Center speaker filter & tweeter hulp gevraagd

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
BramW

Center speaker filter & tweeter hulp gevraagd

Bericht door BramW »

Beste allen,

Ik ben al even bezig met mij center speaker issue. Van een hele dunne speaker tot een normal sized. Ik ben nu uitgekomen op een normalere vorm die ik onder mijn TV ga plaatsen.

Ik gebruik hiervoor 2x de SEAS L12RCY/P (2006).
Ik heb een design gemaakt gebruikmakende van een programma genaamd Bass box pro.
Van mijn design heb ik een print gemaakt (in pdf). Hierin staan alle gegevens van de kast, de driver, grafieken, etc.
Zie bijgevoegde pdf.

Ik ben er echter nog niet. Ik zit nog met 2 issues.

1) De tweeter: welke ga ik hiervoor kiezen. Ik wil er eentje van max 50 euro. Kunnen jullie mij hierover adviseren. Welke het beste past bij deze set-up en goed het frequentie gebied op zich kan nemen.

2) De filter: Ik kan hiervoor een simpele 2 weg filter maken. Maar ik ben niet echt bekend met een dual drive set-up en zeker niet een voor een center. Ik heb een hoop filter schema's gezien voor centers en zie daar allerlei variaties in. Ik weet niet welke richting ik hiermee op zou moeten. Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen.

Als er desgewenst nog meer info nodig is, dan verstrek ik die natuurlijk graag.

Ik heb voor het beeld ook even een screenshot gemaakt van de plek waar de center komt. http://www.grabout.com/Og5Cusce

Alvast bedankt voor jullie hulp!!

Groet,

Bram
Bijlagen
BassBox Pro center.pdf
(41.79 KiB) 175 keer gedownload
wouter
Ook commercieel actief

Re: Center speaker filter & tweeter hulp gevraagd

Bericht door wouter »

Bij een center zou ik voor een 2,5 weg gaan.

In dit geval zou ik eens serieus kijken naar de HATT mk III, die heeft die woofer, en kun je met een laag afgefilterde extra woofer verder redelijk als concept overnemen. Metingen aan een centerspeaker vindt ik nog niet zo makkelijk eerlijk gezegd. Het is maar net hoeveel ervaring je hebt, en of je over de juiste apparatuur beschikt wil je het helemaal from scratch zelf doen. Kun je schetsen hoe je de center voor je ziet?

check deze 2-weg: http://www.humblehomemadehifi.com/HATT-III.html

groetjes Wouter
Forza

Bericht door Forza »

Sander Sassen heeft een speaker ontworpen met 2 van die drivers. De Silverado, deze heeft 2 x de L12 en een Seas H1212 tweeter. Die laatste heeft een prijs van rond de 30-40 euro.
BramW

Bericht door BramW »

He, dat zijn 2 mooie voorbeelden. Nu zie ik alleen dat de eerste een 2 weg die je om moet zetten naar een 2.5 is en de 2e (Silverado) een 2.0.
Wat adviseren jullie?
BTW: wat zou het fileter voor de omzetting van de 2 naar 2.5 zijn?

@ Wouter. Bij mij post zit een link met een CAD van de tv kast en de speaker er op. (nog even zonder tweeter).
Verder zit er onderaan de post een pdf bijgevoegd met data van de kast en drives die ik in gedachten had.

Grt,

Bram
BramW

Bericht door BramW »

Heeft iemand nog advies voor mijn 2 weg of 2.5 weg keuze voor de center speaker? :-)

Dank je wel alvast
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Bij een center zou ik gaan voor een 2,5 weg indien er 2 woofers spelen. Zodoende is de afstraling breed zonder dippen onder een hoek van 30 graden, wat bij een 2weg met tweeter daartussen zeker het geval zal zijn.

Die 0.5 weg is niet zo lastig qua filtering. Een flinke spoel van bijv. 4,7 mH filtert de boel al aardig af. Aangezien een metaalmembraan resonanties heeft kun je voor de veiligheid ook 10mH nemen. Dit levert meestal wel een opslingering op rond 100Hz, waar je eigenlijk wel wat aan zou moeten doen indien de speaker vlak bij een muur komt te staan.

Ik weet niet of je de speaker op 'small' of afgefilterd aan gaat sturen, dan gaat dit namelijk minder een probleem vormen.

Als je het echt mooi wilt ontwerpen dan zal de 2-weg woofer een minder grote (serie)spoel nodig hebben. Die is om de oploop in SPL met het toenemen van de frequentie tegen te gaan. Nu kun je dat tegen gaan door de 0,5 weg woofer diezelfde afloop in SPL te geven, waardoor de som ook mooi recht is. Je zult dan de 0,5 weg wel exacter weg moeten filteren, alsmede de resonanties in de gaten houden/weg filteren. Vanzelfsprekend zal de 2-weg filtering anders verlopen met de kleinere spoel en zal de tweeter in rendement omhoog moeten, dus andere weerstand waarden etc. etc.

Kortom; easy way: 0,5 weg stijl filteren, evt met correctie voor het opslingeren
Uitgebreid: 2-weg ontwerp aanpassen aan 0,5 weg toevoeging.

Wat nog niet genoemd is; door een luidspreker op z'n zij te leggen (en evt. de balkvorm breder te maken) veranderd de weergave wel enigzins. De tweeter 'ziet' bijvoorbeeld een brede kast en zal hierdoor waarschijnlijk iets luiderspelen in het overname gebied.
BramW

Bericht door BramW »

Hi Wouter, dank voor je reactie. Ik raak alleen op een gegeven moment de draad een beetje kwijt :-)
Zou je jouw voorstel voor de 'goede' manier van 2.5 voor deze center eens aan dit diagram kunnen toevoegen?
Ik weet niet zeker waar in het netwerk ik ze moet plaatsen namelijk.

Verder kan ik het box volume van mijn originele design aan houden toch?

Als laatste de aansturing. Ik wil eerst kijken wat mijn meet micro zegt. Maar ik kan hem idd op small zetten als het zou moeten.

Grt,

Bram
Bijlagen
image022.jpg
image022.jpg (11.28 KiB) 591 keer bekeken
BramW

Bericht door BramW »

Wie o wie, helpt me met het bovenstaande (schema aanpassen voor 2.5 weg zoals boven aangegeven) :-)
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Dat is een serie filter, daarbij weet ik niet hoe je dit het beste kunt doen. 1 ding aanpassen veranderd vrij veel in het hele filter.

Dus misschien kun je wachten op een reactie, of Tony Gee hier op z'n account een PriveBericht sturen. Desnoods een ander ontwerp zoeken met dezelfde drivers, de meeste filters zijn parallel filters. Dan is het niet zo ingewikkeld namelijk...
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”