Breedband Tangband

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gesloten
JoeDirt

Breedband Tangband

Bericht door JoeDirt »

Omdat ik voor de woonkamer in de toekomst een stel mooie zelfbouw speakers wil bouwen ben ik begonnen met een bouwen van speakertjes voor bij mijn PC. Dit als oefenproject en om het geluid bij mijn PC te verbeteren, en te verleuken :)

Mijn oog is toen gevallen op de Tangband W3-871B speakers. Goed te betalen en aardige dingen over gelezen. Het kast ontwerp heb ik van Henkjan (daarvoor mijn dank nog). Het is een TschTML behuizing geworden.

Hieronder zie je wat foto's van de vorderingen:
Bijlagen
Ontwerp
Ontwerp
En wat doe je als je lijmklemmen niet groot genoeg zijn? :P
En wat doe je als je lijmklemmen niet groot genoeg zijn? :P
Gelijmd en wel
Gelijmd en wel
En uitproberen maar
En uitproberen maar
En vanuit de luisterplek
En vanuit de luisterplek
Laatst gewijzigd door JoeDirt op do 21 jan 2010, 17:21, 1 keer totaal gewijzigd.
JoeDirt

Re: Breedband voor PC

Bericht door JoeDirt »

Toen ik ze voor het eerst hoorde dacht ik, ja klinkt wel grappig, maar na een tijd inspelen kwamen ze echt meer los. Het is boven mijn verwachting!

Lage tonen gaan lager als ik had gedacht, en het klinkt mooi vol al! Het wachten is nog even op de spikes en wat demping. Dan nog eens luisteren.

De midden tonen zijn prima in orde, alleen de frequenties tussen het midden en hoog zijn wel wat schel. Ik wil dit toch zien te minderen, denk dat dit ook ten koste gaat van detail in het hoog. Helaas heb ik nou niet echt goed meet apparatuur om te kijken welke frequenties dat nou zijn. Deze speakers wil ik wel voorzien van een highpass filter rond de 100 Hz nog. Hoe ik moet maken moet ik mij nog in verdiepen.

Al met al ben ik tot nu toe best tevreden over het geluid al en sta er van te kijken wat die kleine kastjes produceren!

Voorlopig blijven ze nog even in de woonkamer om er even van te genieten :D en weer eens wat andere cdees te luisteren als normaal. :wink:

Als er weer wat verandert laat ik het weten
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Breedband voor de pc, mmm dat was toch een jaar over 10 geleden al :lol: :lol:
Kijk eens op google, dan kun je er heel wat over vinden :wink: 8)

Heb je er nog geen filter voor gemaakt trouwens?
Die moet je wel nemen, anders zijn ze inderdaad schel. Het filter is nmlk voor de zogenaamde "baffelstep". (zoek daar maar eens op)

Heb je trouwens ook de pijp nog gevuld met demping?
JoeDirt

Bericht door JoeDirt »

Ja haha i know i know :P

Nee nog helemaal niets! Van dat filter is voor mij even uitzoeken omdat dit voor het eerst is voor mij, en nee er zit nog niets in de pijp. Dat is nog onderweg en dat verwacht ik van de week. Dit is dus nog een lege kast, en dus verre van optimaal nog. En dat schel zit voglens mij rond de 2 a 3 kHz.. Als ik kon meten kon ik het precies bepalen, maar ik zal idd eens even zoeken, en kijken wat ook andere daarmee gedaan hebben bij deze drivers. Maar het is wel echt nodig ja. En dat Baffelstep zegt mij nu nog niets, maar dat komt :wink:
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Volgens mij is er een standaard filter voor dit ontwerp met de W3-871.
Moet je anders Henkjan vragen of even zoeken/googlen.
bartsegers

Bericht door bartsegers »

Hier staat een notchje:
http://www.vikash.info/audio/W3-871S/listening.asp

Maar er moet ook nog een andere zijn, speciaal voor bij de tischTML volgens mij.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

bartsegers schreef:
Maar er moet ook nog een andere zijn, speciaal voor bij de tischTML volgens mij.
ik heb er een maand terug een voor m'n buurstudent gemeten:
desktop TL van hessel.png
maar ik ben de waarden vergeten op te schrijven, ik zal t m zo ff vragen.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

oh ja, dat berglandschap onder de 800Hz kwam omdat de lijn nog niet gedempt was toen we de meting deden
JoeDirt

Bericht door JoeDirt »

Die van vikash was ik later inderdaad ook al tegengekomen. Ik wacht nog even af of Henkjan het nog kan bemachtigen. Zou wel een wereld van verschil zijn met de notch filters! En de demping dan nog uiteraard.

Ow nog verdere informatie:

Uiteindelijk wil ik ze afwerken met hoogglans zwart en afgeronde hoeken, en er komen blackgrome spikes onder. Misschien dat de kleur nog veranderd, maar dat denk ik niet meer. Moet ook nog een freesje hebben om de speakers mooi te verzinken in de behuizing.
Als het bevalt laat ik ze misschien ook nog even een tijd in de woonkamer staan, maar dan wel in combinatie met een subwoofer (die ik zowiezo nog ga bouwen). Op niet al te hoog volume klinken ze al best wel prettig.

Dan is nog het plan om highpass filters te maken, maar die komen buiten de luidsprekers.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

t filtertje: R=6.8Ω, L=0.47mH, C=8.2µF
JoeDirt

Bericht door JoeDirt »

Wederom bedankt Henkjan!
Gesloten