11:03

Re: Zelfbouw Zaph ZDT3.5

Bericht door the cosmic gate »

Oke ik denk dat idd om de diverse redenen hierdoor glaswol af gaat vallen.
Maar heb dus eigenlijk tyrotex gekocht, maar kan er eigenlijk niks mee als ik het zo lees.
Al lijkt tyrotex wel erg veel op Pritex kwa uiterlijk ..
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: Zelfbouw Zaph ZDT3.5

Bericht door k.p. »

Tyrotex is volgens mij prima spul hoor. In de Zyklop wordt het zwaardere type gebruikt. Hoelang het goed blijft weet ik niet. Dat moet ervaring leren;). Ik zou zeggen gewoon tyrotex op de wanden en dan nog wat aanvullen met synthetische wol. Waarschijnlijk ben je niet in staat om zoals asterduc metingen te verichten met verschillende dempingsmaterialen. Stel wat voor op het forum en als er geen hele negatieve reacties op komen dan zou ik dat gewoon proberen. Succes
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”