Bocama LA-224B

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Bocama LA-224B

Bericht door TubeHead »

woaaaah das een hele mooie kleuren combinatie zeg ! Top !! :shock:
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Bocama LA-224B

Bericht door PA4URK »

je bedoeld die tuin beits ? Die geruik ik ook altijd

Moet zeggen... zou er zelf 1 2 3 zelf niet zo snel voor kiezen dat kleurtje kiezen...
Maar het heeft zeker wat speciaals ! Moet wel bij de interieur van de kamer passen.

_________________
Glüht nicht... Ist nichts !
Wat kan een mens snel van gedachten veranderen hè? :D :D :D
Het past jammer genoeg niet bij het interieur van de kamer :-$ Maar niks tegen m'n vrouw zeggen hè?
Vanvond ga ik een beginnetje met de gloeistroom bedrading maken.

Edit: Ik gebruik daar massieve rood-en-blauwe telefoondraad voor. Dat trek je heel makkelijk uit de grijze omhulling en kunt het heel goed twisten. In mijn vorige versterker met de EL34's heb ik het ook gebruikt, voor de ECC83 en EF86 buisjes gewoon enkel en voor de grote buizen heb ik het dubbel getwist. Problemen met de stroom die er doorheen gaat heeft het niet opgeleverd.
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Bocama LA-224B

Bericht door PA4URK »

Even een kleine tussen-impressie. De gloeistroombedrading is aangebracht en ook de netspannings-entree is van draadjes voorzien. Het begint een beetje te lijken :D Er moet alleen nog een plekje worden gezocht voor de andere JJ-50+50 elco.
Morgenavond wordt het gloei-test-avond!
Bijlagen
IMGP0006.JPG
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Bocama LA-224B

Bericht door PA4URK »

Dat morgenavond is wat later in de week geworden, maar beter laat dan nooit. De gloei staat er op en levert een keurige onbelaste 6.8 volt. Met de buizen er in nog niet gemeten maar dat moet goed zijn :) Morgen een foto van de binnenkant zoals het er nu uitziet en wat metingen verrichten en daarna de nog missende onderdelen opsnorren.
Bijlagen
IMGP0037.JPG
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Bocama LA-224B

Bericht door PA4URK »

En nog even een beetje onduidelijke donker-foto. Het wordt behoorlijk vol van binnen en de nog resterende JJ-elco kon ik net boven de trafo HS-kwijt, wat hopelijk geen rare consequenties heeft :-s .
Bijlagen
IMGP0039.JPG
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Bocama LA-224B

Bericht door PA4URK »

Wat is het hier oorverdovend stil :(
Ik ben dit weekend lekker op weg gekomen ondanks een aanval van iets uit Mexico. Een deel van de bedrading is nu aangesloten maar ik wacht nog op wat onderdelen. Die Bocama UGT's hebben een 0, 8 en 16 ohm aansluiting. Die 16 ohm ga ik niet gebruiken maar de draad hangt er wel bij. Ik meen ergens gelezen te hebben dat ik die dan ook kan gebruiken voor de terugkoppeling. Want maakt het verschil of ik een draad vanaf de LS aansluiting aftak of rechtstreeks van de UGT? Of staat die 16 ohm dan 'in de weg'?
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Bocama LA-224B

Bericht door RobertD »

Je kunt die draad uitstekend gebruiken voor tegenkoppeling, maar het schema van DHT Rob heeft geen tegenkoppeling... Dat schema ging je toch gebruiken?

Verder ziet het er prachtig uit hoor, wij zijn net zo stil als jouw versterker nu nog is.

Sterkte met de Mexicaanse aanval. Gewoon uitzieken en rustig blijven.
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Re: Bocama LA-224B

Bericht door Miniwatt »

Gauw beter worden, PA4URK ;)
En zou jij me even kunnen zeggen welke kleur draad die 8 en 16 ohm aansluitingen hebben? Ik ben het vergeten..

Heel iets anders: origineel wordt in die Bocama een soort smoorspoeltje als kathodeweerstand voor de eindbuizen gebruikt. Wat is daar het nut van?? 8-[
Of komt het eigenlijk neer op een soort draadgewonden weerstand?
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Bocama LA-224B

Bericht door PA4URK »

Ik heb lang getwijfeld over dat schema (en nog eigenlijk, die bomen en dat bos weet jullie wel :-& ), maar DHTRob is het eenvoudigst voor een beginneling denk ik. Wanneer ik die draad er echter opgerold in laat zitten, kan ik hem later ooit weer gebruiken wanneer het weer eens mocht veranderen. De blauwe is trouwens de 16 en de gele draad de 8 ohm MiniWatt. De kathodeweerstanden waren inderdaad zware 5 watt draadgewonden joekels. Ik heb ze er uitgesloopt want ze meten nog goed en kunnen zo weer ingezet worden in tijden van oorlog. Het enige waar ik eigenlijk mee zit is de voeding. DHTRob werkt namelijk met twee maal EZ81 en ik heb er een 5AR4 inzitten. Kan ik ook het originele Bocama schema of een ander voedingsschema gebruiken?
Rein.
Bijlagen
IMGP0044.JPG
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Bocama LA-224B

Bericht door RobertD »

Die ene 5AR4 ( = GZ34 ) is net zo sterk als twee EZ81's. Rob zet vaak de twee diodes van één dubbelfasige gelijkricht buis parallel. Schijnt beter te klinken, maar ik heb het zelf ook gewoon met een GZ34 gedaan.
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Bocama LA-224B

Bericht door PA4URK »

Wat ik eigenlijk bedoel is dit Robert, DHTRob heeft twee EL-84 versterkers gebouwd. Eentje met ECC99 buisjes en een GZ34 voeding en eentje met ECC82 buisjes en tweemaal EZ81 voeding. Kan ik de voeding van de eerste gebruiken voor het schema van de tweede of moeten er dan weer aanpassingen aan gemaakt worden?
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Re: Bocama LA-224B

Bericht door audioot »

1xgz34 is gewoon prima voor je amp,wees maar gerust
mvg
audioot
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Bocama LA-224B

Bericht door RobertD »

Die voedingen lijken mij wel uitwisselbaar. De voedingsspanning van dit soort schakelingen is niet zo kritisch, plus of min 10% is geen probleem. De buis stelt zichzelf door de kathodeweerstand wel in.
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Bocama LA-224B

Bericht door PA4URK »

Wat doe ik eigenlijk moeilijk en Peter en DHTRob gaan gewoon even op een zijspoor, een rangeerterrein zeg maar. Wat is er namelijk gebeurt? Op internet kwam ik namelijk het originele maar aangepaste Bocama schema tegen. Dat had ik weliswaar al, maar dan de originele getekende Lafayette uitvoering waarvan de waarde van de onderdelen slecht tot niet was te lezen. Nu heb ik deze plus de voeding. De versterker is vereenvoudigd doordat de phono trap en klankregeling weggelaten zijn zoals ikzelf ook wilde maar is voor de rest bijna origineel en laat daarbij ruimte om in de toekomst de zaak eventueel weer te veranderen in Peter of DHTRob. De onderdelen heb ik inmiddels bij Conrad besteld op de koppel-Ctjes na. Nu had ik voor de voeding reeds twee JJ elco's van respectievelijk de 40+20+20+20 en 50+50 uF uitvoering. In het schema staat vier keer 32 uF getekend maar ik kan toch ook de JJ elco's gebruiken? Kan ik om extra 40 uF te krijgen zonder problemen twee secties van 20 uF parallel schakelen?
Bijlagen
EL84schema.gif
Voeding.gif
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Re: Bocama LA-224B

Bericht door Miniwatt »

PA4URK schreef:
In het schema staat vier keer 32 uF getekend maar ik kan toch ook de JJ elco's gebruiken? Kan ik om extra 40 uF te krijgen zonder problemen twee secties van 20 uF parallel schakelen?
Ja hoor, geen probleem ;)

Ik ben er ook nog steeds mee bezig, heb naar iets vergelijkbaars gekeken, alleen die eerste triode vind ik er te veel aan, dat gaat teveel versterken i.c.m. mijn voorversterker denk ik. In de originele Bocama is die wel op zijn plaats wegens signaalverlies in de toonregeling, maar die is er nu dus niet meer.

-Ik wil je niet op andere ideeën brengen hoor, het is alleen maar hoe ik het voor mijn eigen projektje zie ;)
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Bocama LA-224B

Bericht door RobertD »

Dit schema heeft behoorlijk wat tegenkoppeling, dat zal helpen om die gain onder controle te houden.

Wanneer je dit bouwt kun je waarschijnlijk heel makkelijk omschakelen naar PvdW of DHTRob. Die hebben geen tegenkoppeling, dat klinkt volgens ingewijden wel beter. Het geluid is iets directer, minder "lui" dan met tegenkoppeling.

Gewoon proberen dus.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Bocama LA-224B

Bericht door b_force »

tegenkoppeling wordt bij gitaarversterkers JUIST gebruikt om (soms) extra harmonische te creëren.
Het is dus maar net hoe je tegenkoppeling gebruikt.
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Bocama LA-224B

Bericht door PA4URK »

De Bocama klonk toen ik hem kocht en voor de rigoreuze aanpak uitstekend. Met het ongeveer gelijke schema en dezelfde trafo's en allemaal nieuwe onderdelen zou ie net zo goed of nog beter moeten klinken :P . Toch? Even wat anders, het bedraden is bijna klaar (op de ingangen naar de schakelaar en volumepot na) en ik ben begonnen met wat weerstanden her en der neer te kwakken. Ik ben er vrij zeker van dat ik het goed gedaan heb maar toch even dit: de spanning Vb1 uit de voeding komt toch op pen 9 van de EL84's??? :-s
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Bocama LA-224B

Bericht door RobertD »

Pen 9 is het schermrooster, dus daar kan Vb1 op aangesloten worden.
Vb2 is dan de voeding voor de stuurtrappen.

Die laatste 10k weerstand in de voeding kun je wel weglaten als je verder geen toepassing hebt voor de volgende (iets lagere) spanning. Die extra elco kan dan direct parallel aan de derde elco in de voeding (ik tel dan van links naar rechts hè...)
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Bocama LA-224B

Bericht door PA4URK »

Ik heb zelfs nog een sectie van 20 uF over, achteraf gezien had ik aan een eenvoudigere elco ook genoeg gehad. Maar dat switchen van schema naar schema he? :-s Kan ik die sectie ook meeschakelen en levert dat dan niet teveel capaciteit op?
Is die 100 uF 25 volts elco die parallel aan de kathodeweerstand staat trouwens wel goed getekend wat zijn polariteit betreft RobertD? :?: :?:
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Re: Bocama LA-224B

Bericht door Miniwatt »

Die kathode-C staat inderdaad verkeerd :?
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Bocama LA-224B

Bericht door PA4URK »

Ik twijfelde aan mezelf Miniwatt, de zwarte kant is immers de -kant?
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Bocama LA-224B

Bericht door sevenup »

Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Bocama LA-224B

Bericht door RobertD »

Miniwatt schreef:
Die kathode-C staat inderdaad verkeerd :?
Inderdaad, het open rechthoekje is de plus, het zwarte de min.

Ik heb zelf de voorkeur voor een eigen kathode weerstand per eindbuis, vind dat de basweergave ten goede komen. Ook verschillen in de buizen (dus niet-optimale paren) hebben dan minder invloed.
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Bocama LA-224B

Bericht door PA4URK »

Nou ja, zo erg is het niet want ik had deze elco's toch nog niet binnen van vriend Conrad.
Ook de koppel C's nog niet. Ik had 0.22 uF van Solen Fast besteld bij http://www.tonefactory.nl/shop2/index.p ... h=1_93_502 voor het andere schema wat dus weer (voor de zoveelste keer :oops: ) veranderd is. Maar in deze zitten koppels van 50 nF, 0.050 uF. Wat ik me dus afvraag is hoe kritisch koppelcondensatoren eigenlijk zijn qua capaciteitsverschil? Valt dit überhaupt te berekenen of is het gewoon iets van 'tussen zoveel en zoveel' is altijd goed?
Plaats reactie