5ar4
Moderator: Beheerdersteam
- audiomanics
- Contacteer:
Re: 5ar4
de GZ34 is de vervanger, maar dat zul je zelf ook al wel weten..
Je hebt het over een voorversterker.. Dan kun je eens kijken of de EZ81 in jouw geval te gebruiken is (wel Noval9) of een 5Y3(GT)
Of wil je twee half-wave-rectifiers? Daar zijn er ook nog wel een stel van op te noemen...
Je kunt zelfs naar solidstate gaan... maar of je dat wilt?...
Kees
Je hebt het over een voorversterker.. Dan kun je eens kijken of de EZ81 in jouw geval te gebruiken is (wel Noval9) of een 5Y3(GT)
Of wil je twee half-wave-rectifiers? Daar zijn er ook nog wel een stel van op te noemen...
Je kunt zelfs naar solidstate gaan... maar of je dat wilt?...
Kees
- Leeuwarden
Je zou ook kunnen kijken naar een 5V4GA bijvoorbeeld of een 5Y3WGTA. Waar je op moet letten is de capaciteit die er achter je gelijkrichter staat want sommige gelijkrichtbuizen vinden iets teveel aan capaciteit niet zo fijn zoals wellicht bij jouw 5AR4 is gebeurt.
Als er een capaciteit achter de gelijkrichter is geschakeld zou ik deze ook even controleren op sluiting of lek. Daarnaast moet je even letten op de spanningsval die per type gelijkrichter kan verschillen. Ik hoop dat je wat aan mijn info hebt en succes met je voorversterker.
Als er een capaciteit achter de gelijkrichter is geschakeld zou ik deze ook even controleren op sluiting of lek. Daarnaast moet je even letten op de spanningsval die per type gelijkrichter kan verschillen. Ik hoop dat je wat aan mijn info hebt en succes met je voorversterker.
ik heb het onlangs gehad.
één van de elco's na m'n gelijkrichting moet het begeven hebben.
Ik hoorde een heel zware brom op één kanaal.
Niet veel later, na nog een paar keer aanschakelen, vlogen de vonken uit m'n gelijkrichter (6X5GT).
Elco vervangen, gelijkrichter vervangen, werkt weer prima.
De elco was nu ook niet van schitterende kwaliteit... nu maar direct een Jenssen erin gestoken.
Betaal je wat .. krijg je wat
M'n gelijkrichter was dus wel nog een pak langer meegegaan mocht die elco niet stuk gegaan zijn, want even voor dit gebeurde heb ik alle buisjes eens doorgemeten met m'n tester en hij was nog prima
zeker elco's checken dus !
edit: Overigens wel een redelijk zware gelijkrichtbuis voor een VV ..
één van de elco's na m'n gelijkrichting moet het begeven hebben.
Ik hoorde een heel zware brom op één kanaal.
Niet veel later, na nog een paar keer aanschakelen, vlogen de vonken uit m'n gelijkrichter (6X5GT).
Elco vervangen, gelijkrichter vervangen, werkt weer prima.
De elco was nu ook niet van schitterende kwaliteit... nu maar direct een Jenssen erin gestoken.
Betaal je wat .. krijg je wat
M'n gelijkrichter was dus wel nog een pak langer meegegaan mocht die elco niet stuk gegaan zijn, want even voor dit gebeurde heb ik alle buisjes eens doorgemeten met m'n tester en hij was nog prima
zeker elco's checken dus !
edit: Overigens wel een redelijk zware gelijkrichtbuis voor een VV ..
Laatst gewijzigd door BertDB op ma 11 jan 2010, 14:08, 2 keer totaal gewijzigd.
Zoals Pjotr al aangeeft is twee en half jaar wel wat weinig voor een buis en aangezien de gloei van de buis waarschijnlijk AC is denk niet dat je gloei te hoog zou zijn. Ik verdenk eerder de bufferelco of eventueel de belasting die achter je gelijkrichter hangt zoals ik ook al min of meer al had aangegeven. Wat is het merk en type van je voorversterker en heb je daar eventueel ook een schema van? 
Ik weet niet of je in het bezit bent van een manual maar daarin staat ook iets over mogelijke vervangers voor de 5AR4 en daarin worden ook de 5Y3 en de 5V4G genoemd zoals ik al had aangegeven. Ik heb het bewuste bestand even als PDF bijgevoegd. Een tweetal 5AR4 buizen voor een voortrap is eigenlijk ook wel iets teveel van het goede. De versterker consumeert volgens mij max zo'n 46 Watt.
- RobertD
- Contacteer:
Beetje overkill, zo'n 5AR4 in een pre-amp. Je kunt die amp makkelijk met één zo'n gelijkrichter voeden.
Maar goed, de vervangers zijn al genoemd. Een GZ34 van JJ is bij AE-Europe makkelijk te verkrijgen.
Veel van de 5Y en 5V typen zijn direct verhit. Je zet daarmee al spanning op je versterker buizen voordat deze zelf lekker op temperatuur zijn. Het voordeel van de 5AR4 of GZ34 is dat ze zo lekker langzaam opkomen. Dat is heel vriendelijke voor de versterkerbuizen.
Ik zou niet zozeer zoeken in vervangende typen, maar meer in vervangende merken. (Let wel, de 5AR4 en de GZ34 zijn identiek.)
Er schijnen klankmatig wel verschillen te zijn tussen de verschillende fabrikaten.
Maar goed, de vervangers zijn al genoemd. Een GZ34 van JJ is bij AE-Europe makkelijk te verkrijgen.
Veel van de 5Y en 5V typen zijn direct verhit. Je zet daarmee al spanning op je versterker buizen voordat deze zelf lekker op temperatuur zijn. Het voordeel van de 5AR4 of GZ34 is dat ze zo lekker langzaam opkomen. Dat is heel vriendelijke voor de versterkerbuizen.
Ik zou niet zozeer zoeken in vervangende typen, maar meer in vervangende merken. (Let wel, de 5AR4 en de GZ34 zijn identiek.)
Er schijnen klankmatig wel verschillen te zijn tussen de verschillende fabrikaten.
- telefunken
hoeveel volt word er gemeten na de sovtek.RobertD schreef:
hoeveel volt word er gemeten na de jj
bij diegene die het meest doorgeeft een weerstand plaatsen zodat er net zoveel volt uitkomt als bij de andere gz34.
ben benieuwd of je dan nog verschil hoord.
Laatst gewijzigd door telefunken op di 26 jan 2010, 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.