Voeding Velleman voorversterker aanpassen
Moderator: Beheerdersteam
Voeding Velleman voorversterker aanpassen
Hallo,
Ik heb hier een toonregeling/voorversterker van Velleman, de K8084.
Nu vraagt het ding om 2x12V wisselspanning. Het probleem is dat ik in mijn 'ghettoblaster' alleen 1x12V gelijkspanning heb. Ik zou natuurlijk een kleine 2x12V transformator erbij kunnen plaatsen, maar ik wil dat het geheel ook op een accu kan spelen.
Kan ik nu op de één of andere manier dat hele voedings/gelijkrichtgedeelte van dit printje niet omzeilen en er mijn gewone 12V +/- voeding aanhangen?
Groeten,
Arno
Ik heb hier een toonregeling/voorversterker van Velleman, de K8084.
Nu vraagt het ding om 2x12V wisselspanning. Het probleem is dat ik in mijn 'ghettoblaster' alleen 1x12V gelijkspanning heb. Ik zou natuurlijk een kleine 2x12V transformator erbij kunnen plaatsen, maar ik wil dat het geheel ook op een accu kan spelen.
Kan ik nu op de één of andere manier dat hele voedings/gelijkrichtgedeelte van dit printje niet omzeilen en er mijn gewone 12V +/- voeding aanhangen?
Groeten,
Arno
Re: Voeding Velleman voorversterker aanpassen
Volgens mij heb je iets in die stijl nodig ? Samen met een step-up converter voor je voedingsspanning tenminste te verdubbelen als die Velleman "echt" 12V symmetrisch nodig heeft.
Zet er een tweede (kleine 12 Volt) akku bij, en koppel die in serie met de hoofd akku.Arno schreef:Ik zou natuurlijk een kleine 2x12V transformator erbij kunnen plaatsen, maar ik wil dat het geheel ook op een accu kan spelen.
Gebruik het middenpunt van die twee akku's als massa voor die toonregeling.
Dan heb je een symmetrische 12 Volt.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Je hebt helemaal geen symmetrisch nodig.
Dan kun je gewoon doen door het signaal te "liften" op de halve accu spanning.
Dan moet je echter wel even een maar condensators gebruiken om de DC spanning te blokkeren.
Een andere super simpele optie zijn de DC/DC schakelende voedingen van Meanwell.
Deze kunnen van (ongeveer) 12V naar ±12V, ±15V etc.
Ik zal eens even naar een datasheet zoeken
Allemaal veel goedkoper en minder zwaar dan een tweede accu.
Andere optie is een print van 41Hz audio
http://www.41hz.com/shop/item.asp?catid=10&itemid=828
edit:
Ik lees net dat die van 41Hz helaas 20V minimum heeft.
(de juiste Meanwell voeding moet ik nog even bekijken, ze hebben er nogal wat
)
Dan kun je gewoon doen door het signaal te "liften" op de halve accu spanning.
Dan moet je echter wel even een maar condensators gebruiken om de DC spanning te blokkeren.
Een andere super simpele optie zijn de DC/DC schakelende voedingen van Meanwell.
Deze kunnen van (ongeveer) 12V naar ±12V, ±15V etc.
Ik zal eens even naar een datasheet zoeken
Allemaal veel goedkoper en minder zwaar dan een tweede accu.
Andere optie is een print van 41Hz audio
http://www.41hz.com/shop/item.asp?catid=10&itemid=828
edit:
Ik lees net dat die van 41Hz helaas 20V minimum heeft.
(de juiste Meanwell voeding moet ik nog even bekijken, ze hebben er nogal wat
Ik was vergeten het schema erbij te zetten:
Waarom kan je eigenlijk niet gewoon de + van de voeding splitsen en die dan aansluiten op het linker en het rechter kanaal? Domme vraag waarschijnlijk, maar ik heb ook een reputatie in stand te houden 
Of dit http://nl.farnell.com/tracopower/tmr-12 ... dp/1242698. Maar dit versterkertje trekt zo weinig stroom dat je met twee 9 volt batterijtjes waarschijnlijk het snelste thuis bent als je onafhankelijk van het lichtnet wilt spelen.
Bart zijn voorstel kan ook maar dat wordt een hele verbouwing van de print.
Bart zijn voorstel kan ook maar dat wordt een hele verbouwing van de print.
Ik doe mijn best om mee te denken, maar hier kan ik echt geen touw aan vastknopen...Arno schreef:Waarom kan je eigenlijk niet gewoon de + van de voeding splitsen en die dan aansluiten op het linker en het rechter kanaal? Domme vraag waarschijnlijk, maar ik heb ook een reputatie in stand te houden
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Sorry Arno, net als Raymond kan ik er ook geen soep van maken...
Ik geloof dat ik het wel snap, maar dan vergeet je het negatieve deel van de voeding: je hebt ook MIN twaalf volt nodig*. En hierboven staat hoe je dat moet doenArno schreef:Waarom kan je eigenlijk niet gewoon de + van de voeding splitsen en die dan aansluiten op het linker en het rechter kanaal? Domme vraag waarschijnlijk, maar ik heb ook een reputatie in stand te houden
*of wat voor spanning er op dat schema ook uitkomt.
ray5150 schreef:Ik doe mijn best om mee te denken, maar hier kan ik echt geen touw aan vastknopen...![]()
b_force schreef:Sorry Arno, net als Raymond kan ik er ook geen soep van maken...
Ik dacht gewoon; als ik van het draadje van de plus van de voeding nou twee draadjes maak, dan heb ik toch 2 x 12Volt
Maar... niet dus.
Positieve spanning, negatieve spanning, ik snap er gewoon niks van. Maar dat hindert niet, ik ga vrolijk verder met knutselen, misschien dat ik er dan nog eens wat van opsteek.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Het is ook niet 2 x 12V maar +12V en -12V
De reden hiervoor is wellicht vrij voor de hand liggend. Je kunt nu namelijk een sinus heel mooi tussen deze twee waardes in laten slingeren, dus rond de 0V. Je amplitude kan dan maximaal +12V en -12V zijn.
De reden dat dat als voorkeur wordt gedaan, is dat er geen gelijkspanning is.
Dat heb je dus wel als je het signaal "lift" waar ik het dus over had.
Dus stel we hebben enkel +24V, dan wil je de sinus hebben op +12V om zo een amplitude te kunnen hebben van maximaal ±12V (net als bij de symmetrische spanning). Het "vervelende" is wel dat je dan een offset spanning hebt van +12V en deze wil je niet op je luidsprekers hebben natuurlijk. Gevolg is dat je dan weer een (groter) condensator nodig hebt om die gelijkspanning te blokkeren.
Zo wat duidelijker Arno ?
De reden hiervoor is wellicht vrij voor de hand liggend. Je kunt nu namelijk een sinus heel mooi tussen deze twee waardes in laten slingeren, dus rond de 0V. Je amplitude kan dan maximaal +12V en -12V zijn.
De reden dat dat als voorkeur wordt gedaan, is dat er geen gelijkspanning is.
Dat heb je dus wel als je het signaal "lift" waar ik het dus over had.
Dus stel we hebben enkel +24V, dan wil je de sinus hebben op +12V om zo een amplitude te kunnen hebben van maximaal ±12V (net als bij de symmetrische spanning). Het "vervelende" is wel dat je dan een offset spanning hebt van +12V en deze wil je niet op je luidsprekers hebben natuurlijk. Gevolg is dat je dan weer een (groter) condensator nodig hebt om die gelijkspanning te blokkeren.
Zo wat duidelijker Arno ?
Bart, Arno heeft alle verstand van hout maar van elektronica....
Geeft niet, ieder zijn vak. Lijkt mij toch het simpelste om met twee 9V batterijtjes te beginnen, daar doet ie het n.l. ook prima op. Eén batterij sluit je met de plus op de +V van de versterker aan en met de min aan massa. De ander sluit je met de min aan de -V aan en met de plus aan de massa. Evt. een dubbelpolig schakelaartje tussen de respectievelijke +V en de -V en de batterijtjes.
Geeft niet, ieder zijn vak. Lijkt mij toch het simpelste om met twee 9V batterijtjes te beginnen, daar doet ie het n.l. ook prima op. Eén batterij sluit je met de plus op de +V van de versterker aan en met de min aan massa. De ander sluit je met de min aan de -V aan en met de plus aan de massa. Evt. een dubbelpolig schakelaartje tussen de respectievelijke +V en de -V en de batterijtjes.
ik ga het niet weer uitleggen...Arno schreef:Positieve spanning, negatieve spanning, ik snap er gewoon niks van. Maar dat hindert niet, ik ga vrolijk verder met knutselen, misschien dat ik er dan nog eens wat van opsteek.
@Bart, je moet naar "Jip-en-Janneke taal" overschakelen.
Arno heeft totaal geen idee wat offset is...
Ik denk dat de oplossing van Peter het makkelijkste is om eerst eens mee te experimenteren.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Nog meer Jip en Janneke taal
Anyway, 9V batterijen kan, maar die dingen raken echt heel erg snel leeg.
Zo'n convertor naar ±12V is makkelijker.
Als ik weer tijd heb zal ik even voor je kijken.
Anyway, 9V batterijen kan, maar die dingen raken echt heel erg snel leeg.
Zo'n convertor naar ±12V is makkelijker.
Als ik weer tijd heb zal ik even voor je kijken.
Allemaal bedankt voor de hulp en het geduld.
Ik ga als eerste het apparaat geschikt maken om op het lichtnet te kunnen spelen. Ik laat een plekje vrij voor de accu/batterijen, dan komt dat later nog. Het moet namelijk wel een beetje snel klaar.
Ik ga als eerste het apparaat geschikt maken om op het lichtnet te kunnen spelen. Ik laat een plekje vrij voor de accu/batterijen, dan komt dat later nog. Het moet namelijk wel een beetje snel klaar.
Zou ik deze truc dan ook kunnen toepassen met twee 12Volt adapters, waarvan de ene dan ook de ta 2020 voedt? Ik heb namelijk nog wel wat adapters liggen.Pjotr schreef:Lijkt mij toch het simpelste om met twee 9V batterijtjes te beginnen, daar doet ie het n.l. ook prima op. Eén batterij sluit je met de plus op de +V van de versterker aan en met de min aan massa. De ander sluit je met de min aan de -V aan en met de plus aan de massa.
Misschien, mits ze gelijk zijn en je ze tegelijk aan en uit zet. Is het toch slimmer om voor gebruik op het lichtnet het voedinkje in het schema aan te houden.Arno schreef:Zou ik deze truc dan ook kunnen toepassen met twee 12Volt adapters
Oké, ik heb een klein 2 x 12V transformatortje besteld. Dat gedoe met die accu zie ik later wel weer.