Audio Research SP-6B van Shadow

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Walt

Re: Audio Research SP-6 gain regeling

Bericht door Walt »

Mooi, ik dacht dit zelf ook al wel, maar nu weet ik het dus zeker, nu rest mij nog de vraag hoe het zit met die weetstanden. Metaalfilm versus koolstof, waarom zou metaalfilm beter zijn?

Groetjes Walter
Miniwatt

Bericht door Miniwatt »

Ik denk dat men vooral op de tolerantie van 1% doelde. Metaalfilm is nogal standaard tegenwoordig.
Metaalfilm zou wat helderder klinken, en kool wat warmer.
Persoonlijk zou ik bij kool wèl composietweerstanden gebruiken, en geen koolfilm, qua spiraalvormige weerstandsbaan met bijbehorende zelfinductie zijn kool- en metaalfilm van hetzelfde laken een pak.

-Maar da's maar theorie hoor, tot nu toe heb ik alleeen ervaring met metaalfilm ;)

(ik verwacht nu een pittige opmerking van Sander :P )
Walt

Bericht door Walt »

Ik zit eigenlijk ook te wachten op wat verklarende woorden van Sander...

Groetjes Walter
ray5150

Bericht door ray5150 »

Ik heb hier wel een intressante discussie over weerstanden gevonden, met vergelijkende tests:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/58037/1/
ray5150

Bericht door ray5150 »

En hier een datasheet van Takman weerstanden met wat uitleg:
takman-resistors.pdf
(392 KiB) 116 keer gedownload
cve

Bericht door cve »

Nog meer uitleg over de verschillen tussen de "soorten" weerstanden.
http://www.vishay.com/docs/49414/vse-an00.pdf

Co
Bijlagen
vse-an00.pdf
(151.41 KiB) 109 keer gedownload
Walt

Bericht door Walt »

Die Velleman weerstanden ga ik dan toch maar niet gebruiken.

Ik heb nu bij Conrad metaalfilm weerstanden besteld van 0.6 watt met een tolerantie van 0.1%. Ik mag aannemen dat dit in orde is? Zie hieronder de datasheet:

Groetjes Walter
Bijlagen
weerstanden.pdf
(137.86 KiB) 148 keer gedownload
ray5150

Bericht door ray5150 »

voorzover ik weet is Beyslchag uitstekend spul voor audiotoepassingen, Ik meen dat Co ze ook gaat gebruikenvoor zijn nieuwe relaixed.
Heb je een link naar de Conrad?. het is daar nogal onoverzichtelijk...
Walt

Bericht door Walt »

Volgens mij werken linken daar niet lekker maar je komt er makkelijk:

main>componenten/bouwpakketten>componenten passief>weerstanden>metaalfilm weerstanden>Metaalfilmweerstanden 0,6W 0,1%

Ik heb maar gelijk flink wat waarden/aantallen bestelt zodat ik een beetje kan testen met de spanningsdeler:

8x 4k7
8x 10k
8x 15k
8x 22k
8x 33k
8x 39k

Groetjes Walter
Mr Tube

Bericht door Mr Tube »

Walt schreef:
Hallo Mr. Tube,

Bedankt dat je wat nader naar de schakeling hebt gekeken. Ik ben zelf echt een leek op dit gebied, kun jij mij zeggen welke van de buizen V1 t/m V6 tot de lijntap behoren en welke tot de phono stage? Dan kan ik de beste buizen in de lijntrap zetten aangezien ik (nog) geen phone gebruik.

De gain zo laat mogelijk in het traject verzwakken voor optimale signaal/ruis lijkt me inderdaad logisch. Maar is het niet zo dat de 2V uit de CD-speler de ingang van de SP-6 kan overbelasten/laten clippen?

Ik zou nog wel graag willen weten waarom perse metaalfilm weerstanden? Stel dat de gemeten waarde voor metaal en koolstof gelijk zijn, wat is naast de kleinere tolerantie dan nog een voordeel van metaalfilm?

Groetjes Walter
De eerste vraag is al beantwoord en dat klopt

je hoeft niet bang te zijn voor oversturing, er zit een volume potmeter voor.

Bedenk dat het gemiddelde luisternivo van pakweg 80 a 90dB al bereikt wordt met 1Watt of minder! als de eindversterker een gain heeft van 30dB dan zit je op een ingangsignaal van 50mV, direct achter de potmeter zit je op pakweg 6mV (gainreserve is 50dB!). De gewenste signaal en ruisverhouding van de lijntrap zou (om op het luisternivo 80dB te bereiken) maar liefst 120dB moeten zijn ten opzichte van de nominale uitgangspanning (een zware eis voor een lijntrap).
Nog meer rekenwerk:
Om de eindversterker tot 100W uit te sturen heb je 20dB extra nodig en dan staat de boel echt oorverdovend hard, dan heb je nog steeds een gainreserve van 30dB.
Iets mag je best hebben maar ik vind 10 a 20dB wel zat, als je van de eindversterkers zo'n 12dB af kan snoepen dan denk ik dat dat mooi is.
Verder verlagen kan ook maar dan moet de lijntrap weer harder werken met kans op vervorming in luide passages, de kunst is om een gezonde balans te vinden.

Bij mijn voorversterker (toevallig ook met de bediening van een SP6) staat de volume regeling meestal op 10 uur en op 12 uur in de burenpest stand, nog verder open betekent speakers mollen.

Hamvraag is nu wat heb je voor een eindversterker?
kun je gain terugbrengen via de tegenkoppeling?

gezien de lage signaalnivo's zou ik gaan voor metaalfilmweerstanden, ook in tegenkoppelnetwerken nooit koolwerstanden gebruiken. Er is wel kwaliteitsverschil tussen weerstanden, Takman is mooi om te gebruiken maar Vishay is ook best OK.
Koolweerstanden...tja geven wat meer ruis en vervorming... moet je eigenlijk niet willen.
blijft een kwestie van smaak en een goede koolweerstand is beter dan een slechte metaalfilm weerstand. Temperatuurstabiliteit is ook waardeloos bij koolweerstanden, heb ik een keer in een voeding gemerkt welke verliep als een idioot.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Jeetje zijn we er nog mee bezig, ik dacht dat het probleem inmiddels al verholpen zou zijn :roll: :lol: :wink:
Walt

Bericht door Walt »

Voorlopig heb ik ervoor gekozen om de ingang van de voorversterker af te zwakken. Ik ben nu uitgekomen op 39K in serie en 4K7 parallel. 10K en 4K7 was niet genoeg verzwakking. Voor de weerstandjes dus nu Vishay/Beyschlag 0.6 watt 0.1% tolerantie metaalfilm.

Wellicht ga ik ook eens kijken wat er met de eindversterker mogelijk is. Dit betreft een Rotel Michi RHB-05.

Groetjes Walter
Walt

Re: Audio Research SP-6 upgrading?

Bericht door Walt »

Nu de gain op orde is, wil ik verder gaan kijken wat er mogelijk is qua modificaties.

Heeft er iemand een idee wat de klank bepalende componenten zijn, en welke eventueel betere componenten hiervoor in de plaats zouden kunnen komen?

Mijn gedachte gaan richting de C4 en C10 uit het schema dus de 5uF condensatoren...

Groetjes Walter
koifarm
Ook commercieel actief

Bericht door koifarm »

Walter, wat dacht je van tuberollen. Volgens mij zijn de buizen het meest klank bepalend. Het is belangrijk om je af te vragen welk geluid je zoekt. Het beste hoeft voor jouw niet het mooiste te zijn. Je komt nu in een gebied waar je vooral zelf moet gaan luisteren en niet moet afgaan wat iemand anders het beste vindt. Dit is heel moeilijk maar je moet wel leren informatie te filteren op wat voor jouw van belang is. Bijvoorbeeld je hebt nu een EH( elektro harmonix) buis erin en hoort dat een TF(telefunken) beter is. Je moet dan vragen wat is het verschil in klank( en zoek ik dat)en niet denken die is beter dus neem ik hem maar.

Succes Ronny
ray5150

Bericht door ray5150 »

Ik zou het toch iets anders bekijken.
Deze voorversterker is ongeveer 30 jaar oud.
Dan word het wel eens tijd voor een set nieuwe elko's. die hebben ook niet het eeuwige leven, tenslotte.
Door veroudering zullen de spec's toch wel wat gaan verlopen, langzaam maar zeker...
Onderdelen die nu worden gemaakt zijn vaak nauwkeuriger qua tolerantie, compacter opgebouwd, betere materialen.
Ik denk dat je met nieuwe ontkoppel C's ook wel wat wint.
Zijn de buizen al eens vernieuwd of nog origineel?
Heb je de A,B,C,D of E versie?

Schiet anders een een paar foto's.
Walt

Bericht door Walt »

Hallo ray5150,

Ik heb de SP-6B versie. Ik heb alle 6 de ECC83 vervangen door recente exemplaren. In 2003 zijn door Acson een aantal Elko's vervangen (200uF, 1500uF).

Foto's van mijn exemplaar heb ik niet, maar ik heb er hier eentje van internet bijgevoegd (hier dus nog met alle originele elko's). Tevens heb ik de parts list toegevoegd.

Het schema is overigens in mijn eerste post al te vinden, welke C 's zijn de ontkoppel condensatoren?

Groetjes Walter
Bijlagen
ARC_SP6B_top.jpg
ARC_SP6_parts_list.gif
Miniwatt

Bericht door Miniwatt »

Walt schreef:
welke C 's zijn de ontkoppel condensatoren?

Groetjes Walter
Er zijn geen (kathode-) ontkoppelcondensatoren, wel de koppelcondensatoren C7, C9 en C10.
Walt

Bericht door Walt »

Inmiddels ben ik erachter gekomen dat het SP6A schema wat ik hier heb gepost, niet helemaal overeenkomt met de SP-6B. Het schema van de SP-6C lijkt meer in de buurt te liggen.

Inmiddels heb ik de eerste 'upgrade' toegepast namelijk de 0.47uF bypass condensatoren van de 15uF vervangen voor mooie Mundorf Supreme en Audyn Plus, deze had ik toch nog ongebruikt liggen en dan kun je er maar beter naar luisteren..

Groetjes Walter
Walt

Bericht door Walt »

Hier een foto van de onderzijde van mijn SP-6B, Hier zie je alle bypass condensatoren zitten. Tevens heb ik nu alle 15uF aan de bovenzijde ook vervangen.

Groetjes Walter
Bijlagen
PICT2043.JPG
Walt

Bericht door Walt »

Nog even een vraagje voor de experts:

Ik gebruik de phone ingang niet, is het dan mogelijk om de buizen V4,V5,V6 te verwijderen, ik heb het idee dat deze nu onnodig aan het verslijten zijn... Of krijg ik grote problemen door deze 3 buizen te verwijderen?

Groetjes Walter
Walt

Bericht door Walt »

Inmiddels heb ik van iemand al begrepen dat het wel zou moeten kunnen om V4,V5 en V6 eruit te halen, toch twijfel ik nog omdat ik op internet had gelezen dat bijv. met Counterpoint versterkers dit juist niet mogelijk is. De voeding zou dan relatief teveel vermogen leveren aan de overige schakeling met mogelijk falen van bijv. condensatoren.

Groetjes Walter
ray5150

Bericht door ray5150 »

Ik ken de Counterpoint schema's en opzet niet maar universeel is dat een voeding levert wat een schakeling vraagt, en niet omgekeerd.
Zoals jij het schrijft zou de voedingspanning te veel kunnen stijgen door een te lage belasting. echter ,
ik neem aan dat de ontwerpers en bouwers een veiligheids marge hebbenaangehouden vwb. de werkspanning van de condensatoren in de voeding.
simpele oplossing: voedingspanning meten, buis verwijderen (wel even uitschakelen ertussen) en vervolgens weer spanning meten.
Miniwatt

Bericht door Miniwatt »

Inderdaad, maar ik kan me er ook iets bij voorstellen als er serieweerstanden in de voeding zitten. Als die ineens minder stroom moet leveren kom je op andere spanningen uit.
Maar als dat gevaarlijk zou zijn zijn die onderdelen wel èrg krap gekozen..
Walt

Bericht door Walt »

Wellicht is het nog het meest veilige om mijn 3 meest oude en versleten buizen in te zetten in de phonotrap. Ik mag aannemen dat dit klankmatig geen invloed zal hebben op de weergave van de lijntrap?

Groetjes Walter
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Dat mag geen problemen opleveren.

De phono buizen zullen niet in de signaalweg van het lijnsignaal zitten.

Wanneer je die phono buizen eruit trekt zul je moeten meten of de voedingsspanning op de andere buizen gelijk blijft.
Wat je gelezen hebt slaat waarschijnlijk meer op eindversterkers. Wanneer je een eindbuis verwijdert dan kan de voedingsspanning behoorlijk oplopen. De stroom door de buizen veroorzaakt een spanningsval in het voedingsdeel, maar door het verwijderen van de eindbuizen heb je die spanningsval niet meer en kun in je inderdaad weleens boven de limiet van de voedingselco's uitkomen.
Plaats reactie