Terug van weg geweest

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
DMH
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 11 dec 2009, 14:00

Re: Voorstellen + ontwerp zuilen

Bericht door DMH »

Niemand???! :?: :?:
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Re: Voorstellen + ontwerp zuilen

Bericht door Vuurkat »

De maten van de kast kan je niet zomaar veranderen, dan zal de bafflestep anders worden. De speaker achterover laten hellen kan, maar je moet wel met je oren op de luisteras blijven.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Voorstellen + ontwerp zuilen

Bericht door wouter »

zolang je onder de 10 graden blijft verwacht ik geen grote problemen. De tweeter hoeft niet op je oor gericht te zijn, onder 10 graden straalt die ook prima af. Het is alleen de interferrentie die de hoek beperkt, maar dat zal met deze 2,5 weg wel mee vallen.

De breedte zou ik niet meer varieren van 10% want dan begint het wel merkbaar te worden. Verder is de diepte volledig variabel, de breedte en driver opstelling t.o.v. elkaar en de bovenkant van de voorplaat niet.

Ofwel: bekijk rustig wat je anders zou willen, en zo lang het niet in strijd is met bovenstaande zou ik mee geen zorgen maken.
Gebruikersavatar
DMH
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 11 dec 2009, 14:00

Re: Voorstellen + ontwerp zuilen

Bericht door DMH »

wouter schreef:
De breedte zou ik niet meer varieren van 10% want dan begint het wel merkbaar te worden. Verder is de diepte volledig variabel, de breedte en driver opstelling t.o.v. elkaar en de bovenkant van de voorplaat niet.
Ok, dankje.
Je zegt dus dat de opstelling van de drivers niet veranderd mag worden van de voorplaat.
Ik zou dus niet de hele opstelling, late we zeggen 5cm, naar beneden kunnen verplaatsen en dan IN de kast de 'bovenkant' op de goede plek zetten?

Hierbij voor de duidelijkheid :)
Speakers.jpg
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Voorstellen + ontwerp zuilen

Bericht door wouter »

Helaas, dat maakt echt uit.

Heb het even met een compacte 2-weg in Boxsim gecontroleerd.
Bovenste is mijn eigen aanpassing van de visaton Bijou, de onderste is diezelfde box met 5 cm verhoging boven de tweeter

NB bij een grote box is dit wellicht iets minder geprononceerd, maar ik had het bewust al vermeld. De ruimte boven de tweeter bepaalt voor een deel de roll off en het frequentieverloop, waar in het filter rekening mee gehouden is.
bijou 5 cm hoger.JPG
Gebruikersavatar
DMH
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 11 dec 2009, 14:00

Re: Voorstellen + ontwerp zuilen

Bericht door DMH »

Hmm... dat is minder...
Dan zou ik denk ik toch aan een andere (bestaande) speaker moeten gaan denken.
Op deze manier blijft er weinig over van mijn eigen ontwerp :|

Of is dit (simpel) met het filter op te lossen?
Gebruikersavatar
DMH
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 11 dec 2009, 14:00

Re: Zuilen ontwerp

Bericht door DMH »

Ik heb toch besloten om met de Quint setup verder te gaan.
Ik heb me gehouden aan de 10% en ik heb de diepte iets kleiner gemaakt.
Nog een vraagje;
Als ik de diepte van de kast verander, heb ik dan ook andere basreflex buizen nodig hebben?

Nu is het nog ff wachten op de drivers en dan kan ik beginnen met bouwen :D
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Zuilen ontwerp

Bericht door wouter »

Alleen als de inhoud van je kast veranderd, maar ook hier mag je 10% aanhouden als marge. Indien je het ontwerp wilt handhaven dan zou ik inwendig de bodem hoger plaatsen, dus een dubbele bodem om de diepte te compenseren...
Gebruikersavatar
DMH
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 11 dec 2009, 14:00

Re: Zuilen ontwerp

Bericht door DMH »

Bedankt voor de reacties.

Helaas moet dit project stop gezet worden :cry:
Ze hebben afgelopen maandag mijn auto ingebroken en ze hebben aardig wat schade gemaakt :evil:

Mijn prioriteiten liggen even anders op moment :)

Tips blijven natuurlijk welkom!!
Gebruikersavatar
DMH
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 11 dec 2009, 14:00

Re: Zuilen ontwerp

Bericht door DMH »

Weer een update!

Inmiddels was ik alweer begonnen met de kasten!


Het is nog even los in elkaar gezet.
Ik moet nog wat zagen en schuine kanten maken.

En ik heb begrepen dat de drivers van Vifa voor de Qiunt vernieuwd zijn.
Ik kan alleen nergens een typenummer vinden en of de maten veranderd zijn.
Weet iemand hier meer van?
Laatst gewijzigd door DMH op zo 01 apr 2012, 20:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
DMH
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 11 dec 2009, 14:00

Re: Zuilen ontwerp update

Bericht door DMH »

Inmiddels ben ik er al achter dat de maatvoering van de drivers niet veel verandert is.

Ik heb verder niet veel meer gedaan omdat ik eerst alle gereedschappen wil verzamelen.
Nu las ik hier in het frees-topic al het een en ander over het frezen.
Ik heb twee grote radiussen aan mijn kasten zitten die dus niet te frezen zijn.
De radiussen zijn 20mm en 45mm.

Heeft iemand een manier om dit voor elkaar te krijgen?
De bovenfrees die ik heb kan maximaal een radius van 16 hebben...
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”