mvg, bert
Algemeen topic: "CD-rom controller and display kit"
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Zo, ik heb weer wat loopwerken aan het lijstje toegevoegd. Het lijkt erop dat we de Philipsen moeten mijden. Als iemand andere ervaringen heeft, hoor ik dat graag.
Grappig trouwens dat DIYaudio, waar de controller in principe vandaan komt, geen lijst heeft van (niet-) compatible loopwerken.
Groeten,
Mischa
Grappig trouwens dat DIYaudio, waar de controller in principe vandaan komt, geen lijst heeft van (niet-) compatible loopwerken.
Groeten,
Mischa
Hij blijft op de eerste pagina. Als hij naar het starttopic wordt verplaatst, kan ik hem niet meer updaten.
Misschien kunnen een paar posts er tussenuit? Of is het misschien mogelijk om mijn lijst als 3e post te zetten? Hm, als ik het zo bekijk zouden alle posts tussen de 2e en mijn lijst eruit kunnen. Zoveel extra info staat daar niet in.
Groeten,
Mischa
Misschien kunnen een paar posts er tussenuit? Of is het misschien mogelijk om mijn lijst als 3e post te zetten? Hm, als ik het zo bekijk zouden alle posts tussen de 2e en mijn lijst eruit kunnen. Zoveel extra info staat daar niet in.
Groeten,
Mischa
Ik heb nog een uitgebreide doc van het display en foto van de connector.
Groeten,
Groeten,
- Bijlagen
-
- Noritake.pdf
- (920.1 KiB) 401 keer gedownload
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Algemeen topic: "CD-rom controller and display kit&
Deze informatie zou van de verkoper afkomstig zijn, maar lijkt niet te kloppen.Marp schreef:onze controller stelt de speler in op singlespeed (1x)
Een speler die op 1x draait, hoor je gewoonlijk niet. Inmiddels heb ik diverse CD/DVD-spelers en -branders getest. Allen hoor ik duidelijker draaien dan een speler die ik met CD-Bremse op 4x of zelfs 8x instel. Een BTC writer (32x/10x/40x) lijkt audio nu zelfs vrolijk op 40x uit te lezen. Dit is een van de stilste writers die ik ooit meemaakte, dus van echt lawaai is geen sprake, maar élke schijf die 40x draait laat windgeruis horen en dat is hinderlijk. Enkel een Compaq CD-romspeler (oem LG) draait wat rustiger, maar nog altijd hoorbaar. E.e.a. valt me tegen, want ik wil geen CD-speler die ik hoor draaien... ook niet als het zo zacht klinkt dat het door muziek wordt overstemd.
Hoe zit dit bij jullie spelers? Draaien die wel onhoorbaar
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
ik heb overigens een leuke voeding voor de CD-ROM drive gevonden, het voedingsdeel van dit setje:

dat setje had ik al liggen, erg makkelijk om een harde schijf ff snel aan je PC te koppelen, eens zoeken of die voeding ook los te krijgen is.
dan heb je dus alleen maar de voeding voor de DAC separaat te maken, die voor de controller en de drive neem ik dus deze voor.

dat setje had ik al liggen, erg makkelijk om een harde schijf ff snel aan je PC te koppelen, eens zoeken of die voeding ook los te krijgen is.
dan heb je dus alleen maar de voeding voor de DAC separaat te maken, die voor de controller en de drive neem ik dus deze voor.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Dus jullie drives spelen volledig geruisloos? Dat vind ik nogal onbegrijpelijk.....
Ik heb 8 drives getest, en geen van allen draait singlespeed! Wel is het zo dat ik bewust getest heb met een CD die slecht in balans is (Flairck / Polydor). Deze trilt ook in mijn stand-alone DVD-speler, maar niét in dedicated Audio CD-spelers (spelers die dus daadwérkelijk singlespeed draaien). Met andere CD's zijn de drives vrij stil, maar zeker niet 100% geruisloos en ze draaien beslist niet singlespeed.
--
BTW: Handig opgelost met die voeding.
Wel even oppassen dat hij genoeg levert, want een 52x AOpen CD-romdrive trekt bijv. 900mA@5V en 1500mA@12V. Dat is nog altijd 22,5W. Zeer waarschijnlijk heeft een voeding voor een harddisk daar geen enkel probleem mee, maar wel iets om in de gaten te houden.
--
BTW: Handig opgelost met die voeding.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Ik ben erachter dat bij de meeste drives een CD met onbalans voor een hogere snelheid zorgt... in elk geval bij de door mij geteste drives. Het lijkt erop dat de drives bij de test-CD geheel zelfstandig de leessnelheid verhogen. Bij een CD die geen onbalans vertoont draait een aantal drives aanzienlijk langzamer. De een al gelijk tijdens het starten en bij de ander neemt de snelheid na het starten af.
Een Panasonic SR-8585 (8x DVD) is absoluut stil, en een LG/Compaq/IBM CRD-8322B (32x CD-rom) is alleen volledig stil bij een CD zónder onbalans. De gewoonlijk zo stille BTC rewriter blijft in het geheel ongeschikt, omdat deze continue op hoge snelheid blijft draaien. De rest van de geteste drives (zie compatibiliteitsoverzicht, zodra Mischa deze heeft bijgewerkt) zal ik t.z.t. eens opnieuw testen met een trillingsvrije CD. In elk geval is me wel duidelijk dat singlespeed geen vast gegeven is.
Een Panasonic SR-8585 (8x DVD) is absoluut stil, en een LG/Compaq/IBM CRD-8322B (32x CD-rom) is alleen volledig stil bij een CD zónder onbalans. De gewoonlijk zo stille BTC rewriter blijft in het geheel ongeschikt, omdat deze continue op hoge snelheid blijft draaien. De rest van de geteste drives (zie compatibiliteitsoverzicht, zodra Mischa deze heeft bijgewerkt) zal ik t.z.t. eens opnieuw testen met een trillingsvrije CD. In elk geval is me wel duidelijk dat singlespeed geen vast gegeven is.
dit mss een mogenlijkheid voor de voeding? heeft 12v en 5v output...
http://www.loveno.be/product/16326/Sunf ... osure.html
http://www.loveno.be/product/16326/Sunf ... osure.html
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re:
Enkele compatible apparaten v.w.b. afstandsbediening zijn toegevoegd aan de startposts. Ik kan me niet meer herinneren of iedere functie onder de juiste button zat, maar de controller is in elk geval met betreffende codes te bedienen.
Kom je een van die apparaten tegen bij een voorgeprogrammeerde universele afstandbediening, dan zit je dus goed.
Kom je een van die apparaten tegen bij een voorgeprogrammeerde universele afstandbediening, dan zit je dus goed.
Re: Algemeen topic: "CD-rom controller and display kit"
Mario, begrijp ik nu dat de controller ook bedient kan worden met een Logitech remote?
Ik overweeg er een aan te schaffen, zou wel makkelijk zijn als mijn cd speler er ook bij kon.
Ik overweeg er een aan te schaffen, zou wel makkelijk zijn als mijn cd speler er ook bij kon.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Algemeen topic: "CD-rom controller and display kit"
Jazeker kan dat!
Het enige "probleem" wat ik ondervond, is dat ik "mijn speler" niet button voor button mocht programmeren. Zodra de Harmony software enkele toetsen meende te herkennen, werd me verteld dat mijn speler een "Aspire Digital AD-900" is. Of een van de andere genoemde apparaten... dat wisselde per poging.
Oplossing is dan om een van die toestellen als basis te nemen en de overbodige functies verwijderen, of desgewenst aan andere toetsen toe te wijzen, alsvorens de code in de afstandsbediening te laden. Daarbij kan je de weergegeven apparaatnaam veranderen in wat je wilt.
Buiten dit "minpuntje" heeft de Logitech Harmony een groot voordeel t.o.v. veel andere universele afstandsbedieningen: de code is een vast onderdeel van de AB, een soort firmware, en blijft dus altijd behouden als je hem niet overschrijft. Ook na verwisselen van batterijen.
Het enige "probleem" wat ik ondervond, is dat ik "mijn speler" niet button voor button mocht programmeren. Zodra de Harmony software enkele toetsen meende te herkennen, werd me verteld dat mijn speler een "Aspire Digital AD-900" is. Of een van de andere genoemde apparaten... dat wisselde per poging.
Oplossing is dan om een van die toestellen als basis te nemen en de overbodige functies verwijderen, of desgewenst aan andere toetsen toe te wijzen, alsvorens de code in de afstandsbediening te laden. Daarbij kan je de weergegeven apparaatnaam veranderen in wat je wilt.
Buiten dit "minpuntje" heeft de Logitech Harmony een groot voordeel t.o.v. veel andere universele afstandsbedieningen: de code is een vast onderdeel van de AB, een soort firmware, en blijft dus altijd behouden als je hem niet overschrijft. Ook na verwisselen van batterijen.
Re: Algemeen topic: "CD-rom controller and display kit"
Iemand deze al gebruikt : Sony Optiarc AD-7630A (P-ATA) ?? Dit is een slim-line slot-in dvd writer. http://www.freezinghardware.eu/product/ ... zwart.html .
Re: Algemeen topic: "CD-rom controller and display kit"
Leuke drive. Geen idee of ie werkt.fluppie schreef:Iemand deze al gebruikt : Sony Optiarc AD-7630A (P-ATA) ?? Dit is een slim-line slot-in dvd writer. http://www.freezinghardware.eu/product/ ... zwart.html .
Groeten,
Mischa
Re: Algemeen topic: "CD-rom controller and display kit"
In het topic van Vinculums voorversterker werd door twee personen gemeld dat er problemen zouden zijn met het display (ontbreken van eerste deel van de tweede regel).
Ik ben het betreffende Samsung VFD inmiddels ook aan het gebruiken, en ondervond hiermee ook problemen. Bij deze de oplossing en mogelijk ook een oplossing voor de twee bovenstaande problemen.
Belangrijk om te melden dat het probleem niet ligt bij het display, maar bij de implementatie van het communicatieprotocol in de software.
Allereerst mijn eigen probleem. Ik kreeg helemaal niets op mijn display. Ik gebruik JAL v2 als programmeertaal. Om te kijken waar het probleem mogelijk lag, ben ik (nadat ik alle aansluitingen dubbel gecontroleerd had) gaan kijken naar de datasheet van het display en naar de code. Hierbij kwam ik het volgende stuk tegen.
Ik gebruik de 8-bits interface, maar het is ook het geval bij de 4 bits interface. Wat je hier ziet gebeuren is dat eerst de data op de 8 poortlijnen gezet wordt. Daarna wordt deze data ingeklokt in het display door de Enable-lijn achtereenvolgens hoog en laag te maken.
Waarschijnlijk gaat dit goed voor de meeste standaard lcd's, want dit voorbeeld komt uit een bijgeleverde library van JAL, dus in de praktijk door vele mensen gebruikt. Het probleem zit hem in de volgorde: Als je de datasheet van het Samsung VFD, en ook de Hitachi HD44780 datasheets bekijkt, zie je dat je eerst de Enable lijn hoog moet maken, daarna de data op de lijnen moet zetten, en dan moet inklokken met de enable-lijn laag te maken. Zo dus:
kleine moeite maar wel groot plezier. Hiermee functioneerde het display dus gewoon.
Nu verklaart dit niet meteen het probleem met beide Audiolinks, want die is vorozien van software gemaakt met JAL v0.4. Die gebruikt dus andere libraries. Kijk ik echter naar de desbetreffende LCD-library, dan zie ik de volgende code staan:
Hier is de volgorde dus wel juist gedaan. Wat hier echter ontbreekt is voorgeschreven delays tussen die stappen. De datasheet van samsung schrijft minimaal 230nS delay voor (waar hebben we het over...) Gebruik je een 20MHz kristal, dan us de tijd per instructie 200 nS. Mogelijk veroorzaakt dat problemen, opgelost met een eenvoudige uS delay.
Ik ben het betreffende Samsung VFD inmiddels ook aan het gebruiken, en ondervond hiermee ook problemen. Bij deze de oplossing en mogelijk ook een oplossing voor de twee bovenstaande problemen.
Belangrijk om te melden dat het probleem niet ligt bij het display, maar bij de implementatie van het communicatieprotocol in de software.
Allereerst mijn eigen probleem. Ik kreeg helemaal niets op mijn display. Ik gebruik JAL v2 als programmeertaal. Om te kijken waar het probleem mogelijk lag, ben ik (nadat ik alle aansluitingen dubbel gecontroleerd had) gaan kijken naar de datasheet van het display en naar de code. Hierbij kwam ik het volgende stuk tegen.
CODE: Selecteer alles
procedure __lcd_write( byte in value ) is
if (defined(lcd_dataport) == TRUE) then
lcd_dataport = value -- copy data to dataport
elsif (defined(lcd_dataport_low) == TRUE) then
lcd_dataport_low = (value & 0x0F) -- copy low nibble
lcd_dataport_high = (value >> 4) -- copy high nibble
else
var bit bit0 at value : 0
var bit bit1 at value : 1
var bit bit2 at value : 2
var bit bit3 at value : 3
var bit bit4 at value : 4
var bit bit5 at value : 5
var bit bit6 at value : 6
var bit bit7 at value : 7
-- setup databits
lcd_d0 = bit0
lcd_d1 = bit1
lcd_d2 = bit2
lcd_d3 = bit3
lcd_d4 = bit4
lcd_d5 = bit5
lcd_d6 = bit6
lcd_d7 = bit7
end if
lcd_en = HIGH -- trigger on
_usec_delay(1) -- delay (> 400 ns)
lcd_en = LOW -- trigger off
delay_10us(4) -- > 37 us
end procedure
Waarschijnlijk gaat dit goed voor de meeste standaard lcd's, want dit voorbeeld komt uit een bijgeleverde library van JAL, dus in de praktijk door vele mensen gebruikt. Het probleem zit hem in de volgorde: Als je de datasheet van het Samsung VFD, en ook de Hitachi HD44780 datasheets bekijkt, zie je dat je eerst de Enable lijn hoog moet maken, daarna de data op de lijnen moet zetten, en dan moet inklokken met de enable-lijn laag te maken. Zo dus:
CODE: Selecteer alles
procedure __lcd_write( byte in value ) is
lcd_en = HIGH -- trigger on
_usec_delay(1)
if (defined(lcd_dataport) == TRUE) then
lcd_dataport = value -- copy data to dataport
elsif (defined(lcd_dataport_low) == TRUE) then
lcd_dataport_low = (value & 0x0F) -- copy low nibble
lcd_dataport_high = (value >> 4) -- copy high nibble
else
var bit bit0 at value : 0
var bit bit1 at value : 1
var bit bit2 at value : 2
var bit bit3 at value : 3
var bit bit4 at value : 4
var bit bit5 at value : 5
var bit bit6 at value : 6
var bit bit7 at value : 7
-- setup databits
lcd_d0 = bit0
lcd_d1 = bit1
lcd_d2 = bit2
lcd_d3 = bit3
lcd_d4 = bit4
lcd_d5 = bit5
lcd_d6 = bit6
lcd_d7 = bit7
end if
lcd_en = LOW -- trigger off
delay_10us(4) -- > 37 us
end procedure
Nu verklaart dit niet meteen het probleem met beide Audiolinks, want die is vorozien van software gemaakt met JAL v0.4. Die gebruikt dus andere libraries. Kijk ik echter naar de desbetreffende LCD-library, dan zie ik de volgende code staan:
CODE: Selecteer alles
procedure HD44780_IO( byte in value ) is
hd44780_4_E = high -- enable
hd44780_4_D = value -- put value on the data lines
hd44780_4_E = low -- disable
delay_1uS( 250 ) -- enough for the simple operations
end procedure
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: Algemeen topic: "CD-rom controller and display kit"
na 4 jaar even bijwerken.
de Sony CRX160E cdrom speler/brander is ook compatible
de Sony CRX160E cdrom speler/brander is ook compatible
